XS 750

Ben zo eigenwijs dat ik eerst zelf probeer eea op te knappen.

Wel moet ik zeggen dat de kabelboom ongeschonden uitziet. De meeste problemen zitten in de aansluitingen in de koplamp. Niet alles bij het dashboard is origineel. Moet dus een aantal aansluitingen aanpassen.

En als het echt niet lukt kan ik altijd nog overgaan tot uitbesteden.
 
Het heeft efkes geduurd, mijn oprechte excuses, maar de eerste partij van 7 RVS remzuigers is klaar.
Goed voor twee complete motoren.
€22,-/st , anders kom ik niet weg met materiaalkosten..
PM me maar bij interesse

 
Laatst bewerkt:
Vandaag weer eens iets gedaan. En wel aan het (voor mij) moeilijkste deel van de motor: elektra.

Ik heb wel wat stroom op sommige delen van de motor, maar het enige wat het doet is het neutraal lampje en het oliedruklampje. Voor de rest geen reactie....

Nu is het wel zo dat uit het contactslot 3 draden komen en de kabelboom aldaar een vierpolige stekker heeft... En daarbij heb ik een draadkleur die ik daar verder niet tegenkom.

Wel even met stroom gespeeld, startrelais werkt (en het blok zit niet vast *D , aangezien deze soepel rond ging op de startmotor).

Heb een foto bijgevoegd.

Nu heb ik een tweetal werkplaatshandboeken met elektrische schema's maar dan is de vraag welk schema hoort bij mijn XS850. Waarbij ik overigens rekening moet houden dat de bedieningselementen en het dashboard voor een deel niet origineel bij deze 850 horen '(
full
 
ik kan/zal het wel eens bij mij nakijken wim. Maar nog een tip; even de koplamp van een van je andere XS'en loshalen en even kijken hoe het daar zit??
 
Ga nu eerst proberen om een ander contactslot (met een vierpolige aansluiting) te gebruiken.

Mijn XS750 heeft sowieso andere aansluitingen voor de bedieningsarmaturen aan de rechterkant. Daarmee is het geheel al anders. Zal niet veel wijzer worden als ik achter de koplamp ga kijken.

Want technisch is de motor zonder problemen compleet te krijgen. Remmen liggen klaar (met verse remblokken voor de voorzijde). Uitlaat is aanwezig (moet alleen nog gepoetst worden en gemonteerd, nieuwe pakkingen aanwezig). Het enige wat nog aangeschaft moet worden is remleidingen en banden.

Maar zonder werkende elektra is dit alles niet relevant.... '(
Dus nu eerst zorgen dat de motor elektrotechnische functioneel wordt.
 
Laatst bewerkt:
Ander contactslot geeft geen directe verbetering '( .
Dus vanavond maar de rechterstuurschakelaar eraf gehaald en inwendig nogmaals schoongemaakt en daarbij de startknop verbeterd (lees de oude vervangen die beter werkt en hopelijk wel werkt).

Het inwendige van de schakelaar is schoon en alle contacten zijn schoon. Overigens komen er morgen en donderdag geen verdere ontwikkelingen over de elektra. Ben dan niet aanwezig om te sleutelen...

Morgenavond meehelpen bij de Fazerclub met het opbouwen van de stand op de motorbeurs Utrecht.
Donderdag op de motorbeurs aanwezig als standbemanning. Zal dus een flink deel van de tijd op de stand aanwezig zijn van de Fazerclub.

Doch een rondje over de beurs zit er voor mij zeker in (lees niet altijd aanwezig :P )

Maar als er iemand langskomt die sleutelt aan XS-en we treffen elkaar is een bakkie koffie natuurlijk altijd beschikbaar op de stand :Y
 
De kans dat ik op zondag aanwezig ben is zeer beperkt. De keuze voor donderdag is ook ingegeven dat het dan niet zo heel erg druk is.

Maar alvast een prettige beursdag toegewenst !
 
Omdat de elektra frustraties oplevert :( ben ik maar aan het poetsen geslagen.

Zou zeggen zoek de verschillen :+
full
 
En om het geheel af te ronden een plaatje van de gepoetste uitlaat met bijbehorende uitlaatkronen.
Op de foto zal de uitlaat er beter uitzien dan in werkelijkheid. Maar gezien de staat waarin de uitlaat verkeerde voordat er gepoetst was ben ik tevreden :Y
full
 
Geen foto maar wel weer wat gedaan aan de 850. Remklauwen voor gemonteerd.

De remklauwen zelf zijn voorzien van een Yamaha revisieset (seal + nieuwe remzuiger + stofhoes + veer) en verse remblokken (incl. nieuwe veer en boutje voor het op z'n plek houden van het achterste remblok. Ook is de remklauw nog voorzien van een verse ontluchtingsnippel. En daarbij zijn de klauwen ook nog eens voorzien van een mooi laagje zwarte Action lak.
Het enige wat nog origineel is zijn de aluminium gietstukken (klauw + montagebraket), de glijbout, het bijbehorende rubber en de montagebouten (al heb ik daar de mooiste uitgezocht van alle bouten die ik heb liggen :P ).
Veel meer te reviseren aan de remklauwen is er niet :+

Verder nog een begin gemaakt met het achterlicht (want ook dat wordt weer samengesteld uit aanwezige onderdelen :Y ).
 
Geen plaatje maar wel een praatje.

Gisteravond de XS750 1977 weer opgestart. Accu gemonteerd een hoeveelheid verse benzine toegevoegd, choke uit, startknop ingedrukt en gelijk lopen :} :}

Gelijk maar een klein rondje gereden. Was wel weer heel blij met een rondje 3-cylinder... :+
En de avond dus maar afgesloten met een lekker speciaal biertje :9
 
Beste XS-ers,

Bij het opruimen van de schuur vond ik een setje 'halve maantjes' voor het monteren van de uitlaat. Ze komen van een XS850 maar misschien passen ze ook wel op een XS750. Ze zijn roestig maar niet verrot. Neem even contact met me op als je ze wilt adopteren, anders gaan ze in de ijzerbak en dat vind ik niet de mooiste bestemming.

edit: Link verwijderd, ze zijn naar TripleXS.
 
Laatst bewerkt:
Bij deze verkocht Vincent.
Via MP ook laten weten.
Doe me maar een PB of via telefoonnummer (zie MP) efkes contact zoeken
 
bij jou nog voortgang, Wim? Kom je eruit met de 850 elektriek???

je hebt in elk geval al wel gereden dit jaar (op een XS), ik nog niet :+
 
Nee, de kleurige spaghetti is weerbarstig '( (mede door een gebrek aan echte kennis rond elektra en een gebrek aan "garagetijd").

Maar geen gebruik een "eigenwijs" gedrag _O- , ik blijf rustig verder gaan met meten nalopen van de verbindingen (mits er wat tijd is). Uiteindelijk zal het werken (weet alleen nog niet hoe :? )

En als er geen energie voor de elektra aanwezig is, kan ik altijd nog wat fysiek sleutelen aan de 850 (zoals uitlaat moet nog gemonteerd, achterlicht moet nog samengesteld en gemonteerd worden, koplamp met knippers monteren, luchtfilterkast en carbs). Wat dat betreft is er nog werk genoeg.

Alleen als de elektra zou werken, wordt de urgentie om alles af te krijgen groter want ik zou toch heel graag op mijn 850 een rondje willen rijden :Y
 
Vanmiddag even een rondje gereden op de XS750. Ook nog een stukje snelweg gereden heb met mijn (nog niet afgestelde) fiets en de 150 km/uur aangetikt :)

Dan nu de vraag wat is de beste manier om de motor goed afgesteld te krijgen.... :?

Zelf nog geen kleppen gesteld met deze fiets (nog geen ervaring met stelplaatjes '( ), de XS is trouwens voorzien van MK1 carbs, elektronische ontsteking en podfilters (neppers :+ , dus geen K&N filters '( ).

Momenteel loopt de motor fatsoenlijk en ook nog redelijk door (tenminste voor mijn gevoel :$ )

Wat is het meest handig om mijn XS afgesteld te krijgen (zonder direct mijn portemonnee volledig leeg te schudden) ?
Heb geen stroboscoop, ook een vacuummeter zijn niet aanwezig.
 
Ik zou eens 8 tientjes investeren in een Carbtune. Altijd handig om te hebben, zeker als je meerdere motoren hebt en wel eens een brik opknapt.
 
Vanmiddag even een rondje gereden op de XS750. Ook nog een stukje snelweg gereden heb met mijn (nog niet afgestelde) fiets en de 150 km/uur aangetikt :)

Dan nu de vraag wat is de beste manier om de motor goed afgesteld te krijgen.... :?

Zelf nog geen kleppen gesteld met deze fiets (nog geen ervaring met stelplaatjes '( ), de XS is trouwens voorzien van MK1 carbs, elektronische ontsteking en podfilters (neppers :+ , dus geen K&N filters '( ).

Momenteel loopt de motor fatsoenlijk en ook nog redelijk door (tenminste voor mijn gevoel :$ )

Wat is het meest handig om mijn XS afgesteld te krijgen (zonder direct mijn portemonnee volledig leeg te schudden) ?
Heb geen stroboscoop, ook een vacuummeter zijn niet aanwezig.
Het eerste wat je zou moeten doen is kleppen stellen/controleren. Als die niet goed staan dan is alle andere moeite voor niets. Kleppen stellen is totaal niet moeilijk, het enige wat je nodig hebt zijn voelermaatjes, een klepsteltool, een schuifmaat of dergelijke om evt. plaatjes waar de markering afgesleten is te meten en natuurlijk de stelplaatjes zelf. Daarvoor zou ik even een dealer in de buurt zoeken die er eventueel nog heeft liggen.

Het gaat namelijk zo:
1. Klepspeling meten
2. Klep stel plaatjes 1 voor 1 er uit halen en de maat bepalen, dan terug plaatsen.
3. Berekenen welke nieuwe plaatjes je nodig hebt.
4. Nieuwe plaatjes halen
5. Plaatjes vervangen
6. Klepspeling opnieuw controleren

Zie mijn project topic, ik ben er net klaar mee ;)

Voor het syncen van de carbs is een carbtune inderdaad ideaal (kijk maar hoe makkelijk: https://www.esbuzz.net/trends/watch/vid88KHGPqP6G9cA), maar je kunt ook perfect zelf iets maken met wat slangetjes en koppelstukken. Zoek maar eens op google naar "DIY carbtune".

Als die 2 zaken in orde zijn, dan zul je moeten gaan klooien met sproeiers, naalden, etc. Daar zijn boeken over geschreven. Maar gelukkig ook meerdere topics. Een goede check is in ieder geval om al eens de kleur van je bougies te controleren. Die moet een beetje koffie met melk kleur zijn. Is hij meer melk, dan loopt hij arm (grotere sproeier nodig), is hij meer koffie, dan loopt hij te rijk (kleinere sproeier nodig).

Je kunt dan nog met de naald klooien, maar die heeft meer effect op het middengebied, dus als de motor bv. niet lekker door trekt van lage naar hoge toeren, dan moet je daar eens naar kijken.

Ohja, dit allemaal er van uitgaande dat de carbs an sich in goede staat zijn uiteraard. Geen versleten cv-rubbers, etc.

Succes er mee! Ik moet er binnenkort ook mee aan de slag :p

Edit: deze link is trouwens ook nog erg interessant:
The Yamaha Triples Community - Workshop - Fuel & Exhaust - Idle Mixture Adjustment

Zo kun je je stationair mengsel goed afstellen, hetgeen ook zeker merkbaar gaat zijn. Niet enkel bij gas geven vanuit stationair, maar ook zeker in je verbruik!
 
Laatst bewerkt:
tja je beschrijft het goed Sander maar feit is wel dat het allemaal toch wat minder makkelijk gedaan is dan gezegd. Het is een beetje hoeveel feeling je er mee hebt, welke ervaring, en welke ambitie. Wil je het perse leren, durf je het aan, of vind je het een stap te ver.
Een niet goed afgestelde carburateur goed afstellen is nog niet zo eenvoudig.
Een eind in de buurt komen kan je wel met wat technisch inzicht en gezond verstand (+ goede documentatie, fabrieksinstellingen enz).

Je moet daarnaast ook wel in wat spullen investeren. Kost geen vermogen, maar wel wat.

Vooral als de voorwaarden niet allemaal aanwezig zijn, bijv een verborgen probleempje of zo, dan moet je toch wel wat weten om er uit te komen.
Een motor waar niks aan is, hoef je meestal ook niet af te stellen; dan voldoet de fabrieksinstelling...

dus.. zo eenvoudig is het zeker niet altijd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan