xenon nu kapot???

schuttingdeur

Die hard MF'er
3 jun 2008
301
0
wolvega
ey,

ik heb laatst een setje xenon gekocht eerst getest natuurlijk(2ehands) deed het.

nu bij het aansluiten (ik heb een honda cb1 naked bike) kabels moeilijk weg te werken dus de stekker van de voeding los en op die manier doorvoeren.
alleen ik heb perongeluk :$ de stekkers er weer verkeerd om in gedaan + - verkeerd om dus ik verlichting aan niks geen licht, mijn vraag is dus wat is er stuk waarschijnlijk.

zekkering is nog heel logisch want er kwam niet te hoge spaning van de acuu af

ik heb bi xenon h4 met zo'n control bakje

hoe kan ik zien of de lamp stuk is?

gr patrick
 
als het goed is moet ie niks doen als de plus en min verkeerd zijn aangesloten, ook niet kapot gaan dus, had het bij de mijne per ongeluk gedaan, even ompolen en hij deed het gewoon

zit alles wel goed aangesloten?
 
Best irritant wanneer mensen een snel gekrabbeld maar goed antwoord proberen neer te halen op een vormfout |( Geen rechtszaal hier :')

Anyway, je moet hem inderdaad gewoon andersom stekkeren, en dan moet ie het doen. Wanneer je de lamp met een multimeter doormeet (op weerstand zetten) en de weerstand blijkt oneindig te zijn op de zwaarste stand, dan is je lamp kaduuk.
 
Best irritant wanneer mensen een snel gekrabbeld maar goed antwoord proberen neer te halen op een vormfout |( Geen rechtszaal hier :')

Anyway, je moet hem inderdaad gewoon andersom stekkeren, en dan moet ie het doen. Wanneer je de lamp met een multimeter doormeet (op weerstand zetten) en de weerstand blijkt oneindig te zijn op de zwaarste stand, dan is je lamp kaduuk.

Je bedoeld: "Ik vind het irritant..". En "neerhalen" is een kwalificatie van jou, niemand anders. ;)

Ik heb er nu maar een ;) bij gezet, om interpretatie problemen te voorkomen.

Je hebt in ieder geval TS verder geholpen (hoop ik voor TS).


En soms lijkt het wel een rechtzaal hier, met aanklagers en rechters in één. En dan nog veul ook!
 
Een xenon lamp doormeten op weerstand?
Zit daar dan een gloeifilament in dat de stroom van de multimeter doorlaat?
Zal ongeveer even goed gaan als het doormeten van een TLbuis op ohms ...
Enige manier om het te weten is om em GOED aan te sluiten. evt eerst nogges je originele gloei-H4 aansluiten (of de stekker uitmeten) om zeker te zijn dat er niets anders stuk is.
 
Een xenon lamp doormeten op weerstand?
Zit daar dan een gloeifilament in dat de stroom van de multimeter doorlaat?
Zal ongeveer even goed gaan als het doormeten van een TLbuis op ohms ...
Enige manier om het te weten is om em GOED aan te sluiten. evt eerst nogges je originele gloei-H4 aansluiten (of de stekker uitmeten) om zeker te zijn dat er niets anders stuk is.

je zou ook de ballast kunnen doormeten ;), als die niks aangeeft weet je ook dat er iig iets niet klopt
 
Weerstand oneindig groot

is een gasontladingslamp door te meten dan? ik dacht het namelijk van niet :N

door de hoge spanning worden de gassen in de lamp tot ontbrandig gebracht, en daardoor wordt de samenstelling van de gassen in de lamp anders, zodra een gasontladingslamp op temperatuur is is de spanning ook niet hoog meer, maar dit is bij het ontsteken van de lamp wel het geval is toch al gauw een paar kilovolt!

EDIT: iemand was me alweer voor ;)
 
Laatst bewerkt:
ik heb hem goed aangesloten maar nog niks

zekering van de motor zelf niet nagekeken zal ikeven doen de zekering van de accu draden die aan het xenon setje zitten is nog goed

Als je vóór de ballast de accuspanning meet is de verbinding met de accu in elk geval in orde.
Vervolgens aan de uitgang van de ballast meten wat je daar voor spanning hebt.
(geen idee trouwens hoeveel volt dat is.)

Zit er in de ballast zelf niet een zekering?
 
Als je vóór de ballast de accuspanning meet is de verbinding met de accu in elk geval in orde.
Vervolgens aan de uitgang van de ballast meten wat je daar voor spanning hebt.
(geen idee trouwens hoeveel volt dat is.)

Zit er in de ballast zelf niet een zekering?


Nee, in een ballast zit geen zekering.
Bovendien kunnen de meeste? wel tegen kortsluiting/verkeerde spanning?

Ik heb teminse weleens 2 ballasten in serie gezet...en ze bleven gewoon functioneel nadien??
 
Laatst bewerkt:
Vraag 1 :

Knettert je ballast als je de lamp los laat liggen??

ik heb de lamp gewoon in de koplamp zitten dus
hij gaf toen een knak toen ik grootlicht aan zette

Je had de voeding vanuit de accu verkeerd om aangesloten??

nee de van de control unit naar de balast

Kun je wel schakelen tussen groot/klein licht??
Beweegt de lamp??

geen idee bewegt het dan daadwerkelijk
 
Do'h!!
Beetje domme opmerking idd |(
Sorry :X

wil niet lullig doen hoor, maar degene die hierboven ergens roept dat je de lamp door kan meten met een multimeter vindt ik dan toch net ff wat dommer, die gaat er tenslotte vanuit dat een gasontladingslamp wel gewoon te meten is ;)

en ik dacht even hardop mee, dat is vaak wel het mooie van een forum dacht ik zo, als niemand dat zou doen, is iedereen ook snel klaar met het posten van een probleem omdat er dan toch geen reacties op komen...
 
Nee, in een ballast zit geen zekering.
Bovendien kunnen de meeste? wel tegen kortsluiting/verkeerde spanning?

Ik heb teminse weleens 2 ballasten in serie gezet...en ze bleven gewoon functioneel nadien??

tussen kortsluiting en verkeerde spanning zit wel een groot verschil hoor ;)

je zegt dat je ooit de ballasten eens in serie gezet hebt, dat is geen probleem, al werkt het dan niet.

als je namelijk 2 ballasten van 12 in serie aansluit, dan houdt dat in dat elke ballast nog maar 6 volt krijgt (of je moet het geheel aansluiten op een 24 volt accu :P)

door de sluiting, of de plus en de min verkeerdom aan te sluiten is er wel een mogelijkheid dat er binnenin de ballast iets doorgebrand is.

aan de andere kant: het kan ook zijn dat bij verkeerd aansluiting de stroom te hoog is geworden en de zekering van de motorfiets er eerder uit lag, en dat dat ballast dus nog goed is (heb ooit hetzelfde gehad met een versterker in mijn auto, ff snel aansluiten en de + en de - verkeerdom aangesloten, gevolg was dat de zekering (80 A!) eruit lag en de versterker nog helemaal in orde was)

wat je het beste even kan doen is meten of je op de draden waar je de ballast op aan wilt sluiten (dus waar je vroeger je gewone koplamp aan had zitten) of dat daar nog spanning op staat met ingeschakelde verlichting, is dat niet het geval moet je ff kijken of alle zekeringen op de motor nog in orde zijn.
 
Hoe kun je zien of de lamp stuk is? Door in een werkende installatie (op een andere motor of auto) een lamp te verwijderen en jouw lamp er in te doen.
Doet-ie het wel, dan is hij heel.
Doet-ie het niet, dan is hij stuk.
Ik denk dat je een gasontladingslamp niet met een ohm meter kunt doormeten.

Controleer eens de spanning op de ingang van de ballast (= accuspanning, ergens tussen 12,2 en 14,8 volt) en de uitgang van de ballast (= hoogspanning).
Om de lamp te starten moet de ballast eerst één (of meer) spanningspiek(en) geven, en zodra de lamp brand continu iets van 85 volt oid.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan