vraag over motorrijbewijs

7 sep 2014
34
0
hallo allemaal. ik hoorde vandaag dat als je pas je rijbewijs heb niet gelijk op een zware mag .ik ben 36 jaar.tuurlijk is het raadzaam om niet te zwaar te beginnen .ik wil zelf beginnen op een naked van 400 a 600 cc. denk aan yamaha radian,yamaha fzx 750 ,honda cb-1 of Suzuki vx800.

ik hoor graag jullie mening
 
Laatst bewerkt:
hallo allemaal. ik hoorde vandaag dat als je pas je rijbewijs heb niet gelijk op een zware kan .ik ben 36 jaar.tuurlijk is het raadzaam om niet te zwaar te beginnen .ik wil zelf beginnen op een naked van 400 a 600 cc. denk aan yamaha radian,yamaha fzx 750 ,honda cb-1 of Suzuki vx800.

ik hoor graag jullie mening

Als je in Nederland woont, 36 jaar bent en je rijbewijs haalt mag je op alles rijden wat je maar wil (op motor gebied natuurlijk).
 
Als je op 24+ examen doet, mag je meteen ongelimiteerd vermogen rijden. Je mag dus meteen op een Hayabusa rijden die 300+ kan. Of dat verstandig is, is een andere vraag.
 
thnx voor de antwoorden . die cb-1 ziet er wel leuk uit.trouwens niks mis met een radian, fzx 750 of vx800.
 
thnx voor de antwoorden . die cb-1 ziet er wel leuk uit.trouwens niks mis met een radian, fzx 750 of vx800.

Zou dan vooral kijken naar wat voor rijstijl je denkt te gaan hebben, zelf ook eens op een radian gereden maar dat trekt mij persoonlijk niet zo. Maar als je graag alleen wil toeren dan is het een leuke motor. Alleen vind ik het leuker als een motor wat sportiever is. Maar dan is maar net waarvoor je een motor wilt natuurlijk.

Als die 4 motoren je aanspreken zou je je eens wat meer in ze moeten verdiepen ;) Van wat ik zo zie het je vooral toermotoren uitgezocht, de cb1 daarentegen heeft een iets sportievere zit/karakter.
 
Laatst bewerkt:
ik hoorde vandaag dat als je pas je rijbewijs heb niet gelijk op een zware mag .ik ben 36 jaar

Vanaf 24 jaar mag je gelijk op "zware" motoren rijden. Hoef je ook maar één keer examen te doen, en niet apart voor A1 A2 A-whatever. Je mag dus beginnen op een Hayabusa. Of een CBR1000-RR. Of een R1.
 
VX800 is best een fijne motor om mee te beginnen. Heeft nog best wat vermogen om er niet in no time op uitgekeken te zijn, rijdt goed en minder onderhoud met z'n cardanaandrijving :]
 
Laatst bewerkt:
tja wat ik fijn zou vinden , daar moet ik zelf ook achterkomen.ik heb ook veel verschillende autos gereden.voorbeeld is audi 80 1.8s uit 1990 en daarna een lime green ,97 cupra 2.0 16v .de cupra zeer snel en de audi heerlijk comfortabel.laatste wagen was ,97 megane coupe 1.6e en deze snel weg gedaan.
ik wil wel sws 2 motoren hebben .en denk radian of cb1 voor elke dag en een vx of fzx om te toeren .
 
97 cupra 2.0 16v .de cupra zeer snel

Nou zeer snel... relatief vlot in autoland, zo traag als dikke stront in motorland. Er zijn zelfs 250's die rondjes om een Cupra heen rijden.

De motoren waar je naar zit te kijken verschillen nogal wat van elkaar, ik zou eerst eens gaan lessen, zien hoe je lesmotor bevalt en dan kijken of je misschien toch liever een chopper wilt of dat een naked goed bevalt (zijn all-round geschikte fietsen)
 
mijn lesmotor is een honda cbf 500 . bevalt me eigenlijk wel. tja vrijwel elke motor is sneller dan een cupra , dat snap ik zelf ook. met de cupra vaak snel gereden. was een feest om mee te rijden.en met de audi 80 best rustig .dus in feite is mijn voorkeur heel divers.ook caferacertjes , bobbertjes en oldtimers passeren de revue als ik beetje aan het snuffelen ben op me laptop.
maar idd de motoren zijn heel verschillend qua karakter en hoe het rijdt. en ik ontdek steeds meer wat er gemaakt is aan motorfietsen.
maar bedankt voor jullie reacties. top. k heb nu al weer zin in de volgende les. hahaha gas op de lollie
 
Trouwens gezien de motoren die je opnoemt zou je ook gewoon een chopper én een naked kunnen kopen *D

bv. een VX-800 en CB-1 zijn beiden meer dan betaalbaar (afgeschreven zijn ze al), je hebt ook geen jaarlijks gedoe met APK (vooralsnog) en de vaste lasten vallen ook hard mee (t.o.v. gemiddelde auto). Niets leukers dan 2 totaal verschillende fietsen in de schuur :Y

En als je wat stuk hebt kan je het op je gemak maken i.p.v. dat je afhankelijk bent van dealer nieuwprijzen.
 
Laatst bewerkt:
x-11 is ook dik..hahaha. maar hoe me collega erbij kwam dat als je 36 bent en op zwaar afrij je enkel op licht mag wettelijk gezien , geen flauw idee.ach motorliefhebbers vind ik niet op me werk helaas, wel betweters.
ook choppers vind ik dik btw.is ook een leuk idee vind ik om 2 verschillende motoren te hebben , de cb1 wordt wel voor dagelijks gebruik,4 cillinder 16v en 52 pk is voldoende .
 
x-11 is ook dik..hahaha. maar hoe me collega erbij kwam dat als je 36 bent en op zwaar afrij je enkel op licht mag wettelijk gezien , geen flauw idee.ach motorliefhebbers vind ik niet op me werk helaas, wel betweters.
ook choppers vind ik dik btw.is ook een leuk idee vind ik om 2 verschillende motoren te hebben , de cb1 wordt wel voor dagelijks gebruik,4 cillinder 16v en 52 pk is voldoende .

Meer dan voldoende :Y Is een relatief pittig blokje. Heb 't vermogen nooit tegen vinden vallen en je kan goed meekomen met de rest :]
 
:) ik ben zelf ook niet zo groot,1.63 lang en die cb1 klinkt best vet.ik denk wel dat een x11 te groot is voor me .zijn er eigenlijk nog supersports met een r in de type aanduiding die geschikt zijn als eerste motor. denk aan yamaha fzr600/1998 yzf r6, 1993 Suzuki gsx-r 600.
ik kijk trouwens ook tussen de lessen door op youtube naar die rijles filmpjes van motorijschool safety in houten. steek ik ook wel van op.
mijn rijschool is marcel knoop in nieuwekerk ad ijssel. :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan