Het grote Suzuki XF650 'Freewind' Topic (Deel 1)

kiqHRmi.jpg
Klein onderhoud;
Remblokken (V+A)
Remschijf (A)
Oliefiltertje + olie
Magnetische olie aftapplug

0xY8lFa.jpg
'Nieuwe' DL650 schokdemper

At0ojEw.jpg
en gemonteerd.
 
Laatst bewerkt:
kan iemand mij helpen,

Mijn huisgenoot en tevens goede vriend heeft een pracht van een freewind en we gaan deze zomer weer op motor vakantie, alleen heeft de trouwe freewind kuren. Hij starte al een poosje heel slecht en liep niet altijd even soepel, carbs dus dacht ik.
Die netjes helemaal schoon gemaakt en terug gebouwd en ja hoor, zonder problemen starte hij weer.
alleen tijdens het eerste proefritje begon hij halverwege een beetje te haperen en dachten we dat het aan de bijna lege tank zou liggen, hem vol spanning naar het dichtsbijzijnde benzine station gereden, volgetankt maar helaaas mocht dit niet baten.
We hebben nu dus een prachtige fiets met volle tank en schone carbs voor de deur staan die het niet doet...
erg frustrerend, weten jullie wat ik nog meer zou kunnen proberen.
Hij vonkt naar behoren en carbs doen dus hun werk...
 
weten jullie wat ik nog meer zou kunnen proberen.
Hij vonkt naar behoren en carbs doen dus hun werk...

Wellicht nog oude benzine in de tank? Of water dat bij de benzine was gekomen?

Ik heb hetzelfde gehad en toen was dat omdat er water bij de benzine was gekomen. Heb toen via de benzineslang (links slangetje los halen, in een jerrycan houden en het knopje op pri zetten) de tank leeg laten lopen en daarna de ontluchtingsschroef op de carb open gezet en alle overige benzine er uit gehaald. Daarna gevuld met verse benzine en hij liep prima.
 
Misschien is het "inline filtertje" van de carb vuil. Trek de benzineslang er maar eens af aan de kant van de carb en je ziet waarschijnlijk zo'n plastic deeltje erin zitten.
Ik heb die zelf ooit eruit gepriegeld en een echte benzinefilter tussen de tank en carb gestoken.
Geeft ook een grotere flow ben ik van overtuigd :)
 
Ik heb een beetje een rare vraag.
Vorige week bij offroad rijden moest ik een steile helling op en heb ik mn motor om laten vallen.
Daar lekte toen benzine uit onder de kappen in de buurt van de tank maar voor zover ik kan zien lekt de tank niet.
Daarna de motor weer netjes rechtop gezet, gewacht tot het verdampt was en verder geen benzine meer gezien waar dan ook. *O*
Iemand enig idee waar dit dan uit zo kunnen komen? O-)
 
Laatst bewerkt:
Wellicht nog oude benzine in de tank? Of water dat bij de benzine was gekomen?

Ik heb hetzelfde gehad en toen was dat omdat er water bij de benzine was gekomen. Heb toen via de benzineslang (links slangetje los halen, in een jerrycan houden en het knopje op pri zetten) de tank leeg laten lopen en daarna de ontluchtingsschroef op de carb open gezet en alle overige benzine er uit gehaald. Daarna gevuld met verse benzine en hij liep prima.


thanx ik ga het zeker proberen, maar uhm waar vindt ik precies die ontluchtings schroef :] :]
 
Misschien is het "inline filtertje" van de carb vuil. Trek de benzineslang er maar eens af aan de kant van de carb en je ziet waarschijnlijk zo'n plastic deeltje erin zitten.
Ik heb die zelf ooit eruit gepriegeld en een echte benzinefilter tussen de tank en carb gestoken.
Geeft ook een grotere flow ben ik van overtuigd :)

thanx, dit had ik gelukkig een poos geleden al een keer gedaan. En het filtertje is inmiddels ook vervangen :) :)
 
Nieuwe remschijf achter liep op één punt aan, op advies van motorzaak het wiel en de remschijf er weer af gehaald en de hub even goed schoongemaakt met een scotchbrite pad en een hoop 'elbow grease'. Draait nu als een zonnetje. :t
Komend weekend remblokken voor vervangen en nieuwe stofkappen plaatsen en evt. nieuwe vorkolie.

Toch maar binnenkort een kleine momentsleutel en voelermaatjes aanschaffen en de kleppen controleren.
 
Nieuwe remschijf achter liep op één punt aan, op advies van motorzaak het wiel en de remschijf er weer af gehaald en de hub even goed schoongemaakt met een scotchbrite pad en een hoop 'elbow grease'. Draait nu als een zonnetje. :t
Komend weekend remblokken voor vervangen en nieuwe stofkappen plaatsen en evt. nieuwe vorkolie.

Toch maar binnenkort een kleine momentsleutel en voelermaatjes aanschaffen en de kleppen controleren.

Succes! *D
Een aanrader zijn die neoprenen voorvork sokjes van acerbis. Beschermt tegen stof en vuil waardoor je keerringen niet gaan lekken. Werkt super tot nu toe.
 
Even een vraag voor alle sleutelaars. Gisteren op de terugweg van werk naar huis kwam er ineens een flinke hoeveelheid olie uit mijn motorblok. Ik dacht eerst aan de koppakking maar hier was niets te zien. Maar bij de nokkenas zit aan de rechterkant nog een zwarte afdichtingsdop. Deze leek er los in te zitten en hier kwam de olie uit. Iemand een idee of dit te repareren is? Ik heb die dop al gevonden op internet voor 3 euro maar vraag me af of hier ook nog een o-ring bij hoort??

Groeten Frank
 
Klopt, nummer 24 idd. Maar dat ding rammelt er nu los in.
En ik weet niet of een nieuwe het wel afdicht.
Maargoed het is te proberen. Maar hij zel wel ergens druk opbouwen and goeit hij er daar niet zo maar olie uit
 
Gisteren en vandaag bezig geweest met het verversen van de vorkolie. Oude meuk eruit (was echt smerig & stonk naar riool) en nieuwe 15W olie erin.
Aangezien ik toch bezig met de voorkant heb ik meteen de nieuwe gesinterde remblokken gemonteerd en de vloeistof ververst.

De nieuwe blokken zijn nog niet eens ingesleten en het remt nu al stukken beter! De nieuwe olie werkt ook super goed met de demping. Een klinkerweg waar ik vroeger zowat uit elkaar werd geschud daar had ik nu bijna geen last van!

*O* :] :t

Binnenkort maar eens mijn kort Ardennentripje uitzetten. Iemand nog leuke wegen rond noord Luxemburg?
 
Na mijn eerdere vraag over de olie lekkage heb ik besloten om een andere te kopen.
Ook omdat ik hem normaal elke dag gebruik voor woon werk verkeer wilde ik wel weer snel op de motor.
Ben de auto en met name de file nu alweer zat.
Afgelopen zaterdag een proefrit gemaakt op een V-strom waar ik al een tijd voor aan het sparen was, maar dit was wel het moment.
De Freewind uiteraard nog niet weg gedaan want daar wil ik nog lekker aan sleutelen. En nou heb ik twee ideeen:

1) Herstellen in orginele staat?
2) Er iets anders van maken zoals hieronder?

Wat vinden jullie?

Vence-Prodigal-Freewind-THUMB.jpg
 
Een fatsoenlijk gebouwde scrambler/tracker is toch wel echt heel erg gaaf. Zeker leuk om erbij te hebben zo naast een V-strom.
 
Zeker ombouwen! *D Ik heb spijt dat ik mijne heb weggedaan, want ik wou die in feite ombouwen tot rasechte sumo :/
 
Gisteren dagje Brussels gedaan met een paar andere motormuizen. Zeer gezellig!

1UvLTny.jpg

Natuurlijk een foto gemaakt voor het Atomium, wat een mooi gebouw IMO. Veel groter dan ik had gedacht.

Wel een pre dat de Freewind zulke soepele vering heeft, dat was wel nodig met de staat van sommige wegen in België. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan