trike

vandaag gepast met de k1100 vering, en het past er mooi in. weet nog niet of hij voldoende sterk is, daar kom ik pas achter als beide veringen zijn geplaatst en volledig zijn afgelast. maar het ziet er voor als nog goed uit.
nu kan ik het bovenst bevestigings punt voor de veer nog bepalen (onderste is klaar), dicht bij het frame waardoor de veer schuin komt, of verder van het frame af zodat de veer rechter komt. mijn gevoel zegt, hoe rechter de veer hoe beter.
klopt dat ook ? of kan hij ook te recht staan. kan me voorstellen dat wanneer je vanuit het draaipunt v/d onderarm een denkbeeldige cirkel trekt dat op die cirkel het idiaale punt zit, maar kan dat niet onderbouwen.

en wie heeft er nog een gelijke veerpoot liggen die ik kan/mag overnemen ?

[afbeelding]

[afbeelding]


Hoe rechter de schokker staat, hoe zwaarder alles gaat. Ik heb op mijn span een verstelbare bovenste bevestiging gemaakt en dat werkt fantastisch.
 
aangezien hij afgesteund is op de onderste draagarm, een cirkel trekken door het bev punt van de onderste draagarm. op die cirkel de mak uitslag ( veerweg ) uitzetten en haaks daarop de veer. wil je meer progressiviteit de veer iets platter leggen (als de veer sterk genoeg is)
 
heb geen tekenprogramma meer maar hoop dat het zo duidelijker is
full
 
Hoe rechter de schokker staat, hoe zwaarder alles gaat. Ik heb op mijn span een verstelbare bovenste bevestiging gemaakt en dat werkt fantastisch.
Je kunt het ook omdraaien, hoe rechter de demper staat hoe minder sterk ie hoeft te zijn om de krachten op te vangen.

Een demper haaks op de beweging van de ophanging en ter hoogte van de achteras veert 10 mm in als het wiel 10 mm omhoog komt. Komt de bevestiging dichter bij het draaipunt van de ophanging krijg je een hefboom effect, schokdemper veert minder dan 10 mm in als wiel 10 mm omhoog komt.

Zet de demper schuiner en je krijgt hetzelfde effect, demper beweegt minder dan het wiel. Zet je schuin én dichter naar het draaipunt tellen beide effecten bij elkaar op. Vandaar dat het lastig is te zeggen "neem die en die demper, werkt perfect".

Mocht je een iets kortere willen testen dan de K1100 schokdemper, ik heb nog een oude van een K100 liggen. Scheelt 35 mm (350 om 385).
 
bij het 1e plaatje van halflive gaat de schokker inderdaad "tegendraads" schuin staan, lijkt mij niet de bedoeling. schokker moet een bepaalde schuinte hebben richting frame.

dus een denkbeeldige cirkel tekenen met als hart draaipunt onderarm die door de al gemaakte onderste bev. schokker gaat.
dan op die lijn het punt zoeken waar max. veerweg word behaald bij max. inveren (max. hoek homokineet = beperkende factor (ca. 25 gr.)).
en dan beoordelen of deze schuinte niet te schuin is.

als hij te schuin is word ook de progersieviteit van de schuinte groot, veroorzaakt door de constr..
+ de progresiviteit v/d veer. is een beetje dubbel op.

heeft er iemand nog zo'n veer liggen ?
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoe je het moet uitspreken maar ik stel voor dat we deze term er in houden: "progersieviteit"
Ik zie een samentrekking van Positief en Roger met een vleugje progressief.
 
heeft er iemand nog zo'n veer liggen ?
Mocht je een iets kortere willen testen dan de K1100 schokdemper, ik heb nog een oude van een K100 liggen. Scheelt 35 mm (350 om 385).
Heeft kats versleten demping, maar de veer is in orde dus prima om te passen en om te kijken welke stugheid je ongeveer nodig hebt. Mag je gratis af komen halen, wil 'm voor 5,95 verzendkosten ook wel opsturen. Als dan het project klaar is kunnen we uitzoeken welke nieuwe dempers je moet hebben om de zaak écht goed te krijgen. Is altijd wel wat moois te vinden, desnoods met een stukje maatwerk.
 
Ik weet niet hoe je het moet uitspreken maar ik stel voor dat we deze term er in houden: "progersieviteit"
Ik zie een samentrekking van Positief en Roger met een vleugje progressief.

hoezo....... :? :? ..is dat geen nederlands dan ;)

dutch, bedankt voor het aanbod, maar je bedoelt denk ik de k100 veerpoot.
ik ga eerst met 2x k1100 veerpoot proberen.

zit er trouwens verschil in veerweg tussen de k100 & k1100 poot ?
 
ben op zoek naar zo'n zelfde veerpoot als die van mij, maar ik zie dat er ook andere zijn voor een k1100. zijn er verschillende uitvoeringen toegepast ?
zo vind ik b.v. deze:

Originele-schokbreker-bmw-k1100-te-koop-79017.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Dat is een schokker van een 1100lt. Comfortabel maar niet wat jij zoekt. Je moet een Bilstein van een 1100rs hebben. Stugger en stijver. Echt een sportieve schokker.
 
Op mijn R1100RS zaten ook Showa's
Ik dacht dat ik die nog had maar die zijn naar Habsu verhuisd denk ik
 
Als je een gebruikte schokker zoekt kijk dan bij www.deknalpot.nl
Die hebben gebruikte bmw spullen van elk type.
 
ik zal ze morgen een mailtje sturen, eerst een goede foto maken wat ik nodig heb.
bedankt :t

edit: en de hobbyist kan ik natuurlijk ook proberen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan