Het grote Piaggio MP3 topic deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
@iCats
Dat is echt ongelovelijk lullig. Meer weet ik er eigenlijk niet over te zeggen.
Zet hem gerust ook bij onze club op het forum te koop. Dan is de kans iig groter dat hij bij een liefhebber terecht komt.
 
hij stond dus wel overdekt dus geen directe aanslag van vocht
hee maksor nouw de miine heeft buiten onder een boompj in de voortuin gestaan zonder zijl ook mijn loksijstim hat het even moerlijk maar na opnieuw te starten deet alles het weer noormaal alleen wat last van water in de achter klep maar heb nog niet kunnen vinden waar het naar binnen komt
 
@ i-cats
jee dit zijn geen leuke berichten het eenige wat ik kan zeggen is kom op en laat de moet niet zakken kijk voor uit naar die dingen die je straks wel kan met je gezin heel veel sterkte
 
Potverdomme! Dat is slecht nieuws iCats! Ik denk dat ik namens iedereen spreek dat we enorm met je meeleven!

Ik hoop dat je het zo kunt opvatten dat het voor enkele dingen misschien "game over" is, maar dat er nog heeeeeel veel dingen zijn waar dat niet voor geldt. Ik ken mensen die na dit soort tegenslagen het leven juist meer zijn gaan waarderen, hoe tegenstrijdig dat ook klinkt.
iCats, een geslaagde ingreep en goede herstel toegewenst!
 
Laatst bewerkt:
VMR,
Je post hier hetzelfde probleem te hebben, maar in een eerdere post hier heb je andere symptomen.
Bij SEHpleeg waren de 2 lange piep-tonen bij het blokkeren van de kantelsysteem en in jou geval bij het deblokkeren van het systeem. Tevens heeft SEHpleeg ook na een herstart een probleem (meerdere korte piep-tonen) en jij niet!?!




The electronic ignition system is controlled by the control unit with the integrated Immobilizer system. The immobilizer is an anti-theft system that allows the vehicle to be operated only when it is started with coded keys recognised by the control unit. The code is integrated in a transponder in the key block. This allows the driver clear operation without having to do anything other than just turning the key.
The Immobilizer system consists of the following components:
- an electronic control unit
- immobilizer aerial
- Master key with incorporated transponder (red key)
- service key with incorporated transponder (black key)
- HV coil
- diagnosis LED

When the ignition system is not encrypted, any key will start the engine but limited to 2000 rpm. The keys can only be recognised if the control unit has been programmed properly.

A three-flash code indicates a system where the control unit does not recognise the key. Turn the switch to ON using several keys: if the error code is repeated even with the Master key, replace the control unit. If this is not the case, reprogram the decoder.

For some cases of failure, the vehicle speed is auto-limited to 30 Km/h. This automatic procedure is activated to enhance safety until the failure is eliminated.




Componeten van het tiltlock-systeem
full

1. Geared motor
2. Brake calliper sensor
3. Tilt unlocking-locking control switch
4. Potentiometer
5. Rider presence sensor
6. Left speed sensor
7. Right speed sensor
8. Diagnostic tester series line
9. Engine control unit
10. + Direct battery
11. + Live battery
12. To light switch
13. Fuse No. 4; 20A
14. Light remote control
15. Pressure switch
16. Horn remote control
17. Instrument panel
18. Tilt locking system control unit




full

Groen pijl is aparte vulpunt voor de tiltlock-systeem, het gebruikte vloeistof is volgens de specs hetzelfde soort/type als het remsysteem.

Blauwe pijl is kabel voor het parkeersysteem aan de voorzijde (halve maan schijf).



full


If the WARNING light «Q » turns on (flashes), it means that there is a failure in the
front suspension locking system.
Therefore, it is necessary to contact an Authorised
Service Centre. If the front suspension is locked , it can be unlocked by operating the
«T» switch twice quickly on the unlocking position «2». Once the suspension is un-
locked, the vehicle can be normally used, except for the locking system which will be
disengaged
.

If the continuous sound alarm is activated when the WARNING light «Q» turns on
(steadily)
, try to unlock the system by operating the «T » switch twice quickly on the
unlocking position «2».If it cannot be unlocked, contact an Authorised Service Cen-
tre.


full





Het is een samenspel van diverse componenten, waarbij uiteindelijk de ECU bepaalt wat de bedrijfsomstandigheden wordt. De fout hoeft niet perse in het tiltlock-systeem te zitten.

De exacte symptomen (alarm geluid, lampjes, ect.) wanneer zich een verstoring voordoet is van belang voor het bepalen of het om dezelfde soort verstoring gaat.
 
Laatst bewerkt:
VMR,
Je post hier hetzelfde probleem te hebben, maar in een eerdere post hier heb je andere symptomen.
Bij SEHpleeg waren de 2 lange piep-tonen bij het blokkeren van de kantelsysteem en in jou geval bij het deblokkeren van het systeem. Tevens heeft SEHpleeg ook na een herstart een probleem (meerdere korte piep-tonen) en jij niet!?!




The electronic ignition system is controlled by the control unit with the integrated Immobilizer system. The immobilizer is an anti-theft system that allows the vehicle to be operated only when it is started with coded keys recognised by the control unit. The code is integrated in a transponder in the key block. This allows the driver clear operation without having to do anything other than just turning the key.
The Immobilizer system consists of the following components:
- an electronic control unit
- immobilizer aerial
- Master key with incorporated transponder (red key)
- service key with incorporated transponder (black key)
- HV coil
- diagnosis LED

When the ignition system is not encrypted, any key will start the engine but limited to 2000 rpm. The keys can only be recognised if the control unit has been programmed properly.

A three-flash code indicates a system where the control unit does not recognise the key. Turn the switch to ON using several keys: if the error code is repeated even with the Master key, replace the control unit. If this is not the case, reprogram the decoder.

For some cases of failure, the vehicle speed is auto-limited to 30 Km/h. This automatic procedure is activated to enhance safety until the failure is eliminated.




Componeten van het tiltlock-systeem
[afbeelding]
1. Geared motor
2. Brake calliper sensor
3. Tilt unlocking-locking control switch
4. Potentiometer
5. Rider presence sensor
6. Left speed sensor
7. Right speed sensor
8. Diagnostic tester series line
9. Engine control unit
10. + Direct battery
11. + Live battery
12. To light switch
13. Fuse No. 4; 20A
14. Light remote control
15. Pressure switch
16. Horn remote control
17. Instrument panel
18. Tilt locking system control unit




[afbeelding]
Groen pijl is aparte vulpunt voor de tiltlock-systeem, het gebruikte vloeistof is volgens de specs hetzelfde soort/type als het remsysteem.

Blauwe pijl is kabel voor het parkeersysteem aan de voorzijde (halve maan schijf).



[afbeelding]

If the WARNING light «Q » turns on (flashes), it means that there is a failure in the
front suspension locking system.
Therefore, it is necessary to contact an Authorised
Service Centre. If the front suspension is locked , it can be unlocked by operating the
«T» switch twice quickly on the unlocking position «2». Once the suspension is un-
locked, the vehicle can be normally used, except for the locking system which will be
disengaged.

If the continuous sound alarm is activated when the WARNING light «Q» turns on
(steadily)
, try to unlock the system by operating the «T » switch twice quickly on the
unlocking position «2».If it cannot be unlocked, contact an Authorised Service Cen-
tre.


[afbeelding]




Het is een samenspel van diverse componenten, waarbij uiteindelijk de ECU bepaalt wat de bedrijfsomstandigheden wordt. De fout hoeft niet perse in het tiltlock-systeem te zitten.

De exacte symptomen (alarm geluid, lampjes, ect.) wanneer zich een verstoring voordoet is van belang voor het bepalen of het om dezelfde soort verstoring gaat.







Klopt! Lees maar weer mee: Als ik de motor start en wil unlocken hoor ik een lange continue piep, dan stop ik de motor, nog steeds de piep. Dan contact uit en dan weer aan, dan unlocken, dan motor starten en dan kan ik weg rijden.

Ook soms is de eerste unlock wel suc6vol, motor loopt dan al en wil ik dan de koude motor nog even wegzetten (uit de shelter en op de oprit weer neerzetten) zet ik em weer in lock stand. Dan de lock eraf halen (motor loopt) kan niet, weer die continue lange piep. Weer dan de motor uitzetten, contact uit > aan motor starten en we kunnen weer rijden...

En zo zijn er nog wel een paar varianten die zo nu en dan opdoemen...
 
@iCats
Dat is echt ongelovelijk lullig.

Thanks aan iedereen die me beterschap wenste! De dealer is de MP3 komen ophalen want ik heb geen gevoel meer in m'n handen en kan dus onmogelijk rijden. Ah met het aankomende goede weer zal er iemand anders gelukkig mee zijn denk ik maar. Ik heb momenteel andere zorgen. Nog veel plezier met jullie scooter in ieder geval. Groetjes ron
 
Voor mij is het game over, definitief

ik kreeg deze morgen te horen van de neurochirurg dat ik terug moet geopereerd worden en er een bijkomende prothese moet gestoken worden bovenop hetgeen ze reeds plaatsten. Gevolg is dat ik in de toekomst zowieso niet meer mag/kan rijden met auto nog tweewieler vanwege de schokken. M'n werk kan ik ook wel vergeten.

Daarom gaan we onze MP3 te koop stellen (met veel spijt in m'n hart). http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/263256

wens je heel veel sterkte met deze ingrijpende gebeurtenis ...

groet smokey :W
 
Klopt! Lees maar weer mee: Als ik de motor start en wil unlocken hoor ik een lange continue piep, dan stop ik de motor, nog steeds de piep. Dan contact uit en dan weer aan, dan unlocken, dan motor starten en dan kan ik weg rijden.

Ook soms is de eerste unlock wel suc6vol, motor loopt dan al en wil ik dan de koude motor nog even wegzetten (uit de shelter en op de oprit weer neerzetten) zet ik em weer in lock stand. Dan de lock eraf halen (motor loopt) kan niet, weer die continue lange piep. Weer dan de motor uitzetten, contact uit > aan motor starten en we kunnen weer rijden...

En zo zijn er nog wel een paar varianten die zo nu en dan opdoemen...
Nu ben je een handige vent en eentje met praktijk ervaring in de motorbranche, helaas zijn velen eindgebruikers (ook ik) dit niet. De vele variaties van signalen maken het extra lastig om specifiek één veroorzaker aan te duiden.

Op dit moment lijkt het wel of de verstoringen (oa met het tiltlock-systeem) als iets onbelangrijks wordt aangeduid, enkele vb zijn "Het is Italiaans, wat had je verwacht" of "eigen schuld, moet je de machine maar niet buiten zetten" of "U bent de eeste met ....".

De omstandigheden wanneer bij jou de verstoringen zich voordoen, is bewijs dat het ook voorkomt als de componenten preventief zijn behandeld (hier) en de machine binnen is gestald.

Ik ben het eens met RobertAmsterdam waar hij hier post, dat ieder de verstoringen bij de werkplaats en/of importeur kenbaar maakt.
 
Laatst bewerkt:
vandaag is even aan het klieren geweest met het locksysteem
vannacht express de mijne zonder afdekzeil buiten laten staan en vanmorgen geen problemen met weg rijden

Vanmiddag meerdere malen hem er op en er afgehaald nu is het mij 1 keer gelukt om een lange pieptoon te krijgen en dat die niet wilde starten ik heb het volgende er voor moeten doen

de lock er afgehaald terwijl ik er naast stond en hem er op gezet terwijl de mp3 schuin stond, toen gaan zitten en proberen te starten, wat dus en lange pieptoon geeft dmv even geen druk op het zadel te hebben kon ik hem deblokkeren en hem starten dit na die tijd nog een paar keer geprobeert en ik kreeg geen piepen of foutmeldingen meer ik had hem niet schuin staan trouwens na die tijd.

zit er egens een tiltschakelaar of iets dergelijks die het probleem kan veroorzaken????
 
Laatst bewerkt:
update:

de piaggio mp3 400 is dinsdag opgehaald door de importeur. Gelukkig was er iemand anders met hetzelfde probleem dus die ging ook gelijk mee. Ja ik gun het hem niet maar hoe meer mensen zich melden hoe sneller er een goede oplossing geboden moet worden die aan een grotere groep geleverd kan worden indien nodig.

Je gaat niet met een machine van bijna 10.000 euro zeggen, ach laat maar. Als je dat doet is hij al 50% minder waard. Daarnaast schaam ik me rot als ik een hele procedure moet uitvoeren om alleen al weg te kunnen rijden.

Zodra er nieuws is van de importeur laat ik het jullie weten, is de andere eigenaar die de scooter ook naar Andiamo heeft gebracht ook hier actief?
 
Nu ben je een handige vent en eentje met praktijk ervaring in de motorbranche, helaas zijn velen eindgebruikers (ook ik) dit niet. De vele variaties van signalen maken het extra lastig om specifiek één veroorzaker aan te duiden.

Op dit moment lijkt het wel of de verstoringen (oa met het tiltlock-systeem) als iets onbelangrijks wordt aangeduid, enkele vb zijn "Het is Italiaans, wat had je verwacht" of "eigen schuld, moet je de machine maar niet buiten zetten" of "U bent de eeste met ....".

De omstandigheden wanneer bij jou de verstoringen zich voordoen, is bewijs dat het ook voorkomt als de componenten preventief zijn behandeld (hier) en de machine binnen is gestald.

Ik ben het eens met RobertAmsterdam waar hij hier post, dat ieder de verstoringen bij de werkplaats en/of importeur kenbaar maakt.

Ik ben je een beetje kwijt waar je nu precies heen wilt? Alle storingen zijn doorgegeven aan de dealer die er tientallen heeft rijden en ik ben altijd de enige met problemen volgens de werkplaats manager. Het bekende verhaal, dealer wil alleen verkopen en service ho maar.
Ik zal verder niet weer gaan herhalen wat ze nog meer fout gedaan hebben, daarover heb je al mijn verhalen kunnen lezen hier op het forum, neem ik aan. De enige reden dat ik nog bij deze dealer ben is de garantie periode, god zegen de dag als die voorbij is!!!

Als ik het blokkeersysteem niet gebruik heb ik echt NUL problemen. Dus lijkt me logies dat het aan dat 'systeem' ligt nietwaar... Simpele conclusie toch?
 
Ik moet zeggen dat ik het systeem eigenlijk bijna nooit gebruik en ook niet tegen dit soort problemen aan loop, wat ik wel soms heb en er op lijkt mijns inziens is dat als ik weg wil rijden dat is dan soms weigert, soms lastig bij een stoplicht zal er mee naar de dealer als ik daar in de buurt ben...
 
Ik ben je een beetje kwijt waar je nu precies heen wilt? Alle storingen zijn doorgegeven aan de dealer die er tientallen heeft rijden en ik ben altijd de enige met problemen volgens de werkplaats manager. Het bekende verhaal, dealer wil alleen verkopen en service ho maar.
Ik zal verder niet weer gaan herhalen wat ze nog meer fout gedaan hebben, daarover heb je al mijn verhalen kunnen lezen hier op het forum, neem ik aan. De enige reden dat ik nog bij deze dealer ben is de garantie periode, god zegen de dag als die voorbij is!!!

Als ik het blokkeersysteem niet gebruik heb ik echt NUL problemen. Dus lijkt me logies dat het aan dat 'systeem' ligt nietwaar... Simpele conclusie toch?
Nou, niet alleen jij, langzamerhand is iedereen zo een beetje de wegkwijt. Het is nu wel duidelijk dat er een serieus probleem is met de MP3, of beter gezegd met de after-sales bij Piaggio.
Mss kort door de bocht van mij, maar de Piaggio-dealers zijn over het algemeen fietsennmakers, die noch kaas hebben gegeten als het over het MP3 concept gaat.
Hun klantenkring is voornamelijk (jeugdige) bromfietsers en sleutelen aan een motorscooter gaat nog net, maar op het gebied van electronica, niks-nada-njiente-nul-komma-nul.

Wat ik uit de ervaringen van de MP3-gebruikers en gebruikershandleiding lees, is het mogelijk om bij een eventueel probleem, dit te omzeilen. Hierdoor wordt de indruk gewekt dat er niets aan de hand is, men kan gewoon gaan rijden. De één vindt dit normaal en een ander vindt dit storend. Wanneer iemand dit bij zijn dealer wil aankaarten, dan kan dit kennelijk pas vanaf het moment als de machine met geen mogelijkheid meer kan wegrijden met de opmerking "je bent de eerste...".

Volgens mij ben je nu wel in de stadium gekomen om rechtsstreeks de importeur aan te schrijven met een behoorlijke klacht, nieuwe machine, lekkende voorpoten en een waslijst aan overklaarbare piep-tonen, alarmlampjes.

Piaggio had de uitvoering met de handmatige bedienen ook niet uit produktie moeten halen, ze dacht kennelijk meer kopers te lokken met de electronische versie, jammer.
 
Laatst bewerkt:
Nou, niet alleen jij, langzamerhand is iedereen zo een beetje de wegkwijt. Het is nu wel duidelijk dat er een serieus probleem is met de MP3, of beter gezegd met de after-sales bij Piaggio.
Mss kort door de bocht van mij, maar de Piaggio-dealers zijn over het algemeen fietsennmakers, die noch kaas hebben gegeten als het over het MP3 concept gaat.
Hun klantenkring is voornamelijk (jeugdige) bromfietsers en sleutelen aan een motorscooter gaat nog net, maar op het gebied van electronica, niks-nada-njiente-nul-komma-nul.

Wat ik uit de ervaringen van de MP3-gebruikers en gebruikershandleiding lees, is het mogelijk om bij een eventueel probleem, dit te omzeilen. Hierdoor wordt de indruk gewekt dat er niets aan de hand is, men kan gewoon gaan rijden. De één vindt dit normaal en een ander vindt dit storend. Wanneer iemand dit bij zijn dealer wil aankaarten, dan kan dit kennelijk pas vanaf het moment als de machine met geen mogelijkheid meer kan wegrijden met de opmerking "je bent de eerste...".

Volgens mij ben je nu wel in de stadium gekomen om rechtsstreeks de importeur aan te schrijven met een behoorlijke klacht, nieuwe machine, lekkende voorpoten en een waslijst aan overklaarbare piep-tonen, alarmlampjes.

Piaggio had de uitvoering met de handmatige bedienen ook niet uit produktie moeten halen, ze dacht kennelijk meer kopers te lokken met de electronische versie, jammer.

Okay, duidelijk verhaal. Over 2000KM ben ik toe aan een onderhoudsbeurt, dan ga ik het opnieuw aankaarten bij de dealer. Wordt er dan wederom nix ondernomen, neem ik contact op met Piaggio. Heeft iemand het email adres van Piaggio wat ik kan gebruiken?
 
Piaggio Benelux B.V. www.piaggio.nl
Company Overview
Bromfietsen, scooters

Contact details
Piaggio Benelux B.V.
Adres: Hoevestein 48, 4900 AH Oosterhout (NB), Nederland
 
Laatst bewerkt:
op www. piaggio.nl kan je een klacht indienen. ik zou niet wachten op de onderhoudsbeurt. als je minder last hebt door een hogere temperatuur dan is je probleem niet meer te vinden tot de herfst dan s je garantie verlopen? ik heb hem met 8600 km weggebracht voor de grote beurt.
 
vandaag is even aan het klieren geweest met het locksysteem
vannacht express de mijne zonder afdekzeil buiten laten staan en vanmorgen geen problemen met weg rijden

Vanmiddag meerdere malen hem er op en er afgehaald nu is het mij 1 keer gelukt om een lange pieptoon te krijgen en dat die niet wilde starten ik heb het volgende er voor moeten doen

de lock er afgehaald terwijl ik er naast stond en hem er op gezet terwijl de mp3 schuin stond, toen gaan zitten en proberen te starten, wat dus en lange pieptoon geeft dmv even geen druk op het zadel te hebben kon ik hem deblokkeren en hem starten dit na die tijd nog een paar keer geprobeert en ik kreeg geen piepen of foutmeldingen meer ik had hem niet schuin staan trouwens na die tijd.

zit er egens een tiltschakelaar of iets dergelijks die het probleem kan veroorzaken????

Wat ik heb begrepen wordt het Tiltlock-mechanisme geregeld door een aparte kastje (parking control unit), die o.a. een GO of NO-GO signaal stuurt naar het motor managment systeem (ECU). De ECU zal bij een NO-GO voorkomen dat men weg mag rijden, maar de motor zal wel starten. Weet je nog (exact) welke waarshuwingslampje(s) aangesprong(en) is/(zijn)?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan