CB450S

Goeiemorgen :) Als het plaatje niet verder naar beneden kan (of linksom draaien, tis maar net hoe je het bekijkt) zit ie aan het einde van z'n bereik.

Ik had precies hetzelfde. Veel verschil was er niet te merken na het verstellen, ik denk dat een te losse balansasketting zich in eerste instantie vooral laat horen bij stationair lopen..


Goeieavond :) Ik heb hem dan nu maar zover mogelijk linksom gezet. Eigenlijk zou ik dan ook het koppelingsdeksel eraf moeten halen om het verder te verstellen, maar ik laat het voorlopig maar even zo. Ik hoor trouwens wel vanaf 5500 toeren een soort razend geluid er bij komen. Zou denk ik een te slappe ketting kunnen zijn, maar kan ook gewoon een of andere resonantie zijn. Klinkt dit bekend ? En de nokkenasketting spanner, waar zit die eigenlijk ? Valt daar nog wat aan bij te stellen ? Heb ik nog niet in de manual kunnen vinden.

IK heb vandaag ook de tweede nieuwe uitlaat erop gezet *O*. Het geluid is een stuk minder en mooier nu.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat niet zo goed hier, m'n CB verbruikt veel olie (meer dan een liter op 1000km) en rookt als een stoomboot als ik gas los laat vanuit hoge toeren. Dit wijst in ieder geval op lekkage bij de klepgeleiders/klepseals. Het blok loopt verder OK....al begrijp ik nu wel het sputteren op lage snelheid. Het moet een vettige bende zijn.

Nou vind ik het niet erg om de kop eraf te trekken, maar ik ben wel bang voor wat ik daar ga aantreffen. Zouden de zuigerveren en cylinders ook op zijn? Ik kom op deze opties:
- alleen klepseals vervangen, evt. zonder kop eraf te halen
- kop eraf, nieuwe klepseals, kleppen inslijpen en geleiders alleen vervangen als ze echt rot zijn
- koprevisie + cylinders honen, nieuwe zuigerveren en evt nieuwe zuigers

Ik hoef geen motor in nieuwstaat, maar ik wil het olieverbuik echt omlaag brengen. Voor weinig geld aub :+ Wat is wijsheid?
 
Het gaat niet zo goed hier, m'n CB verbruikt veel olie (meer dan een liter op 1000km) en rookt als een stoomboot als ik gas los laat vanuit hoge toeren. Dit wijst in ieder geval op lekkage bij de klepgeleiders/klepseals. Het blok loopt verder OK....al begrijp ik nu wel het sputteren op lage snelheid. Het moet een vettige bende zijn.

Nou vind ik het niet erg om de kop eraf te trekken, maar ik ben wel bang voor wat ik daar ga aantreffen. Zouden de zuigerveren en cylinders ook op zijn? Ik kom op deze opties:
- alleen klepseals vervangen, evt. zonder kop eraf te halen
- kop eraf, nieuwe klepseals, kleppen inslijpen en geleiders alleen vervangen als ze echt rot zijn
- koprevisie + cylinders honen, nieuwe zuigerveren en evt nieuwe zuigers

Ik hoef geen motor in nieuwstaat, maar ik wil het olieverbuik echt omlaag brengen. Voor weinig geld aub :+ Wat is wijsheid?

Dat klinkt niet zo goed allemaal. Helaas (of gelukkig) heb ik nog geen ervaring met dit soort dingen. Zou denk ik eerst eens het kleppendeksel eraf halen en kijken of je daar al iets bijzonders kunt zien aan de klepseals, en evt. vervangen ? Als dat niet helpt de kop eraf en kijken wat er nog meer moet gebeuren. Of een vervangend blok misschien ? Ik heb regelmatig CB450's in onderdelen te koop zien staan voor weinig, dus misschien dat je daar iets mee kunt ? Is misschien niet veel duurder dan nieuwe seals, zuigers, pakkingen en honen... Op marktplaats staat er een, weet natuurlijk niet of hier een goed blok bij zit...
 
Laatst bewerkt:
Nou, ik denk dat het nog wel es kan meevallen. Volgens mij kan zo'n blok best een ton draaien zonder grote revisie......maar kan de kop onderhand wel een opfrisbeurtje gebruiken. Eigenlijk ook wel leuk om zelf een keer aan te pakken, ware het niet dat ik deze motor gekocht heb om er juist niet veel aan te sleutelen. Achteraf gezien had ik het wel kunnen zien voor de koop (oliepeil checken, toeren laten draaien en checken of er rookwolken uit komen)..maar dat is wijsheid achteraf.

Bedankt voor die tip, ik ga er achteraan :)
 
Nou, ik denk dat het nog wel es kan meevallen. Volgens mij kan zo'n blok best een ton draaien zonder grote revisie......maar kan de kop onderhand wel een opfrisbeurtje gebruiken. Eigenlijk ook wel leuk om zelf een keer aan te pakken, ware het niet dat ik deze motor gekocht heb om er juist niet veel aan te sleutelen. Achteraf gezien had ik het wel kunnen zien voor de koop (oliepeil checken, toeren laten draaien en checken of er rookwolken uit komen)..maar dat is wijsheid achteraf.

Bedankt voor die tip, ik ga er achteraan :)


Is zeker leuk om zelf te doen, maar ik wil maar zeggen dat je moet oppassen dat het niet veel duurder gaat worden dan een eenvoudigere oplossing. Kop opfrissen zal best kunnen, maar je had het ook over honen en nieuwe zuigers :) Maar goed, ik heb net nog weer mijn 20 jaar oude auto met 320.000Km laten repareren voor een bedrag waarvoor ik ook een andere had kunnen kopen, dus wie ben ik ;)
 
Meten is weten, meet de compressie op en je kan weer wat meer vertellen. Is dat al te laag, dan kan je idd de kant van blok vervangen op of een complete revisie.

Voordeel van de revisie is dat je tenminste weet dat je een goed blok hebt als je klaar bent. Bij een gebruikt blok is het altijd maar weer afwachten wat je er nu weer in hebt gehangen.

Maar wat je ook doet: vooral veel foto's!! *D :Y *O*
Succes!
 
Geheel los van bovenstaand, ik was vanmiddag nog even bij Motoport in Hillegom en daar ligt nog een nagelnieuwe (ik dacht rechter) uitlaat van een 450 S. Ik heb al een rvs uitlaat dus geen belangstelling.
 
Geheel los van bovenstaand, ik was vanmiddag nog even bij Motoport in Hillegom en daar ligt nog een nagelnieuwe (ik dacht rechter) uitlaat van een 450 S. Ik heb al een rvs uitlaat dus geen belangstelling.



Hmmm, als ze er nu twee hadden voor een mooie prijs had ik misschien wel belangstelling. Ik heb er nu wel uitlaten opzitten, maar echt mooi zit het nog niet. Daar moet nog wel een keer wat aan gebeuren om het echt goed te krijgen. Misschien ga ik ze wel eens bellen.
 
Ben trouwens flink bezig geweest in het weekend. Na het oliewisselen lekte er olie bij het oliefilterkapje. Dat heb ik dus weer eraf gehaald en goed schoon gemaakt. Zat nogal wat troep in de rand waar de pakking in ligt. Daarna een nieuwe pakking er in en weer gemonteerd. Hoop dat het nu dicht is.

En ik heb de kleppen gesteld. had ik nog nooit gedaan, dus mooi om eens te proberen. Was nog een beetje gepruts om het kleppendeksel er af te krijgen, heb o.a de chokekabel verwijderd en de dikke kabelboom een beetje moeten verleggen.

Klepspeling gemeten, en naar mijn mening stonden ze allemaal te krap, de een wat meer dan de ander. Sommige kleppen hadden zelfs helemaal geen voelbare speling. Heb het zo goed mogelijk afgesteld, en ik denk dat het goed is. De motor loopt in ieder geval nog steeds goed, en ik hoor niets rammelen of tikken.

Moet denk ik ook nog eens naar de carbs kijken. De motor accelereert een beetje onregelmatig. Daarnaast loopt hij niet mooi op de choke. Hij moet behoorlijk op toeren gehouden worden (+/- 2500), anders kan hij zomaar afslaan, en dan krijg je hem moeilijk weer aan de praat. Op het moment dat de motor een beetje warm is wordt het helemaal lastig, de stand van de choke komt dan heel precies om hem mooi te laten lopen, en ik moet een beetje gas bijgeven om hem aan de gang te houden. Als de motor echt warm is loopt hij wel heel mooi stationair op 1200 toeren zonder af te slaan.

Denk dus dat de carbs gereinigd en/of gesynct moeten worden...
 
....
Moet denk ik ook nog eens naar de carbs kijken. De motor accelereert een beetje onregelmatig. Daarnaast loopt hij niet mooi op de choke. Hij moet behoorlijk op toeren gehouden worden (+/- 2500), anders kan hij zomaar afslaan, en dan krijg je hem moeilijk weer aan de praat. Op het moment dat de motor een beetje warm is wordt het helemaal lastig, de stand van de choke komt dan heel precies om hem mooi te laten lopen, en ik moet een beetje gas bijgeven om hem aan de gang te houden. Als de motor echt warm is loopt hij wel heel mooi stationair op 1200 toeren zonder af te slaan.

Denk dus dat de carbs gereinigd en/of gesynct moeten worden...

Dat klinkt wel als een carburatieprobleem. Let ook op lekkages langs rubbers, scheurtjes in de inlaatrubbers oid. Kunnen ook vreemde dingen mee voorkomen.
Lekkage (is mij verteld..) kan je vinden door bijvoorbeeld met wat remmenreiniger oid op de rubbers te spuiten. Gaat ie dan harder lopen, heb je last van lekkage.
Schoonmaken van de carbs en synchen kon wel eens helpen.
Probeer ook eens een carburateurreiniger door een volle tank benzine te mengen. Dat spul kun je bij autozaken meestal wat goedkoper halen als bij de motorboer, nog geen 10 euro.

Mijn CB start ook niet zoals het hoort, eerst een beetje sputteren en langzaam op gang komen. Loopt ie eenmaal, dan is het wel goed met choke enz. Ik denk dat carburateurreinigingmiddel en synchen bij mij ook al een hoop helpt. :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik heb verleden week nog een flesje carb reiniger in mijn tank gekieperd. 't Spul werkt echt, met name voor je stationair sproeiers. Voor je naaldsproeier werkt het nagenoeg niet, althans, mijn probleem tussen 2500 en 4000 toeren was er niet mee opgelost. Was met een xj600 by the way.

Om je sproeiers schoon te maken kun je zo een paar dagen laten weken in de dasty (ontvetter van de wibra), dan zie je de vergomde benzine langzaam maar zeker oplossen...

Uiteraard is syncen heel belangrijk, maar dan moet verder wel alles in orde zijn anders heeft het geen zin.....
 
Eindelijk de remleidingen van de CB450S vervangen:

full



Remprobleem is opgelost nu, het lag dus toch aan de leidingen....

Hoe gaat het hier verder met de CB450's ?
Die van mij doet het nog steeds goed, hoewel ik ondertussen ook wel een beetje olieverbruik geconstateerd heb.
 
Eindelijk de remleidingen van de CB450S vervangen:

[afbeelding]


Remprobleem is opgelost nu, het lag dus toch aan de leidingen....

Hoe gaat het hier verder met de CB450's ?
Die van mij doet het nog steeds goed, hoewel ik ondertussen ook wel een beetje olieverbruik geconstateerd heb.

Tja, die van mij staat nog steeds te wachten op zijn onderdelen vervangen. Ik ben net terug van vakantie, hoop binnenkort de boel te vervangen/repareren. Maar goed, druk druk, druk, je weet hoe het gaat.Tis dus een beetje stil aan het front, ook mijn VT1100 staat al veel te veel weken stil.... ;(
 
Tja, die van mij staat nog steeds te wachten op zijn onderdelen vervangen. Ik ben net terug van vakantie, hoop binnenkort de boel te vervangen/repareren. Maar goed, druk druk, druk, je weet hoe het gaat.Tis dus een beetje stil aan het front, ook mijn VT1100 staat al veel te veel weken stil.... ;(

Aha, ik dacht al wat is het stil hier. Kan ook komen doordat er geen problemen zijn natuurlijk :z Maar je rijdt er nog wel mee ? Of alleen met de Diversion, want die had je ook toch ?
 
Hallo :) Ik heb em ook nog steeds, maar als dagelijks vervoer heb ik tegenwoordig een Suzuki DR800. De Honda heeft een nieuwe achterband nodig, en verbruikt redelijk wat olie. Start en loopt wel goed. Misschien slinger ik em voor een zacht prijsje op marktplaats.
 
Aha, ik dacht al wat is het stil hier. Kan ook komen doordat er geen problemen zijn natuurlijk :z Maar je rijdt er nog wel mee ? Of alleen met de Diversion, want die had je ook toch ?


Nee, geen diversion, maar een VT110 ACE C2. Lekkere motor voor onderuit gezakt rondploffen. Maar zoals gezegd, weinig tijd voor.. Ook de Honda staat er nog op een andere achterbrug, tellerset en contacslot te wachten. Loopt trouwens wel en rijdt goed, dat wel. Wordt dus vervolgd. :) :Y
 
Nee, geen diversion, maar een VT110 ACE C2. Lekkere motor voor onderuit gezakt rondploffen. Maar zoals gezegd, weinig tijd voor.. Ook de Honda staat er nog op een andere achterbrug, tellerset en contacslot te wachten. Loopt trouwens wel en rijdt goed, dat wel. Wordt dus vervolgd. :) :Y


OK, ik dacht dat ik jou een keer met een probleem met de carburateur verwarming van een diversionachtige motor in een ander topic had gezien, maar dat was dan misschien HLK, of ik heb het helemaal fout.

Die van mij moet ook nog wel wat aan gebeuren, in ieder geval moet ik nog naar de achterrem kijken, een nieuwe kettingset er op, en eigenlijk een keer de carburateurs reinigen. Ook nog genoeg te doen dus...
 
Gisteren wat zaken op de cb aanpgepast. Onder andere olie- en luchtfilter, nieuwe bougies, andere achterbrug, contactslot, tankdop en tellerset.

Evn een overzichtje van de onderdelen:

full
 
Het contactslot is door de vorige eigenaar ( :? ) vervangen door een net niet origineel vervangende slot. Dat leverde een extra 2 standenknop op die je aan moest zetten op stand 2 en daarna het contact aanzetten om haar te kunnen starten :X -O-
Verder was er kwistig gebruik gemaakt van isolatietape om de zooi te verhullen, waardoor ze wel een echte brik is.. :Y :')

full
 
Het was een beetje rommelen om de bedrading weer te krijgen zoals het hoort met een origineel contactslot en dat werkt weer naar behoren: *O*
Verder ook de koplamp weer door een origineelexemplaar vervangen.

full
 
Uiteindelijk de verschillen zowel zichtbaar als onzichtbaar: :Y

full



full


Verder nog de kleppen en de carbs stellen en dan is ie weer klaar, wordt nog vervolgd. :)
 
Dat ziet er erg netjes uit :Y
Mooie achterbrug is dat die erin is gegaan.
Lijkt wel nieuw of opnieuw gegalvaniseerd ?

Heb binnenkort vakantie, en dan ga ik ook weer klussen. In ieder geval vorkolie verversen en een nieuwe kettingset. Plus nog wat kleine dingetjes als een nieuwe benzineslang en nieuwe handvaten. De ketting/tandwielen zien er bij mij nog goed uit, maar zijn blijkbaar toch versleten, want er zit een enorm verschil tussen het strakste punt en het minst strakke punt. En dat terwijl er geen vaste schakels zijn. Gaat dus een nieuwe op komen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan