Motorrijles: kletsen over lessen (en niets anders aub!)

Status
Niet open voor verdere reacties.
YEAH! ondanks de koorts heb ik mijn AVB behaalt! Echt zo blij!!
 
Nice! 8-) Ik kan niet wachten totdat ik ook voor m'n AVB mag, dan lekker de weg op. :]
 
Morgen lekker naar het gemeentehuis voor het enige echte rijbewijs!

Rit was wel goed, had wel zenuwen en dus af en toe een beetje tutterig. Had beter gekund, maar voor de basis was het voldoende. :D
 
Bij de meeste rijscholen mag je zonder theorie al lessen, ook op de openbare weg.
En net als jou wou ik zo snel mogelijk mijn rijbewijs halen, maar dat valt wel tegen. Als je een examen wilt reserveren kan je pas 4 weken later terecht. De tweede lesweek had ik 6 uur gelest, maar nu is dat steeds 1/2 uur.

Ik denk het niet , ik ben nog geen 18, en heb ook geen Auto rijbewijs.

Stel dat er wat zou gebeuren denk ik niet dat de mensen van de verzekering dat dekken.

ik had het ook al bij 2 andere rijschoolen geprobeerd maar die deden het ook helaas niet.. dan maar oefenen op mn brommer hé! :W
 
Nog geen motor, dus ik heb nog wat dagen om tot een leuke beslissing te komen. Gezien het budget en alle leuke motoren waar ik uit kan kiezen moet dat vast wel goed komen!

Dankjewel!
 
Jup heb deze week ook theorie gehaald dus inderdaad op naar de laatste etappe ;) Kan niet wachten straks met het mooie weer te gaan rijden!
 
Ik denk het niet , ik ben nog geen 18, en heb ook geen Auto rijbewijs.

Stel dat er wat zou gebeuren denk ik niet dat de mensen van de verzekering dat dekken.

ik had het ook al bij 2 andere rijschoolen geprobeerd maar die deden het ook helaas niet.. dan maar oefenen op mn brommer hé! :W

Als je geen autorijbewijs hebt, moet je idd eerst theorie hebben. En daarvoor moet je 18 zijn. Je kunt al wel vóór je 18e verjaardag een reservering doen voor een theorie-examen, zodat je desnoods op je verjaardag zelf al examen kunt doen. Ga dus maar vast leren!
 
Laatst bewerkt:
Even een vraagje over motorkleding etc.. Een paar weken geleden heb ik een paar simpele handschoenen gekocht (volgens mij rond de €40,-), eigenlijk draag ik ze nooit tijdens lessen omdat ze daar kleding hebben.

Nu paste ik m'n handschoenen vandaag weer even, en nu voel ik ineens harde stukken stof of plastic ofzo precies bij mijn vingertoppen (beide wijsvingers). Dit was er een paar weken terug niet, en ik heb ze verder niet gedragen. Het irritante is dat ik ze niet binnenstebuiten kan keren om te zien wat het precies is. :?

Wat zeggen jullie, nieuwe betere (kwaliteit) handschoenen komen of gewoon omruilen.
 
als je ze nog kan omruilen zou ik dat doen, veertig euro is niet niks in deze tijden van economische onzekerheid.

anders zulke halen? ik heb ze ook en ben er super tevreden mee. zitten rond dezelfde prijsklasse (niet alleen op de 50cc maar ook op de lesmotor)

0129370360_hi.jpg


ONtopic: zojuist theorie aangevraagt voor 25mei te leeuwarden.
 
Laatst bewerkt:
ik ben nog lang niet toe aan lessen of theorie maar misschien wel een leuke vraag; op welk terrein lessen jullie?

bij mij voor het werk (appolloweg - leeuwarden zijn bijna elke dag wel een paar aan het lessen
zit vaak wel naar die lui te zien hoe ze het doen

en dat gaat soms ook niet helemaal goed
maar ik moet het eerst ook maar eens goed zien te doen

4 all ya people,...thumbs up
 
industrieterrein van mijn pitoreske dorpje.

Google Maps

niet altijd op die bewuste plek, soms ook andere parkeerplaatsen in de avond als het verlaten is. :]
 
Laatst bewerkt:
Gisteren voor het eerst AVD examen. Na foutloos te rijden ben ik gezakt. Alhoewel het was volgens de examinator niet foutloos want ik maakte 1 fout en het ging als volgt:

Van Haarlem naar Beverwijk mocht ik rijden hoe ik de weg wist en in Beverwijk kreeg ik instructies. Ging allemaal prima en vervolgens kreeg ik de instructie om naar Haarlem Noord te rijden door de velsertunnel.
In de tunnel was ik aan het inhalen met ongeveer 120km/h omdat de rechterstrook druk was en ze onder de 100 km/h zaten. Na de tunnel ging ik meteen naar rechts en afslag Haarlem-noord genomen via de A208.
Op de A208 reed ik ook op de linkerrijstrook omdat rechts vol met vrachtwagens, lesauto's en er was geen plek waar ik normaal tussen kon rijden. Nou was dat niet het probleem, achter mij kwam een (de nieuwste?) Mercedes S klasse aan die 2 meter achter mij zat te kleven.

Nou kon ik gewoon niet naar de rechterstrook gaan want daarvoor zou ik snelheid moeten minderen en die Mercedes zat te dicht op mij. Gas geven kon ook niet want in de verte reed een auto voor mij. Die auto voor mij zat ongeveer 300/400 meter voor mij en die ging naar de rechterstrook. Precies op het stukje dat het bord 70 kwam maar ik bleef doorrijden met 120.
Pas toen ik die auto had ingehaald zag ik een mooi rustig stukje op de rechterstrook en ging ik naar rechts toe. Gas los zodat ik met 75km/h ging en die mercedes reed vervolgens langs mij.

We gingen nog een rondje door de woonwijk doen. Ging ook perfect. Goed gekeken naar straatjes en voorrang verlenen. Bij stoplichten netjes de juiste strook en vlot optrekken.

Uiteindelijk kwamen we terug naar het CBR. Ik dacht lekker dit moet ik gehaald hebben. Krijg ik te horen dat ik ben gezakt.

Reden was als volgt:
De mercedes moest ik voor laten. Dit kon ik doen door af te remmen en mij achter een vrachtwagen te proppen zodat hij langs kon gaan en waarna ik vervolgens door zou gaan met inhalen. Of ik zou gas moeten geven want die motor zou 160 kunnen.

Nou denk ik dat dit heel krom is. Hard remmen en invoegen achter een vrachtwagen lijkt mij niet slim. Tevens was die mercedes aan het bumperkleven en al zou ik 160 gaan, hij zou net zo hard bumperkleven als ik 120 zou gaan.
Tevens gaf ik aan dat ik niet harder kon rijden omdat er een auto was en ik zelfs na de 70 km bord een stuk met 120 ging. Die S klasse is toch sneller dan mij en het heeft geen zin als ik me zou laten opjagen en met 160 zou gaan waar je 70 mag.

Zegt hij doodleuk: Als ik zou moeten kiezen tussen een rolstoel of een boete dan weet ik het wel.

Nou klopt het gedeeltelijk wat hij zegt. Maar op een verkeersexamen verkeersovertredingen maken lijkt mij niet echt slim toch?

Tevens vond hij mij voor de rest wel goed rijden maar door de bumperklever zak ik. Ik moest hem doorlaten volgens hem. En dat zou ik op een of andere manier moeten doen terwijl ik hem aangaf dat ik dat niet kon.

Wat denken jullie over deze situatie?
 
wat was er fout aan je huidige oplossing? kon toch niet anders?

maargoed, niets aan te doen want zij oordelen.
 
Je zou misschien helemaal rechts op de linkerrijstrook kunnen rijden, dan zou hij je toch wel inhalen. Anders zou ik het ook niet weten
 
Dat moet je juist niet doen lijkt mij, dan lok je een zeer gevaarlijke situatie uit, dat je als motorrijder tussen 2 inhalende voertuigen zit.. Dat lijkt me zeker geen goed plan.. Ik vind de redenering en beslissing van de examinator trouwens wel krom, maargoed...
 
ik ben nog lang niet toe aan lessen of theorie maar misschien wel een leuke vraag; op welk terrein lessen jullie?

bij mij voor het werk (appolloweg - leeuwarden zijn bijna elke dag wel een paar aan het lessen
zit vaak wel naar die lui te zien hoe ze het doen

en dat gaat soms ook niet helemaal goed
maar ik moet het eerst ook maar eens goed zien te doen

4 all ya people,...thumbs up

Ik rijd bij Tilstra, ze hebben een mooie eigen baan en goede instructeurs. Ze zijn niet bepaald de goedkoopste maar de kwaliteit van een goede opleiding is me dan ook wel wat waard.
 
De beslissing van die examinazi was inderdaad nogal krom. Als er ruimte is, laat ik klevers, of linksrijdende Duitse bakken, wel even inhalen.
Als het niet kan, en dat is dan ook duidelijk op te maken aan de situatie, kun je gewoon eventjes lichtjes de achterrem induwen zodat je remlicht aan gaat. Ook slingeren (snel slingeren, met je heupen) helpt wel eens om ze wat afstand te laten nemen.

Het kan namelijk wel gevaarlijk zijn om een klever achter je motor te hebben... Stel er voegt een koekblik vlak vóór je in op de linkerrijstrook, waardoor jij flink moet remmen. Die klever achter je komt net van z'n werk en wil graag naar huis om te eten en voetbal te kijken, dus die let totaal niet op. Dan zit je dus zo in z'n voorbumper. Zijn schuld, jouw probleem.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik zelf denk is dat de examinator mij hoe dan ook zou laten zakken. Examinator gaf aan dat ik actie moest ondernemen zodat ik mezelf veilig zou stellen. De oplossingen die de examinator gaf heb ik netjes beantwoord dat ik het niet kon en dat ik het verstandigst vond om door te blijven rijden met dezelfde snelheid. Daardoor vond hij mij een gevaar voor het overige verkeer.

Misschien mot gehad met mn instructeur of iets anders. Ik geef eerlijk toe dat ik nog nooit zo goed heb gereden als op het examen. Kijkgedrag, knippers, snelheid, afstand achter autos en positie op de weg. Op alles heb ik gelet. Alleen omdat die snelle mercedes ging bumperkleven ben ik dus gezakt.

Ik begrijp het nog steeds niet. Ik zit hier zo erg mee omdat ik het 2e examen over 1.5 week heb en weer moet rijden. Dan zou ik in feite beter dan de vorig keer moeten rijden.


Dat voorbeeld over het in de ankers moeten gaan terwijl die auto achter me aan het kleven is heb ik ook gehoord. Maar ik zou hoe dan ook snelheid moeten minderen als ik op de rechterstrook zou willen. Dan heb ik het over van 120km/h naar 90 km/h tussen vrachtwagens. Echt ik telde er 6.

Gas opentrekken gaat naar mijn mening niet helpen. Een S klasse is hoe dan ook sneller dan zo n cbf500. Al zou ik optrekken tot de 160, als dan een koekblik voor mij komt en ik dan in de ankers moet dan had ik echt een probleem.

Ik heb al 5 jaar mijn autorijbewijs en ik zag ook mijn oude auto-instructeur bij het cbr. Hij was ook verbaasd dat ik alleen om deze reden ben gezakt.

Ik weet bijna zeker dat als ik zou trappen tot 160 en die mercedes zou afstand nemen, ik zou zakken omdat ik 160 ging waar je uiteindelijk 70 mag.
 
Je zou misschien helemaal rechts op de linkerrijstrook kunnen rijden, dan zou hij je toch wel inhalen.
ben jij wel helemaal lekker?
ik kan me weinig gevaarlijkere situaties indenken
 
Laatst bewerkt:
Ik kan me er wel iets bij voorstellen; als iemand echt maar 2 m achter je zit, moet je dat hoe dan ook oplossen. Ookal heb jij gelijk en heeft de klever ongelijk. Jij moet zelf zorgen dat je uit die gevaarlijke situatie komt.

Maar breder gezien, ik ben ook ooit gezakt zonder fout, de algemene indruk is gewoon heel belangrijk, zo niet bepalend. Misschien snap je pas je volgende examen (als je wel slaagt) of zelfs pas na een paar maandjes rijervaring waarom je nu bent gezakt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan