Suzuki GS500 Topic #27

Status
Niet open voor verdere reacties.
Maar.... bestel aub bij cmsnl (of concurrent) de OEM vlotternaalden en zittingen. Die zijn wel 10 keer (letterlijk) zo duur maar die sluiten wel deugdelijk af.

Ja dat heb je al eens eerder gepost. Ga ik toch weer een weerwoord geven :+ Ik rij al jaaaaaaaaren met hetzelfde aftermarket setje en ik heb nog geen problemen gehad. Kraan gaat bij mij wel altijd op ON bij parkeren en tijdens het rijden op PRI.
 
(vakantiekiekjes)

Flgz44f.jpg

*afkoelfase*

Vandaag een dikke 200km gemaakt door het mooie noorden

(let niet op die vlek achter het voorwiel, dat gebeurt er dus als ik mn kraantje op pri laat staan -O- )
 
Laatst bewerkt:
Waar heb je die vandaan gehaald ?
Ik heb de bestaande kraan aangepast. Deze vacuüm besturing is bij veel motoren met kraan een probleem.

De latere GS500 heeft een demper op het vacuüm zitten zodat de kraan langer heel blijft. Niet lang genoeg voor 80.000+ maar wel veel langer dan vroeger.
Dit is die demper:
full
 
Ik heb de bestaande kraan aangepast. Deze vacuüm besturing is bij veel motoren met kraan een probleem.

De latere GS500 heeft een demper op het vacuüm zitten zodat de kraan langer heel blijft. Niet lang genoeg voor 80.000+ maar wel veel langer dan vroeger.


Potentieel is dat een heel goed idee ook voor de oude gsjes. Simpelweg 2 stukken slang gebruiken en een benzinefilter dat functioneert als reservoir. Filter hangen op dezelfde plek als in die foto.

Kan best een aardig experiment zijn, misschien dat de demping voldoende is om genoeg benzine door een anders falende kraan te krijgen. Dat zou dan een fraaie oplossing zijn.
 
Laatst bewerkt:
Even een andere vraag:

Ik ben een versnellingsindicator op mijn GS-je aan het zetten. Dit doe ik door het zwarte blokje op de schakelas te vervangen door een blokje wat een contactje heeft voor iedere versnelling.

Nu zie ik naast het draadje van zijn vrij nog twee draadjes aan "het blokje" zitten die resp. in twee en drie naar massa schakelen (rood en groen op foto). Heeft iemand enig idee waar deze draden voor dienen? Mijn WPHB loopt tot en met de modellenreeks van 1999 maar in die schema's kan ik deze contacten niet terugvinden.

_57_zps075blz6p.jpg
 
Laatst bewerkt:
Potentieel is dat een heel goed idee ook voor de oude gsjes. Simpelweg 2 stukken slang gebruiken en een benzinefilter dat functioneert als reservoir. Filter hangen op dezelfde plek als in die foto.

Kan best een aardig experiment zijn, misschien dat de demping voldoende is om genoeg benzine door een anders falende kraan te krijgen. Dat zou dan een fraaie oplossing zijn.

De kraan weigert bij grote volumestromen en laag vacuüm. Namelijk: vol gas, langere tijd en over de snelweg.
Een benzinefilter zou inderdaad goed kunnen werken als preventieve maatregel, maar het helpt niet als de kraan al niet lekker meer werkt.




Er is nog een kleine uitdaging: de aansluiting op de kraan en het vacuüm is nogal klein, je zal een verloopje moeten fabriceren.

Een goede modelbouwwinkel (bijvoorbeeld Meijer & Blessing ) verkoopt korte stukjes messing pijp in diverse diameters. Met die pijpjes, een vlam en tinsoldeer kan je relatief eenvoudig verloopstukjes maken.
 
Ik heb ook een benzine kraan die niet goed wil werken op de snelweg en rij daarom op pri. Gisteren viel ik echter stil op de snelweg terwijl ik op pri reed, wat zou dit kunnen zijn? Compleet brak kraantje of is er iets anders aan de hand? (Er zat nog ong 10L in de tank)
 
Heeft iemand enig idee waar deze draden voor dienen? Mijn WPHB loopt tot en met de modellenreeks van 1999 maar in die schema's kan ik deze contacten niet terugvinden.

Manual voor de nieuwere modellen staat ook alweer jaren in de OP maar goed :P

Die twee draden lopen naar de CDI


newwire.png
 
Laatst bewerkt:
Als dat een demper is ,dan zit er ook een membraam in om het pulsen van het vacuum tegen te gaan.
Zie als een slagdemper in de waterleiding.
Met een benzine filter in de vacuumslang demp je ook wel iets door het grotere volume. Maar wel veel minder.

Het grotere volume zorgt er wel voor dat je met het starten pas later benzine krijgt.

Het membraam in de kraan moet soepel zijn de veer niet te strak en alles schoon.
Ik had deze GS ook al in 1992 toen er nog maar 6k op de teller stond.
Ik reed er iedere dag mee naar het werk , soms om 5:00 uur met continu 160 km/h op de teller.
En toen had ik geen last van te weinig benzine toevoer.
(top 200 km/h op teller werkelijk 180 km/h ?????? :) :+ )

Dus het te lage vacuum gaat niet helemaal op. wel in combinatie met wat slijtage.


Maar hoe heb je de kraan aangepast ?
Vacuum aansluiting afgedopt ? dus on=off pri=on res=res ?
Maar pri is ook reserve dan heb je dus alleen off en reserve in 2 standen.
 
Als dat een demper is ,dan zit er ook een membraam in om het pulsen van het vacuum tegen te gaan.
Zie als een slagdemper in de waterleiding.
Met een benzine filter in de vacuumslang demp je ook wel iets door het grotere volume. Maar wel veel minder.

Het grotere volume zorgt er wel voor dat je met het starten pas later benzine krijgt.

Het membraam in de kraan moet soepel zijn de veer niet te strak en alles schoon.
Ik had deze GS ook al in 1992 toen er nog maar 6k op de teller stond.
Ik reed er iedere dag mee naar het werk , soms om 5:00 uur met continu 160 km/h op de teller.
En toen had ik geen last van te weinig benzine toevoer.
(top 200 km/h op teller werkelijk 180 km/h ?????? :) :+ )

Dus het te lage vacuum gaat niet helemaal op. wel in combinatie met wat slijtage.


Maar hoe heb je de kraan aangepast ?
Vacuum aansluiting afgedopt ? dus on=off pri=on res=res ?
Maar pri is ook reserve dan heb je dus alleen off en reserve in 2 standen.

Het probleem is juist slijtage. Stationair schommelt de druk relatief langzaam (1200 rpm stationair: 600 keer per minuut) maar wel heftig. Sluit er maar eens een weinig gedempte vacuummeter op aan. Met een demper (met of zonder membraan) haal je de extremen uit die schommeling en zal de kraan continu open blijven staan - de kraan moet bij weinig onderdruk al volledig open staan.
Dat de benzine later doorstroomt: probeer eens hoe ver je kan rijden met alleen de benzine uit de vlotterkamers.



Ik heb een andere slotplaat gemaakt bij het kraantje. Daardoor "doet" de vacuüm afsluiting in de brandstofkraan niets meer en kon ik die bij de carburateur afdoppen. De kraan is nu een open, dicht en reserve kraan geworden.
Voor andere motoren (ik heb voor de GS500 o.a. een Suzuki Savage gehad) zijn andere kranen te koop. Voor de Savage was dat een Yamaha Raptor (een quad) kraan maar die kraan zat direct onder tegen de tank geschroefd.
Ik heb zelf nooit echt gezocht naar een vervangende kraan die op de GS500 past, maar misschien is er iets verkrijgbaar.


Ik heb de indruk dat de wet voorschrijft dat de kraan moet afsluiten als de motor niet draait.
 
Bij stationair schommelt hij idd heel erg. Maar dat is niet zo'n probleem.
Bij hoge toerentallen vele korte pulsjes die bij elkaar opgeteld vlak zijn.
Wel een laag vacuum.
Daarom denk ik dat een demper niet de oplossing is.
En wat dat starten betreft heb je gelijk er zit meestal voldoende in de vlotter kamers.

Heb je een tekening van die slotplaat ?
Want een open/dicht /reserve kraan vind ik wel een hele goede optie.

Heel vroeger op de brommert hadden we die ook. kwestie van wennen.
 
Bij stationair schommelt hij idd heel erg. Maar dat is niet zo'n probleem.
Bij hoge toerentallen vele korte pulsjes die bij elkaar opgeteld vlak zijn.
Wel een laag vacuum.
Daarom denk ik dat een demper niet de oplossing is.
En wat dat starten betreft heb je gelijk er zit meestal voldoende in de vlotter kamers.

Heb je een tekening van die slotplaat ?
Want een open/dicht /reserve kraan vind ik wel een hele goede optie.

Heel vroeger op de brommert hadden we die ook. kwestie van wennen.

Help.... Dat is even zoeken....

Afbeelding003-2.jpg


Afbeelding002-1.jpg


Ik weet niet meer of het weglaten van die witte plaat en het monteren van een andere slotplaat voldoende is. Deze modificatie heb ik alweer een paar jaar terug aangebracht.
 
GS500 kleurstellingen


Sommige kleuren komen in meer dan 1 jaar voor, ik heb ze er slechts een keer in gezet. Ook heeft het kleur verloop niet altijd netjes bij de jaarwisseling plaatsgevonden waardoor er meerdere kleur series in een jaar kunnen voorkomen.
Info heb ik her en der van het internet geplukt


colortable.png


1989
1989black.png

1989red.png

1989white.png


1990
1990black.png

1990red.png


1991
1991blue.png

1991darkblue.png


1992
1992black.png

1992purple.png

1992red.png


1993
1993black.png

1993purple.png

1993red.png


1994
1994purple.png

1994red.png


1995
1995blue.png


1997
1997blue.png


1998
1998orange.png

1998red.png


1999
1999black.png

1999yellow.png

1999bluishgreenY0v.jpg


2000
2000black.png

2000blue.png


2001
2001black.png

2001blue.png


2002
2002black.png

2002blue.png


2004
2004yellow.png

2004blue2.jpg


2005
2004blue.png

2005black.png


2007
2007black.png

2007blue.png


2008
2008black.png

2008blue.png

2008blue2.png

2008grey.png


2009
2009black.png

2009blue.png


2010
2010blue.png

2010white.png


2014
2014black.png


2016
2016black.png

2016grey.png

2016red.png



Nog wat willekeurige details:

1989-1991
niet genoeg speling tussen kleppendeksel en nokkenassen. Motoren tikken als ze koud zijn.

1990
clipons zijn hoger gemaakt

1992
instelbare doppen op de voorvork
langere vorkveren en korteren spacers

1994
iets veranderd bij de uitgaande as?
vorm van de kleppendeksel pakking iets vernaderd?

1996
nieuwe voorremklauw met twee gelijke zuigers

1997
introductie zilverkleurige motorblokken

1998
nieuw type carburateurs
andere neutraal sensor (mogelijk reductie van vermogen in 2de en 3de versnelling ivm emissienormen

2001
nieuwe kappen
grotere tank
2nd air systeem ivm emissienormen
grotere voorremschijf

2004
oliekoeler op sommige modellen met kuip
 
Laatst bewerkt:
Toevallig, ik heb ze willekeurig (wel op bouwjaar uiteraard) geselecteerd van google image search. Ik had ook die van mezelf kunnen gebruiken want ik heb dezelfde kleur :P
 
Wel een leuke lijst samengesteld! Qua kleuren vind ik de eerste wel het mooiste. Zwart met rode accenten. Die bugspoiler vind ik ook mooi staan
 
Ik vind mijn eigen kleur nog steeds het mooist (1995/1996 oceaan blauw) :P Ook de vorm van de oude modellen vind ik mooier dan de nieuwe. Nieuwe model vind ik wel een stuk lekkerder rijden vanwege de vorm van het zadel en de tank.

De striping van de '89 modellen vind ik ook erg leuk maar dat komt omdat ik er nu zelf ook een heb staan denk ik :+


Nadat ik de lijst had gemaakt ben ik door de GS500 eigenaren in de startpost gescrold. Wat mij anders nooit zou zijn opgevallen is dat de tank op de motor van MitchellHearthog niet origineel van zijn motor is

full


'97 model tank op een '94 model motor.


Die bugspoiler vind ik ook mooi staan

Dat is een originele Suzuki GS500 bugspoiler, die zie je niet vaak. Het ruitje zal waarschijnlijk ook origineel op de motor hebben gezeten. Ik heb wel eens gezocht naar de originele catalogi/GS500 optie lijsten maar nooit gevonden. Ik heb wel eens ergens gelezen dat er bijv ook een comfort zadel optie is geweest, ooit. Ik denk dat er maar heel weinig GS500s met extra opties zijn geleverd.


Deze kwam ik trouwens net tegen op marktplaats:
http://link.marktplaats.nl/m1072696533

Gezien het bouwjaar is het een van de laatst geleverde motoren van het oude model. Ik zou hem best willen hebben maar wat moet ik met 3 GSjes he :+
 
Laatst bewerkt:
Beste heren , Als ik remreiniger op mijn carb spuit boven gaan de toeren omhoog.
Waar moet ik naar kijken? Kan natuurlijk ook de rubber zijn? Het is dus niet aan de voorkant maar aan de kant waar je met je ass op zit / of bovenop.
Kan natuurlijk ook zijn dat ik er veel te veel op spuit?
 
Laatst bewerkt:
Nu al een stuk of 25 motor onderdelen bedrijven gecontacteerd. Niemand die zo'n gs500 blok heeft...

Echt jammer dat ik nergens zo'n grijs blok kan vinden wat niet beschadigd is of een onbekende km-stand heeft.

Straks verlies ik er al mijn geld op. :(

Ik kan het zelfs nergens in duitsland vinden. Ebay spanje, italie, duitsland. Ik heb alles bekeken, nergens zo'n blok te vinden.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan