Voorvorkveren vraagje (WP) [Suzuki RF900]

..Thijs..

MF veteraan
31 okt 2004
1.769
12
omg. Venlo
Goedemiddag allen.


Ik heb een paar vraagjes over het monteren van WP veren in een originele voorpoot.

Ik moest nog wat onderhoud plegen aan mijn motor waaronder het vervangen van de voorvorkkeerringen. Aangezien ik veel goede dingen heb gehoord over het toepassen van WP veren in een standaard voorvork leek het me net zo handig om dat gelijk mee te nemen.

Nu heb het dus het zooitje weer in elkaar zitten maar ik heb toch het idee dat er iets niet klopt. De motor veert nauwelijks is als ik erop ga zitten (1 mm, gemeten met tyrap). Met remmen gaat ie wel een stuk verder is, maar het ding is echt knetterhard. (te) Ik heb de preload op zijn laagst staan en ik rammel zowat van de motor af met rijden op een gemiddelde weg.

Het viel me wel op met het weer in elkaar zetten van de poot dat er veel meer voorspanning zat op de WP veer dan de originele. Maar goed, ik dacht: het zal wel zo horen en de zaak weer in elkaar geschroefd :+.

Verder zat er bij de originele veer een spacer (no: 3 op tekening) boven de veer lag. Nu had ik hier met zoeken ook al een topic over een VFR gevonden waar ditzelfde verhaal speelde. Hier moest de spacer weggelaten worden.

Nu staat er hier verder helemaal niks over in de montagehandleiding die bij de veer bijgesloten zat.

Verder zijn er wat dingen mbt het olieniveau ook nog niet helemaal helder.

Voor een RF van 1995 geven ze een luchtkamer van 90 mm op, voor een RF van 1996 eentje van 113 mm. Mijn fiets is van '96, dus ik zou zeggen 113 mm. Of zou het kunnen zijn de ik de oude luchtkamer aan moet houden omdat de imitatie (WP) veer is afgeleid van het eerste modeljaar?


Wie o wie :P.


gr Thijs
full
 
Hoe groter de luchtkamer, des te soepeler die veert (lucht is comprimeerbaar, olie niet)
heb je de spacerbussen nu wel of niet teruggemonteerd.

is de lengte van de wp veer net zolang als de oude veer, of is ie korter?
 
En wat zegt WP :?

Niks over die spacer, dat is nu net het probleem. Ook over de luchtkamer staat er niks over in, behalve: fill oil to manufacturer specification. Dat heb ik gedaan dus.

Die spacer zit er nu overigens wel in.


Edit: overigens: de luchtkamer is gemeten zonder veer. Zo staat het iig in het werkplaatsboek. Schokdemper erin en aangedraaid, binnenpoot helemaal omlaag, schokdemper "ontlucht" en dan de hoogte meten.

Edit2:
Met een beetje googlen kan je wel een PDF vinden. Meen van HK suspension.
Ben nu @werk en geen tijd. Pauze zo weer om. ;)

Ik kan er iig geen vinden van WP.
 
Laatst bewerkt:
Dat denk ik ook, alleen wil ik het nu wel zeker weten ;). Ook over het olieniveau (en viscositeit) vind ik allerlei tegenstrijdige informatie. Als in: de oudere WP application lists geven ze iig wel andere viscositeiten (SAE 5 en 7,5 :S) aan. Hoeveelheden weet ik ff niet meer. (PDF's staan op een andere PC)
 
RF 900 R GT73B 94-95 9932.0249.B Oil: SAE 5 Air chamber: 160 MM

http://www.wpsuspension.co.uk/images/fitments/fitmentlist09.pdf

Thanks. Deze had ik op mijn andere PC (andere plek nu) ook gevonden. Ik heb er ook nog ergens eentje waar ze SAE 7,5 voorschrijven (op die andere PC). (komt die link van de .co.uk site af toevallig?)

Ik vind het alleen erg raar dat er in de bijgeleverde montageinstructies alleen vermeld wordt om de specificaties aan te houden van de fabrikant :s. Met een beetje geluk scannen ze em voor me in vanavond en mailen ze em door, die zal ik er eens bij posten.


:^
In mijn zzr600 zaten wp veren en daaabij kwam die bus te vervallen.
Als het goed is druk je de dop er met weinig moeite op.
Je druk daarbij de veer ongeveer 3a4cm in


Ik denk dat zonder die spacer het inderdaad met heel wat minder moeite zal gaan als hoe ik het nu gedaan heb :+.

@Martell, ik heb die pipo's in Oostenrijk al gemaild, daar ben ik nog op antwoord aan het wachten. De afdeling Belgie zal ik morgen eens bellen.


grtz Thijs
 
Laatst bewerkt:
Thanks. Deze had ik op mijn andere PC (andere plek nu) ook gevonden. Ik heb er ook nog ergens eentje waar ze SAE 7,5 voorschrijven (op die andere PC). (komt die link van de .co.uk site af toevallig?)

Ik vind het alleen erg raar dat er in de bijgeleverde montageinstructies alleen vermeld wordt om de specificaties aan te houden van de fabrikant :s. Met een beetje geluk scannen ze em voor me in vanavond en mailen ze em door, die zal ik er eens bij posten.Ik denk dat zonder die spacer het inderdaad met heel wat minder moeite zal gaan als hoe ik het nu gedaan heb :+.

@Martell, ik heb die pipo's in Oostenrijk al gemaild, daar ben ik nog op antwoord aan het wachten. De afdeling Belgie zal ik morgen eens bellen.


grtz Thijs
Pipo's in Oostenrijk :?
 
Olie SAE 5, luchtkamer 160 mm.

Zelfs als je olie 7.5 of 10 gebruikt is niet zo'n probleem, dan veert ie ietsje langzamer in, maar omdat de vork ook al weer 15 jaar ervaring heeft is dat kleine beetje extra demping misschien nog wel juist een voordeel.

WP veer naast oude veer + spacer leggen. WP veer = even lang als oude veer -> spacer komt terug. Nieuwe veer even lang als oude veer plus spacer -> komt te vervallen.

Bij meten van de luchtkamer is wel belangrijk dat de voorvork volledig INgeschoven is, ander komt er veel te veel vorkolie in. Dus vork IN en veren erUIT ;)

Suc6, Dutch
 
Pipo's in Oostenrijk :?

Ja, de hoofdvestiging is helaas naar Oostenrijk verplaatst. KTM heeft zich een aantal jaren ingekocht in WP, nu inmiddels alle kennis eruit getrokken en nu nagenoeg de hele zwik naar Oostenrijk verscheept. Volgens mij voeren ze in Malden nu nog de race support uit. Precies weet ik het niet, maar iig wel zeker dat het nu in Oostenrijk zit ja ;).


Olie SAE 5, luchtkamer 160 mm.

Zelfs als je olie 7.5 of 10 gebruikt is niet zo'n probleem, dan veert ie ietsje langzamer in, maar omdat de vork ook al weer 15 jaar ervaring heeft is dat kleine beetje extra demping misschien nog wel juist een voordeel.

WP veer naast oude veer + spacer leggen. WP veer = even lang als oude veer -> spacer komt terug. Nieuwe veer even lang als oude veer plus spacer -> komt te vervallen.

Bij meten van de luchtkamer is wel belangrijk dat de voorvork volledig INgeschoven is, ander komt er veel te veel vorkolie in. Dus vork IN en veren erUIT ;)

Suc6, Dutch

Dat die poot ingeschoven moet zijn was me wel duidelijk. Heb net een halfgare scan doorgestuurd gekregen van mij vader waarin stond: reinstall the pre stressed bush if necessary. Lekker duidelijk :P.

Anyway, verhaal is duidelijk, ik trek de vork nog een keertje uit elkaar, keerringen kunnen toch wel blijven zitten nu :P. Mocht ik ngo iets van WP zelf vernemen dan meld ik dat uiteraard hier ;).

Bedankt iedereen! (as usual ;))


grtz Thijs
 
RF 900 R GT73B 94-95 9932.0249.B Oil: SAE 5 Air chamber: 160 MM

http://www.wpsuspension.co.uk/images/fitments/fitmentlist09.pdf

Ook wel een interessante. In die lijst staat alleen de 94-95, in een oudere lijst die ik nog ergens op de harde schijf had staan staat 94 met dat artikelnummer en de 95> met een ander nr. En laat de 0249 nu net 36 mm langer zijn dan de veer voor de 95> ....

RF 900 is er afaik met twee voorvorken, een niet instelbare en een wel instelbare. Kan me voorstellen dat die twee verschillende veren hebben. De 0249 zal wel voor de niet instelbare voorvork zijn.

Want een spacer is vaak een cm of 10, zo'n stuk extra in de voorvork krijgen moet je de Hulk zijn om de dop er nog op te krijgen. Maar 36 mm extra zal meet wat kracht en vloeken nog wel lukken. Heeft ie alleen teveel veervoorspanning.

Greetz, Dutch
 
Ook wel een interessante. In die lijst staat alleen de 94-95, in een oudere lijst die ik nog ergens op de harde schijf had staan staat 94 met dat artikelnummer en de 95> met een ander nr. En laat de 0249 nu net 36 mm langer zijn dan de veer voor de 95> ....

RF 900 is er afaik met twee voorvorken, een niet instelbare en een wel instelbare. Kan me voorstellen dat die twee verschillende veren hebben. De 0249 zal wel voor de niet instelbare voorvork zijn.

Want een spacer is vaak een cm of 10, zo'n stuk extra in de voorvork krijgen moet je de Hulk zijn om de dop er nog op te krijgen. Maar 36 mm extra zal meet wat kracht en vloeken nog wel lukken. Heeft ie alleen teveel veervoorspanning.

Greetz, Dutch

Als je die lijst nog ergens kan vinden zou deze zeer welkom zijn ;).


grtz Thijs
 
Terug
Bovenaan Onderaan