Het grote motorscooter topic deel 2

Voor woon-werk verkeer zou ik toch liever op een 4T rijden dan op een 2T zoals een Runner 180. In jouw geval zou ik neigen naar een Dylan. En toch in de 150cc 4T klasse zou ik heel serieus kijken naar de SH150i, ook Honda, maar naar mijn bescheiden mening gewoon de beste. De Burgman 400 geeft je een enorme vracht ruimte en comfort meer dan een willekeurige 150'er. Gezien je woonplaats denk ik dat je eigenlijk nooit in de (grote) stad komt met je scooter en je dus alle ruimte hebt voor wat groots. Trouwens, moet je eens kijken wat er in MIJN grote stad allemaal voor groots slalomt... })

Goedkoop: een kleine 125 of 150 zoals Honda SH, Yamaha Majesty, Piaggio Liberty
Sneller: een 250 zoals Beverly 250, Aprilia Sportcity 250, Yamaha XC300
Comfortabel: Burgman 400, Piaggio X8 400, Yamaha Majesty 400.

Goed, voor 3k€ kun je die laatste twee wel vergeten. De Burgman 400 voor dat geld wordt wel een wat oudere, de Sportcity 250 is er tweedehands alleen als 200 (maar nog steeds een fijn gevalletje) en de XC300 heb ik op dit forum nog nooit horen praten dus ik vraag me af of die wel bestaat in Nederland...

Yamaha XC300 Versity
2005_Versity-XC300.jpg
 
Een poosje geleden alweer vroeg iemand hier van het forum aan mij dat als ik mijn scooter had of ik wilde kijken wat er in MIJN boekje werd geadviseerd aan motor olie voor 4 takt van 250 cc scooter.

Ik heb me suf gezocht naar dat bericht want ik wilde het hiervoor neerzetten.

Maar goed... vespa nog 6 nachtjes slapen maar het boekje heb ik al in huis dus heb ik het meteen even opgezocht.

Aanbevolen producten volgens MIJN boekje voor de vespa GTS 250

Selenia Hi scooter 4 tact
5w/40 synthetisch

Het is al wel weer een tijdje geleden maar misschien heb je er alsnog wat aan.


Hopenlijk heeft niemand schade door de storm ?

Dank je dat je aan mij hebt gedacht, maar ik heb inmiddels al andere olie gekocht.
De selenia is in Nederland niet te koop.
 
Nu heb ik bijv een t-max gevonden voor een leuke prijs maar die heeft 40 000 km gereden. is dit niet veel? of kan er nog makkelijk 20 000 bij? Een SH150i is inderdaad wel mooi maar wat is de topsnelheid van zo'n ding en is ie veel sneller of juist langzamer dan een dylan met optrekken en topsnelheid. Zijn er voor een dylan trouwens nog snelle cilinders te koop en zoja hoe hard kun je hem laten lopen dan?
 
o en die ps150i dat lijkt me zeker wel wat. Heeft iemand daar ervaringen mee? snelheid enzo hij heeft hetzelfde blok als de dylan maar in plaats van carb heeft ie een injectie. zou ie dan echt veel sneller zijn met topsnelheid en optrekken. heeft iemand hier specs van toevallig?
 
Nu heb ik bijv een t-max gevonden voor een leuke prijs maar die heeft 40 000 km gereden. is dit niet veel? of kan er nog makkelijk 20 000 bij?

40.000 Km voor een T max is geen enkel probleem... Mijn ééncilindertje (Honda 250) heeft al meer dan het dubbele achter de wielen en die gaat nog als een speer met een minimum aan onderhoud.
De T max echter is niet zo goedkoop in onderhoud, hij schijnt zelfs vrij duur te zijn in vergelijking met conventionele niet te ingewikkelde motorfietsen; en bij dagelijks gebruik tellen die kosten dan toch aan...
Qua techniek en rijden is het meer een sportmotor, qua kosten dus ook....

Voor 15 km woon werk verkeer is een Dylan denk ik een prima keus mits je niet of nauwelijks op de snelweg komt. Hij heeft weliswaar een carburateur, maar dat is eerder een voordeel dan een nadeel... Niet te vergelijken met een T max, maar een heel verstandige keus.
 
Laatst bewerkt:
Carburateurs zijn er al heel wat jaren, het is een behoorlijk gerijpte techniek. Injectie is relatief nieuw, is nog volop in ontwikkeling en de kinderziekten zijn er nog niet helemaal uit.

Lees de motortests er maar op na, zodra een fabrikant met een nieuw model met injectie komt lees je vaak van onregelmatig lopen bij deellast, schokkende acceleratie en vaak ook een hoger verbruik. Over het algemeen kan een motor met injectie prima een bepaald vast toerental draaien, beter dan een carburatiemodel; maar juist met toerenwisselingen kunnen injectiesystemen het nog niet bijbenen, dan kunnen ze nog niet de optimale mengverhouding leveren. Een goede CV carburateur is op die punten vaak veel beter.

Nu staat de techniek niet stil, injectie heeft echt wel de toekomst maar we zitten op het scharnierpunt in de ontwikkeling.
Verder hebben sommige fabrikanten het beter voor elkaar dan andere. Triumph heeft heel goede injectiesystemen terwijl Honda een tijdlang welhaast berucht was om de eerste injectiefietsen, het is een groot deel van de reden dat ik die Silverwing laat staan.

Vergelijk het met de transistor, de oude buizenradio's waren ook een stuk beter dan de eerste transistorradio's. Toch zitten er geen buizen meer in jouw laptop...
 
Ik weet niet wat jij onder relatief nieuw verstaat maar de eerste motoren die injectie hadden dateren al reeds uit de twintiger jaren van de vorige eeuw. Sinds de Euro emissie norm uit 1990 heeft de techniek van injectie motoren zelfs een grote vlucht genomen. Ik weet dus werkelijk niet in wat voor tijd je leeft als je het hebt over een scharnierpunt in de ontwikkeling.

Met een scharnierpunt bedoel ik dat de ene techniek het overneemt van de andere. Jij noemt 1990 maar dan heb je het over auto's. Voor motorfietsen loopt die ontwikkeling achter; carburatie wordt nog volop toegepast en injectie neemt het nu pas over, vandaar dat ik spreek van relatief recente techniek. En de kinderzieken zijn er, lees de tests er maar op na.

Ik had eigenlijk verwacht dat het antwoord op mijn vraag meer in de richting zou worden gestuurt dat motoren met carburatie misschien makkelijker zelf zijn af te stellen. De PGM-F1 injectie van Honda is b.v. eerst al toegepast in auto's en nu dus ook in motoren. De microcomputer berekent de in te spuiten hoeveelheid brandstof. Mooier kan het toch niet?

Het lijkt mooi, en het wordt ook wel mooi; maar denk niet dat het allemaal perfect is. In mijn garage staat een goed voorbeeld... Een BMW van de eerste serie met injectieboxer; wel eens gereden met KFR ? Dat rijdt voor geen meter....

Tenminste ik heb wel vertrouwen in digitale toepassingen in voertuigen. Bovendien zal op die mannier een motor sneller starten en zuiniger omspringen met zijn brandstof. En uit praktijk weet ik dat gewoon. De SH150i is b.v. veel zuiniger dan de 50 cc lichtere Honda Lead.

Je vergelijkt twee totaal verschillende blokken. Waar de 100 cc vol belast wordt heeft de 150 cc nog over, dan is het niet zo vreemd dat de zwaardere zuiniger is.
Maar waarom val je me erop aan, voel je je aangevallen soms.... ik noemde toch de prima systemen van Triumph ? En ik spaar BMW en Honda ook niet terwijl ik daar zelf eigenaar van ben.....
 
Alle nieuwe techniek kan kinderziektes hebben. Ik neem toch aan dat de A-merken vandaag de dag injectie-motoren verkopen zonder kinderziektes. Want nogmaals is de techniek helemaal niet zo jong als jij ons wil doen laten geloven.

Het principe is oud, maar de uitvoering is relatief nieuw... Is het zo duidelijk ? Of hadden ze in de twintiger jaren van de vorige eeuw al microprocessoren die de toenmalige injectiesystemen regelden ? Dit is een retorische vraag....
En zelfs A merken presteren het om produkten met kinderziekten op de markt te brengen. Denk aan de Peugeot 605... juist nu de druk zo hoog is om snel met een nieuw model te komen wordt de zorgvuldigheid nog wel eens uit het oog verloren.
Het enige nieuwe aan de techniek is dat deze tegenwoordig wordt aangestuurt door microcomputers die juist de vroegere problemen voor b.v. docering opheffen. "Maar ja, wat de boer niet kent vreet "ie niet." Hetgeen ook bij monteurs nog al eens opgaat en zodoende iets in een verkeert daglicht wordt gezet.
Je kunt ook blind achter elke nieuwe ontwikkeling aanlopen, maar niet elke verandering is een verbetering. Soms duurt het even voordat de techniek ver genoeg ontwikkeld is om de voorgaande te overtreffen. Je hoeft toch geen voorbeelden neem ik aan....
Ik vind het beter om kritisch te zijn dan alles maar te slikken dat men ons wil aansmeren.
Dus toch een persoonlijke slechte ervaring?
Dit is een voorbeeld uit eigen garage; hoe vers wil je het hebben.... Ik lees allerhande tijdschriften, fora (inderdaad, niet alleen dit) en zo lees ik dat ik bepaald niet de enige ben met deze ervaring. Nogmaals, lees gewoon de bladen er op na voordat je verder reageert.
De SH150i is b.v. ook zuiniger dan de Dylan als je het dan nog niet geloofd? Ik val je ook niet persoonlijk aan maar reageer op je stelling. Die was dat carburatie meer voordelen heeft dan injectie. En daar ben ik het met jou uitleg totaal niet mee eens.
Ik zei iets anders, lees maar:
Hybride schreef
Hij heeft weliswaar een carburateur, maar dat is eerder een voordeel dan een nadeel..
Ik begrijp echter wel dat door jou persoonlijke negatieve ervaring je sceptisch bent tegenover injectie-motoren.
Dit heb je echt mis. Als onze auto geen injectie zou hebben had ie ruwweg maar de helft van het vermogen.... Ik wil alleen de zaken in de juiste verhouding zien.
Toch klinkt dit net zoals iemand die b.v. niks met computers te maken wil hebben om dat het rotdingen zijn en niet doen wat hij zegt.
Kun jij goed overweg met MS DOS ? Zal wel als ICT' er, maar je moet er ook een studie van maken om er ook maar iets mee te kunnen.
Heel goed voorbeeld van een techniek die ik niet nodig heb. Ik koop het wel als het werkt, en niet eerder. Dat is meneer Gates tot de dag van vandaag nog niet gelukt trouwens. Windows XP professional waar ik op m'n werk toe veroordeeld ben liep weer eens vast..... Voor de zoveelste keer. En dan zou ik er niets van mogen zeggen ? Het kan heus wel beter hoor, en ik ben niet zo blind dat ik dat niet zie.
Alles maar slikken is de doodsteek van de ontwikkeling. Altijd kritisch blijven en alleen verbeteringen overnemen, dat is mijn motto.
 
Laatst bewerkt:
Jij denkt zeker dat ik dit intik op een oude typemachine....

Maar je begint me te begrijpen; er kleven nog nadelen aan, en als die groter zijn dan de voordelen vind ik het verstandig om er niet voor te kiezen. Ik hoef geen Honda CBR 600F die 1 op 13 loopt. Of kies jij die wel boven het voorgaande model dat 1 op +/-18 loopt ?
Dat hele injectieverhaal is maar een voorbeeld, maar wel eentje waar ik toevallig ervaring mee heb. Andere ervaring dan jij blijkbaar.

Maar je hebt gelijk wat betreft de toekomst; injectie gaat het overnemen, dat houd je niet tegen; hoeft ook niet als het maar goed werkt. En dat was mijn hele punt, het werkt nog niet overal even goed vandaar mijn opmerking waar het allemaal mee begon.
 
Marinde heeft ook injectie 8-)

Volgens zeggen van iemand die de GTS al heeft loopt ie 1 op 32

Alvast een foto'tje van mijn vespa? ZO staat ie al klaar bij de dealer waar ik hem deze week vandaan haal *O*
full
 
dank u dank u dank u allemaal voor het mooi vinden van mijn vespa :)

Klopt hij is met abs.

Alleen.... waarom moet het net DIE week gaan sneeuwen zoals ik las op teletext ??
Ik heb er zo'n zin in om op te rijden maar als er sneeuw ligt durf ik dat niet eens en laat ik hem maar langer staan daar.

Hopen dus maar dat de sneeuw pas de week erNA valt :Y
 
Alleen.... waarom moet het net DIE week gaan sneeuwen zoals ik las op teletext ??......
:Y

Voor mij geld hetzelfde, mijn nieuwe Burgman zou eerst week 1 geleverd worden, toen week 2 en nu waarschijnlijk eind volgende week, precies wanneer de eerste sneeuw en ijzel voorspeld is.

Balen...l
 
Terug
Bovenaan Onderaan