Schwenker I en Schwenker II

Tweepersoons Schwenker zit in tandemzit, anders wordt het inderdaad te breed:
[afbeelding]
Dit is toch een échte Schwencker he? Als ik me niet vergis komt die foto van hun site zelf?
Had ik ook al gezien die tandemzit. Maar in denk dat dat alleen past voor kinderen?
Graag had ik geweten of het mogelijk is (zelfbouw) om er twee volwassenen in te lepelen, daarmee bedoel in dat er twee normaal gebouwde personen van 1,85 zouden in moeten passen, achter elkaar ook want te breed is niet goed.
De achterste passagier zou dan best verder naar achter mogen, ook al verdwijnt daardoor de bagageruimte.
Mijn vraag daarbij is dan of dat te bouwen valt. Ik bedoel dan vooral of de constructie dat zou aankunnen, de twee kogels waarmee die aan de motor hangt moeten dat aankunnen, en het gewicht dat zich in de zijspan vóór de as zal bevinden door de voorste passagier, want dat zijspanwiel moet toch gelijk looen met het achterwiel van de motor?
 
Het zijspanwiel staat niet gelijk met het achterwiel van de motor maar heeft een voorloop die vergelijkbaar is met een normaal zijspan.
Je moet proberen het gewicht in het span zo goed mogelijk boven het wiel te houden. Twee volwassenen is dus lastig.
Dan kun je beter iemand gewoon achterop nemen. Dat werkt veel fijner., dit in tegenstelling met een vast zijspan.

Je hebt het over een echte schwenker, alle flexibel gemonteerde zijspannen die niet meehellen in een bocht noemt men een schwenker, het is een typenaam.
Het plaatje van het tweepersoons span is een bak die door Kalich gebouwd is, een Kalich Swing. Kalich is de grootste schwenker bouwer gevolgd door Sauer/Mueller.
Ter indicatie: Kalich heeft sinds 1989 slechts 300 stuks geproduceerd, Mueller nog veel minder. Schwenkers zijn dus redelijk zeldzaam.
 
Laatst bewerkt:
Ohw ... ik dacht dat "Kalich" de sitenaam was en dat hun merknaam "Schwencker" was, maar dat dat ook een term geworden was zoals we een balpen ook een bic noemen ;)

Een vast span wil ik niet. Een afneembare Schwenker wel.
Lijkt mij fantastisch, een gewone motor rijden, maar als de noodzaak zich voordoet, effe span eraan koppelen en hop :]
Zelfs al zou het geen Schwenker zijn, als het maar afneembaar is en de motor, zonder het span, volledig "normaal rijd".
Op die foto die ik linkte met die scooter met (vast) en overdekt span gaan we met 2 op de scooter en met nog eens 4 in het span ... maar ja, ginder "werkt" dat allemaal anders he ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het zijspanwiel staat niet gelijk met het achterwiel van de motor maar heeft een voorloop die vergelijkbaar is met een normaal zijspan.
Je moet proberen het gewicht in het span zo goed mogelijk boven het wiel te houden. Twee volwassenen is dus lastig.
Dan kun je beter iemand gewoon achterop nemen. Dat werkt veel fijner., dit in tegenstelling met een vast zijspan.

Lijkt mij ook! Ik heb nooit zelf op een schwenker gereden, maar het gewicht lijkt mij veel te groot worden, richting de neus van de bak.
Op een koprol met heel het spul zit echt niemand te wachten....
 
Zelfs al zou het geen Schwenker zijn, als het maar afneembaar is en de motor, zonder het span, volledig "normaal rijd".

Dan heb je een compleet onaangepaste motor, kan wel maar is niet ideaal voor een zijspan.

Vaak hangen 'afneembare bakken' aan zgn. 'Velorexklemmen'. die dingen vertrouw ik sowieso al niet, en zeker niet met een hoge belasting als twee volwassenen in de bak...
 
Dan heb je een compleet onaangepaste motor, kan wel maar is niet ideaal voor een zijspan.

Vaak hangen 'afneembare bakken' aan zgn. 'Velorexklemmen'. die dingen vertrouw ik sowieso al niet, en zeker niet met een hoge belasting als twee volwassenen in de bak...
Als je bij Kalech een span aanschaft, is de motor zelf toch ook onaangepast?
Of vergis ik mij daarin?

Bij die motoren en scooters in zuid-oost Azië zijn die alvast niet aangepast. En ze lassen dat span er meestal gewoon tegen ... geen probleem, het vraagt wel aangepast rijgedrag, en uiteraard, met 6 man op die combinatie rijdt je geen 120 natuurlijk :P

Maar uiteraard gelden hier andere normen.
En daar houd ik mij liever ook aan.
Vandaar ook dat ik mij afvroeg wat het probleem is aan een rem op een zijspan, want, bij een zijspan voor twee personen zou ik toch denken dat het beter is wel een rem te hebben?
 
Je haalt nog steeds 2 dingen door elkaar.
Een schwenker heeft een onaangepaste motorfiets en is meestal heel snel en gemakkelijk te verwijderen.
Een traditioneel of normaal of echt zijspan kan wel met een onaangepaste motor maar dat is niet aan te raden.
Als je echt wilt zijspan rijden zul je de motor stevig moeten aanpakken en aanpassen.

Even vlug een vast zijspan aan een onaangepaste motor knopen is bijna een garantie voor zwaar sturen, veel klappers in je stuur en een continu gevecht om rechtdoor te rijden.

Schwenker of zijspanrijden blijft een compromis.
 
Ik begrijp het nu wel.

Rijden met zijspan veranderd sowieso de manier van rijden.

Maar vooral, ik begrijp dus dat een Schwencker vooral licht moet zijn, en in dat geval is twee personen (volwassenen) niet verstandig.
 
eentje achterop is dan weer geen enkel probleem bij een schwencker. (als je dat solo tenminste geen probleem vind)
 
Toch wil ik even zeggen dat mijn ervaring al is die dan niet zoveel het gedrag van een schwenker toch wel degelijk veranderd als er iemand achter op zit en wel omdat door het gewicht de voorste bevestiginghoek verandert ten opzichte van de achterste waardoor het stuurkarater toch wel degelijk veranderd.
 
Wat een rust hier!
Ik heb ook weinig bijzonders te melden behalve dan dat ik toch weer aardig wat kilometertjes afleg met het zwabberspan.
Ik heb nu vakantie en de meeste tripjes met de meisjes doe ik met het span, gewoon omdat het veel leuker is dan met de auto.
Even een ijsje halen, boodschapjes doen, wegbrengen naar paardrijden, saxofoon les, gitaar les, tennis of naar vriendinnetjes, alles gebeurt met het span.
Het is nu oogsttijd (platteland...) en overal is het heel druk met trekkers en landbouw machines op de weg, dat houd in dat ik regelmatig met het zijspan wiel de berm in moet, speciaal daarvoor heb ik de vering een stuk slapper gezet. Dit in combinatie met de veel bredere en hogere achterband die ik om de velg van het span heb gefrommeld geeft dit veel meer comfort.
Ik hoor de meisjes in ieder geval niet meer klagen bij bermbezoeken.

Het gehele span staat trouwens op bredere banden nu. Ik heb bij de BMW een 150 achterband om de velg weten te krijgen en tot mijn verbazing loopt dat nog net vrij van het cardan zonder verdere aanpassingen. Het ziet er een stuk moderner uit met een bredere achterband en er is veel meer keus in. Daarnaast is het de standaard maat voor een R1150GS en een R1200GS en de berijders van dat soort fietsen vervangen nogal eens een band op voorhand dus blijven er regelmatig prima bruikbare banden over voor hele kleine prijsjes, precies mijn ding.
Het span staat op een 120/90 achterband in plaats van op een 100/90 voorband.
Ik had verwacht dat het hierdoor zwaarder zou gaan sturen maar dat is niet zo. Het lijkt wat stabieler te zijn bij rechtuit sturen. De enige reden om dit te doen was trouwens dat ik deze band nog had liggen en dat de zijspan-band versleten was.
Ook is de voorband van de K100 vervangen, de gecupte BT45 die er op lag is vervangen voor een ouderwetse Metzeler. Het gevolg is dat ik vanaf 100km/u tot bijna stilstand kan uitrollen zonder handen aan het stuur, zonder zwabbers en zonder trekken!
Ik heb altijd al een hekel aan de BT45 gehad en dit bevestigd mijn oordeel maar weer eens.
Op de K1100RS heb ik ooit een keer een nieuw setje BT45's gemonteerd en daarna heb ik dik 10.000 km zitten vloeken op deze cuppende zwalkbanden die niet willen sturen.
Toch eens kijken of ik een setje SportAttacks kan scoren voor onder de K100. Dat zijn pas fijne banden.
 
had gisteren door dit topic heen gebladderd. very interesting. als ik aan mij caferacer een schwenker bouw zal ik je zeker aanspreken.
 
Als je vragen hebt of advies nodig hebt geef je maar en gil hoor. Ik heb er hier al meer van de wal in de sloot geholpen
 
Die bedoelde ik inderdaad. Nooit meer iets van gehoord jammer genoeg, ik had graag gehoord wat er nu mis gegaan was.
Ik denk dat het aan de geringe bodemvrijheid heeft gelegen waardoor hij geen ruimte had om een bocht naar rechts te maken.
 
Hij vertelde mij dat hij de bocht te snel in ging, moest de motor platter gooien maar omdat hij z'on breed stuur had bleef hij haken aan het rek dat voorop de bak zat.
 
spannend verhaal, maar over welke combi hebben we het nu? (ja ik ben nu toch wel een beetje nieuwsgierig :) )
 
Terug
Bovenaan Onderaan