Yamaha RD250/350/400

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zelfs dat kan je betwijfelen als je al de aftermarket pijpjes ziet voor de ypvs maar dit gaat vooral over luchtkoelers geloof ik en dan heb je al snel gelijk, gewoon een latere rd uitlaat en je bent de man/ vrouw misschien (?) ;)

edit> in hoeverre is dat al geprobeerd eik?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Mathias, wat een pak info *D
Ook Ief bedankt voor het progamma, het werkt in ieder geval *D
Enne mijn mailbox kan daar nog wel tegen hoor... :P
Graden schijf had ik nog in aluminium van mijn tripje naar Engeland voor de tank destijds.
Ief heeft gelijk, het is voor de luchtgekoelden. Het gaat mij absoluut niet om topprestaties, maar om de sound, de kick, het zelfbouwen, het... jullie weten wel...
Bij het zelfbouwen wil ik zo strak mogelijk geraken, maar ik bouw niets als ik niet weet of het iets realistisch is, dus toch eerst berekenen of dus nameten... Voor de 400 heb ik eentje (DG)bij Gijs opgemeten, oops, vergeten die van de R5 op te meten, ;(
maar misschien wil Gijs dat wel eens doen voor mij O-) O-)
Heeft iemand van jullie trouwens het aantal graden uitlaatopening van die standaard DS7/RD250/RD400 ergens opgeschreven? Kan ik eens wat spelen met het programma.
Motorblokken zijn momenteel alle zonder gemonteerde pistons, dus kan ik even niet zelf meten.
Ik heb ondertussen vorig jaar wel al reedspacers zelf gemaakt, ik dacht 8mm dik. Heb ik trouwens vroeger nooit op mijn RD400 gehad, en die ging toch ook wel redelijk goed vooruit :+
 
(2 weken geleden, DS7 blok nog smerig)
Gisteren de werkbank nog een beetje opgeruimd in de garage. :X
full

full


Heb ze maar in de koffer van de auto gelegd, opgeruimd staat netjes O-)
Rijdt trouwens heel vlot, zo'n diesel voorin in combinatie met een 6 cilinder 2takt achterin :)

full


Wordt vervolgd _O-
 
Waar ging die reis naartoe?

Ief: LC of YPVS pijpen op een luchtkoeler proberen te knutselen is zonde van je tijd, past van geen kant + zo veel beter zijn ze ook weer niet.

Philip: Het beste kun je even een poortmapje maken van je eigen cilinders en de deck height meten (afstand bovenkant zuiger tot bovenkant cilinder gemeten langs de wand, dus niet in het midden).
Maar ik zal even kijken of ik nog wat poortmapjes heb. In de artikelen die ik je gestuurd heb staan ook poortmapjes en uitlaatmaten van de TD3/TR3. Die maten wil je absoluut niet benaderen, krijg je een heel piekerig motortje van!
 
(2 weken geleden, DS7 blok nog smerig)
Gisteren de werkbank nog een beetje opgeruimd in de garage. :X
[afbeelding]
[afbeelding]

Heb ze maar in de koffer van de auto gelegd, opgeruimd staat netjes O-)
Rijdt trouwens heel vlot, zo'n diesel voorin in combinatie met een 6 cilinder 2takt achterin :)

[afbeelding]

Wordt vervolgd _O-
Je werkblad ziet er netjes uit. :Y
Ik heb een oom bij wie ook alles zo enorm netjes is. Echt net een keuken daar in zijn garage.

[me]Nieko gaat morgen de garage maar weer eens netjes opruimen. [/me]
 
Inderdaad, naar de straal-sponsor. :) :)
Ik straal ze toch als ze nog in elkaar zitten hoor. |(
Heb met metalen plaatjes de inlaat en de uitlaat dicht gemaakt, In en uilaat zit trouwens ook nog eens vol met vodden en het is niet eens echt zandstralen. Alles afgetaped met speciale tape en dan nog eens bovenop met papiertape. Papiertape enkel als indicatie om te zien hoe krachtig de machine is. Het is een grote kast met mini-metaalbolletjes, een grote ventilator die alles konstant opdwarreld en een ronddraaiende tafel. Zo goed als drukloos en neemt als het ware enkel verf weg. Glanzende plastiek krijgt als het ware een zachte satijnglans. Je moet zelfs eerst ontvetten of het heeft totaal geen effect (staalbolletjes kleven zich vast en doen daar dan niets meer).
Eerst even in de kast zetten...
full

:?
 
Dan 3x3 minuten koffie drinken met straal-sponsor (het is trouwens verassend hoe eenvoudig je kleine sponsors vindt,... de meesten zeggen: "he daar heb ik vroeger ook nog mee gereden / aan gewerkt")
3x3 minuten om dus de papiertape te inspecteren
full

Dan ondersteboven en weer 3x3 minuten ... (geen koffie) :X drinken
full

8-)
 
Verduld Filegg, zo'n sponsor zou ik hier ook wel willen hebben!!! :+ :Y

Mooi resultaat, hoor!! *O*

:W
 
Alles terug uit de kast gehaald en nauwkeurig met perslucht alle restbolletjes eraf geblazen.
Dan ----- ONDERSTEBOVEN ------ cilinders en koppen gedemonteerd zodat een eventueel bolletje naar beneden valt, is dus weg van het karter!!!
Daarna terug naar huis en dat viel nu wel tegen zonder 6 cilinder 2takt assistentie... :+
Thuis terug op de werkbank
full

Cilinders en koppen worden volgende week helemaal volgepropt met vodden, ingetaped (weer plastiektape + papiertape) om nog eens te stralen, want de machine is niet krachtig genoeg om tussen de gemonteerde cilinders te stralen
full

Pistons van de LC en de YPVS zien er goed uit. Ga ze misschien dit weekend demonteren, inspecteren... Moet eigenlijk ook nog een beetje voort aan mijn huis werken
:W :W
 
Laatst bewerkt:
Heb hier ook nog een RD350 staan, is alleen kapotgesleuteld door de vorige eigenaar(en)

Ik heb eigenlijk geen flauw idee waar ik moet beginnen, hij is compleet. Maar als ik het blok zo zie... en dan vooral de ontsteking begin ik al door te draaien :P

Wel een leuk projectje voor van de winter mss, maar ik heb op zich ook wel andere dingen in het vizier om mijn zuurverdiende centjes aan uit te geven.
 
Vandaar de vraag hoe ik mijn eerste motorrevisie/opknapbeurt moet starten.

De meeste sleutelaars beginnen als volgt:
Eerst een foto van hoe hij was. Ben ik zelf al 1 keer vergeten '(
maar bij deze twee dus gelukkig niet :)
full

full

Beiden zijn redelijk origineel, op de kleur, pinkers,.... na
RD250LC moet een originele RD350LC worden. Heb een set getunde cilinders/zuigers hiervoor.
RD350YPVS moet origineel worden.
 
Heb trouwens voor beide modellen reeds aan de uitlaten...... geprutst. Ik vond ze net iets te breed aan de achterkant uitkomen en heb ze op de laatste las, voor zowat 90% doorgesneden en dan meer naar binnen toe getrokken. Dan weer terug aan elkaar laten lassen, uiteraard door de las-sponsor O-) O-)
Bij de LC, niet zo'n groot probleem, bij de YPVS heb ik aan de binnenzijde van de uitlaten een inzetplaatje moeten steken, en dit om tijdens het inveren de achteras te kunnen laten passeren.
Heb weeral geen detailfoto's '(
Maar wel eentje van het eindresultaat :9
Visueel allemaal ongeveer hetzelfde, alleen veel strakker langs de motor dan origineel.
Mag gezien worden denk ik :9~
full
 
Bedoeling was op het uiteinde van de uitlaten even smal uitkomen als de luchtgekoelden,.. is niet gelukt voor de YPVS. Was best wel veel werk voor toch beperkt resultaat (paar cm), het ziet er bijna hetzelfde uit.
Maar ik ben wel blij dat ik het gedaan heb.

*O*
 
Voor mij?

Ik heb de RD van mijn broer gekregen omdat hij ging verhuizen, maar hij staat al ong. een jaar ongerept in de schuur.

Vandaar de vraag hoe ik mijn eerste motorrevisie/opknapbeurt moet starten.

Je vraagstelling is niet erg duidelijk, vandaar.... :?
Wil je hem opknappen? Dat kost geld!! Of je hebt nog andere dingen?? Tja, of je nu het ene of het andere wilt, maak je natuurlijk zelf uit. Als je gaat opknappen/restaureren kost dat geld. Simpel as that! En vaak meer, dan dat je begroot/gedacht had. :Y
Een foto helpt ook vaak, zoals Filegg al zei.
Issie lopend weggezet? Is hij kompleet? Wil je hem alleen aan het rijden hebben of moet ie er ook nog mooi uitzien?
Kortom, je vraag roept meer vragen op dan antwoorden.
Tip: Als je er iets me wilt gaan doen, eerst een werkplaatshandboek opsnorren en lezen.
En bij bijna alles wat je los haalt vindt je weer iets, wat vervangen moet worden.
Het beste begin je bij het blok. Als dat goed is, kun je altijd nog beslissen, of je het rijwielgedeelte opknapt of grondig restaureert.
Succes ermee!

:W
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan