Welke carb cleaner?

Alexxx_the_one

MF veteraan
3 jun 2005
8.932
908
Den Haag
Facebook
Twitter
Ik heb geprobeerd te zoeken, maar vind niet echt wat.

Komende week wil ik even proberen of een carb cleaner nut heeft voor het beter lopen van mijn CBR.

Nou ken ik van vroeger alleen de Moto Forté flesjes, maar nu zie ik allerlei andere merken (vaak flink goedkoper), zoals Wynn's, Putoline, Liqui Moly etc.

Kan iemand iets nuttigs zeggen over eventuele kwaliteitsverschillen?

En laat alsjeblieft de opmerkingen weg over demonteren en ultrasoon reinigen. Ik wil eerst iets als dit proberen
 
Die zag ik in een oud topic ook voorbij komen.

Maar nadeel van de sprays is dat de carbs eraf moeten. Of in ieder geval moet er even flink wat los gemaakt worden.
Het luchtfilter moet eraf. Bij de Volvo ook gedaan.
Maar de Pierburg wordt vervangen door een Weber, die inmiddels in huis is.

Verhoogd toerentaal en spuiten maar, zal wel vieze zooi zijn.
 
Dat is dus hetzelfde als "carbs eraf en reinigen".

Of moet ik dat citroenzuur in de tank gooien?
Nee de carburateurs moeten er dan af sproeiers er uit, ik begrijp intussen dat je liever iets in de tank gooit wat het laatste vuil er uit haalt.

Daar heb ik geen ervaring mee.

Maar in iedergeval succes er mee.
 
Zelf gebruik ik Tunap 974 carb en injectiereiniger. Kost gemiddeld 14,95 per flesje. Werd mij aangeraden door mijn monteur ( wat ik niet zelf kan ) .
Hij adviseerde om dit te gebruiken en had er goede ervaringen mee. Nu moet ik ook zeggen dat ik in mijn motor alleen 98 tank. Geen E 10 dus. De monteur waar ik kom begint niet eens aan motoren na te kijken die alleen maar E 10 tanken. Vaak ellende in de carburateurs .... Dus ik volg zijn raad maar op en gebruik regelmatig bovengenoemd goedje... :W :]
 
Zelf gebruik ik Tunap 974 carb en injectiereiniger. Kost gemiddeld 14,95 per flesje. Werd mij aangeraden door mijn monteur ( wat ik niet zelf kan ) .
Hij adviseerde om dit te gebruiken en had er goede ervaringen mee. Nu moet ik ook zeggen dat ik in mijn motor alleen 98 tank. Geen E 10 dus. De monteur waar ik kom begint niet eens aan motoren na te kijken die alleen maar E 10 tanken. Vaak ellende in de carburateurs .... Dus ik volg zijn raad maar op en gebruik regelmatig bovengenoemd goedje... :W :]
Heb Motor Houtrust gebeld hierover, zij verkopen Tunap.
Chef werkplaats zei dat Tunap 974 vooral vergelijkbaar is met de werking van Moto Forte 2 en niet 1
 
Ik tank geen 98 nog geen gezeik gehad.
Maar heb ook niks meer in de garage waar carberateur aanzit.
De stihl kettingzagen wel maar die lopen op Aspen.
In de auto doe ik bijna 1 jaar met volle tank 95 en dan zoek ik de goedkoopste meuk die ik maar kan vinden auto start probleemloos hele jaar rond.
Dus voor mij heeft 98 een hoog fabeltjeskrant gehalte tuutterdetuut
 
Bij een VFR400r heb ik er eens een bus injectorreiniger ingegooid van Liqui Moly. Dat scheelde toen een demontage *O*

Maar het feit dat ik die VFR toen ook gewoon dagelijks ging gebruiken zal ook meegeholpen hebben. meestal doe ik het gewoon preventief (1x per beurt) of als nabehandeling als ik water uit een brandstoftank tap (ook niet wekelijks).
 
Kreeg laatst ook het goede advies om carb reiniger in de tank te gooien voor ik de carbs uit elkaar ging halen. Detail, motor had 4 jaar buiten gestaan, en de foto is na het electrolytisch ontroesten van de tank.
Soms is het beter iets verder te kijken.
IMG-20240311-WA0001.jpg
 
Toevallig van een tdm 850?
M.n zwager heeft er één ook helemaal kapot van binnen heb er 2 ltr water uitgetapt.
De tank loopt vol met regenwater.
Omdat de overflow door de tank loopt deze rot door en zo vindt het water z.n weg in de tank.
 
Toevallig van een tdm 850?
M.n zwager heeft er één ook helemaal kapot van binnen heb er 2 ltr water uitgetapt.
De tank loopt vol met regenwater.
Omdat de overflow door de tank loopt deze rot door en zo vindt het water z.n weg in de tank.
Dat euvel kan een BT1100 Bulldog ook hebben.
Condens in de tank verzameld zich helemaal onderin de tank en kan er zelfs voor zorgen dat deze doorroest.
 
Dat euvel kan een BT1100 Bulldog ook hebben.
Condens in de tank verzameld zich helemaal onderin de tank en kan er zelfs voor zorgen dat deze doorroest.
Zal ze waarschuwen laatst starterkrans vervangen van een Bulldog.
Ken de eigenaars en doen gewoon nul,0 onderhoud.
Wil er ook niet meer aan sleutelen.
Ding staat ook altijd buiten in weer en wind en kan het rap gaan hoor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan