Wintec winterbanden voor motorscooters

mordan

geblokkeerd account
5 nov 2008
1.617
1
Halle
Mss werd het hier al ergens besproken? Maar door het huidige weer en het feit dat ik een doorrijder ben is mijn oog gevallen op de Metzeler feelfree wintec winterbanden voor motorscooters. Al heel wat reviews, tests en filmpjes gezien op het net, en dat heeft me doen besluiten om deze banden te laten monteren op mijn Maxsym. Ook al zijn de huidige Maxxis banden nog verre van versleten. Iemand ervaring met Metzeler feelfree wintec? Ze blijken ook bij droog weer en onder de 20° zeer effectief te zijn?
 
Zo de eerste 180 km met de metzelers feelfree wintec zitten er op.

Dit zijn mijn bevingingen:
de eerste kilometers zijn even wennen, het beschermlaagje vanuit de fabriek moet er echt afslijten.
Het stuurgedrag voelt dan nog iets wat vreemd aan, maar als het laagje weg is lijkt het of je een grote spoiler op je motor hebt zitten.
Je hebt het gevoel dat de motor op het wegdek gedrukt word, dit word veroorzaakt door de goede grip, het remmen gaat ook gevoelsmatig harder.
Ik dacht dat er wat aan mijn remmen was gedaan,maar alleen de banden waren gemonteerd!
Vanochtend 06:00 , zeer harde regen, niet ideaal met een nieuw setje banden met 60 km er op, maar! mensen wat een grip in de regen, je rijd in de regen gewoon het zelfde als op het droge.
Vanmiddag was het droog, kijken wat de grip op droog wegdek is, deze doet echt niet onder voor de bridgestones.
Er is zoveel grip dat je andere lijnen moet gaan rijden, dan met de bridgestones. Met de bridgestones kon je de bocht aan de binnenkant inzetten en naar de buitenkant uitlaten waaieren.
Met de metzelers gaat dit dus niet!, begin je aan de binnenkant dan moet je hem steeds corrigeren en de motor recht opzetten.
Rij je van buiten naar binnen, dus heel vloeiend, dan gaat het als een raket, wat ook leuk is en ook goed gaat, is laat remmen en gewoon lomp de hoek om gooien.

De buiten temp was 16 graden en de band was 44 graden! bij thuiskomst
Vanavond was de buiten temp 13 graden en de band was 31 graden, de band komt dus zeer goed en snel op temperatuur, ben alleen wel benieuwd wat dit met de levensduur gaat doen?
Metzeler zegt -+ 8000km levensduur. kortom ik ben er zeer tevreden over, en zou hem zeker aan raden.
Als de levensduur boven de 10000km uitkomt is het misschien wel een optie heel het jaar door.


Dit is een oudere post uit het 530 t-max topic, ik heb er nu bijna 3000 km meegereden en ze doen het goed onder de huidige weersomstandigheden, ik heb tot nu toe altijd grip.
aan de band is nog geen zichtbare slijtage te zien.
 
Bedankt Mippy,

Begin steeds meer overtuigd te raken over de meerwaarde die de Wintec banden kunnen bieden aan de overwegend slechte weersomstandigheden in onze kikkerlandjes. Heb tevens begrepen dat door de opwarming van onze aardkloot, wij steeds meer te maken gaan krijgen met regen en sneeuw? Volgens de tests en reviews doet Metzeler feelfree wintec het ook goed tijdens onze korte en droge periode. Want bandenwissels van zomer naar winter zoals bij de auto zie ik niet meteen zitten.
Wat ik niet helemaal begrijp is, dat men het heeft over een recente band van Metzeler terwijl het hier geposte filmpje al dateert uit 2009? Toch wel heel spectaculair hoe men hier over besneeuwde bergpassen rijd, zou het met mijn huidige banden niet eens aandurven.
Overmorgen even gaan polsen of mijn dealer aan Feelfree Wintec's raakt en hoop dat ik hier dan zelf zeer binnenkort mijn bevindingen kan neerschrijven.
 
Laatst bewerkt:
De klimaatverandering doet ws de warme golfstroom, waaraan we ons gematigde klimaat te danken hebben, stoppen. Dat betekent nattere zomers en strengere winters. Volgens mij is dat al merkbaar. Als ik 1 bandsoort moest kiezen om het gehele jaar op te rijden, dan werden het winterbanden. Ze liggen nu al 7 maanden per jaar onder mijn auto. Volgende keer ws ook onder de scooter. Ik twijfel nog tussen Heidenau K66 en Metzeler.
 
Ik gebruik zelf Heidenau snowtex banden in de winter. Ik ben ook van mening dat winterbanden een voordeel hebben voor doorrijders.
Toch rij ik in de zomermaanden liever op de pilot sport van Michelin.
Misschien zijn de Metzelers betere allround banden?
 
Deze week wordt mijn versleten voorband vervangen door zo'n Metzeler Wintec; de achterband is nog lang niet af en ik ben hollander genoeg om die lekker te laten zitten.
Dat kan nog een interessant weggedrag geven; winterband voor, zomerband achter.

Liever zo dan andersom trouwens; een glibberende achterband kun je opvangen, een voorband die wegglijdt is een stuk lastiger.
 
Laatst bewerkt:
Deze week wordt mijn versleten voorband vervangen door zo'n Metzeler Wintec; de achterband is nog lang niet af en ik ben hollander genoeg om die lekker te laten zitten.
Dat kan nog een interessant weggedrag geven; winterband voor, zomerband achter.

Liever zo dan andersom trouwens; een glibberende achterband kun je opvangen, een voorband die wegglijdt is een stuk lastiger.


Ik ben Vlaming genoeg, om in dat geval er TWEE winterbanden te laten opleggen en mijn achterste zomerband effe bij te houden tot er betere tijden komen..

Die krengen zijn immers ontwikkeld om PER PAAR gebruikt te worden (of juist NIET gebruikt... ik hoor immers tot de gilde der watjes die in de winter het koekblik nemen).
 
Laatst bewerkt:
....Ik ben Vlaming genoeg, om in dat geval er TWEE winterbanden te laten opleggen....
Er past er maar één om de velg....

:+

Zal een beetje meevallen, ik rijd al jaren 's winters door op zomerbanden; zou het nu ineens niet meer kunnen met voor een winterband ? Lijkt me stug... Het belangrijkste is dat je de rijstijl aanpast.

Ach, als ie raar door de bocht gaat kan er gauw genoeg een andere band om maar dat wil ik dan eerst zien.
 
Ik wissel ze gewoon 2x per jaar. Kost me 25 euro per keer.
Ik haal ze er af, breng de bandjes en velgen naar motoport voor de wisseltruc, drink daar een bakkie koffie en zet ze er weer onder.
 
Mijn Wintec's zijn vanmorgen besteld en met een beetje geluk staan ze der deze week nog op? Meteen voor en achterband, de Maxxis zijn nog lang niet versleten maar heb nog wel een plaatsje in de kelder. Zoals dat bij mij meestal het geval is, voorspel ik dat het vanaf volgende week dus gaat zomeren en er geen vlokje sneeuw meer valt. :/ :+
Naar mijn bescheiden mening is het toch niet zo'n goed idee om slechts één band door een Wintec te vervangen. Bij een wagen raad men zelfs aan om meteen 4 winterbanden te plaatsen. De achterband alleen vervangen, daar kan ik nog inkomen? Maar alleen de voorband??? Als we de tests en ervaringen hier mogen geloven, kleeft zo'n Wintec werkelijk aan het wegdek en remt ie sneller af. Het is dus niet denkbeeldig dat je over kop gaat met een Wintec vooraan en een zomerband vanachter! *D
 
Jouw Fuoco heeft toch ook twee wielen vóór, en niet achter....?

Als één kant níet mag gaan glijden is dat wel de vóórkant.

De Wintec's zijn voorzien voor mijn Maxsym, en mijn Fuoco heeft idd nogal de neiging om gauw met de kont te gaan slingeren. De twee voorwielen corrigeren dit fenomeen zodat je rechtop blijft. Gelukkig heeft een gewone tweewiel scooter dit niet of veel minder, want vroeg of laat ga je anders toch eens op je donder. Heb het al twee keer aan den lijve mogen ondervinden. Plots een wagen voor je en geen idee waar ie vandaan kwam ook al was je nog zo oplettend en reed je aan gematigde snelheid. Dan denk je "shit, dit gaat hier mis", alles dicht en een halve seconde later lig je op het asfalt.
Als je opteert voor winterbanden moet je niet gaan beknibbelen vind ik? Zelfs bij een wagen heeft het geen enkele zin en word het zelfs sterk afgeraden om slechts twee winterbanden te plaatsen. Trouwens, is het alleen de eerste keer dat je voor een scooter twee winterbanden tegelijk moet aankopen, toch? Ik dacht vroeger ook dat winterbanden op je wagen iets was voor snobs met teveel centen. Tot ik eens mijn kerstdiner moest missen omdat ik met mijn zomerbanden niet eens de oprit af raakte. Het werd dus een kerstavond alleen met een diepvriespizza. '(
Het wil niet zeggen dat je met je zomerbanden nu plots niet meer door regen of sneeuw kan. Maar ik ben toch overtuigd dat het met winterbanden veiliger kan. Voor doorrijders is het trouwens niet denkbeeldig dat je in perfecte weersomstandigheden naar je werk vertrekt. En na 8u werkplezier in extreme winterse buien weer naar huis moet? Toch blij dat je dan buiten je sandalen ook nog winterlaarzen bij hebt, en liefst een volledig paar. :Y
 
Ik ben wel heel benieuwd naar het aantal kilometers dat je kunt rijden op die wintecs. Ik had onlangs contact met ledude van burgman center (interessante website voor de doehetzelver) en hij gaf een 5000mijl op (8000km) en dan zijn ze op. Voor mij is dag precies 3 maanden....volgend jaar misschien?
 
............... Het is dus niet denkbeeldig dat je over kop gaat met een Wintec vooraan en een zomerband vanachter! *D
Ja, dat is wel ondenkbaar!
Onder gladde omstandigheden krijg je onmogelijk voldoende grip om over de kop te gaan.
Onder goede omstandigheden zal de Wintec het niet beter doen dan de zomerbanden, dus waarom dan wel over de kop?

Het grootste probleem wat ik verwacht met deze combinatie is dat je niet voldoende grip hebt om weg te rijden. Ik had afgelopen week hier een klant voor 2 nieuwe bandjes op een PC800, en die heb ik het terrein af moeten duwen omdat hij niet weg kwam...... (gewone toerbanden).
 
Ik ben wel heel benieuwd naar het aantal kilometers dat je kunt rijden op die wintecs. Ik had onlangs contact met ledude van burgman center (interessante website voor de doehetzelver) en hij gaf een 5000mijl op (8000km) en dan zijn ze op. Voor mij is dag precies 3 maanden....volgend jaar misschien?

Buiten de Maxxis banden waar ik nu meer rijd, ondertussen al bijna 20000 km en nog steeds in zeer goeie staat. Heb ik nooit een achterband gehad die het langer houd dan 8 a 10000 km.
Nochtans geen tweederangsmerken oa Bridgestone Hoops en verscheidene Michelins, etc. De Michelin Pilot liet me al canvas zien op net nog geen 8000 km. Ik verwacht van de Wintec's dus niet echt veel meer qua kilometers. Ik hoop alleen dat ze echt beter zijn bij regenweer en je der ook mee door sneeuw en ijs kan. Als ik de positieve reacties hier lees van degenen die daadwerkelijk ook Wintec's rijden en de filmpjes op het net niet zijn vervalst. Kan ik alleen maar vaststellen dat geen enkele band die ik al heb gehad, zoiets nadoet.
Ik reed tot voor kort ongeveer 35000 km per jaar op motorscooters, en snel banden wisselen is één van die nadelen die daar nu eenmaal bijhoren.

We moeten ook duidelijk stellen waar we het hier over hebben? Er bestaan wel meer winterbanden voor 50cc scooters en lichtere motorscooters. Men heeft het hier over slippen en corrigeren, rijstijl aanpassen en nog van die toestanden. Neem van me aan dat je motorscooters van het type Burgman, T-Max, Maxsym, Honda S-WT, niet rechthoud als ie eenmaal gaat slippen. Zelfs al rij je met gespreide benen en tegen 30 km/u. Moet er wel bijzeggen dat ik nooit ABS heb gehad?
 
Laatst bewerkt:
Daar het niet schijnt te lukken om de link te delen, ben ik zo vrij U volgend testverslag uit Vroom.be even op deze manier over te brengen.

Metzeler is het eerste en enige merk dat een oplossing biedt voor de motorrijders die hun machine in weer en wind gebruiken: een band die speciaal werd ontworpen voor koude en natte weersomstandigheden. Momenteel bestaat er alleen nog maar een model voor scooters en daar heeft Metzeler een goede reden voor. Metzeler gaat uit van cijfers waaruit blijkt dat minder dan 30% van de motoren het hele jaar door blijven rijden, terwijl dat bij de scooters oploopt tot 70%! Veelzijdig De banden van een scooter krijgen heel wat te verduren. Zo worden heel het jaar door gebruikt en moeten in alle omstandigheden doeltreffend zijn. Zowel in de winter als in de zomer moeten ze voor de nodige grip zorgen, op een droog of doorweekt wegdek. Daar komt dan nog eens bij dat hij vanaf de eerste meters al over al zijn capaciteiten moet beschikken, want de in de meeste gevallen gebeuren de verplaatsingen met een scooter in het stadsverkeer en zijn ze dus kort. Hoge snelheden (een Gilera GP800 haalt vlot de 190 km/u) of zwaar geladen scooters hebben uiteraard ook hun invloed. Veeleisend Het antwoord op dit veeleisend lastenboek bestaat uit een geoptimaliseerd raakvlak met het wegdek van 10% (in tegenstelling tot de gebruikelijke 5%), een uniek design, een nieuwe generatie componenten en een nieuwe speciale rand. Het design van het loopvlak van deze nieuwe band is het meest zichtbare component van de nieuwe technologie. Op basis van de ervaring in de sport-touring wereld werd het design van het loopvlak geoptimaliseerd. Het motief dat werd ontwikkeld verzekert op elk wegdek een optimaal raakvlak. Technologie Het gebruikte motief speelt een belangrijke rol en het centrale gedeelte van het loopvlak zorgt bij nat weer voor een maximale trekkracht. Tegelijk werd er gezocht naar een manier om de band zo snel mogelijk op te warmen. De Feelfree Wintec is een radiaalband met een staalgordel van 0° vooraan en achteraan. De samenstelling van de band bestaat uit een unieke en gebrevetteerde combinatie van 3 polymeren voor optimale grip bij nat en koud weer (- 10°). Metzeler heeft ook gebruik gemaakt van de “Cap & Base” technologie voor een betere stabiliteit dankzij ondersteunende vezels onder het loopvlak. Test De combinatie van al deze karakteristieken hebben maar een doel, 365 dagen per jaar de baan op kunnen. Om dit na te kunnen gaan hebben we de Tmax die we voor onze langdurige test gebruiken, vanaf de eerste kilometers uitgerust met Feelfree Wintec banden. Sinds midden maart hebben we de Tmax onafgebroken gebruikt en we stellen vast dat het resultaat heel bevredigend is. Bij normale omstandigheden valt de Wintec niet op en gedraagt hij zich als een gewone band met een uitstekende grip, precisie en comfort. Tijdens de winter hebben we enkel op die fameuze 17de december onze Tmax in de garage laten staan, maar daarnaast hebben we echt kennis mogen maken met de enorme kwaliteiten van deze band. Bij koude temperaturen, vettige en natte wegen bleef de Feelfree Wintec voor een uitstekende grip zorgen. Metzeler stelt een levensduur van 8.000 km voorop, maar op de teller van onze Tmax staan ondertussen al 12.000 km. De groeven zijn nu nog zo’n 2 à 3 millimeter diep en nu pas beginnen aan vervanging te denken. Tijdens onze test zijn we overtuigd geraakt van de kwaliteiten van de Wintec en we zullen zonder enige twijfel een paar nieuwe Feelfree Wintec banden laten monteren!
 
Dit is slechts één nogal subjectieve gebruikerservaring c.q. een reclamepraatje. Een testverslag is het niet bepaald.

Ik kan in 3 beweringen zo een gat schieten.
1. 70% van alle scooters is een veel kleinere markt dan 30% van alle motoren. De reden om eerst scooterbanden op de markt te brengen ontgaat mij;
2. Een scooterband zou vanaf de eerste meters al grip moeten bieden onder alle omstandigheden. Nou, neem van mij maar aan dat dat voor een motor met o.h.a. een handbediende koppeling en veel meer vermogen belangrijker is;
3. Metzeler is niet de enige. Heidenau en Continental bieden al jaren goede winter- en all round banden voor o.a. scooters.

Ik vind het interessanter om te weten waar ik welke merken all round- of winterbanden kan verkrijgen. Dan leg ik daar wel mijn oor te luister en trek mijn eigen conclusies.
 
Laatst bewerkt:
... Alsof een bandencentrale jou objectieve info zal verstrekken... Die proberen je aan te smeren wat ze het meest op voorraad hebben/ hen op dat moment het meeste winst oplevert/ qua houdbaarheid bijna vervalt...

Heb ik herhaaldelijk met mijn auto's meegemaakt.

Nu koop ik mijn banden bij de autodealer... Die weet echt wat het beste is voor jouw type van auto en levert ze aan een nauwelijks hogere prijs...
 
Laatst bewerkt:
M.a.w. je krijgt het verhaal wat je wilt horen, en je dealer de marges die hij wenst. Ik rij nog steeds op zomerbanden en het enige verschil is dat bij een zelfde rijstijl ik eerder tegen de grens aankom. Dus gewoon aanpassen aan de omstandigheden en dat gaat al 3,5 winter prima.
 
... Alsof een bandencentrale jou objectieve info zal verstrekken... Die proberen je aan te smeren wat ze het meest op voorraad hebben/ hen op dat moment het meeste winst oplevert/ qua houdbaarheid bijna vervalt...

Heb ik herhaaldelijk met mijn auto's meegemaakt.

Nu koop ik mijn banden bij de autodealer... Die weet echt wat het beste is voor jouw type van auto en levert ze aan een nauwelijks hogere prijs...

Ik heb het niet per se over een bandencentrale. En ken het verschil tussen een verkooppraatje en een test c.q. gebruikerservaring wel. Maar betrouwbare info in motorland is nauwelijks te vinden.

Voor de auto vind ik het een ander verhaal. Daar zijn winterbanden gemeengoed. Ik laat bij de servicebeurt in het najaar de winterset monteren. Als de profieldiepte 4 mm nadert, komt er een nieuwe set (uitvoerig geteste) aanbevolen winterbanden.

Werkte dat in motorland maar zo. '(
 
Ik kan in 3 beweringen zo een gat schieten.
1. 70% van alle scooters is een veel kleinere markt dan 30% van alle motoren. De reden om eerst scooterbanden op de markt te brengen ontgaat mij;
2. Een scooterband zou vanaf de eerste meters al grip moeten bieden onder alle omstandigheden. Nou, neem van mij maar aan dat dat voor een motor met o.h.a. een handbediende koppeling en veel meer vermogen belangrijker is;
3. Metzeler is niet de enige. Heidenau en Continental bieden al jaren goede winter- en all round banden voor o.a. scooters.

Dit verhaal gaat de laatste jaren toch niet meer helemaal op.
De motorverkoop gaat er elk jaar op achteruit, het is dankzij de scooterverkoop dat de markt nog enigzins stabiel blijft. Zag het vorige week nog op het nieuws, hoe steeds meer motorzaken het enorm moeilijk krijgen en alleen dankzij de verkoop van scooters nog enigzins de lippen boven water kunnen houden. In Belgie zijn er in 2011 ongeveer een 800-tal motoren verkocht waaronder het merendeel scooters. Dit jaar waren er dat maar 700 meer.
De zaakvoerder van de grootste motorzaak in Belgie deed hierover zijn beklag. Ook mede dankzij de crisis worden er geen motoren meer verkocht. Motorrijders zijn meestal hobbyrijders en niet vaak doorrijders. Met de crisis is het eerste waar men op gaat beknibbelen zijn motor. Gelukkig verkopen we nog scooters, wist de brave man. Die worden gekocht uit praktische en mobiliteitsoverwegingen. Vaak zijn het ook doorrijders die ook tijdens het winterseizoen hun scooter binnenbrengen voor onderhoud. Alleen spijtig dat scooters veel minder kosten dan motoren wist de brave man nog te zeggen. :/ Ziet er niet echt goed uit voor de motormarkt... In Belgie heb je dan nog heel wat voordelen als je je motor gebruikt voor woon-werk verkeer. Ik neem aan dat in landen waar je dat niet hebt, de motormarkt er helemaal slecht aan toe is?

Heidenau, Continental, schwalbe, etc, hebben ofwel typische winterbanden of winterbanden voor lichtere scooters. Dus in geen opzicht te vergelijken met de Wintec die het ook tijdens de zomer praktisch evengoed doet als een zomerband. Vanaf volgende week zal ik dat persoonlijk even testen? ;)

Ze zaten er mss nog zover niet naast in dat artikel? Trouwens niet het enige testreview dat je vind en allen zijn vol lof over de Wintec.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan