Yamaha FJR 1300 Part 5

Dode hoekspiegeltjes plaatsen:

Hoi, heb stuurverhogers op mijn FJR. Maar zie in beide spiegels meer van mijn ellebogen als van het verkeer.
Heeft iemand ervaring met het plaatsen van dode hoekspiegeltjes en op welke positie van de spiegels?

Dank
 
Heeft iemand ervaring met het plaatsen van dode hoekspiegeltjes en op welke positie van de spiegels?
Spiegels van FJR hebben best wel beperkt zicht rechtlijnig naar achteren. Ik heb daarvoor op Alie 2 van die ronde kleine spiegeltjes gekocht, ongeveer 4 Cm in doorsnede die je ook wat kunt kantelen. Heb ik met dubbelzijdige VHB tape rechtsboven en linksboven op de spiegel geplakt. Werkt best goed, wel rekening houden met verkleining. Ik kan dan zien of er recht achter mij een auto rijdt. Wat er rechts en linksachter me zit, zie ik in de gewone spiegel goed. Het gaat er mij alleen om dat ik kan zien of er precies achter mij een auto rijdt. Wel rekening houden en wennen aan de verkleining van het beeld.
 
Ik heb ronde in de hoek geplakt. Ben er tevreden over
 

Bijlagen

  • Screenshot_20240113_145120_SmugMug.jpg
    Screenshot_20240113_145120_SmugMug.jpg
    91,5 KB · Weergaven: 0
Spiegels van FJR hebben best wel beperkt zicht rechtlijnig naar achteren. Ik heb daarvoor op Alie 2 van die ronde kleine spiegeltjes gekocht, ongeveer 4 Cm in doorsnede die je ook wat kunt kantelen. Heb ik met dubbelzijdige VHB tape rechtsboven en linksboven op de spiegel geplakt. Werkt best goed, wel rekening houden met verkleining. Ik kan dan zien of er recht achter mij een auto rijdt. Wat er rechts en linksachter me zit, zie ik in de gewone spiegel goed. Het gaat er mij alleen om dat ik kan zien of er precies achter mij een auto rijdt. Wel rekening houden en wennen aan de verkleining van het beeld.
Thanks, die informatie zocht ik
 
Zo vandaag eindelijk de eerste kilometers van 2024 gereden. Eerst afgelopen week een nieuwe accu gehaald, de vorige was overleden terwijl die aan de druppellader hing. Lader gaf ineens melding defect. Dus vandaag met een frisse batterij was het starten en probleemloos lopen. Ik had sinds de Italdag begin oktober niet meer gereden met dank aan het 'prachtige' weer. Ook in November een bedrijfsongevalletje gehad waarbij aan het licht kwam dat mijn linkerheup niet zo fris is als ie hoort te zijn(artrose). Dus vandaag was de proef op de som en moet zeggen, niet geheel pijnvrij maar toch heerlijk rondgereden in de buurt ca 85km. Heel erg genoten van de eigenschappen van de FJR, lekker ontspannen uit de wind zitten, wil toch verbazingwekkend makkelijk van richting veranderen voor zo'n zware bak. Ja voor mij is het wel duidelijk een blijvertje.
 

Bijlagen

  • IMG_20240201_144906.jpg
    IMG_20240201_144906.jpg
    356 KB · Weergaven: 0
Oh ja, had er poosje terug ook nog stuurverhogers op gezet waardoor het stuur net even iets hoger en ca 2cm naar de bestuurder toe komt. In mijn ogen een dikke aanrader. Zit voor mij met m'n 1.75 net even wat comfortabeler, hoef iets minder de armen te strekken.
 
Hallo allemaal.
Ik heb n scheur in het deksel van het zijkoffer van mn fjr 1300 bouwjaar 2009.
Ik heb hier al zitten zoeken maar zonder resultaat. Dus mijn vraag is weet iemand hoe ik het deksel los en eraf krijg zodat de scheur aan de binnenkant gelast kan worden scheur zit bij het riempje wat de deksel begrenst bij open stand.
 
Wat ik bij mijn koffers zie zijn dat gewoon ijzeren scharnierpennen, waarvan de uiteindes zijn opgetrompt of geperst zijn zodat ze er niet uit schuiven. Mijn is een 2015 model, waarschijnlijk bij jouw 2009 model dezelfde werkwijze? Wat je kan doen is het geperste gedeelte met een Dremel eraf slijpen en de scharnierpennen eruit tikken. Hij wordt dan wel iets tekort als je hem terugplaatst om te borgen. Maar dit kan je ondervangen door hem aan de afgeslepen kant iets te pletten en terug te tikken. Dan blijft hij echt wel klemmen in de scharnier zelf.
 
Wat ik bij mijn koffers zie zijn dat gewoon ijzeren scharnierpennen, waarvan de uiteindes zijn opgetrompt of geperst zijn zodat ze er niet uit schuiven. Mijn is een 2015 model, waarschijnlijk bij jouw 2009 model dezelfde werkwijze? Wat je kan doen is het geperste gedeelte met een Dremel eraf slijpen en de scharnierpennen eruit tikken. Hij wordt dan wel iets tekort als je hem terugplaatst om te borgen. Maar dit kan je ondervangen door hem aan de afgeslepen kant iets te pletten en terug te tikken. Dan blijft hij echt wel klemmen in de scharnier zelf.
De scharnieren eruit krijgen zal niet het probleem zijn. Het probleem is dat het deksel 2 delig is. Binnenzijde van zwarte ABS en de buitenzijde is gespoten in de motorkleur. Die buitenzijde wil ik graag los hebben van de binnenzijde.
 
Die buitenzijde wil ik graag los hebben van de binnenzijde.
Dat gaat, denk ik, niet lukken zonder te slopen. Die 2 zitten aan elkaar gelijmd of gesmolten. Dat is hetzelfde idee als hoe het vergrendelmechanisme is weggewerkt in de dubbele achterwand van de koffer. Daar kun je niet bij zonder de koffer te slopen. Idiote constructie vind ik zelf.
 
Dat gaat, denk ik, niet lukken zonder te slopen. Die 2 zitten aan elkaar gelijmd of gesmolten. Dat is hetzelfde idee als hoe het vergrendelmechanisme is weggewerkt in de dubbele achterwand van de koffer. Daar kun je niet bij zonder de koffer te slopen. Idiote constructie vind ik zelf.
Okido. Dat idee had ik ook al. Dan is het helaas en ga ik het proberen te lijmen. Bedankt
 
Je kan misschien een plat ABS kunstof strookje/plaatje met aceton erop lijmen? Of de scheur voorzichtig met wat aceton laten vollopen?
 
Hallo allen. Sinds vandaag ben ik in bezit van bijgevoegde mooierd. Ouder model, maar goed op gepast.

Ik ben S.J. 40 jaar en woonachtig in zuid-west Friesland. Naast de FJR staat er nog een beest van een R1150GSA in mijn schuur. Topmotor, maar helemaal uit de wind zitten stond hoog op mijn lijstje.

Ik hoop namelijk met deze FJR komend seizoen mooie (buitenlandse) avonturen te beleven.

Alvast bedankt voor het delen van kennis!
 

Bijlagen

  • 20240210_150527.jpg
    20240210_150527.jpg
    834,6 KB · Weergaven: 0
Terug
Bovenaan Onderaan