Vlotters blijven plakken, wat kan ik het beste doen?

bnbas

Die hard MF'er
22 aug 2009
640
4
Dag helden,

Fijne kerst! Vorig jaar na de winter had mijn Yamaha YZF750R (1997) last van vastzittende vlotters, waardoor er benzine uit werd gepompt bij het starten. Toen heb ik de carburateurs open gemaakt en gereinigd, en vervolgens wat reinigingsvloeistof in mijn tank gegooid. Hij liep weer als een zonnetje.

Met dit voorval in het achterhoofd besloot ik vandaag de motor maar eens te starten, ik heb inmiddels een tijdje niet gereden en je wil niet nog een keer vastzittende vlotters. Je raadt het natuurlijk al: garage weer vol benzine :(

Ik heb nu wat van jullie nodig, er is vast iemand met veel ervaring die mij kan helpen:
- Hoe los ik dit het beste op? Ik lees dat een tik op de carburateur kan helpen. Maar wat als dit niet werkt, wéér alles uit elkaar halen en reinigen? Zo vies kan het niet zijn...
- Hoe voorkom ik dit in de toekomst? Uiteraard door vaker te rijden maar helaas is dat geen optie. Er is geen benzinekraan die dicht kan, en de motor kan alleen op de zijstandaard staan.
 
Als je dit wil tegengaan zijn er een paar oplossingen.
1e forte (of andere reinigingsmeuk) tijdens je laatste tanking in je tank toevoegen.
2e is aspen benzine tanken. (kost wel wat meer en is iets moeilijker te verkrijgen)

tikkie kan helpen om je vlotters weer los te krijgen, anders zal je de vlotterbakken er even af moeten halen.
 
het zal nu wel weer neerkomen op reinigen.
voor een volgende keer. bij gebrek aan een kraan zet een klem op de slang en maak daarna de vlotterbakken leeg. of trek de slang los vouw hem dubbel en doe er een ty-rap om heen. maar zorg dat de aanvoer van benzine naar de carb gestopt wordt zodat het niet in de carb verdampt. een lege carb zal niet gaan plakken.
 
Bedankt voor de antwoorden, ik ga binnenkort maar even een klein gebedje doen en daarna een tik met de schroevendraaier op de carbs. Toch vreemd dat dit zich ineens voort doet, als het niet voorbij gaat zal ik inderdaad supersoon laten reinigen.

Volgend jaar zal ik de andere tips ook in overweging nemen.
 
Gooi 100 cc lampolie (zuivere kerosine) in een volle tank. Het is het belangrijkste bestanddeel van veel reinigingsmiddelen zoals forte. Mijn motor startte na een aantal weken stilstand met 1 druk op de knop, terwijl normaal ik flink moet doorstarten na een tijdje stilstand. Het werkt en is een stuk goedkoper als die dure flesjes met allerlei wondermiddeltjes. Als je weer een flink stuk hebt gereden worden de carbs vanzelf schoner door de doorstroming van benzine.
 
Er zit helemaal geen benzinekraan op?
Of alleen geen uit stand?
Indien dat laatste kun je gewoon je vlotter legen, de carb maakt geen vacuum bij stilstand waardoor je benzinekraan dicht blijft
 
Gooi 100 cc lampolie (zuivere kerosine) in een volle tank. Het is het belangrijkste bestanddeel van veel reinigingsmiddelen zoals forte.
Ik heb vaker gehoord dat forte etc voor het grootste deel uit kerosine bestaat. Wat is de werking van de kerosine?
Het is lang zo vluchtig niet als benzine. Ik gebruik het ook altijd om te poetsen overigens.
 
Ik heb vaker gehoord dat forte etc voor het grootste deel uit kerosine bestaat. Wat is de werking van de kerosine?
Het is lang zo vluchtig niet als benzine. Ik gebruik het ook altijd om te poetsen overigens.

Op een of andere manier blijft de benzine stabieler als hij lange tijd in de tank zit.
 
Laatst bewerkt:
Waar komt de benzine precies uit? Komt het ook echt uit het overloopje? Niet dat er een brandstofleiding lekt ofzoiets. Zo ja, dan zou het kunnen zijn dat er een vlotternaald of bus niet goed afsluit. Iniedergeval moet je dan de carbs openmaken en alles goed bekijken en repareren. En omdat alles toch open is, laat dan de carbs ook even ultrasoon reinigen. Je zult wel daarna het spul weer moeten afstellen, dus, eerst kleppen stellen, zorgen dat je ontsteking goed staat en werkt, en dan de carbs afstellen en synchroniseren. Leuke klus!
 
Gooi 100 cc lampolie (zuivere kerosine) in een volle tank. Het is het belangrijkste bestanddeel van veel reinigingsmiddelen zoals forte.

Bedoel je niet petroleum?
Als ik me niet vergis is kerosine niet meer als een soort diesel, alleen nog iets zuiverder van vorm. Dieselauto's schijnen er prima op te rijden.
Petroleum wordt bijvoorbeeld veel gebruikt om iets te reinigen of ontvetten, ik kan me voorstellen dat een scheur petroleum in je tank ook een reinigende en smerende werking heeft.
 
Ik heb overigens een motor die na wat stilstand altijd overloopt omdat de vlotter blijft hangen. Meteen gaan rijden, of een tik tegen het vlotterbakje met een schroevendraaier is voldoende om de vlotter weer omhoog te krijgen en dan ben ik er voorlopig weer even van af.
 
Ik ken het artikel van Vincent motor huis en gebruik zelf sinds een tijdje lampolie. De motor start na een tijdje stilstand een stuk beter.

@ Bolski kerosine is nagenoeg gelijk aan diesel. Alleen diesel heeft nog e.e.a. aan toevoegingen. In moderne diesel zou ik persoonlijk geen pure kerosine gooien.
 
Gooi 100 cc lampolie (zuivere kerosine) in een volle tank. Het is het belangrijkste bestanddeel van veel reinigingsmiddelen zoals forte. Mijn motor startte na een aantal weken stilstand met 1 druk op de knop, terwijl normaal ik flink moet doorstarten na een tijdje stilstand. Het werkt en is een stuk goedkoper als die dure flesjes met allerlei wondermiddeltjes. Als je weer een flink stuk hebt gereden worden de carbs vanzelf schoner door de doorstroming van benzine.
Whoa,.... Lampolie is geen kerosine, maar paraffine. Dat wil je alleen in een lege tank als roestpreventie

[Edit] spuit 11.... Voortaan ook rest lezen[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan