Welke momentsleutel?

sanger

Die hard MF'er
16 mrt 2010
577
31
Heemskerk
Ik ben binnenkort jarig, en had als idee om een momentsleutel te vragen. Handig om te hebben, dan kan ik alles naar behoren vastzetten en niet meer op de gok.

Maar wat is nu een beetje goede momentsleutel voor toch ook weer een leuk prijsje? EN qua bereik voldoende voor zo een beetje alle motoren?

Welke hebben jullie?
 
En jij laat ze dus ook jaarlijks ijken en afstellen?
Met alle respect, welke persoon die voor sporadisch gebruik af en toe zo'n sleutel gebruikt doet dit? Ik niet, en ik gebruik hem minder dan 10 keer per jaar. En dan zoek ik het ook nog een beetje op, want ik vind het eigenlijk onzin voor een achteras, bijvoorbeeld. Als je het ding elke keer weer netjes naar 0 draait (de veer dus niet uitrekt), hij in een droge en niet al te temperatuur schommelende ruimte bewaard wordt, en je hem zo weinig gebruikt, kunnen ze me wat met dat kalibreren. Op het moment dat je het ding dagelijks gebruikt wordt het een ander verhaal. Alles daartussenin is naar rato daar tussenin, use common sense.

Ik heb hem wel voor de grap een maandje terug meegegeven aan een vriend die ze op z'n werk kan testen (kalibreren weet ik niet, eigenlijk), maar hij was nog helemaal prima zoals te voorspellen was.

Neen. Maar ik ga er (mss naiëf) vanuit dat een degelijk merk zijn zaakjes wat meer onder controle heeft.
Dat is dan wel weer naïef, alle momentsleutels met een veer verlopen (maar: zie boven) :)
 
Laatst bewerkt:
Neen. Maar ik ga er (mss naiëf) vanuit dat een degelijk merk zijn zaakjes wat meer onder controle heeft.

Is niet echt iets merksgebonden toch :?
Heeft gewoon te maken met gereedschap wat gebruikt wordt altijd iets "af gaat wijken", en dus na verloop van tijd weer afgesteld moet worden (geijkt).

Net als professionele meetapparatuur bijvoorbeeld.
 
Alle momentsleutels met een veer gaan steeds zwaarder naarmate je het aanhaalmoment hoger zet. Alleen Stahlwille sleutels met een buigijzer doen dat niet.

[afbeelding]

[afbeelding]
De mijne niet hoor. Ik heb de Q series van teng.
De kracht die ik nodig heb om hem te draaien naar 50 of 200nm is het zelfde. Ding loopt heel soepel.. zo’n goedkoop ding zoals op pagina 1 geposte BGS die draaien idd steeds zwaarder.. word je niet gelukkig van..

$T2eC16RHJHwE9n8ihpYCBRb3(5j1p!~~60_58.JPG
 
Laatst bewerkt:
84417
Jaren geleden goedkoop een momentsleutel van een engels merk>TA van chroomvanadium aangeschaft,ik heb hem 1 keer nodig gehad daarna weggeborgen en mijn vochtige berging,zonet heb ik hem bekeken en het ding begint wat roestplekjes te vertonen,wat mij betreft kan ie in de verkoop voor 10eurootjes,misschien is het wat voor je of iemand anders misschien en hou je zo wat poen over voor een paar kratjes pils! :P
Ik woon dicht in de buurt>uitgeest.



Bekijk albums

Sorrie je moet het hiermee doen ,het plaatsen van een foto word beroerd uitgelegd |( in de faq.

Ik heb hem zojuist ook op marktplaats gezet.

https://www.marktplaats.nl/a/auto-d...da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr
 
Laatst bewerkt:
Hallo.

Ik gebruik zelf 3 momentsleutels, Gedore Rahsol Dremometer.
Type A, B en C.
De A is van 5 tot 25 nm, de B van 20 tot 100 en de C van 50 tot 300 nm.
De A en B kun je bouten zowel linksom als rechtsom mee op moment zetten.

Ik zie nu dat de nieuwere Dremometers andere bereiken hebben als mijn oudere.
Ze kosten overigens rond de 250 voor de A en 450 voor de C en de B zal er wel tussen in liggen.

Maar ze worden regelmatig 2ehands aangeboden, als je hem na aankoop laat kalibreren heb je een zo goed als nieuwe.

Groeten en succes ermee.
 
Neen. Maar ik ga er (mss naiëf) vanuit dat een degelijk merk zijn zaakjes wat meer onder controle heeft.

Vandaar ook mijn opmerking. Al koop je een sleutel van 4000 euro, ze verlopen en moeten fus eigenlijk gecontroleerd/afgesteld worden.

Met die reden heb ik onlangs gewoon een nieuwe gehaald. Proxon, met ijkrapport en exacte meetwaarden, als vervanger voor mijn 6 jaar oude (zeer netjes behandelde) LUX sleutel.

Voor de lagere waarden heb ik een Sonic, geen topspul maar wederom weinig gebruikt.

Mooiste is natuurlijk een testapparaatje (kapitein koek?!) Waarmee je hem thuis kan controleren.
 
Vandaar ook mijn opmerking. Al koop je een sleutel van 4000 euro, ze verlopen en moeten fus eigenlijk gecontroleerd/afgesteld worden.

Met die reden heb ik onlangs gewoon een nieuwe gehaald. Proxon, met ijkrapport en exacte meetwaarden, als vervanger voor mijn 6 jaar oude (zeer netjes behandelde) LUX sleutel.

Voor de lagere waarden heb ik een Sonic, geen topspul maar wederom weinig gebruikt.

Mooiste is natuurlijk een testapparaatje (kapitein koek?!) Waarmee je hem thuis kan controleren.
Het gaat om massa en afstand.
De twee meest makkelijke grootheden om thuis te roggelen. Nou ja, bijna meest makkelijke.

Kg omrekenen naar newtons, lengte nemen, massa aan lengte hangen, en klik :t

Ff lekker simpel :)
 
Ja ken het concept.

https://www.google.nl/url?sa=t&sour...IQwqsBCCcwAA&usg=AOvVaw1KUMTzlO9BRoHOHrT0Q5Sw

Maar dan heb je al diverse gewichten nodig en moet je heen en terug over de gehele range blijven testen. Met bijv. een digitale uitlezing kan je de middenrange afstellen en daarboven of onder zien wat de afwijking is en daar rekening mee houden.

Met de goedkopere sleutels is het bij mijn weten onmogelijk om hem over de hele range nauwkeurig te krijgen.
 
Dus TS, hoop gebrabbel/info zoals je kunt zien.
Zal vast de keuze vergemakkelijken :')

Het is een forum, daar voer je in de basis ook discussies :)

En er staat genoeg info om een keuze te maken als ik het zo lees.

Meerdere momentsleutels van laag naar hoog, die je koopt wanneer je hem in die range nodig hebt, met ijkrapport waarbij de afwijkingen ook genoteerd staan binnen het toelaatbare budget.

Welke het dan wordt moet je zelf even googlen. Of bij hbm kijken.
 
IK ken geen m5 boutjes in motorblokken en ik heb er best veel open gehad. Als jij denkt dat ze er wel in zitten, lijkt het mij dat je veel theoretische "kennis" hebt.

Praktische kennis zei mij, toen ik een goede momentsleutel kocht, om een momentsleutel te nemen met een kleine kop, zodat ik makkelijk op krappe plekken kon komen.

Beta Utensili: Produzione di utensili e strumenti di lavoro professionali.

[afbeelding]


Ik heb M5 bouten in mijn motorblok... Is wel 39 jaar oud. ;)
 
Meestal red je het niet met 1. Een sleutel om je achteras mee vast te zetten valt vaak al buiten het bereik voor kleine m5 boutjes die je in je blok draait.

Merken tja... zorg in ieder geval dat je er een ijkrapport bij krijgt. Ik heb ze van tengtools, daar kreeg je een rapport bij, dit is zeker niet 1 van duursten/besten, maar voor mij voldoende.

Zo ver ik weet is Tengtools juist wel een heel aardige kwaliteit gereedsschap.

Zie je in Aus aardig veel.
 
Met alle respect, welke persoon die voor sporadisch gebruik af en toe zo'n sleutel gebruikt doet dit? Ik niet, en ik gebruik hem minder dan 10 keer per jaar. En dan zoek ik het ook nog een beetje op, want ik vind het eigenlijk onzin voor een achteras, bijvoorbeeld. Als je het ding elke keer weer netjes naar 0 draait (de veer dus niet uitrekt), hij in een droge en niet al te temperatuur schommelende ruimte bewaard wordt, en je hem zo weinig gebruikt, kunnen ze me wat met dat kalibreren. Op het moment dat je het ding dagelijks gebruikt wordt het een ander verhaal. Alles daartussenin is naar rato daar tussenin, use common sense.

Ik heb hem wel voor de grap een maandje terug meegegeven aan een vriend die ze op z'n werk kan testen (kalibreren weet ik niet, eigenlijk), maar hij was nog helemaal prima zoals te voorspellen was.Dat is dan wel weer naïef, alle momentsleutels met een veer verlopen (maar: zie boven) :)

Die van mij is dus wel verlopen!
 
Van het weekend maar even teruglezen :)

Ik zal hem hoofdzakelijk gebruiken voor de as na het ketting stellen, voor de rest ben ik niet een echte sleutelaar. Dus dat is de hoofdzaak.
 
Ik ben ook al een poos er over na aan het denken een momentsleutel er bij te kopen.

Ik heb een goedkope van HBM voor de as moeren en dat geloof ik wel.

Voor de lagere aanhaalmomenten wil ik er graag 1 aangezien ik niet zo'n best gevoel heb in de vingers.

Het is wel een dilemma zeg. Enerzijds gebruik ik het ding zo weinig dat ik het weer zonde vindt om er 1 te kopen van een A merk, want dat is toch wel een prijzige sleutel zeg maar voor die 4x in het jaar.
Anderzijds is het zonde om er 1 te kopen van een B merk om er dan achter te komen dat deze dusdanig veel afwijkt en dus niet echt bruikbaar is.

Iets met 14 nm vastzetten is echt weinig. Dat moet niet veel afwijken, want dan kan ik het net zo goed zonder momentsleutel doen. Mijn hand wijkt namelijk ook af.

-O-
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er twee van Tengtools.
5-25 nm en 40-210.
De 5-25 nm is 5 jaar in mijn bezit en de 40-210 12 jaar. Vorig jaar (op mijn werk > komen toch elk jaar langs) beide laten calibreren. Kleine was nog perfect en de 40-210 zat er ongeveer 7 nm naast.

Voor dat geld icm het hobby gebruik bevallen ze mij uitstekend.
 
Van het weekend maar even teruglezen :)

Ik zal hem hoofdzakelijk gebruiken voor de as na het ketting stellen, voor de rest ben ik niet een echte sleutelaar. Dus dat is de hoofdzaak.

Zo'n achteras moet vaak iets van 100 Nm hebben, kies dus een momentsleutel waarbij dat koppel niet aan de grens van zijn bereik ligt.

Verder zet ik altijd vraagtekens bij het gebruik van een momentsleutel voor het kettingstellen. Als dat noodzakelijk zou zijn, zou je ook op vakantie een momentsleutel mee moeten nemen.
 
Ik heb er een van tengtools, 40-200nm geloof ik. Wel een beetje spijt van want ik heb m nog nooit gebruikt. Achteraf gezien heb ik veel meer aan de lichtste gehad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan