Voorwiel draait moeilijk na vervangen voorwiellager

zurp11

Die hard MF'er
18 nov 2006
955
0
Heiloo
Hallo,

Na het laten vervangen van voorwiellagers draait het wiel heel moeizaam nadat de wielmoer is aangehaald.
Als de moer iets gelost wordt draait het wiel vrij van weerstand maar dat lijkt me logisch.
De afstand bus die in het voorwiel tussen de lagers zit zat klem vast en het linker lager draaide zeer moeilijk.
Ik heb het linker lager een klein tikje naar buiten gegeven en draait nu goed, de afstandbus zit iets los (zo als ik het eigenlijk altijd tegenkom) maar evengoed draait het wiel met heel veel weerstand als de moer aan gehaald is.

Wat zou dit kunnen veroorzaken?

Graag hoor ik jullie ideeen.
 
ik zou de telleropname even goed controleren. Weet niet hoe dit bij suzuki's zit, maar bij mijn kawa kan het fout gaan bij de opnamering en met nokjes die in een gaatje van de vorkpoot moeten vallen.
 
Wiel eruit en even kijken of de spacer tusen de lagers wel 'aan' zit tegen beide lagers ipv er rammelend in ligt.

Ver gezocht misschien, maar als bovenstaand klopt, zijn de nieuwe lagers wel even breed als de lagers die eruit kwamen?
 
Nee. Aan de ene kant zit de km opnemer en aan de andere kant een bus.
Die bus zit met een flens achter de stof ring.
Ik heb het vermoeden dat daar het probleem vandaan komt.
Denk dat ik er een losse bus zonder flens in ga zetten.
kan/hoort deze bus er niet andersom in? Persoonlijk heb ik nog nooit gezien dat een bus achter de stofring "vasthaakt" Ik kan me voorstellen dat deze dan ook op de buitenring van het lager gaat drukken.
Over welk model/bouwjaar motor praten we eigenlijk?
 
Nee. Aan de ene kant zit de km opnemer en aan de andere kant een bus.
Die bus zit met een flens achter de stof ring.
Ik heb het vermoeden dat daar het probleem vandaan komt.
Denk dat ik er een losse bus zonder flens in ga zetten.

:? misschien zit het bij jou fiets totaal anders dan bij mij,
maar die stofring, is dat gewoon een keerring? plaats je dan eerst de spacer/bus en dan de keerring?
zoals ik het gezien heb [bij mijn fietsen] zit de flens van de spacer tegen de vorkpoot en niet achter de keer/stofring.
mogelijk gaat hier iets fout?
 
ik zou de telleropname even goed controleren. Weet niet hoe dit bij suzuki's zit, maar bij mijn kawa kan het fout gaan bij de opnamering en met nokjes die in een gaatje van de vorkpoot moeten vallen.

Ik heb ook geen idee hoe het bij Honda of kawa zit want dit is een yamaha FZR600R uit 95 (ofzo).

Dat fels randje aan de bus is voor mij ook nieuw.
In de garage hebben ze er ook even naar gekeken en het bleek van de telleropnemer te zijn die de problemen veroorzaakte. Het lijkt als of de opnemer niet bij het wiel hoort.

Verder kwam er ook aan het licht dat de 1 van de poten krom is :(
Dat helpt waarschijnlijk ook niet mee.
 
Ik heb ook geen idee hoe het bij Honda of kawa zit want dit is een yamaha FZR600R uit 95 (ofzo).

Dat fels randje aan de bus is voor mij ook nieuw.
In de garage hebben ze er ook even naar gekeken en het bleek van de telleropnemer te zijn die de problemen veroorzaakte. Het lijkt als of de opnemer niet bij het wiel hoort.
.
die rand hoort toch echt aan de BUITENkant van de keerring/stofring
yamaha-yzf600rg-1995-front-wheel_bigyau1308d-10_8c7e.gif
Verder kwam er ook aan het licht dat de 1 van de poten krom is :(
Dat helpt waarschijnlijk ook niet mee
Dat maakt voor het draaien van het wiel niet uit, wel voor het inveren van je vork (zolang het niet extreem krom is natuurlijk)
 
Laatst bewerkt:
die rand hoort toch echt aan de BUITENkant van de keerring/stofring
[afbeelding]Dat maakt voor het draaien van het wiel niet uit, wel voor het inveren van je vork (zolang het niet extreem krom is natuurlijk)

weet je dat zeker?
als de spacer verkeerd tegen het lager aandrukt kan het misschien wel gaan wringen.
de spacer drukt normaal gesproken tegen de binnenschaal, de "flens" drukt misschien net tegen de kogeltjes.

lekkere soepkip trouwens die de spacer achter de keerring monteerd.
 
Heb het nog even uit elkaar gehaald maar lijkt toch echt zo te horen.
Komt blijkbaar ook in de racerij voor zodat er snel een wiel gewisseld kan worden zonder dat die busjes er steeds uit mieteren.

Ben wel vergeten er een foto van te maken.
 
In mijn Ktm zaten ook randen aan de bussen.
Je moet de bus dan een beetje achter de keerring kantelen maar het heeft het voordeel dat je bussen er niet uitvallen tijdens de- en montage.
 
Heb het nog even uit elkaar gehaald maar lijkt toch echt zo te horen.
Komt blijkbaar ook in de racerij voor zodat er snel een wiel gewisseld kan worden zonder dat die busjes er steeds uit mieteren.

Ben wel vergeten er een foto van te maken.


ok, en zoals ik van V.D.V begrijp wordt het vaker gedaan,
maar heb je ook gekeken of de bus goed op/tegen het lager zit.
of de pasvlakken wel corresponderen bedoel ik.
 
Heb het nog even uit elkaar gehaald maar lijkt toch echt zo te horen.
Komt blijkbaar ook in de racerij voor zodat er snel een wiel gewisseld kan worden zonder dat die busjes er steeds uit mieteren.

Ben wel vergeten er een foto van te maken.

Ja dat wordt ook in de racerij gedaan maar zo komen ze niet uit de fabriek. Dus tenzij de bus niet origineel is hoort dit bij jouw wiel NIET zo te zitten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan