XS 750 Deel 4

Even bij de zuiderburen shoppen, dat is voor jou dichterbij dan voor de meeste van ons 😉:
Yamaha XS 750 Lampenhalter
da3992de-1be8-4fb3-bfb2-feed05f4cf7a.jpeg


Yamaha XS750 Teile
e5b63495-4cb6-4476-abd6-877930a1ee9a.jpeg


Yamaha XS750 Lampenhalter-Satz, gebraucht, ***SONDERPREIS***
4f3f4dd8-0b96-4483-a4c1-7965feadeb13.jpeg
 
Allen de XS750 liehebbers,

Afgelopen zaterdag was ik langs wezen kijken bij een motorzaak met mijn maat die zoekt naar z'n 1e motor. Zo lopend langs motoren viel er eentje mij op, het is een 3 cilinder motor, een Yamaha.. ja een XS 750 SE, wat een gave motor. Even op gezeten, wat zit het best goed. Helaas niet aan toe gekomen om een proefrit te maken.

Het kriebelt dus een beetje om hem erbij te kopen. Ik vraag me af of het zit met qua de betrouwbaarheid/kwalen of dingen waarmee ik rekening moet houden met deze XS 750 type?
 
XS750

Je rijdt dan een oldtimer, want gemiddeld zijn deze de 40 jaar gepasseerd. Dus het is/zal een motor zijn die meer liefde (onderhoud) nodig heeft dan eentje uit 2022 (om maar eens wat te zeggen).

Het zijn carburateur fietsen. Dus gevoelig voor het soort benzine (lees Euro95 moet je mijden als de p...).

Sowieso zal dit binnengestald moeten worden, want staat het veel buiten zal de betrouwbaarheid snel afnemen (en die ligt al minder hoog dan recente motoren).
Kwaaltjes zijn deze motoren die mij bekend zijn is, tweede versnelling daar willen ze wel eens uitschieten (oplosbaar). Verder is er flink verschil tussen de elektronische ontsteking en de punten ontsteking (elektronisch is beter).
Verder geldt dat als de motor nog de originele remslangen heeft deze motor nog nooit "echt" onderhanden is genomen. Want origineel werd in het boekje aangegeven dat deze 1 x 4 jaar vervangen. Nu zal dat overdreven zijn, maar 10 x vervangingstermijn is het andere uiterste. Waarom deze opmerking, de remmen zijn niet helemaal van deze tijd, dus goede remleidingen (die niet uitzetten) verbeteren het remvermogen.

Verder zal je meer moeten kijken naar de werkelijke staat van de betreffende motor, want in 40 jaar kan er veel aan verprutst zijn. Dus letterlijk goed kijken, bougiekabels en bougiekappen, boutjes (versleuteld ? of veel verschillende). Hoe oud zijn de banden, want met een oudje wordt niet veel gereden, dus profiel zegt niet heel veel (DOT-code is eerlijker over de leeftijd).

Verder is het handig om na te gaan of de motor origineel is ? Want wat zegt het kenteken en wat is de werkelijkheid (heb zelf ook een XS750SE gehad met een ouder motorblok en ook de voorvork behoorde er origineel niet in (was namelijk een gewone voorvork van een XS750).

Indien je meer informatie wenst is het handig om een foto van de betreffende motor te plaatsen. Dan kan er beter ingeschat worden "wat voor fiets" het is (en of deze samengesteld is of gewoon netjes origineel lijkt).

Bedenk dat gewone motorzaken niet heel veel kennis meer hebben over dit soort motorfietsen. Dit soort motorfietsen is qua onderhoud aangewezen op degene die erop rijdt, danwel moet je op zoek naar een bedrijf dat aan dit soort dingen durft te sleutelen. Want wordt het meer dan olie verversen, remblokjes, luchtfilter bougies en wiellagers en banden dan zijn kosten en waarde motor zodanig dat je dit liever niet laat doen bij een bedrijf met een uurtarief van 75 euro of meer ;)

Anders gezegd als je een motor van deze leeftijd koopt zal je hoe dan ook zelf wat moeten kunnen sleutelen (al is hulp/informatie via dit forum nooit ver weg).

Succes
 
Daar heb je dus helemaal niets aan, er zijn verschillende maten van die schaaltjes. De kans dat ze voor een bepaald blok geschikt zijn is 1 op 5.
 
Ja en nee:
Als je het netjes doet hoort elke krukas-blok combi een ander nummer/kleur schaaltje te hebben.
Ik heb wel eens een 750 gereviseerd met te ruime speling schaaltjes (liever dat dan te krap), en dat blok loopt nog steeds heel netjes zonder bijgeluiden.
De huidige eigenaar zit intussen alweer op 27k.
 
Goedemiddag,
Ik ben op zoek naar 3 rubber die tussen het filterhuis en de carburateurs zitten. Heeft iemand nog 3 stuks (zie foto) in goede staat liggen?

Groeten,

Johan
 

Bijlagen

  • IMG_0898.jpeg
    IMG_0898.jpeg
    50,6 KB · Weergaven: 0
Ja dat is een goede vraag, het is voor een xs750c met mikuni 2 carburateurs dacht ik(choke zit op de zijkant).
Vast bedankt
 
Carburateur met choke naar buitentemperatuur te trekken of moet het heveltje naar beneden geduwd worden ?

Want daar zit het verschil.
 
Naar beneden drukken, is dit dan type 2?
 

Bijlagen

  • IMG_6305.jpeg
    IMG_6305.jpeg
    552,4 KB · Weergaven: 0
Mocht je interesse hebben, heb een complete luchtfilterbox met rubbers te koop, en eventueel ook nog een set (op het oog nette zonder kapotte boutjes etc.) mk1’s.

Rubbers van de luchtfilter kast zijn wel orgineel dus oud, maar voelen nog flexibel en zitten geen scheuren in.
 

Bijlagen

  • IMG_6361.jpeg
    IMG_6361.jpeg
    417,1 KB · Weergaven: 0
  • IMG_6359.jpeg
    IMG_6359.jpeg
    710,6 KB · Weergaven: 0
  • IMG_6360.jpeg
    IMG_6360.jpeg
    566,7 KB · Weergaven: 0
Voor 300 Euro niet echt veel. Alleen die originele uitlaat los zou het al waard zijn (als die in goede staat is).

Dat er veel aan gedaan moet worden is duidelijk. Maar in mijn ogen geen hopeloos geval (ga er dan wel vanuit dat het blok los is).
 
Arm-rs bedankt voor de foto's toen ik ze goed bestuurderde dacht ik van
Dat kan toch niet dat ik die heb weggegooid. De berg onderdelen maar weer eens omgedraaid en inderdaad daar zijn ze.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan