Wat je kwijt wilt over de Aprilia SL1000 Falco

Status
Niet open voor verdere reacties.
Jazekers! Toen ik een jaartje of 15/6 was bracht ik die meuk rond.. (en eerst allemaal ff lezen natuurlijk..) Helaas.. geen klant die lid was van de playboy.. :+ ;)

Die koop je gewoon in de supermarkt met een biljet van 200,- euri met je cowboylaarzen aan!! O-)



vandaar je frustraties wbd Tina :+
 
Ik ben net terug uit Oostenrijk. De falco heeft me niet in de steek gelaten (op t lostrillen van de boutjes van het contactslot na dan). Hij is wat minder comfortabel dan mijn vorige motor (cbr1000f), maar dat maak hij op andere gebieden zeker weer goed. Het benzineverbruik heeft is me zeker meegevallen 1:15 tot 1:18, maar heb dan ook niet steeds hard lopen knallen omdat ik altijd iemand achterop had. De kleine 1000 km die we op 1 dag moesten afleggen was voor mij wel te doen, maar voor de passagiere was het stoppen om de 200 km wel noodzakelijk. De tassenset heeft het goed volgehouden en heb geen vreemde vibraties in de motor gevoeld. Om onze nekken te sparen hebben we gemiddeld 150 gereden. In je eentje kan het tempo waarschijnlijk nog veel hoger liggen. Hoewel ik de falco pas een paar maandjes en zo'n 5000 km heb ben ik alleen nog maar vol lof over het apparaat. En ik heb nog niet eens de restricties eruit! *D

[afbeelding]

Hm, Aprilisca haalt de 1:15 alleen zonder dB-killers, anders 1:14.

Kicken kleur trouwens. Nog nooit gezien. Eigenlijk ook niet mijn kleur, maar dit komt heel mooi tot zijn recht!

Waarschijnlijk heeft de dealer de restricties al verwijderd, schijnt normaal te zijn.
 
Hm, Aprilisca haalt de 1:15 alleen zonder dB-killers, anders 1:14.

Kicken kleur trouwens. Nog nooit gezien. Eigenlijk ook niet mijn kleur, maar dit komt heel mooi tot zijn recht!

Waarschijnlijk heeft de dealer de restricties al verwijderd, schijnt normaal te zijn.

Wat betreft de restricites zal ik eens een keer op onderzoek gaan. De kleur komt uit Belgie waar ik hem zelf uit geimporteerd heb. De vorige eigenaresse had om laten kukelen en hem meteen maar helemaal laten overspuiten. Vandaar de aparte kleur.
 
so ik ben weer terug van vakantie en mij falco is weer gemaakt *O*
Ik had em toch maar weer terug gebracht naar de zaak waar ik hem gekocht heb en daar hebben ze hem netjes gemaakt onder de garantie. Nieuw druklager erin en nu koppelt en schakelt hij beter dan ooit *D

Nu alleen nog wachten op mijn Leo's die ik 5 augustus bij motorgoedkoop heb besteld B|
 
Fijn dat het allemaal weer ok is *O*

Wat zitten al die mensen toch elke keer te wachten op hun Leo's :p





Oehhhhh ... mijn Falco-tje krijgt allemaal coole dingen *O* *D
 
jaahh.. tis weer tijd voor een lofzang over jullie geliefde Falco.. :+

'k ben al enige tijd aan het rondkijken voor een mooie vervanger voor mn SV650S en ben erg weg van de Falco (wissel nog wel wekelijks van gedachte tussen oude mille en falco, maar heb deze week weer voorkeur voor de falco)

Kunnen jullie nog wat type specifieke dingen aandragen waar ik op moet letten bij bezichtiging. Ben op de hoogte van de benodigde koppelingsmodificatie, maar is dat alleen bij 2000 modellen of ook nog bij de latere (2001?)

Heb begrepen dat het verbruik zo rond de 1 op 15 ligt - kunnen jullie me vertellen hoelang een achterbandje meegaat.. (MPP bij voorkeur)

mbt. noodzakelijk onderhoud.. heb begrepen dat de rotaxblokken erg betrouwbaar zijn, maar ook weer ergens gelezen dat iedere 7500 de klepspeling zou moeten worden gemeten.. ? iemand die me hier meer over zou kunnen vertellen? (heb het slechts een keer gelezen, maar blijft toch hangen dan.. is het ergens op gebaseerd of bullshit?)

Ow ja, hoe is het gesteld met bagage mogelijkheden.. heb begrepen dat ie niet zo heel ruim in zn haken zit achterop (ivm met bagagerol) en magnetische tanktassen werken niet.. iemand hier info over.. (betaalbare tanktassen die wel passen e.d.)

Tips, truuks, ed. alle info is welkom..

alvast bedankt!
 
ff searchen en je vind al je antwoorden wel...

klepspeling controle -> onzin moet om de 15k gecontroleerd worden, maar nooit gesteld. Stellen hoeft in de praktijk pas na 30k plus km's een keertje.
verder is het onderhoud om de 7.5 k een kleine dan wel grote beurt.

koppelingsmodificatie is tot ergens halfweg de 2001 jaargang noodzakelijk. het specifieke bloknummer word vaakgenoeg genoemd in dit topic

aandachtspunten zijn:
  • de plastic connectoren -> gaan los zitten, krijgen overgangs weestand, worden heet en smelten dan stuk. dit is de hoofdoorzaak waardoor de accu niet gooed word bijgeladen en je dash reset kunt krijgen, slecht startende motor, vaak nieuwe accu moet kopen, etc. er is een simpele modificatie voor die je zelf moet uitvoeren.
  • Startkoppeling -> een beperkt aantal van de eerste serie rsv blokken hebben een probleem in de vrijloop van de startkoppeling met een lostrillende bout of moer die de hele boel in de soep laat lopen (nieuwe dynamo-rotor, vliegwiel, the works kost dan 800 tot duizend euro ofzo
  • de 2000 jaargang had een recall voor de olieslang links onder aan het blok. deze had een minime kans op doorscheuren
  • koppeling wil nog wel eens slippen, maar dat hoeft zeer zeker niet altijd aan de (ongemodificeerde) koppelingskorf en drukplaat te liggen, dit kan ook veroorzaakt worden door een defecte one-way klep in het anti-hop systeem (kost 10 euro ofzo) of het gebruik van verkeerde olie...
  • er wordt nog wel eens geroepen dat de falco en mille snel last hebben van kromme remschijven, dit is 98% van de keren onzin. de remschijven zijn niet krom, maar de buttons van de semi floatende sechijven raken vervuilt, waardoor de remschijf zich niet meer kan stellen. een grondige, geduldige poetsbeurt van de floaters en het trillen zal vrijwel zeker verdwenen zijn...
  • lucht intake temperatuur sensor wordt bij het wassen van de motor nog wel eens nat. dit levert dan een EFI melding op je dashboard op. 20 minuten rondrijden, de sensor is droog en de melding verdwijnt

pilot power gaat mee afhankelijk van je rijstijl en je gashandje. ik doe er met de mille (sportief rijgedrag) ongeveer 6500 km mee, maar ik mensen die het dubbele halen (die toeren ook echt, ipv sportief rijden)

bagage mogelijkheden zijn qua aantal tassen beperkt. falco heeft een kunstoftank, en de vorm van de achterkant laat standaard zadeltassen niet zomaar toe (of je moet krassen op je kuipwerk willen) je kunt wel een oxford tailbag kopen, die heb ik ook, en past prima (zie vakantie foto's van beerhunter) en evt tanktassen met riempjes ofzo, of zo'n klikding wat je op je tankring schroeft.

onderhoud van de rotaxblokken is heel simpel en ze zijn inderdaad op de bovenstaand puntjes na zeer betrouwbaar. goed afstellen (4-gas test) wil nog wel eens helpen als je vind dat het blok wat bokkig loopt onder de 3000 toeren. echt soepel worden ze echter nooit, dat is de charme van het oude blok en als je dat niet op prijs stelt moet je een mille nemen uit 2004 of nieuwer.

standaard is de falco restricted dmv een andere (milieu) mapping en een verkleining in de inlaat. deze is zelf simpel aan te passen door een draadje los te knippen van de ECU en de inlaatverkleining te verwijderen. Hierbij heb de 1e lichting (2000) zwarte en rode falco's een voordeeltje dat ze een 40% grotere collector mof hebben als de latere lichtingen waardoor ze beter kunnen ademen en daardoor een iets snellere gasreactie en een iets hoger topvermogen krijgen. met wat zoeken is die mof nog wel te vinden/koop en kun je die zelf ombouwen.

succes met zoeken! wees slim en neem iemand mee die verstand heeft van de rotaxblokken. als je ze niet kent, dan denk je als snel dat het blok stuk is ofzo, terwijl die blokken gewoon hun eigen specificieke rauwe geluid met rammels hebben.

p.s. ik denk dat we dit soort info maar een keer in de openeningspost moeten verzamelen ofzo. ik blijf het niet intypen....
 
Laatst bewerkt:
ff searchen en je vind al je antwoorden wel...

...

p.s. ik denk dat we dit soort info maar een keer in de openeningspost moeten verzamelen ofzo. ik blijf het niet intypen....

Mijn dank voor deze uitgebreide reactie is iig erg groot!

Ik heb een mooie zien staan bij een particulier, en door gebrek aan garantie zat ik te denken om eens te informeren voor zo'n aankoopkeuring (Erik van Lent was dat geloof ik?)

Ik zal iig eens gaan informeren naar het bloknummer.. bandjes zullen bij mij dan ook wel met 7000 km kaal gaan.. de plastic connectoren zijn natuurlijk zelf wel te vervangen, verder is alleen dat verhaal van de startkoppeling natuurlijk vervelend.. je zegt de eerste serie mille's.. blijft dat beperkt tot de 2000's en zijn er bloknummers bekend waarna het probleem niet meer voorkomt..? Ik ben maar een student (met bijbehorende financiele middelen) dus dergelijke klappers wil ik wel proberen te vermijden..

Nogmaals hartelijk dank.. :)
 
nee, d'r is niet echt grip op te krijgen, maar het is een redelijk zeldzaam iets. ik denk dat het wereld wijdd om 35 tot 50 gevallen gaat, op de 50.000 blokken die in die tijd geleverd zijn ofzo?

je hebt dus echt maar een kleine kans.

mocht het een fiets betreffen in de buurt van arnhem, dan wil ik best nog wel een keer met je mee, even rustig kijken hoe hij er bij staat. Erik van lent is idd een goede voor een algemene indruk. maar zelf zakelijk, en rustig naar die fiets kijken levert ook een hoop info op hoor ;)

heb je meer info over de fiets die je wilt hebben? misschien ken ik de vorige eigenaar toevallig...
 
Laatst bewerkt:
aandachtspunten zijn:

de plastic connectoren -> gaan los zitten, krijgen overgangs weestand, worden heet en smelten dan stuk. dit is de hoofdoorzaak waardoor de accu niet gooed word bijgeladen en je dash reset kunt krijgen, slecht startende motor, vaak nieuwe accu moet kopen, etc. er is een simpele modificatie voor die je zelf moet uitvoeren.~

Hier had ik nog niet van gehoord, ik dacht dat ik gewoon een zwakke accu had. Waar zitten deze connectoren precies? (heb proberen op te zoeken, maar vond het niet.)


Wat betreft de bagagemogelijkheden is het mij gelukt om twee zijtassen en een bagagerol van moto detail mee te nemen op de falco (www.louis.de). Verder heb ik een originele aprilia-tanktas. Deze werkt zonder magneetjes maar wel met bevestiginspunten aan het balhoofd en bandjes met haakjes aan de zijkant.
Naast dit alles heb ik ook nog regelmatig een stoere vrouw achterop. Past net, maar houdt niet over...

Momenteel zitten de Dunlopjes (D208 geloof ik) er nog onder (zaten er al op toen ik hem kocht). Heb er 6000 km mee gereden en ze zijn net over de helft heen. 10.000 ga ik wel redden denk ik. Voorband nog wel meer.
 
Laatst bewerkt:
2 bruine connectoren en een witte

1e bruine zit aan de rechterzijde (vanuit het zadel gezien) in de "v" van de cylinder. achter het waterreservoir. 2e is de bruine stekker vlak onder je spanningsregelaar.

de witte zit naar de bruine bij de spanningsregelaar.

om een accu goed op te laden en niet te laten sulfateren heb je minimaal een laadspanning van (ff uit het bolletje) 14.2 to 14.5 volt nodig. door de overgangsweesrtanden zakt de appie spanning vaak terug tot 13.5 volt. daardoor laad de accu niet volledig, sulfateert en gaat eerder stuk.
(los van het feit dat je bekabeling loeiheet wordt, en je stekkers wegsmelten)

accuspanning altijd met een voltmeter op de accu meten, bij stationair toerental. spanningsmeter in de dash geeft vaak 0.5 tot 1 volt afwijking.

een bijkomend probleem is dat het bedradingsharnas niet helemaal top is van de aprilia. het circuit van de dynamo naar de accu is eigenlijk te lang t.o.v. de diameter van het draad en levert daardoor een te grote overgangsweerstand. de "wire-mod" die overal op het net te vinden is beschrijft dan ook vaak het toevoegen van een extra draad om deze weerstand te verminderen.

zie ook dit linkje: ApriliaForum sponsored by AF1 Racing, inc.
 
Laatst bewerkt:
Die witte is trouwens bij mijn 2005 mille ook al weggesmolten. ben alleen nog te lui geweest om hem te solderen. zal toch wel moeten want na 2 weken niet rijden start íe behoorlijk moeizaam...
 
(zie vakantie foto's van beerhunter)
:^

45368ed9744f0b836e74956155f4d4fd


Voor een weekje prima te doen zo'n tasje :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan