Kawasaki versys 650 deel 4

Wanneer krijg je hem binnen? Ben benieuwd of dat bevalt.
Hij is gister binnen gekomen maar zit nog even te twijfelen. Ik ben bang dat ik de knop op de tank laat vallen tijdens gebruik. Het is maar een kleine uitsparing waar je hem mee opendraait en vast houd, en omdat de sparing zo klein is heb je er niet veel grip op. Gezien ik net een nieuwe tank heb gescoord uit Griekenland vandaan :X

Wat linke loetje betreft, hij staat of bij mij op de achterstraat óf voor de winkel waar ik werk. Daar zie ik niet snel gebeuren dat iemand er met een slang benzine uit zit te lurken :)
 
Hij is gister binnen gekomen maar zit nog even te twijfelen. Ik ben bang dat ik de knop op de tank laat vallen tijdens gebruik. Het is maar een kleine uitsparing waar je hem mee opendraait en vast houd, en omdat de sparing zo klein is heb je er niet veel grip op. Gezien ik net een nieuwe tank heb gescoord uit Griekenland vandaan :X

Wat linke loetje betreft, hij staat of bij mij op de achterstraat óf voor de winkel waar ik werk. Daar zie ik niet snel gebeuren dat iemand er met een slang benzine uit zit te lurken :)
Ideaal zou zijn om de bestaande scharnier te combineren met een draaidop.

Mijne is inmiddels heerlijk soepel door alle kruipolie en WD40 die er in en onder zit dus heeft voorlopig geen haast meer.

Alleen als de corossie weer op begint te spelen even schoonmaken/opnieuw marineren.
Mijn scotoiler die er op zit schijnt het al 2 jaar niet meer te doen, dus neig ernaar die handel eraf te halen en deze unit erop te knallen.
Cobrra nemo 2
Wel duur voor potje + slangetje maar ziet er netjes uit.

Zijn er hier mensen die een middenbok op de eerste generatie Versys hebben geinstalleerd?
120E
https://www.motea.com/nl/amfile/file/download/file_id/4440/product_id/102510/
Lijkt me niet verkeerd en een beter gevoel geven dan jiffy verbreder/pottendeksel onder de zijstandaard op zompig terrein.

De instructie lijkt echter voor te stellen dat je in de kuip moet snijden.
Edit: ook zaagwerk bij de SW Moto versie van 220E
https://www.mlmparts.com/media/pdf/swmotech/hps_08_518_10000_b.pdf
 
Laatst bewerkt:
De voordelen van zo’n manuele Cobrra versus een goed droog kettingvet , type S100, worden wel erg miniem....

Naar verluidt is er géén mogelijkheid om een middenbok te plaatsen op een 1ste generatie Versys 650.

De voordelen van een middenbok zijn onmiskenbaar, dat is juist.

De middenbok van SW Motech voor latere generaties is echter dikke knudde : als je niet enorm goed oplet, blijft hij onder de jiffy haken en schuurt hij in elke bocht over de grond : zeer gevaarlijk.

Die van Hepco & Becker is echter perfect.
 
Laatst bewerkt:
Ideaal zou zijn om de bestaande scharnier te combineren met een draaidop.

Mijne is inmiddels heerlijk soepel door alle kruipolie en WD40 die er in en onder zit dus heeft voorlopig geen haast meer.

Alleen als de corossie weer op begint te spelen even schoonmaken/opnieuw marineren.
Mijn scotoiler die er op zit schijnt het al 2 jaar niet meer te doen, dus neig ernaar die handel eraf te halen en deze unit erop te knallen.
Cobrra nemo 2
Wel duur voor potje + slangetje maar ziet er netjes uit.

Zijn er hier mensen die een middenbok op de eerste generatie Versys hebben geinstalleerd?
120E
https://www.motea.com/nl/amfile/file/download/file_id/4440/product_id/102510/
Lijkt me niet verkeerd en een beter gevoel geven dan jiffy verbreder/pottendeksel onder de zijstandaard op zompig terrein.

De instructie lijkt echter voor te stellen dat je in de kuip moet snijden.
Edit: ook zaagwerk bij de SW Moto versie van 220E
https://www.mlmparts.com/media/pdf/swmotech/hps_08_518_10000_b.pdf


Welk type scottoiler zit erop, een e-system met display of een vacuüm systeem?
Die Cobrra heb ik ook al eens naar gekeken, mooi ding
 
Ideaal zou zijn om de bestaande scharnier te combineren met een draaidop.

Mijne is inmiddels heerlijk soepel door alle kruipolie en WD40 die er in en onder zit dus heeft voorlopig geen haast meer.

Alleen als de corossie weer op begint te spelen even schoonmaken/opnieuw marineren.
Mijn scotoiler die er op zit schijnt het al 2 jaar niet meer te doen, dus neig ernaar die handel eraf te halen en deze unit erop te knallen.
Cobrra nemo 2
Wel duur voor potje + slangetje maar ziet er netjes uit.

Zijn er hier mensen die een middenbok op de eerste generatie Versys hebben geinstalleerd?
120E
https://www.motea.com/nl/amfile/file/download/file_id/4440/product_id/102510/
Lijkt me niet verkeerd en een beter gevoel geven dan jiffy verbreder/pottendeksel onder de zijstandaard op zompig terrein.

De instructie lijkt echter voor te stellen dat je in de kuip moet snijden.
Edit: ook zaagwerk bij de SW Moto versie van 220E
https://www.mlmparts.com/media/pdf/swmotech/hps_08_518_10000_b.pdf

Dat is ook een beetje waarom ik twijfel. Er zit geen scharnier aan en geen lip waar je hem mee kunt openhalen / houden. Wellicht dat ik ook gewoon de standaard dop eens ga schoonmaken en dan deze maar als reserve speler even op de bank zet.
Scottoiler heb ik al ruim een jaar, zou ook niet meer zonder willen. Olie in het busje en vergeten maar. Doet het altijd (mits het busje gevuld is) De middenbok past NIET op het eerste type.
 
Welk type scottoiler zit erop, een e-system met display of een vacuüm systeem?
Die Cobrra heb ik ook al eens naar gekeken, mooi ding
Vacuum systeem.
Zit ook achter de kentekenplaat gemonteerd dus niet al te makkelijk bij te komen en 1 grote vetzooi momenteel.

Als ik het van het weekend kan opbrengen maar eens beginnen met schoonmaken met dasty, remreiniger etc.

Weekend update: alles schoongemaakt met dasty, ketting met kettingreiniger en de remschijven ook maar spuitje cleaner gegeven.
Ik heb een donkergrijs vermoeden waaarom er geen olie uit de scottoiler komt:

37615319_10157638918239502_3613736137975136256_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij geen zand maar waterafzetting:
There is a white waxy mess inside my reservoir at the bottom of the oil (water ingress)
Drain your reservoir completely and squirt paraffin or WD40 through the filler hole, give it a good shake, then prime the system to force this through the filter, using pressure from your yellow Scottoil bottle, (without the delivery tubing attached). Refill with oil and prime the delivery tubing and check the flow rate

Inmiddels ook handleiding gevonden, kijken of er nog beweging in de moeren/boutjes te krijgen is. Die zagen er redelijk vastgekoekt uit aan de binnenkant.
https://www.mlmparts.com/media/pdf/scottoiler/Magnum Setup Guide.pdf
Maar als ik het goed lees moet je om het extra reservoir bij te vullen steeds het kenteken verwijderen, ook niet ideaal.
 
Sjonge, heel die installatie uitvoeren en dan de boel laten ... eh... verzanden....

Hopelijk heeft de vorige eigenaar de rest van de motor wel beter verzorgd...
Blijkbaar is het systeem al eens schoongemaakt en slangetjes doorgespoten.
Toen was de olie gewoon helder en is dit ontstaan omdat het lang erin bleef zitten.

Ga 1 poging tot schoonmaken en bijvullen doen en mocht dat niet werken haal ik de handel eraf.
Potentieel lek in vacuumslang door die T-splitsing wil ik niet riskeren.

Edit: reactie van Scottoiler zelf
Please don’t not try to dismantle the RMV. Although it’s, basically, a simple device, the risk of introducing an air leak into your engine is one that is not worth taking.



Looking at your photos, it appears that it is full of water, and this has come from the big tank (sitting under the oil, where the yellow siphon tube picks up – from the front, left corner). This happens if you get a jet wash too close!

Remove the small reservoir and drain it over a container overnight.

Put the bike on the side stand and remove the rubber filler plug from the yellow siphon tube. Attach a long piece of tube to the yellow siphon tube (long enough to reach the ground) and put a container on the ground.

Slowly suck on it. If there is still water under the oil, it will be the first to come out. Let it drain into the container until only oil comes out.

Turn the adjuster fuller clockwise to the “Prime” setting and squirt some WD40 into the small reservoir and force this through using pressure from a Yellow Scottoil bottle. See attachments and this video : -

Refill with oil and prime the delivery tubing and start you engine and see if it flows.
 
Laatst bewerkt:
Na tijdens de vakantie ettelijke dagen met de telbak en de rekenlat in de weer te zijn geweest, is de kogel vandaag door de kerk...

Mijn 2018 Versys 650 maakt plaats voor zijn grotere broer, de Versys 1000, die vanmiddag besteld werd.

Reden : de Kawa wordt mijn enige motorfiets in België en zal dus ook dienst gaan doen voor weekendritjes met vrouwlief en daarvoor is de Versys 650 helaas te klein.

Ik ben echter dànig tevreden over deze Jap, zodat het opnieuw een Versys wordt, die echter wat meer ruimte biedt aan mijn bruid.... .

Daarom kan ik hier mijn super-luxueus Topsellerie-zadel, dat én zeer comfortabel gepolsterd is én bovendien verwarmd is, aan een forumprijsje aanbieden :

Nieuwprijs : € 320 en dus voor jullie aan de helft : €160 (+ verzending).

Het ding is nog volledig splinternieuw en heeft mijn edele corpus slechts een goeie 2.000 km comfortabel ondersteund.

Het verschil in zitcomfort met de standaard-plank is enorm, zoals ook het esthetisch aspect... .

Het past trouwens op àlle jaargangen van de Versys 650....

EDIT : het zadel is inmiddels reeds gereserveerd door een wakker forumlid :P


full
 
Laatst bewerkt:
Na tijdens de vakantie ettelijke dagen met de telbak en de rekenlat in de weer te zijn geweest, is de kogel vandaag door de kerk...

Mijn 2018 Versys 650 maakt plaats voor zijn grotere broer, de Versys 1000, die vanmiddag besteld werd.



[afbeelding]

Gefeliciteerd, ben benieuwd of je de 2-cilinders (versys maar ook ktm) niet gaat missen!
 
Na tijdens de vakantie ettelijke dagen met de telbak en de rekenlat in de weer te zijn geweest, is de kogel vandaag door de kerk...

Mijn 2018 Versys 650 maakt plaats voor zijn grotere broer, de Versys 1000, die vanmiddag besteld werd.

Reden : de Kawa wordt mijn enige motorfiets in België en zal dus ook dienst gaan doen voor weekendritjes met vrouwlief en daarvoor is de Versys 650 helaas te klein.

Ik ben echter dànig tevreden over deze Jap, zodat het opnieuw een Versys wordt, die echter wat meer ruimte biedt aan mijn bruid.... .

Daarom kan ik hier mijn super-luxueus Topsellerie-zadel, dat én zeer comfortabel gepolsterd is én bovendien verwarmd is, aan een forumprijsje aanbieden :

Nieuwprijs : € 320 en dus voor jullie aan de helft : €160 (+ verzending).

Het ding is nog volledig splinternieuw en heeft mijn edele corpus slechts een goeie 2.000 km comfortabel ondersteund.

Het verschil in zitcomfort met de standaard-plank is enorm, zoals ook het esthetisch aspect... .

Het past trouwens op àlle jaargangen van de Versys 650....

Indien interesse, graag een PB zenden.


[afbeelding]
Weet je zeker dat deze ook op het eerste model past ? Volgens Topsellerie zelf loopt de range van 2007 t/m 2016 - 2017 -> :/
 
Blijkbaar is het systeem al eens schoongemaakt en slangetjes doorgespoten.
Toen was de olie gewoon helder en is dit ontstaan omdat het lang erin bleef zitten.

Ga 1 poging tot schoonmaken en bijvullen doen en mocht dat niet werken haal ik de handel eraf.
Potentieel lek in vacuumslang door die T-splitsing wil ik niet riskeren.

Edit: reactie van Scottoiler zelf
Volgens mij hoeft dat niet, er zitten 3 aansluitingen op de scottoiler, 1 die onderop zit, deze gaat naar je ketting, 1 die aan de zijkant boven zit, dit is een breather pijpje welke ergens onder je zadel zit, deze zuigt alleen wat lucht aan en gaat naar een soort "aquarium" blokje, de 3de top gaat naar je vacuum aansluiting. Het zwarte rubber stripje aan de zijkant kun je er af trekken, dat is je vul opening.
Dat is althans hoe het bij mij zit en volgens mij hebben we dezelfde.
 
Ach, ik heb jaren met viercilinders gereden en die van de Versys 1000 is van een ongekende soepelheid en mét een berg koppel....

Het geluid is echter een ander paar mouwen : de Versys 1000 heeft lang niet zo’n mooie sound als zijn kleinere broer...

Gefeliciteerd met de 1000 wel ook nog even hier een plaatje uploaden he.

De 4 cilinders zou voor mij juist een reden zijn voor de 1000.
Ik vind de 2 cilinder altijd een beetje rauw en onbehouwen klinken.
 
Weet je zeker dat deze ook op het eerste model past ? Volgens Topsellerie zelf loopt de range van 2007 t/m 2016 - 2017 -> :/


Jep, dat weet ik zeker, want ik heb er een hele correspondentie met Topsellerie over gevoerd.

Een zadel van de eerste jaargang van de Versys 650 past ook moeiteloos op een 2018 Versys (alleen de haakjes moeten dan losgeschroefd worden).

Het zadel is trouwens ondertussen reeds door een forumlid gereserveerd....
 
EëëeGefeliciteerd met de 1000 wel ook nog even hier een plaatje uploaden he.

De 4 cilinders zou voor mij juist een reden zijn voor de 1000.
Ik vind de 2 cilinder altijd een beetje rauw en onbehouwen klinken.


Will do !

Ik heb de tweecilinders gaandeweg leren appreciëren, maar ik begrijp de hekel van sommigen aan viercilinders niet...

Een viercilinder in een hoogpoter blijkt een aardige combinatie te zijn...
 
Mijn 2018 Versys 650 maakt plaats voor zijn grotere broer, de Versys 1000, die vanmiddag besteld werd.
Mooi ding. Zal ook wel wat minder last van trillingen hebben zo'n 4 cilinder.

Afgelopen weekend zelf in beide bark busters een reep fietsbinnenband ingelegd, kleine strips fietsband tussen de spiegel met knippers geduwd met schroevendraaier en onder het zadel waar de losliggende stukken kuip op zadel aansluiten ook maar wat rubber bevestigd.

Nu rammelt hij niet meer als een stel knikkers in snoepblik als ik over klinkers rij in 30/50 zone.

Volgens mij hoeft dat niet, er zitten 3 aansluitingen op de scottoiler, 1 die onderop zit, deze gaat naar je ketting, 1 die aan de zijkant boven zit, dit is een breather pijpje welke ergens onder je zadel zit, deze zuigt alleen wat lucht aan en gaat naar een soort "aquarium" blokje, de 3de top gaat naar je vacuum aansluiting. Het zwarte rubber stripje aan de zijkant kun je er af trekken, dat is je vul opening.
Dat is althans hoe het bij mij zit en volgens mij hebben we dezelfde.

Ik heb gister poging gedaan ding eraf te halen in geheel om grondig schoon te maken. Stukken kentekenplaathouder breken zommar af en laatste twee schroeven zijn muurvast geroest want zitten aan binnenkant spatbord. Vanavond weer verder kloten. Dat rubberen stripje aan de zijkant zitten ook paar barstjes in.

Al met al is goed te merken dat het er al jaren op zit en dat het allemaal plastic/rubber is...

Hoe langer ik er mee priegel, hoe meer zin ik krijg hele handel eraf te halen en vacuumslang te pluggen tot volgende beurt om T-stuk er weer uit te laten halen.

Dan is zo'n Cobrra Nemo 2 weliswaar grotendeels handmatig, maar er kan ook minder mee mis gaan. :W

Maar hoe vul je het aquarium bij? Dat is toch via uitklappende rubber tuitje bovenaan?
37789203_10157649484319502_5662094328785272832_n.jpg

Moet je dan elke keer voor aquarium bijvullen het kenteken eruit klikken? Dat kan ik nog max 2x doen voordat de houder in mijn handen verbrijzelt...
 
Laatst bewerkt:
Jep, dat weet ik zeker, want ik heb er een hele correspondentie met Topsellerie over gevoerd.

Een zadel van de eerste jaargang van de Versys 650 past ook moeiteloos op een 2018 Versys (alleen de haakjes moeten dan losgeschroefd worden).

Het zadel is trouwens ondertussen reeds door een forumlid gereserveerd....
Hmm mocht die reservering niet door gaan, mag ik tweeds ? :)
 
Mooi ding. Zal ook wel wat minder last van trillingen hebben zo'n 4 cilinder.

Afgelopen weekend zelf in beide bark busters een reep fietsbinnenband ingelegd, kleine strips fietsband tussen de spiegel met knippers geduwd met schroevendraaier en onder het zadel waar de losliggende stukken kuip op zadel aansluiten ook maar wat rubber bevestigd.

Nu rammelt hij niet meer als een stel knikkers in snoepblik als ik over klinkers rij in 30/50 zone.Ik heb gister poging gedaan ding eraf te halen in geheel om grondig schoon te maken. Stukken kentekenplaathouder breken zommar af en laatste twee schroeven zijn muurvast geroest want zitten aan binnenkant spatbord. Vanavond weer verder kloten. Dat rubberen stripje aan de zijkant zitten ook paar barstjes in.

Al met al is goed te merken dat het er al jaren op zit en dat het allemaal plastic/rubber is...

Hoe langer ik er mee priegel, hoe meer zin ik krijg hele handel eraf te halen en vacuumslang te pluggen tot volgende beurt om T-stuk er weer uit te laten halen.

Dan is zo'n Cobrra Nemo 2 weliswaar grotendeels handmatig, maar er kan ook minder mee mis gaan. :W

Maar hoe vul je het aquarium bij? Dat is toch via uitklappende rubber tuitje bovenaan?
[afbeelding]
Moet je dan elke keer voor aquarium bijvullen het kenteken eruit klikken? Dat kan ik nog max 2x doen voordat de houder in mijn handen verbrijzelt...
Grappig, dan is de jouwe toch anders dan de mijne. Ik vul hem gewoon via dat rubber kapje wat aan de bovenkant zit. Maar ik heb geen XL reservoir zoals jij.
 
Laatst bewerkt:
Mooi ding. Zal ook wel wat minder last van trillingen hebben zo'n 4 cilinder.

Afgelopen weekend zelf in beide bark busters een reep fietsbinnenband ingelegd, kleine strips fietsband tussen de spiegel met knippers geduwd met schroevendraaier en onder het zadel waar de losliggende stukken kuip op zadel aansluiten ook maar wat rubber bevestigd.

Nu rammelt hij niet meer als een stel knikkers in snoepblik als ik over klinkers rij in 30/50 zone.Ik heb gister poging gedaan ding eraf te halen in geheel om grondig schoon te maken. Stukken kentekenplaathouder breken zommar af en laatste twee schroeven zijn muurvast geroest want zitten aan binnenkant spatbord. Vanavond weer verder kloten. Dat rubberen stripje aan de zijkant zitten ook paar barstjes in.

Al met al is goed te merken dat het er al jaren op zit en dat het allemaal plastic/rubber is...

Hoe langer ik er mee priegel, hoe meer zin ik krijg hele handel eraf te halen en vacuumslang te pluggen tot volgende beurt om T-stuk er weer uit te laten halen.

Dan is zo'n Cobrra Nemo 2 weliswaar grotendeels handmatig, maar er kan ook minder mee mis gaan. :W

Maar hoe vul je het aquarium bij? Dat is toch via uitklappende rubber tuitje bovenaan?
[afbeelding]
Moet je dan elke keer voor aquarium bijvullen het kenteken eruit klikken? Dat kan ik nog max 2x doen voordat de houder in mijn handen verbrijzelt...


Ik denk dat zo'n groot reservoir maar zelden gevuld hoeft te worden, maar om het dan zo lastig te maken?
Ik had een electrische scottoiler die ik via een slangetje kon vullen, zo gepiept. En dat was een klein reservoir, die ging al duizenden kms mee voor ie leeg was ;)
 
Rijden we nog motor met de huidige temperatuur? Ik ben gisteren maar met de auto gegaan, en vandaag weer, lekker bij de airco :}
Woensdag vond ik het al niet meer prettig op de motor, zelfs met doorwaai pak :')
 
@freubeltje : kandidatuur genoteerd ;)

Wàtjes ! Ik ben elke dag met de motor gegaan... gisteren tussen twee stilstaande files laverend, vol walmende vrachtwagens, werd het wel eventjes "des Guten zuviel".... , maar over een maandje of 2 zitten we weer te vloeken op dat koude miezerige weer... dus, rijden maar !!!! (*)




(*)Op kantoor heb ik dan weer wel Airco om lekker af te koelen.... :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan