Motor-Forum

Select Forum

Post hier je grootste sleutelblunder! Deeltje 2

Reg. datum:
06 apr. 2015
quote:
Dirtbag schreef op 13 mei 2017 @ 17:51:
Trakteer jezelf eens op zo een.

[afbeelding]

Vele kloot schroefjes kun je er opeens wel los krijgen.

db

In een klap van een dolle schroef naar een stuk uit je carter *D

rim-master

ktm520 supermotard

Reg. datum:
03 mei. 2003
Functie:
rim-master
quote:
jaap43 schreef op 14 mei 2017 @ 14:11:

[...]
Dan moeten die schroeven wel in een behoorlijk apparaat zitten om de klappen op de slagschroevendraaier op te vangen.

Zo gauw er ook maar iets veren kan verbuig je boel met een slagschroevendraaier.

Als je erg lomp bent wel. Met een klein beetje inzicht weet je of je de zaak moet ondersteunen en/of niet te hard moet slaan.
Dat zijn geen velgen, dat zijn wielen!

twee wielen is maar een halve

Reg. datum:
09 apr. 2004
quote:
v.d.v. schreef op 14 mei 2017 @ 17:22:

[...]

Als je erg lomp bent wel. Met een klein beetje inzicht weet je of je de zaak moet ondersteunen en/of niet te hard moet slaan.

Het niveau schroefje van de tweetakt MZ is legendarisch. Dat kan goed vastzitten. Maar er zijn heel wat koppelingsdeksels gesneuveld omdat mensen dit M6 schroefje met een slagschroevendraaier te lijf gingen.
Maar meestal zitten vaste schroeven in een stevig carterdeel.
viercylinders zitten in een opel kadett en water hoort in de sloot, doe mij maar een luchtgekoelde twin

BMW R65

Reg. datum:
11 aug. 2008
Ik heb een slagschroevendraaier maar ook een vlechttang. En die laatste gebruik ik zolang ik er op de een of andere manier bij kan komen. Daar heeft nog nooit een schroef van gewonnen :}
gehad: Honda CB250RS, Kawasaki 305Ltd, Honda CX500, Kawasaki GT550, nu: BMW R65

Reg. datum:
11 jan. 2012
En wat doe je dan met de vlechttang? Kop eraf knippen?
Binnenkort meer nieuws

Belg met NC700XA

Reg. datum:
26 feb. 2014
Kleppen veel te ruim gesteld, gingen niet open en maakten een takke herrie bij het starten (ging ook moeizaam :') Waren 5mm te ruim gesteld.
Was gelukkig een paar maand geleden, maar nog niet hier gepost :P
RBW A2 vanaf 05/08/2015 :) Mijn YT Kanaal: CDA441 Mijn Blog: CDA441 RIP XF650 Freewilly

Vangrailknuffelen

Reg. datum:
12 mei. 2008
5mm?! _O-

Reg. datum:
16 okt. 2002
Da's het halve pakket aan voelermaatjes samen :+

Reg. datum:
22 dec. 2012
Is niet echt een "sleutel"blunder maar mijn tank was bijna leeg. Dus zet de kraan op Reserve. Na het tanken de kraan op Uit gezet in plaats van Aan. Binnen 2 minuten sloeg de motor af en een hulpvaardig iemand heeft ong. 20 meter geprobeerd hem aan te duwen toen ik erachter kwam dat ie op Uit stond.
Yamaha XJ 600 S Diversion '93

Reg. datum:
12 jan. 2015
quote:
fendo schreef op 14 mei 2017 @ 19:02:
Is niet echt een "sleutel"blunder maar mijn tank was bijna leeg. Dus zet de kraan op Reserve. Na het tanken de kraan op Uit gezet in plaats van Aan. Binnen 2 minuten sloeg de motor af en een hulpvaardig iemand heeft ong. 20 meter geprobeerd hem aan te duwen toen ik erachter kwam dat ie op Uit stond.

Ook een keer gehad toen onderweg mijn gas bleef hangen -> bleek een los kapje van de carb dat na ultrasoon reiniging door 3e partij niet goed vastgeschroefd was. Op een parkeerplaats het kapje vastgeschroefd maar hiervoor had ik voor de zekerheid de kraan van de tank dichtgezet om de tank op te kunnen tillen. Vervolgens alles weer in elkaar gezet maar kraan niet opengezet, 500m verder stond ik weer stil en heb ik eerst een stuk met dat ding richting huis gelopen (was dichtbij) voordat ik me realiseerde dat de kraan nog dicht stond :+
SZR660 GSR600

rim-master

ktm520 supermotard

Reg. datum:
03 mei. 2003
Functie:
rim-master
quote:
lennart0r schreef op 14 mei 2017 @ 18:19:
En wat doe je dan met de vlechttang? Kop eraf knippen?

OP de zijkant van de kop knijpen en dan draaien. Je heb t erg veel grip op de kop doordat je er 2 kepen in knijpt.
Dat zijn geen velgen, dat zijn wielen!

Reg. datum:
30 nov. 2009
quote:
Nsmeijer schreef op 14 mei 2017 @ 16:04:

[...]

In een klap van een dolle schroef naar een stuk uit je carter *D

Als je een lompe bent kun je alles kapot meppen met een hamer.

http://www.roadsideamerica.com/attract/images/tx/TXHOUhammer_meyers.jpg

Ik heb hem ook al wel eens gebruikt om vlotterbakschroeven en de schroefjes van een remvloeistofpotje los te krijgen.

Als je de slagschroevendraaier ietsje op spanning in de goede richting zet kun je met een lief subtiel tikje iets loskrijgen wat door vern****e JIS schroeven anders niet meer los te krijgen was geweest zonder de kop er af te boren. :)

db
Sevenfifty \ XS400 \ VF750F

Belg met NC700XA

Reg. datum:
26 feb. 2014
quote:

Zat niet echt op het TDC en had dan de kleppen gesteld :') altijd 2 keer checken eer je begint met het stellen :p
RBW A2 vanaf 05/08/2015 :) Mijn YT Kanaal: CDA441 Mijn Blog: CDA441 RIP XF650 Freewilly

Reg. datum:
11 jan. 2012
quote:
v.d.v. schreef op 14 mei 2017 @ 20:57:

[...]

OP de zijkant van de kop knijpen en dan draaien. Je heb t erg veel grip op de kop doordat je er 2 kepen in knijpt.

Ik heb nog een mooi klein vlechttangetje, dit ga ik ff proberen. Vandaag moet de dremel ook a rriveren
Binnenkort meer nieuws

aka Assman VTR FIRESTORM

Reg. datum:
11 jul. 2003
DSC01280.jpg
DSC01279.jpg
Oliefilterdeksel zat zo vast, dat losdraaien gebeurde met tikken op de ringsleutel om de boel te laten schrikken. En ja, dat resulteerde in een gescheurd carter.

O-)
maar ook deze;
IMAG0267.JPG
Ja, een naks moet je niet ondersteboven montereren. Daar krijg je kromme kleppen van :')
Hoe dan ook, hier heb ik enorm veel van geleerd *D *D *D
2x yamaha xs400 dohc
kawasaki gpx600r
suzuki gr650x tempter
2x honda vfr750f
kim holland
je moeder
honda dominator nx650
honda vtr1000 firestorm
GasGas TXT280

Reg. datum:
11 jan. 2012
quote:
lennart0r schreef op 13 mei 2017 @ 17:35:
Vandaag wilde ik de gashendel vervangen op m'n triumph. Daarvoor moeten er 2 kruiskopschroeven los en ik zag al dat ze ietsje beschadigd waren van montage vorige keer (heb ik zelf gedaan). Dus ik pak alvast een 1/4" rateltje en zet daar een goede kruiskopbit in zodat ik hem zo voorzichtig mogelijk los kan draaien. Dit is geheel misgegaan en de koppen zijn nu helemaal naar de kloten. Enige manier die ik nu zie om ze los te krijgen is door een sleuven in te maken zodat er een platte bit op past. Meteen maar een Dremel 3000 besteld op bol.com want die heb ik nog niet.

Uiteindelijk gelukt met de dremel: eerst een gleuf erin geslepen, vervolgens met een bitje op een 3/8" ratel de schroef lid geprobeerd te draaien. Het bitje kwam uit een niet goedkoop setje van Bahco en draaide ik gewoon krom!

Uiteindelijk heb ik de schroef los gekregen door de gleuf breder te maken met de dremel en daarna met een drevel te tikken op de rand. Vervolgens opnieuw vast gemaakt met nieuwe schroeven maar dan met koperen borgringen ertussen.

http://i21.photobucket.com/albums/b280/negativek3fan/IMG_20170517_205153.jpg
Binnenkort meer nieuws

als het maar een luchtgekoelde

Reg. datum:
10 nov. 2005
Als die kop niet te diep ligt, en je er dus van de zijkant op kan komen, zou je die schroef dus met een vlechttang (zie een paar reacties eerder) makkelijk los kunnen krijgen.

dlcbrvfrxllc4

Reg. datum:
06 apr. 2003
quote:
basman180 schreef op 15 mei 2017 @ 11:54:
Hoe dan ook, hier heb ik enorm veel van geleerd *D *D *D

:o maar wat heb je nou dan geleerd?
tisniedevalmaardelanding

oldtimer

Reg. datum:
03 jan. 2006
quote:
joskawa schreef op 17 mei 2017 @ 23:30:
Als die kop niet te diep ligt, en je er dus van de zijkant op kan komen, zou je die schroef dus met een vlechttang (zie een paar reacties eerder) makkelijk los kunnen krijgen.

Zo is het me gelukt met een iets te diep liggend boutje, ik had de schroefjes van de hoofdremcilinder verziekt
http://www.motor-forum.nl/download.php/download_document/1102267/0e3eb59a94b6bb2a587ff97413b67da1
VX800, een rooie met spiegels.

Reg. datum:
11 jan. 2012
:9
quote:
joskawa schreef op 17 mei 2017 @ 23:30:

Vanaf de zijkant kon ik er niet goed bij met een vlechttang vanwege andere dingen die in de weg zaten.
Binnenkort meer nieuws

Need 4 Speed, Food 4 Thought!

Reg. datum:
21 jun. 2004
quote:
Adriano schreef op 18 mei 2017 @ 11:00:

[...]

Zo is het me gelukt met een iets te diep liggend boutje, ik had de schroefjes van de hoofdremcilinder verziekt
[afbeelding]

Doordat je het met een gewone kruiskopschroevendraaier hebt geprobeerd in plaats van de goed passende JIS-schroevendraaier? :+
www.motorbanden.eu

oldtimer

Reg. datum:
03 jan. 2006
quote:
Super Blackbird schreef op 18 mei 2017 @ 14:55:

[...]

Doordat je het met een gewone kruiskopschroevendraaier hebt geprobeerd in plaats van de goed passende JIS-schroevendraaier? :+

past dus mooi in dit topic
:$
VX800, een rooie met spiegels.

Reg. datum:
21 nov. 2007
quote:
Super Blackbird schreef op 18 mei 2017 @ 14:55:

[...]

https://www.autogereedsch.../schroevendraaiers-j-i-s/

Honda Hornet CB900F 2003

Reg. datum:
30 jan. 2016
blok inelkaar, onderdeel vergeten...

http://imgur.com/MUKGuBN.jpg
Wat er ook gebeurt, doe alsof het de bedoeling was. GSX400F, FZR400RR, GS500E, GS500E Hornet CB900F, Yamaha XT550

Noorderling

Reg. datum:
08 jul. 2014
filmpje gevonden over de r1100gs waar gedemonstreerd werd hoe vorkolie te vervangen zonder het hele zaakje uitelkaar te hoeven trekken. In feite haal je de moer los, druk je de poten naar binnen en draai je je kroonplaat zodat je de poot er zo weer uit kan trekken. Op het filmpje deden ze er 8 min over per poot. ik denk: Mooi! mijn keerringen zijn lek, dit ziet er als een prima oplossing uit. Lekker makkelijk ook.

Ging allemaal volgens het boekjefilmpje. tot ik bij het eruit wippen van de keerringen kwam. druk een platkop eronder, geef klein beetje druk. *plienk* *ploep* en weg was de helft van de schroevendraaier.

zo werd een klusje van een kwartier toch nog eentje van een uur want ondergetekende mocht alsnog het hele zaakje (band, remklauwen x2, ABS sensor, spatbord etc) loshalen. |(
Trotse bezitter van: Honda CB500 (1997) | BMW R1100GS (1995)

Select Forum

© 2001-2018 Motor-Forum - Served by Webserver 3

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.