XTZ 660 krukasmoeroperatie - andere moer los??

Bbbrum

Die hard MF'er
27 feb 2006
662
0
Brabant
Nadat m'n '97 XTZ 660 Tenere wat begon te bonken heb ik de onderdelen besteld om het bekende euvel van deze blokjes op te lossen: een lossende krukasmoer.

Maar wat schetste mijn verbazing toen ik het blok eenmaal openhad: niet de krukasmoer, maar de lockring aan de moer van de primaire (??? ik heb totaal geen idee van de termen van alle onderdelen in het blok) as is verdraait.

xtz3.JPG


xtz4.JPG


Mijn vragen: is dit óók een bekend probleem?
Kan het kwaad?
Ook opnieuw vastzetten?

Heel erg bedankt alvast!
 
die lockring zit toch nog keurig tegen de flank van de moer :?
dat hij niet over de hele flank aanlicht komt gewoon omdat de moet een paar graden eerder op torsie was.

of kan je die ring soms verdraaien?
 
Nadat m'n '97 XTZ 660 Tenere wat begon te bonken heb ik de onderdelen besteld om het bekende euvel van deze blokjes op te lossen: een lossende krukasmoer.

Maar wat schetste mijn verbazing toen ik het blok eenmaal openhad: niet de krukasmoer, maar de lockring aan de moer van de primaire (??? ik heb totaal geen idee van de termen van alle onderdelen in het blok) as is verdraait.

[afbeelding]

[afbeelding]

Mijn vragen: is dit óók een bekend probleem?
Kan het kwaad?
Ook opnieuw vastzetten?
Heel erg bedankt alvast!

Voordat je gaat sleutelen,blok buitenkant goed schoonmaken!

Ik zie op de foto's zand en nog eens zand! (tandflanken koppelingshuis ed )

Zand schuurt de maag...


:W
 
Je had door alleen de waterpomp te verwijderen kunnen 'voelen' of de moer daadwerkelijk los zat.

Leuk he, al die goede raad achteraf : :X

Ik had ook een 'bonkend' geluid. Was bij mij ook niet de moer. Uiteindelijk bleek het een uitgesleten ovale cilinder te zijn. De zuiger kantelt (minimaal, maar toch) dan en schuurt de cilinder uit. Uiteindelijk naar de eerste overmaat laten opboren en een nieuwe zuiger. De kmstand was toen 53000. Schijnt 'normaal' te zijn voor grote eencilinders.

niet gezegd dat dit ook bij jouw het geval is, maar zou zo maar kunnen

of, controleer de aansluiting tussen het blok en de uitlaatbochten. Als die niet goed aansluiten door bv kapotte ringen dan krijg je ook een ploffend/bonked geluid.
 
Laatst bewerkt:
Uiteindelijk naar de eerste overmaat laten opboren en een nieuwe zuiger. De kmstand was toen 53000. Schijnt 'normaal' te zijn voor grote eencilinders.
klopt, dat is een vrij normale km stand voor een grote eenpitter.
het ding verricht natuurlijk ook 4 keer zoveel arbeid als een viercilinderzuiger van een motor met gelijke inhoud en vermogen.
maar daar heb je dan ook 4x zoveel pret voor :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan