Wat zijn je motorvakantieplannen voor 2024?

Lijkt me gewoon gaaf om via Duitsland, Polen, de Baltische staten en Finland naar het topje van Noorwegen te gaan. En ja, dan ws via Noorwegen, Zweden en Denemarken weer terug. In een klap heel Scandinavië, haha :] Maar goed, is nog maar een plan.
 
Tijd is zeker een dingetje. Ik mag maar 3 weken aaneengesloten weg dus zo'n grote ronde wordt het niet. Vorig jaar Denemarken, Zuid Zweden en Zuid Noorwegen was al 2 en een halve week.
Ik wil niet jakkeren en reken altijd wat reserve dagen voor onvoorziene dingen of extreem weer . Strakke planning is een killer voor een vakantie. :Y
Ik plan eigenlijk zo min mogelijk. Ik kijk op de kaart en prik een aantal dingen. Zo van, dit wil ik zien en daar wil ik rijden. Naar gelang het weer en de tijd die ik heb kan ik dat dan aanpassen.
Ik ga gewoon rijden en rond een uur of 4 ga ik accommodatie regelen. Wel zo relaxt .
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me gewoon gaaf om via Duitsland, Polen, de Baltische staten en Finland naar het topje van Noorwegen te gaan. En ja, dan ws via Noorwegen, Zweden en Denemarken weer terug. In een klap heel Scandinavië, haha :] Maar goed, is nog maar een plan.
10 Jaar geleden heb ik deze route gereden, maar dan nog via Rusland. Bij Narvik, Estland, de grens over en een paar dagen later via Sint-Pertersburg ergens een paar 100km verder de Finse grens weer overgestoken. Wat een andere wereld is het meteen als je de EU verlaat. En was is er veel gebeurd in de wereld in 10 jaar tijd. Ik vraag me af hoe lang het nog gaat duren voordat je weer veilig als toerist via Rusland kunt reizen...
 
10 Jaar geleden heb ik deze route gereden, maar dan nog via Rusland. Bij Narvik, Estland, de grens over en een paar dagen later via Sint-Pertersburg ergens een paar 100km verder de Finse grens weer overgestoken. Wat een andere wereld is het meteen als je de EU verlaat. En was is er veel gebeurd in de wereld in 10 jaar tijd. Ik vraag me af hoe lang het nog gaat duren voordat je weer veilig als toerist via Rusland kunt reizen...
Ik herken dat wel.
In 2017 was ik zelfde reis aan het maken en was inmiddels al bij de Poolse grens gekomen.
Plan was om te rijden via Kaliningrad, Baltische staten, St Petersburg en Helsinki naar de noordkaap.
Helaas kreeg ik onderweg een slijmbeurs-ontsteking in de schouder. Nooit eerder gehad en erna ook nooit meer????
Duitse arts raadde mij zeer aan om niet verder te rijden. Hoefde ook niet want de pijn was echt onprettig.

In de jaren erna nog wel plannen gehad, maar Rusland is nu mss een land om te vermijden.
Voorlopig geen prettige plek om te willen zijn. (en mss wel nooit meer?)
 
Laatst bewerkt:
Tja.., er komt vast wel een tijd wanneer het weer kan. Ik ben blij dat ik er toen geweest ben. De inwoners zelf zijn (net als de rest van Oost-Europa trouwens) zeer gastvrij en vriendelijk. Moskou hebben we toen overgeslagen omdat het toch wel een heel eind extra omrijden was. Ik zou nog wel een keer mijn motor voor de stoep van het Kremlin willen parkeren, gewoon als mooi einddoel van de route :)
5311_684614578290534_7961013637675664531_n.jpg


10577180_684618778290114_63356165301482257_n.jpg
10384894_679397948812197_7433276708405971688_n.jpg
10341490_677789825639676_7302067203131571307_n.jpg
10500382_677789868973005_5198627232005263259_n.jpg
 
Ik heb een goed motorpak, nog nooit koud in gehad... Ik zal wel koude vingers krijgen want ik rijd al 23 jaar met zomerhandschoenen, ik heb wel winterhandschoenen, maar dat heb ik altijd vervelend gevonden met rijden, dus ik gebruik ze niet.

Enige probleem wat ik fysiek heb, is mijn rug, maar dat heb ik ook met stilzitten op een bureaustoel, dus dat zal niet heel anders reageren op de motor, we zien wel.
Rugproblemen heb ik ook, 2 scheurtjes onderin. Tip, als je dat al niet doet, koop een goede nierband dat helpt mij enorm.
 
Mag je met een NL-motor wel Grenoble in?
Deze stad is toch milieu-zone. Allemaal een Crit'Air aanvragen?
Krijg je die wel voor een oude motorfiets?

Paar jaar terug ben ik enkele km's door de Grenoble-milieu-zone gereden.
Ik wilde de Chartreuse in en NIET over dezelfde weg als die ik gekomen was.
(gelukkig) Nooit meer iets van gehoord.
 
Laatst bewerkt:
Mag je met een NL-motor wel Grenoble in?
Deze stad is toch milieu-zone. Allemaal een Crit'Air aanvragen?
Krijg je die wel voor een oude motorfiets?

Paar jaar terug ben ik enkele km's door de Grenoble-milieu-zone gereden.
Ik wilde de Chartreuse in en NIET over dezelfde weg als die ik gekomen was.
(gelukkig) Nooit meer iets van gehoord.
Nee, niet met jou yamaha.
Ik trouwens ook niet met mijn yamaha.
 
Volgens mij moeten we een vignet bestellen. Gelukkig kunnen we al die regels in europa lekker op elkaar afstemmen -> not. Ik denk wel eens als ze mijn toerisme geld niet nodig hebben, geef ik het wel elders uit.
 
De laatste week van mei gaan m'n vrouw en ik op onze nu nog hagelnieuwe motoren (een Honda NC750X voor mij en een HD Nightster S 975 voor haar) naar Luxemburg. Verder hebben we voor nu nog geen concrete motorplannen, maar we gaan altijd wel een paar lange weekenden weg in het seizoen.

Voor 2025 zitten we al een plan te bekokstoven om eens echt een lekker eind te gaan, het plan is dan om naar Figueres in noord Spanje te gaan.
 
In juni ga ik voor een weekje naar Noord Italië.
Stelviopas staat als hoofddoel gepland.
Maar al een hele tijd vertelt Google Maps dat díe gesloten is…

IMG_6538.png


Is dit vanwege de sneeuw die er nu nog ligt, of wordt die momenteel gerepareerd?
 
Is dit vanwege de sneeuw die er nu nog ligt, of wordt die momenteel gerepareerd?
Dat is vanwege de sneeuw, al die hoge alpenpassen zijn nu dicht. In juni is hij wel open, maar bereid je er op voor dat je aan de schaduwkant nog flink wat sneeuw ziet liggen. Maar de weg zal vrij zijn.
 
In juni ga ik voor een weekje naar Noord Italië.
Stelviopas staat als hoofddoel gepland.
Maar al een hele tijd vertelt Google Maps dat díe gesloten is…
Is dit vanwege de sneeuw die er nu nog ligt, of wordt die momenteel gerepareerd?
Idd omdat de pas NU nog dicht zit.
Als je daar dan straks bent, dan na Bormio doorrijden naar de Gavia-pas!
 
Klopt het is de weg die vanaf de top van de Stelviopas naar het noorden loopt, Zwitserland in. De Umbrailpas zelf ligt op de grens van Italië/Zwitserland, maar een klein stukje van de Stelviopas zelf.
 
In juni ga ik voor een weekje naar Noord Italië.
Stelviopas staat als hoofddoel gepland.
Maar al een hele tijd vertelt Google Maps dat díe gesloten is…

Bekijk bijlage 1990314

Is dit vanwege de sneeuw die er nu nog ligt, of wordt die momenteel gerepareerd?

Als ik de Stelvio graag vroeg in de ochtend, of aan het eind van de dag wil doen (in de Gouden Uurtjes zeg maar), en niet om 5:30u op te moeten staan:
welk dorpje kunnen jullie aanraden om daar een B&B of hotelletje te boeken?
 
Ik heb toen gestaan op de camping in Mals. Of ze daar ook B+B hebben, niet op gelet.
Ongeveer 5km van Prada. Mals was wel een leuk dorpje.
Dat is halverwege de Reschenpas (met kerktoren in het water) en de start van de klim naar de Stelvio. (goede kant)

Ik heb ook ooit wel eens in een hotel gezeten in Bormio.
Bormio is groter dan Prada of Mals. Meer te beleven.
De ene kant is klim naar Gavia, andere kant is klim naar Stelvio. Maar dat is wel de 'verkeerde' kant van de Stelvio.
 
Terug
Bovenaan Onderaan