Ik smeer mijn ketting hier mee.

Umop3p1sdn

MF veteraan
17 mrt 2021
2.177
1.569
Ik zocht olie om mijn ketting te smeren.
Nu las ik chain and gear, maar later ontdekte ik het woord. Primary. Nu zit het al in mijn flesje.

Does it matter? Via een druppel systeem druppel ik dit dus op mijn ketting. Redelijk dik spul. API GL-4

Eurol HD Lube for Chain+Gear | Transmissieolie voor Harley Davidson motorfietsen

Moet zeggen, olie is zo veeel smoother dan spuitbus spul.

En nee ik heb geen harley, maar Suzuki 1300
 

Bijlagen

  • IMG_0748.jpeg
    IMG_0748.jpeg
    155,6 KB · Weergaven: 5
Ik weet het, heb meerdere motoren en daarom ook verschillende paddockstands maar die met lepels vind ik altijd een beetje lastiger, dan zit de achterrem weer in de weg, of blokkeer je het achtertandwiel weer, beetje een oplossing voor als het niet anders kan.
 
Doe het zo: start de motor, zet 'm in zijn 1 met koppeling in en zijstandaard uitgeklapt (als dat het niet een te moderne motor is). Trek aan het stuur totdat de motor zijn achterwiel 10 cm optrekt en laat dan de koppeling los. Motor is op dat moment exact in balans en het wiel draait 10 km/u of zo? Dan op de rechterknie zitten en de ketting van binnen en van buiten even een paar seconden inspuiten. Risicovol? Jazeker. Vergeet ook ajb niet de foto's te posten als je je motor total loss 'gereden' hebt op deze manier!:}
Of je toch je vingers kwijt raakt.
 
Bij een moderne ketting zitten afdichtringen tussen rollen en schakels, er komt daar niets tussen. Je smeert dus alleen de buitenkant.
Welke ketting is dat?
Als ik het artikel in blad motor lees (febr. 2023) krijg ik de indruk dat alleen tussen de schakels het vet wordt vastgehouden dmv O of X ringen. Niet bij de rollen.
De nieuwe techniek die besproken wordt , is een andere metaal bewerking / soorten / coating van de pennen en rollen.
 
Welke ketting is dat?
Als ik het artikel in blad motor lees (febr. 2023) krijg ik de indruk dat alleen tussen de schakels het vet wordt vastgehouden dmv O of X ringen. Niet bij de rollen.
De nieuwe techniek die besproken wordt , is een andere metaal bewerking / soorten / coating van de pennen en rollen.
Bijna alle kettingen:)

Je smeert nooit tussen de bewegende delen. Die zitten dicht met o of x ring. Je smeert tegen oxidatie en voor raakvlak wrijving tussen tandwiel en ketting. (Hoe noemen jullie een tandwiel? Ketting wiel?)
 

Bijlagen

  • IMG_0788.jpeg
    IMG_0788.jpeg
    83,8 KB · Weergaven: 3
Bijna alle kettingen:)

Je smeert nooit tussen de bewegende delen. Die zitten dicht met o of x ring. Je smeert tegen oxidatie en voor raakvlak wrijving tussen tandwiel en ketting. (Hoe noemen jullie een tandwiel? Ketting wiel?)
Elk kettingwiel is een tandwiel, maar niet elk tandwiel is een kettingwiel.
 
Nou ik zal je zeggen.. dat in spuiten van een ketting met spuitbus zonder bok betekend voor mij dat ik eigenlijk mijn ketting niet smeer.. zo veel gedoe?! dus ik moest echt iets bedenken zodat ik het wel ging doen.

Hoe spuit iemand zijn ketting zonder bok in zijn uppie? Zonder hem op een lift of iets te zetten. Dus ook niet op een paddock.

Wat poetsen betreft..

Dan heb ik een paar mooie slogans voor onder je profiel.

wat er door de regen niet af gaat.. blijft zitten:)

En alles wat vet is roest niet;)

En als je veel olie verliest zou ik een andere weg terug rijden.

;)
In m'n uppie zonder verdere hulpmiddelen:
1. Motor op zijstandaard en 2 wielen aan de grond.
2. Eerste gedeelte van de ketting waar ik bij kom smeren.
3. Motor op zijstandaard en voorwiel trekken, met de linker hand de motor tegen me aan houden, met de rechterhand de achterband een beetje draaien.
4. Motor weer op zijstandaard en 2 wielen laten zakken.
5. Herhaal stap 2 t/m 4 tot de ketting volledig gesmeerd is.
 
In m'n uppie zonder verdere hulpmiddelen:
1. Motor op zijstandaard en 2 wielen aan de grond.
2. Eerste gedeelte van de ketting waar ik bij kom smeren.
3. Motor op zijstandaard en voorwiel trekken, met de linker hand de motor tegen me aan houden, met de rechterhand de achterband een beetje draaien.
4. Motor weer op zijstandaard en 2 wielen laten zakken.
5. Herhaal stap 2 t/m 4 tot de ketting volledig gesmeerd is.
Haha,
Helemaal optillen en met de hand draaien?!
Rol hem dan gewoon een stukje vooruit…
 
Terug
Bovenaan Onderaan