Ik smeer mijn ketting hier mee.

Umop3p1sdn

MF veteraan
17 mrt 2021
2.177
1.569
Ik zocht olie om mijn ketting te smeren.
Nu las ik chain and gear, maar later ontdekte ik het woord. Primary. Nu zit het al in mijn flesje.

Does it matter? Via een druppel systeem druppel ik dit dus op mijn ketting. Redelijk dik spul. API GL-4

Eurol HD Lube for Chain+Gear | Transmissieolie voor Harley Davidson motorfietsen

Moet zeggen, olie is zo veeel smoother dan spuitbus spul.

En nee ik heb geen harley, maar Suzuki 1300
 

Bijlagen

  • IMG_0748.jpeg
    IMG_0748.jpeg
    155,6 KB · Weergaven: 5
Bijna alle kettingen:)

Je smeert nooit tussen de bewegende delen. Die zitten dicht met o of x ring. Je smeert tegen oxidatie en voor raakvlak wrijving tussen tandwiel en ketting. (Hoe noemen jullie een tandwiel? Ketting wiel?)
De smering tussen roller en bushing zal je bij de meeste o-ring kettingen toch zelf moeten verzorgen. Dat zijn echt wel delen die over elkaar bewegen zonder afdichting.
 
In m'n uppie zonder verdere hulpmiddelen:
1. Motor op zijstandaard en 2 wielen aan de grond.
2. Eerste gedeelte van de ketting waar ik bij kom smeren.
3. Motor op zijstandaard en voorwiel trekken, met de linker hand de motor tegen me aan houden, met de rechterhand de achterband een beetje draaien.
4. Motor weer op zijstandaard en 2 wielen laten zakken.
5. Herhaal stap 2 t/m 4 tot de ketting volledig gesmeerd is.
Ik rijd graag op wat oudere motorfietsen en nu snap ik waarom sommige kromme, doorgezakte of speling vertonen de jiffy's hebben...
 
Er zijn de afgelopen jaren wel twee bekende merken geweest met een terugroepactie op de zijstandaard.
Zouden bij normaal gebruik al bezwijken. :)
 
Stelletje amateurs :+
Ik spring op de motor, bussie spray geklemd tussen tank en bast.
Rij een rondje door de straat terwijl ik met m’n linker hand de bus leegspuit op de ketting.
Gooi daarna de lege bus in de struiken en ga er vandoor 😆

Al dat moeilijke gedoe met jiffys, paddoks, en zo.

O ja, als het echt serieus moet, pootje onder de achterbrug, dingen zijn zelfs te koop.
 
Stelletje amateurs :+
Ik spring op de motor, bussie spray geklemd tussen tank en bast.
Rij een rondje door de straat terwijl ik met m’n linker hand de bus leegspuit op de ketting.
Gooi daarna de lege bus in de struiken en ga er vandoor 😆

Al dat moeilijke gedoe met jiffys, paddoks, en zo.

O ja, als het echt serieus moet, pootje onder de achterbrug, dingen zijn zelfs te koop.
In de struiken? Da's netjes.. Gooi hem altijd bij die ene buurvrouw die haar hondje laat poepen op de stoep door de voorruit.

:+


Edit: ow wacht; heb Cardan.
 
Ik doe het met een Osco , nog niet heel lang maar super tevreden mee.
Alles wat overblijft van een 4 liter verpakking of 1 liter verpakking gaat in 1 flacon, zo komt er wat ruimte vrij in de kast gezien ik alles altijd bewaar.
10/w40 of sea olie door elkaar.
Ik smeer bij elke tank beurt (200km) of een keer extra bij regen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan