Vietnam

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nee, op het Noordereiland. Daar speelden we op het opgeslagen stukgoed op de kades zolang we geen kwade schippers etc. achter ons aan kregen.
De knalpraktijken waren door de "geïsoleerde ligging" waarschijnlijk nog niet doorgedrongen. :+
 
'Zelfgemaakte maaltijden kunnen diabetes type 2 voorkomen'

Het nuttigen van zelfgemaakte maaltijden als lunch en avondeten kan de kans op het krijgen van diabetes type 2 verlagen.
Dat schrijven verschillende media op basis van een onderzoek dat zondag (plaatselijke tijd) is gepresenteerd tijdens een conferentie in Orlando, Florida.
Het onderzoek werd uitgevoerd door Harvard University en gehouden onder zo'n 99.000 mensen. De deelnemers die elf tot veertien zelfgemaakte maaltijden per week aten, hadden zo'n 13 procent minder kans op het ontwikkelen van diabetes type 2 dan de deelnemers die minder dan zes eigengemaakte maaltijden nuttigden.
De onderzoekers zagen bij de deelnemers dat het ook uitmaakt of de maaltijden thuis of buitenshuis werden genuttigd: participanten die thuis aten waren vaak slanker.

Meer testen
"Het is belangrijk om te onthouden, dat zelfs als alle maaltijden beter zijn voor het lichaam, dat niet betekent dat er geen limiet zit aan de hoeveelheid eten die mensen binnen mogen krijgen", aldus hoofdonderzoeker Geng Zong.
Volgens de onderzoekers is het noodzakelijk meer testen uit te voeren om definitief te kunnen concluderen hoe en wat mensen het beste kunnen eten om gezond te blijven. "Maar het vinden van een balans tussen eten en bewegen is essentieel voor een goede gezondheid."


Bron: 'Zelfgemaakte maaltijden kunnen diabetes type 2 voorkomen' | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl



Het houdt qua titel verband met eerder geplaatste stukjes over diabetes. Het zal ongetwijfeld aan mij liggen maar ik vind het eigenlijk maar een wazig verhaal. Het “Samen zingen”-verhaal (FredVN in "Vietnam") komt dan eigenlijk nog logischer over dan dit (ken je nagaan... :+ ).
 
Voetpad

Langs zo ongeveer het gehele strand van Nha Trang loopt een voetpad. Op de foto goed zichtbaar rechts van de heg. Vroeger werd je hier constant van de sokken gereden door rijders op een motorfiets, die te lui waren om de weg te gebruiken. Al weer jaren geleden is de politie begonnen om hierop te controleren en te bekeuren. Ze zaten dan rustig en redelijk onopvallend op een bankje te wachten tot er weer een motorrijder langskwam. Ontsnappen was onmogelijk. :+

Ik was hier allang niet meer geweest (paar jaar geleden alweer) dus ik was aangenaam verrast –zeg maar rustig compleet verbijsterd- dat er tijdens een wandeling over pakweg 3 km. met één van onze gasten NIET EEN motorfiets is gepasseerd.

Onvoorstelbaar!

full
 
Chinese jeugd blijft dikker worden

Het aantal obese Chinezen tussen de 7 en de 22 jaar oud groeit. Dat concludeert de overheid van China uit een vijfjaarlijks landelijk gezondheidsonderzoek.
Dat meldt China Daily donderdag. Voor het onderzoek werden de gegevens van ruim 347.000 schoolgaande en studerende kinderen en jongeren in stedelijke gebieden geanalyseerd.
In de leeftijdscategorie zeven tot twaalf jaar bleek ruim 18 procent van de jongens obees, en bijna 10 procent van de meisjes. Dat is een toename ten opzichte van de laatste onderzoek in 2010.
In Nederland heeft volgens de meest recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek ruim 13 procent van de kinderen en jongeren tussen vier en twintig jaar overgewicht.

Gebrek aan beweging
Het aantal gevallen van obesitas onder Chinese jeugd groeit al sinds 2005. Ondanks maatregelen om de kinderen aan het sporten te krijgen, blijft dit cijfer stijgen.
Volgens een deskundige van de Universiteit van Peking is niet slecht voedsel, maar gebrek aan beweging de belangrijkste oorzaak. Dat is niet los te zien van de Chinese prestatiecultuur, suggereert hij. "Na schooltijd neemt vooral bijles de tijd van leerlingen in."


Bron: Chinese jeugd blijft dikker worden | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl


Zelf kan ik dat niet met cijfers staven, maar gevoelsmatig geldt exact hetzelfde voor Vietnam, inclusief de bijles na schooltijd. Al heb ik mijn grote twijfels of je die bijles hier in het algemeen onder “prestatiecultuur” kunt scharen. O-)

Minh kon verder geen specifieke cijfers vinden. Alleen een schatting uit 2013 dat in HCMC 1 op de 5 kinderen onder de 5 jaar dikker is dan de standaard.
Ze heeft eigenlijk hetzelfde idee over Vietnam als ik: te veel lessen, te weinig tijd voor sport of andere activiteiten. En computers en zeker mobieltjes kosten de kinderen ook heel veel tijd. :N
 
Bananen

Al weer geruime tijd legt Minh trossen nieuwe bananen rondom brandende wierookstokjes. Haar argumenten zijn dat de bananen daardoor een iets betere smaak krijgen en mogelijk war sneller rijp worden. Tja.....

Het argument dat ook groene bananen voor de voorouders op het huisaltaar naast vrijwel continue brandende wierookstokjes worden gelegd vind ik iets minder sterk. Misschien vinden die voorouders groene bananen juist lekker. :+

full
 
Wetenschappers fokken mug die malaria moet tegengaan

Wetenschappers kunnen muggensoorten fokken die geen malaria meer kunnen doorgeven.
Door deze muggen in de natuur vrij te laten en zich te laten vermengen met soorten die de ziekte wel kunnen doorgeven, hopen de biologen de verspreiding van de ziekte tegen te gaan.
De wetenschappers zeiden maandag bij de bekendmaking van de nieuwe methode dat zij zich als eerste hadden gericht op de anopheles stephensi, een muggensoort die in India zorgt voor de verspreiding van malaria.

Door het DNA van deze soort te bewerken, mengen zich nu 'malarialoze' muskieten onder hun gevaarlijke soortgenoten. De biologen mikken erop dat 99,5 procent van de nakomelingen van deze soort de mens geen malaria meer kan bezorgen.

Biologen denken niet dat de nieuwe methode alle malariamuggen uiteindelijk kan uitroeien, maar het zou wel een zeer adequaat wapen tegen de ziekte kunnen worden. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie WHO lopen dit jaar wereldwijd 214 miljoen mensen de ziekte op en sterven daarvan 438.000 patiënten.


Bron: Wetenschappers fokken mug die malaria moet tegengaan | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl


Lijkt me een zeer originele oplossing: “gaat heen en vermenigvuldigt u”. Laten we hopen dat het op termijn werkt.

(Doesn’t work for snakes:
“Go and multiply yourself”.
“We can’t, we are just adders”.)
 
Vinasun taxies

Vinasun is beroemd om zijn goede reputatie als taxibedrijf in Vietnam. Hun bestuurders rijden nauwelijks verkeerd, bedriegen de zaak niet, en gedragen zich netjes. Vorige week moest ik een langere tijd in een Vinasun taxi zitten, dus had ik de kans om de chauffeur te vragen hoe het bedrijf hen traint en controleert om hun reputatie te behouden. Hier zijn een paar dingen die hij me vertelde:


Regels die moeten worden gevolgd, of je krijgt een boete
Bestuurders moeten altijd de airco aan hebben en de ramen gesloten, tenzij op verzoek van de klanten om ze open te laten. Op deze manier wil Vinasun er voor zorgen dat hun auto altijd koel en comfortabel is voor de klanten.

Chauffeurs moeten altijd hun overhemd in hun broek dragen, een stropdas om hebben, sokken aan en ze mogen niet roken in de auto.

full



Op mijn vraag, hoe het bedrijf weet of een bestuurder in strijd met de regels handelt, zei hij dat Vinasun veel mensen inhuurt die met een camera in de hand op verschillende straathoeken staan. Ze krijgen commissie als ze foto's kunnen maken om een overtreding te bewijzen. Daarom zijn ze heel actief en creatief.

Elke overtreding wordt bestraft met een boete van 500.000 VND (ongeveer 20 euro).


GPS en "oog-controle" in elke auto
Vinasun installeert een GPS-systeem in alle auto's. De controlekamer kan zien waar de auto’s zijn om ze zo het snelste naar klanten te kunnen sturen. Ook voorkomt dit dat bestuurders "zwart” klanten krijgen en de opbrengsten niet bij het bedrijf melden.


Salarissysteem

Iedere bestuurder werkt een shift van 24 uur, daarna gaan ze 24 uur rusten, met uitzondering van het maken van een langere reis naar de provincies. Aan het eind van hun shift moeten ze het geld bij het bedrijf afgeven. Chauffeurs halen hun benzine bij vastgestelde stations en de kosten worden op zijn rekening gezet. Aan het einde van de maand, afhankelijk van zijn inkomsten, kan hij 45%, 50% of 55% van zijn omzet krijgen (hoe hoger de opbrengsten per dag, hoe hoger het percentage). Vervolgens worden de benzinekosten van zijn bedrag afgetrokken en de rest is zijn salaris.

Volgens de bestuurder betaalt Vinasun 70% van de ziektekostenverzekering en de sociale verzekering voor hun werknemers. Niet veel bedrijven in Vietnam doen dat voor werknemers, die op commissiebasis werken.

Mai Linh, een ander taxibedrijf, is failliet. Met hulp van derden proberen ze een doorstart te maken. De chauffeur vertelde me dat ze daarvoor mensen werven met hogere courtages en zonder 10 miljoen VND als borgstelling. Op de vraag of hij daarvoor bij Mai Linh zou gaan werken, zei hij dat hij liever minder geld verdient voor een langere termijn dan meer geld en waarschijnlijk weer snel op straat komt te staan als Mai Linh nog een keer faiiliet gaat. Goh, iemand met een "lange-termijn" visie in Vietnam. Trouwens, opnieuw failliet gaan is een zeer reeële mogelijkheid: Mai Linh is een duidelijk zwakkere organisatie die zijn chauffeurs zeker niet zo goed controleert als Vinasun.



Aanvulling Fred
Bovenstaand verhaal is van Minh. Het is nu wel duidelijk waarom wij altijd Vinasun adviseren en ook zelf gebruiken. Het verklaart ook waarom de chauffeur van Vinasun heel snel zelf aanbood dat mijn taxirit maar VND 150.000 moest kosten: FredVN in "Vietnam" Ik vind het overigens net China tijdens de culturele revolutie waar ook iedereen elkaar moest bespionneren.

full
 
Ann (18): 'Leg die smartphone eens weg'

Haar Wikipedia-pagina is langer dan die van veel wetenschappers en op haar schoorsteenmantel prijken meer awards dan die van mening Hollywood-acteur. Niet zo gek dus dat de Pools-Filipijnse uitvinder Ann Makosinski (18) deze maand mocht speechen op het Britse TEDxTeen. Met een opvallende boodschap voor een tiener: leg die smartphone eens weg!

full



‘Toen ik veertien was, sprak ik een iets oudere Filipijnse vriendin die niet naar de universiteit kon. Ze was er slim genoeg voor, maar kon als het donker was haar huiswerk niet maken omdat ze geen elektriciteit in huis had. Toen heb ik de Hollow Flashlight bedacht, een zaklamp die geen snoer of batterijen nodig heeft. Hij wekt energie op uit de warmte van je hand.'

'Twee jaar later bedacht ik de eDrink. Die mok slaat de warmte van je koffie of thee op, zodat je er via de USB-poort je telefoon mee kunt opladen. ’


Haar speelgoed
‘Al mijn hele leven vind ik het leuk om dingen te ontwerpen en te pielen met techniek. Mijn vader was altijd heel erg geïnteresseerd in elektronica, dus het komt een beetje door hem. Ik kreeg vroeger veel plastic dieren als speelgoed, maar verder vooral technische dingen, zoals een doos met transistors of materiaal om huizen of vervoersmiddelen voor mijn plastic dieren te maken.’

full



Haar toekomst
‘Ik volg sinds september een soort university college in Vancouver, Canada. En daarna? Geen idee, ik weet nu nog niet eens wat ik over een maand wil doen. Wel weet ik al dat ik later liever mijn eigen bedrijf wil hebben, dan voor een baas werken.’
‘Een tv-show waarin ik laat zien hoe getalenteerd sommige jongeren zijn, lijkt me ook wel wat. Ook om leeftijdsgenoten te laten zien hoeveel je dan al kunt bereiken. Maar voorlopig werk ik aan het verder verbeteren van de Hollow Flashlight en de eDrink, die bijna klaar zijn voor productie.


Haar TEDxTeen-talk
‘Dit was mijn vijfde speech voor TEDx. Ik wilde niet wéér vertellen over wat ik de afgelopen jaren heb gedaan, dus ik heb verteld dat ik geen smartphone heb en daar prima mee kan leven. Ik wil niet steeds afgeleid worden en denk dat ik mijn vrije tijd nuttiger kan besteden dan steeds aan social media.’

‘Ik haal liever kapotte dingen uit elkaar om ze vervolgens weer in elkaar te zetten, ga fotograferen, oude films kijken of lezen. Waarom zou ik steeds op de hoogte moeten zijn van alles waar iedereen mee bezig is en elke video die viral gaat? Als er iets gebeurt wat echt belangrijk is, hoor ik dat wel als vrienden me zien of ze me bellen.’


Haar iPod
‘Ik heb wel een iPod met een aantal apps erop. Als ik ergens wifi¬ heb, kan ik dus wel op bijvoorbeeld Instagram kijken of berichten sturen via iMessage. Maar ik log lang niet overal in waar dat kan. Ik heb geen zin om altijd meteen op berichten te moeten reageren.’
‘Soms wacht ik expres een paar dagen. Ik heb ook nog een ouderwetse mobiele telefoon om mee te bellen als het nodig is. Maar mijn vrienden zijn van die mensen met wie je ook superclose kunt zijn zonder de hele dag met elkaar te moeten appen.’


Bron: Ann (18): 'Leg die smartphone eens weg' | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl



*O* *O* *O* Ik ben niet de enige!!! *O* *O* *O*


O-) :+
 
Nederland een van minst corrupte landen

Nederland is een van de minst corrupte landen ter wereld. Ons land staat op de vijfde plaats van de index van Transparency International. Dat is een wereldwijde waakhond tegen corruptie.

Bij het opmaken van de jaarlijkse index wordt gekeken naar corruptie in de openbare sector. Deskundigen bekijken bijvoorbeeld of er sprake is van vrije pers en in hoeverre omkoping door regeringsleiders wordt bestraft.

Er zijn 168 landen met elkaar vergeleken. Noord-Korea en Somalië komen als slechtste uit de bus. De landen kwamen niet verder dan acht punten, waarbij nul punten extreem corrupt is en honderd punten corruptievrij.

De belangrijkste daler op de lijst is Brazilië. Dat komt vooral door het smeergeldschandaal rond staatsoliebedrijf Petrobas, waarbij de top van het bedrijfsleven en toppolitici onterecht miljarden hebben verdiend.

Denemarken is als minst corrupt beoordeeld, gevolgd door Finland, Zweden en Nieuw-Zeeland. Nederland en Noorwegen staan op een gedeelde vijfde plaats.


Bron: 'Nederland een van minst corrupte landen' | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl


Uiteraard was ik nieuwsgierig op welke plaats Vietnam staat. Wel, op Transparency International - The Global Anti-Corruption Coalition staat dat het de gedeelde 112 plaats is van de 168 opgenomen landen. De score is over de afgelopen 4 jaren gelijk gebleven.

Wat me in die lijst opvalt is dat er best behoorlijk wat landen zijn die ik hoger of juist lager dan Vietnam had ingeschat. Maar het is me ook niet helemaal duidelijk hoe men tot een bepaalde score komt. Dus trek ik maar een goede fles Dalat-wijn open, ga in mijn eentje op mijn terras zitten en doe er het zwijgen toe. :X O-)
 
Laatst bewerkt:
Infrastructuur

Soms valt mijn cynische blik op zaken waar ik misschien maar beter langs kan kijken. Zo ook nu.

Een paar dorpen verderop zijn ze bezig met de bouw van iets, dat ongetwijfeld een gebouw voor de People Committee moet worden. Al die gebouwen lijken tenminste sprekend op elkaar. OK, het zou ook nog een school kunnen worden. In dat geval is mijn blik wat minder cynisch.

full

full


Geen idee hoe de ambtenaren nu gehuisvest zijn. Misschien zitten ze wel met 4 man aan één tafel wegens gebrek aan ruimte voor bureau’s. Al geloof ik daar niet echt in. Maar waarom een dergelijke ongetwijfeld grote uitgave voor een betrekkelijk kleine hoeveelheid mensen als de infrastructuur hiet een puinhoop is?

full



Electriciteit valt continue uit, straatverlichting is er vrijwel niet, de wegen zijn erbarmelijk. Ok, ok, dat laatste klopt grotendeels maar daar “wordt iets aan gedaan”. Op sommige plaatsen waar het erg slecht is wordt een soort fijn grint gestrooid. Ervaring heeft geleerd dat het maanden duurt eer het een beetje is platgereden of wat naar de kant geschoven. Maar het is waar, het werkt wel om de snelheden van motorfietsen op deze binnenwegen enigszins te drukken. O-) Auto’s scheuren op normale snelheid door dus als motorrijder wat afstand houden, wil je niet gegritstraald worden. :+

full



Aanvulling
Ik had dit stukje al even geleden geschreven maar had nog geen foto’s gemaakt. Dat heb ik dus een paar dagen geleden gedaan. Het viel me toen op dat het gebouw toch wel erg vrolijke kleuren had voor een “serieuze instelling” als de People Committee.

Navraag door Minh bij onze alwetende overbuurvrouw gaf de oplossing: dus toch een school. Tja...


Maar mijn commentaar op de infrastructuur blijft staan! :Y
 
Afgelopen zondag zag ik op de nederlandse TV het programma "De gevaarlijkste wegen van de wereld" van BNN. Dit keer gingen Wibi Soerjadi en Bram Moszkowicz met z'n tweeën door Vietnam.

Misschien wel leuk om terug te kijken. Ben heel benieuwd of het beeld dat hier geschetst wordt een beetje klopt met de werkelijkheid in Vietnam.

De Gevaarlijkste Wegen Van De Wereld
Kies de aflevering van 31 Januari 2016.
 
Ah, waar ik was was het net iets meer dan alleen gritten, ook teeren en walsen.

Dat de vrouwen grit scheppen en slepen en de mannen het vuurtje onder de teerton bewaken, geconcentreerd gieteren, met de handen aan de potlood in de zakken langs de weg staan en op de wals zitten zal vast toeval zijn. O-)
full
 
Bananenblad

Het is weer bijna Tet en dan zijn de bladeren van onze bananenbomen zeer in trek. Dit keer was de moeder van 2 van Minh’s studenten de eerste die het vroeg en heeft dus ook alle bomen kaal geplukt.

Allereerst worden de complete bladeren van de stam gesneden.

full



Vervolgens wordt aan beide kanten van de steel het blad eraf gesneden. De steel wordt weggegooid en liggen op een stapeltje op de achtergrond.

full



De bladeren worden netjes opgestapeld,....

full



...opgevouwen,...

full



...en de pakketjes worden in een zak gestopt en mee naar huis genomen.

full



De bladeren worden gebruikt als buitenkant voor Bánh Tét (kleefrijst "brood"), het traditionele voedsel van Tet. Daarover morgen meer.

Als dank waren we gisteravond uitgenodigd voor Tất niên (het einde-van-het-jaar-diner of -lunch).
 
Afgelopen zondag zag ik op de nederlandse TV het programma "De gevaarlijkste wegen van de wereld" van BNN. Dit keer gingen Wibi Soerjadi en Bram Moszkowicz met z'n tweeën door Vietnam.

Misschien wel leuk om terug te kijken. Ben heel benieuwd of het beeld dat hier geschetst wordt een beetje klopt met de werkelijkheid in Vietnam.

De Gevaarlijkste Wegen Van De Wereld
Kies de aflevering van 31 Januari 2016.

Ik heb al eens eerder geprobeerd om een aflevering te openen en dat is nooit gelukt. Deze link werkte gisteravond wel, dus ik ga één dezer dagen even de hele uitzending bekijken.
 
Ah, waar ik was was het net iets meer dan alleen gritten, ook teeren en walsen.

Dat de vrouwen grit scheppen en slepen en de mannen het vuurtje onder de teerton bewaken, geconcentreerd gieteren, met de handen aan de potlood in de zakken langs de weg staan en op de wals zitten zal vast toeval zijn. O-) [afbeelding]
Klopt. Uitzondering. Absoluut toeval. Zie je hier verder nooit. O-)

Ik heb in dit topic al eerder aangehaald dat vrouwen hier veel zwaarder werk doen dan de mannen. Zie bv. FredVN in "Vietnam"

En waarom ze hier geen teer over het grit gooien, tja, geen flauw idee. Kostenbesparing? Te weinig vrouwen? :?
 
Laatst bewerkt:
Bánh Tét

Zo dadelijk gaan we naar het traditionele Tet-“diner” bij de buren naast ons. Dat betekent dat ik ruim vóór 10:00 al aan de rijstwijn zit. Jawel, het leven is soms zwaar. Op dit moment is de ceremonie bij het huisaltaar.

Voor de zekerheid had ik deze post -gezien de weinig gebruikersvriendelijke en moeizame editor- gisteren al voorbereid. Dus nu maar snel gepost want ik weet de procedure als ik thuis kom: eerst even plat.... (sorry, maar “’s avonds een vent, ’s morgens een vent” gaat dan even niet op).

Hieronder een foto-essay "hoe Bánh Tét wordt gemaakt". De foto’s zijn uit verschillende bronnen op Internet.

Ingrediënten
Alle benodigde ingrediënten worden klaargezet: kleefrijst, varkenvlees, groene bonen en bananenbladen.

full



Maken.
Eerst worden rijst, bonen en vlees op de bladeren gelegd..

full



Rollen
Het geheel wordt opgerold en een soort van "rollade" van gemaakt.

full

full

full



Koken
De gehele rol wordt in water gekookt.

full



Eten.
Geen mes! Voor het snijden wordt naar traditioneel Vietnamese een touw gebruikt.

full
 
Chuc Mung Nam Moi

Vandaag is het Tet, het Vietnamese nieuwjaar.

Wij wensen jullie allemaal “Chuc Mung Nam Moi” in 2016, het jaar van de aap.

Of, zoals de kaart zegt:
“More luck, more money, more properity,”
“More opportunities, more victories, more friends.”



full
 
Tet

Minh heeft een overzichtje gemaakt wat we met Tet allemaal hebben gekregen. Meestal doet ze dat in het Engels en vertaal ik dat. Om haar Nederlands weer eens wat te oefenen heeft ze dat deze keer in het Nederlands gedaan: ze doet dat bijna nooit. Ik heb het ook zo laten staan, het is duidelijk genoeg.

Naar goed Vietnamees gebruik zijn een aantal giften al weer doorgeschoven naar anderen. :+

Overzicht
Tet is een tijd om cadeaujes te geven en te ontvangen. Je geeft aan mensen die je in het jaar hebben geholpen en je ontvangt een aantal terug met dezelfde reden, maar als de andere kant.

Deze Tet, als anderen, kregen we veel cadeaujes van de ouders van mijn studenten. Ik geef lessen vrijwillig, maar net zo goed Vietnameses, de ouders willen toch iets terug te geven.

We kregen meer dan vijftig eieren (Fred, je moest maar snel creme melange eten! ;-)). Sommige bijzondere aangezien zij de eerste eieren van kippen die wordt verondersteld zeer voedzaam. De kippen zijn "biologisch", die vrij wandeling maken in de tuin en eten natuurlijke groenten.

En veel van zelfgemaakte dingen zoals confitures van fruit, Chả Thủ - een noordelijke varkensworst, Bánh Tét, pomelo's uit hun eigen tuin en twintig kilo rijst uit hun eigen rijstvelden.

Ze gaven ook gekochte dingen: Nestle koffie, vogelnest drank , cashewnoten, Chả Lụa - een ander soort van gekookt varkensvlees worst en Nem - soort van rauwe varkensworst. Tot slot een groot pak koekjes en chocolade, mooi verpakt.

We verwachtten niets, maar we zijn geraakt (en verrast) door alle cadeautjes.

De foto toont de mooi verpakte cadeau’s en de volgelnestdrank in speciale verpakking voor Tet.

full
 
Cám ơn! (dank je wel) Leuk om dat te horen. Ik zal blijven proberen.

Chúc Mừng Năm Mới! (Gelukwens voor het nieuwe jaar)
Deze zin wordt meer en meer populair in Vietnam. Je kan het gebruiken.
 
Jawel, Minh heeft de dwangbuis al klaarliggen. :+

Nee hoor, ik type nooit Vietnamees. Ik kan het niet eens spreken, laat staan typen.

Daarnaast, als ik "Chuc Mung Nam Moi" type zonder alle tekentjes begrijpen Vietnamezen het meestal ook wel. Maar normaal laat ik het Minh typen en kopieer het naar mijn eigen document. Zij heeft op haar laptop een apart programma, waardoor zij met een combinatie van letters met een cijfer alle verschillende tekens kan maken.

Ik zal vragen of ze daar wat over wil schrijven.
 
Ik ben heel benieuwd! Als computernerd (programmeur) is het altijd leuk om te weten wat voor tools daarvoor worden gebruikt ;-)
 
Etentje

Afgelopen zondag zaten we iets over 9:30 aan de maaltijd met voor mij rijstwijn (ca. 40% alcohol). Op de foto zijn de gerechten te zien. We zitten met z’n allen op de grond daar omheen. Iedereen pakt regelmatig wat van de verschillende schoteltjes. En op gezette tijden wordt er door anderen wat in mijn kommetje gegooid (ik ben de gast, de rest is allemaal familie), mijn glas wordt bijgevuld en moet ik datzelfde glas vaak heffen omdat ik de gast ben. En dan gaat het hard. :+

full



Ik heb tijdens het etentje door Minh laten vragen of men wist waarom ze hier op de weg geen teer over het grit gooien (FredVN in "Vietnam" ). Helaas, niemand had een idee.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan