Yamaha FJR 1300 Part 5

Als je er een wil hebben zou ik hem kopen. En ja, hij is behoorlijk zwaar met handelen. Dat went en je ontwikkelt een strategie hiervoor wat je wel en niet moet doen. Achteruit een hellinkje opduwen gaat niet, handelen op zachte ondergrond of grind is vragen om stevige moeilijkheden. Te schuin: dan vertrekt echt richting de grond. Met rijden merk je nagenoeg niks van het gewicht, ligt heel vast op de weg en je hebt weinig last van harde zijwind. Het is echter geen gooi en smijt fiets zoals een Tracert, is het doel ook niet van deze motor. Mijne is een probleemloos ding van rond de 300Kg met zijkoffers.
In de winter parkeer ik hem in de tuin onder de overkapping. Dan moet ik hem achter uit op het gras steken, zodat ik daarna vooruit weg kan rijden. Met mijn huidige 255kg is het goed te doen. Heb al eens geprobeerd een FJR achter uit een heuveltje op te duwen.. dat was geen succes. Een maal rijdend wat hij supersmooth:) mss eens keertje iets huren voor een dag of 2.
 
Ik heb na 2 tracers (900GT en 9GT) weer een FJR1300AS gekocht. Lopend ermee manoeuvreren is lastig, maar hij rijdt veel stabieler. Inmiddels alweer 20.000 ermee gereden naar volle tevredenheid.
 
Dan moet ik hem achter uit op het gras steken, zodat ik daarna vooruit weg kan rijden. Met mijn huidige 255kg is het goed te doen. Heb al eens geprobeerd een FJR achter uit een heuveltje op te duwen.. dat was geen succes.
Nou, ik weet heel zeker dat het achteruit het gras opsteken met een FJR je gigantisch zal gaan tegenstaan. Ik vind het ook gevaarlijk als het gras nat is. Uitschuiven met een voet kondigt zich niet aan en je hebt dan gegarandeerd een hoop leed. Zoals Rush FJR ook schrijft: lopend manoevreren is lastig. Ga dan niet met zo'n zware FJR achteruit op het gras stuntelen, gaat een keer fout. Gaat met iedere zware toerfiets een keer fout. Wil je hem toch hebben, dan zou ik altijd zorgen voor een verhard stuk naar die overkapping en er de nodige voorzieningen ervoor maken.
 
Nou, ik weet heel zeker dat het achteruit het gras opsteken met een FJR je gigantisch zal gaan tegenstaan. Ik vind het ook gevaarlijk als het gras nat is. Uitschuiven met een voet kondigt zich niet aan en je hebt dan gegarandeerd een hoop leed. Zoals Rush FJR ook schrijft: lopend manoevreren is lastig. Ga dan niet met zo'n zware FJR achteruit op het gras stuntelen, gaat een keer fout. Gaat met iedere zware toerfiets een keer fout. Wil je hem toch hebben, dan zou ik altijd zorgen voor een verhard stuk naar die overkapping en er de nodige voorzieningen ervoor maken.
Op de parkeerplaats heb ik tegels geplaatst voor mijn huidige motor. Zou betekenen dat ik hem gewoon niet in de tuin parkeer, maar gewoon naast mijn auto. Het maakt mijn keuze wel minder:(

Eerst maar is eentje huren.
 
@Umop3p1sdn
Het zal ook enorm afhangen van iemands fysiek, lengte, kracht etc in hoeverre het gewicht echt een probleem is. Met lange benen zal bijvoorbeeld (achteruit) steppen al een stuk makkelijker gaan.

Mijn oprit loopt best een beetje schuin en ik step 'm redelijk goed langs 2 auto's en een schuurtje achteruit "omhoog" naar het huis. Zet ik m'n zadel op de hoge stand gaat dat al iets lastiger. Zo zie je, kleine factoren kunnen al een verschil maken.

Gewoon ff zelf gaan ervaren inderdaad.
 
Ik heb geen problemen met het duwen van een FJR. Maar ik duw dagelijks motorfietsen de zaak in en uit, op de hefbrug en er weer vanaf, dus ik ben het gewend. En ik ben van gemiddelde lengte en postuur (1.82 meter en 76kg), dus dat kan ook schelen.
Het is maar zeer zelden dat ik hulp vraag voor dit verplaatsen van de motor, en dat is meestal bij een Goldwing of een BMW GS Adventure met een volle benzinetank. Als ik die laatste van de hefbrug moet afhalen zit het stuur hoger dan mijn schouders, en dan heb je er geen macht meer over. Ook moet ik dan met 1 voet op de heftafel gaan staan om hem uit de wielklem te trekken. Kortom, een beetje hulp is dan wel zo veilig.
 
Laatst bewerkt:
@Umop3p1sdn
Het zal ook enorm afhangen van iemands fysiek, lengte, kracht etc in hoeverre het gewicht echt een probleem is. Met lange benen zal bijvoorbeeld (achteruit) steppen al een stuk makkelijker gaan.

Mijn oprit loopt best een beetje schuin en ik step 'm redelijk goed langs 2 auto's en een schuurtje achteruit "omhoog" naar het huis. Zet ik m'n zadel op de hoge stand gaat dat al iets lastiger. Zo zie je, kleine factoren kunnen al een verschil maken.

Gewoon ff zelf gaan ervaren inderdaad.
1.83
105kg
(zonder kleding, voor wie visueel is ingesteld)

;)
 
M.b.t. tot bovenstaand bericht zijn er wat wijzigingen...

Heb besloten om een goeie FJR te kopen die gewoon permanent hier blijft i.p.v. enkel alleen voor die vakantie. Heb geen haast dus nu lekker op zoek naar een mooi exemplaar. De AS versie spreekt mij erg aan i.v.m. de semi-automaat. Lees daar goede verhalen over.
En die FJR is nu dus gekocht :D
Ben voor een "gewone" gegaan dus geen AE of AS. Zitten wel de nodige gebruikerssporen op maar hee, het blijft een gebruikersvoorwerp he :)

Nog 2 weekjes wachten, krijgt eerst nog een beurtje, en dan wordt die bezorgd. Can't wait!:]

IMG_6764.jpeg

IMG_6765.jpeg
 
Bij goed onderhoud ga je nog heel lang plezier van die motor hebben. (Vraag trouwens voordat je hem meeneemt of de spanner van nokkenasketting vervangen (80K) is en of het linksysteem van de achterschokbreker goed gesmeerd is).
 
Ik vind die dingen ook zoo gaaf hè, vandaag weer eentje op favoriet gezet op marktplaats.

Heb zelfs al iemand die mijn huidige motor zou willen overnemen:)

Maar ik heb nog zo veel plezier van mijn huidige motor. Al doen mijn ellebogen pijn vd trekkracht 😆 heb gewoon 2 golf ellebogen.
Moet leren dat de motor mij duwt ipv dat ik als een turnster aan het rek hang.

Ben bang dat de FJR te lomp is om te steken en te draaien. Des te nieuwe het type des te zwaarder… tegen de 290kg is geen flauwekul.
 
Bij goed onderhoud ga je nog heel lang plezier van die motor hebben. (Vraag trouwens voordat je hem meeneemt of de spanner van nokkenasketting vervangen (80K) is en of het linksysteem van de achterschokbreker goed gesmeerd is).
Thanks voor de tips!
Er staat iets meer dan 44k op momenteel dus die NAKS is nog geen sprake van. M.b.t. het linksysteem kon de zaak mij niet vertellen of dit was gebeurd. Betreft wel een NL motor en heeft vorig jaar de 40K beurt gehad incl. klepspeling controle.

Ik heb gevraagd of het linksysteem gecontroleerd en zo nodig gesmeerd kan worden tijdens de afleverbeurt.
 
Heeft iemand trouwens de gebruikershandleiding van een RP13 in PDF formaat? Of een linkje?
Alle boekjes zitten erbij hoor maar heb ik nu dus nog niet in bezit :D

Op internet kan ik 'm zo snel niet vinden.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind die dingen ook zoo gaaf hè, vandaag weer eentje op favoriet gezet op marktplaats.

Heb zelfs al iemand die mijn huidige motor zou willen overnemen:)

Maar ik heb nog zo veel plezier van mijn huidige motor. Al doen mijn ellebogen pijn vd trekkracht 😆 heb gewoon 2 golf ellebogen.
Moet leren dat de motor mij duwt ipv dat ik als een turnster aan het rek hang.

Ben bang dat de FJR te lomp is om te steken en te draaien. Des te nieuwe het type des te zwaarder… tegen de 290kg is geen flauwekul.
Niet bang zijn 😉
Ik ben een gespierde spijker van 70kg en was snel gewend aan formaat en gewicht. Hou er rekening mee, dan lukt bijna alles. Kan me wel voorstellen dat het een groter issue is als je bijvoorbeeld hele korte benen hebt en minder plat op je voeten kan staan. Kwestie van even gaan proberen 😁
 
Ben bang dat de FJR te lomp is om te steken en te draaien. Des te nieuwe het type des te zwaarder… tegen de 290kg is geen flauwekul.
Ik heb jarenlang meerdere FJR 1300 gereden en met mijn 1.76m en 75 kg heb ik nooit veel problemen met manoeuvreren ondervonden.
Wel even goed kijken met parkeren op hellend terrein, altijd met de neus naar boven.
 
Vooral de link is belangrijk, daar gaat het wel eens mis….
Ik heb er "as we speak" eentje op de heftafel staan voor o.a. dit klusje.
En ja, ze gaan vaak stuk omdat dealers te beroerd zijn om het onderhoud goed uit te voeren en (vooral) omdat Yamaha te beroerd was om naar hun klanten te luisteren. Een goede oplossing had ze niets extra gekost.
 
Thanks voor de tips!
Er staat iets meer dan 44k op momenteel dus die NAKS is nog geen sprake van. M.b.t. het linksysteem kon de zaak mij niet vertellen of dit was gebeurd. Betreft wel een NL motor en heeft vorig jaar de 40K beurt gehad incl. klepspeling controle.

Ik heb gevraagd of het linksysteem gecontroleerd en zo nodig gesmeerd kan worden tijdens de afleverbeurt.
Dat smeren is duur als de machine nog origineel in elkaar zit en als ze het op de voorgestelde Yamaha manier doen. Dan hebben ze er wel 3 uur meer werk aan.
 
Dat smeren is duur als de machine nog origineel in elkaar zit en als ze het op de voorgestelde Yamaha manier doen. Dan hebben ze er wel 3 uur meer werk aan.
Ja dat geloof ik als ik lees wat daarvoor moet gebeuren. Ik heb de toezegging van de zaak waar ik ‘m gekocht heb dus ik ga er vanuit dat het ook gebeurd.
 
M.b.t. het linksysteem kon de zaak mij niet vertellen of dit was gebeurd.

Ik heb gevraagd of het linksysteem gecontroleerd en zo nodig gesmeerd kan worden tijdens de afleverbeurt.
Ik weet niet waar je woont maar in Veldhoven zit iemand die het voor leden van de FJR club doet tegen een zeer schappelijke prijs.
Als er dan lagers of andere onderdelen nodig zijn heeft hij die ook op voorraad.
 
Dat smeren is duur als de machine nog origineel in elkaar zit en als ze het op de voorgestelde Yamaha manier doen. Dan hebben ze er wel 3 uur meer werk aan.
Ja, dat klopt. Heeft alles te maken met de richting hoe de bouten van de middenbok gemonteerd zijn. Daarom slaan ze vaak het bovenste lager aan de achterbrug over, met ellende als gevolg. Ik heb ze inmiddels omgedraaid toen ik de uitlaatbochten eraf had, dus die zorg heb ik niet meer.
 
Zo hoort het ook, en dat is ook de oplossing die ik hierboven bedoelde.
Alleen hoeft het uitlaatsysteem er niet voor af, er is een andere truc voor, Namelijk die bout doorslijpen en een nieuwe via de andere kant invoeren.
 
Ik weet niet waar je woont maar in Veldhoven zit iemand die het voor leden van de FJR club doet tegen een zeer schappelijke prijs.
Als er dan lagers of andere onderdelen nodig zijn heeft hij die ook op voorraad.
Is aan te rijden voor mij dus mocht het alsnog niet gedaan zijn om de een of andere reden dan ga ik daarvoor. Thanks!
 
Terug
Bovenaan Onderaan