Ledlampen en zo...

Aircooled74

Die hard MF'er
5 nov 2006
638
109
Heerlen
Weekje vrij gehad dus maar eens de kuip eraf gehaald en toch wel een beetje geschrokken van het houtjes touwtjes electro geklooi wat ik tegenkwam.
Vooral veel kabelschoentjes en ander ali xpress rommel, dit gaat er in de toekomst nog wel uit eerst staat goed leren rijden op de span.

Iridium bougies er in gezet, en meteen maar de dagrij verlichting vervangen voor led lampen, en ook dim/groot licht vervangen voor lichtelijk illegale lampen met 140w lichtopbrengst (x2), dus ik wordt in ieder geval gezien.

nu nog de knipperlichten vervangen door led, maar zit te wachten op de voorschakelweerstanden om die er parallel er over heen te zetten anders knipperen ze te snel.

kou vind ik niet erg regen een stuk minder hehe.
1000005519.jpg
 

Bijlagen

  • 1000005523.jpg
    1000005523.jpg
    229 KB · Weergaven: 0
  • 1000005524.jpg
    1000005524.jpg
    224,1 KB · Weergaven: 0
Weekje vrij gehad dus maar eens de kuip eraf gehaald en toch wel een beetje geschrokken van het houtjes touwtjes electro geklooi wat ik tegenkwam.
Vooral veel kabelschoentjes en ander ali xpress rommel, dit gaat er in de toekomst nog wel uit eerst staat goed leren rijden op de span.

Iridium bougies er in gezet, en meteen maar de dagrij verlichting vervangen voor led lampen, en ook dim/groot licht vervangen voor lichtelijk illegale lampen met 140w lichtopbrengst (x2), dus ik wordt in ieder geval gezien.

nu nog de knipperlichten vervangen door led, maar zit te wachten op de voorschakelweerstanden om die er parallel er over heen te zetten anders knipperen ze te snel.

kou vind ik niet erg regen een stuk minder hehe.Bekijk bijlage 1959736
 
Ik zou proberen het knipper relais te vervangen door een die overweg kan met LED lampjes, dwz als er minder stroom loopt de knipperfrequentie toch normaal blijft.
Maar weet niet of die voor dit type motorfiets bestaan.
Ik vind de oplossing met weerstanden persoonlijk niet erg fraai.
Dat komt bij mij over als volgas geven terwijl je de rem intrapt.
 
Ik vind de oplossing met weerstanden persoonlijk niet erg fraai.
Dat komt bij mij over als volgas geven terwijl je de rem intrapt.


Leg eens uit ?

Omdat LED vele malen minder stroom nodig heeft om te branden dan reguliere verlichting, kan het zijn dat het voertuig denkt dat de lamp kapot is. Hierdoor krijg je een foutmelding op je dashboard (indien je canbus hebt) of gaan je knipperlichten sneller knipperen. Dit kan worden opgelost door LED weerstanden te gebruiken.
Ik gebruik de 6 ohm 50W weerstand die ik parallel over de lamp zet.
Dit heb ik bij mijn vorige motoren ook gedaan, een led relais is idd ook een optie als het relais beschikbaar is.

Gezien de brand duur leeftijd van ledlampen en dan liefst geen Ali X rommel verwacht ik deze ook niet meer te vervangen.
In mijn oude BMW K1200LT zit dit nu al 10 jaar en nog nooit problemen mee gehad, alhoewel de ledlampen van die tijd minder goed waren als die van nu.
 
Ik vind de oplossing met weerstanden persoonlijk niet erg fraai.
Dat komt bij mij over als volgas geven terwijl je de rem intrapt.


Leg eens uit ?

Omdat LED vele malen minder stroom nodig heeft om te branden dan reguliere verlichting, kan het zijn dat het voertuig denkt dat de lamp kapot is. Hierdoor krijg je een foutmelding op je dashboard (indien je canbus hebt) of gaan je knipperlichten sneller knipperen. Dit kan worden opgelost door LED weerstanden te gebruiken.
Ik gebruik de 6 ohm 50W weerstand die ik parallel over de lamp zet.
Dit heb ik bij mijn vorige motoren ook gedaan, een led relais is idd ook een optie als het relais beschikbaar is.

Gezien de brand duur leeftijd van ledlampen en dan liefst geen Ali X rommel verwacht ik deze ook niet meer te vervangen.
In mijn oude BMW K1200LT zit dit nu al 10 jaar en nog nooit problemen mee gehad, alhoewel de ledlampen van die tijd minder goed waren als die van nu.
Het is altijd zoeken naar extra werk door weerstanden in de bedrading te doen.
Hier voor moet je bedrading open maken en solderen etc.
En dan is het zelfs mogelijk dat die weerstanden lekker warm worden als jij de knipperlichten gebruikt.
Wat ik geen prettig idee vind.
Terwijl het met een knipperlicht relais voor led dat allemaal niet hoeft.
En je ook geen warm wordende weerstanden in je bedrading hebt zitten.
En ik merk een grote anti aliexpress bij jouw.
Koop maar lekker duur ergens anders en dan later er achter komen dat ze het via aliexpress halen en lekker duur door verkopen.
Tegenwoordig doen bijna al de zaken dit spelletje.
Of je koopt duur en volgens winkel is het geen aliexpress maar wie geeft jouw die garantie dan dat het echt niet uit china komt.
Bijna alles word in china gemaakt.
 
Maar ben toch maar eens aan het kijken welk relais ik moet hebben, ben misschien wel eigenwijs maar luister wel hoor.
 
Branden die LED lampen altijd?
En hebben die andere lampen een reflector waardoor ze goed op de weg schijnen?
Of heb je nu een koplamp die niet af te stellen is?
 
Laatst bewerkt:
die 140 w Lampen zijn dat halogeen want dan vrees ik dat je kunststof reflectoren van de Pan dit niet leuk gaan vinden. Maar meer licht geeft het wel.
 
Nee de lampen zijn led lampen met een vergelijkbare lichtopbrengst t.o.v. halogeen van 140 watt dus die worden wel warm maar niets vergelijkbaar met halogeen, helaas kan mijn ampere meter geen gelijkstroom meten anders had ik de stroom opname kunnen meten.
Wat ik nog weet van de koplamp van mijn cb1300, daar zat een Ali X koplamp met een 55 wat lamp in, in 2 jaar tijd helemaal gedesintrgeerd.
Lampen kan ik gewoon aan en uit zetten en ook de hoogte afstellen alhoewel de elctrische instelling het daar even niet van doet ? maar kan hem ook mechanisch afstellen, die lamp brand altijd dus daar een complete led koplamp ingezet.
Grt Roland
 
Al weer wat verder, er zijn 2, 3 en 4 pins uitvoeringen omdat dit gecombineerd is met de gevaren lichten, dus eerst maar eens de zijkap er afschroeven en kijken welke uitvoering er in zit.
 
Met 2x de lichtopbrengst word je wel gezien. Echter de kans is wel zeer groot dat je medeweggebruikers verblindt. Daardoor wordt het voor anderen heel lastig om je snelheid in te schatten, wat voor jezelf het risico op een aanrijding weer verhoogt.

Fellere lampen = schijnzekerheid
 
Laatst bewerkt:
Wel een mooie combinatie zo motor en zijspan.
Mag ook geschreven worden vind ik.
En succes met wat je ook besluiten gaat weerstandjes of een lastonafhankelijk knipperlicht relais.
Ik zelf heb lastonafhankelijk knipperlicht relais in combinatie met led knipperlichten genomen omdat ik geen zin had weerstanden in bedrading te solderen.
 
Als ik zie wat er tegenwoordig op auto's zit zal het wel meevallen.
Ik heb kunstlenzen en zie de moderne led lamp op deze manier als die achterste auto's.
Op een donkere weg is het niet harden en überhaupt zeer vermoeiend.
Driving-glare.jpg

Bij gewone ouderwetse H4/H7 gloeilampen heb ik dat niet.
Het levert ook wel gevaarlijke situaties op.
Chinese scooters op een donker fietspad zijn er ook een "ster" in, het zien vergaat mij. .
Maar ja, het zal alleen maar meer worden.
Mensen die dan ook nog wat aan hun koplampen doen voor meer licht.. auw. :)
 
Ik heb kunstlenzen en zie de moderne led lamp op deze manier als die achterste auto's.
Op een donkere weg is het niet harden en überhaupt zeer vermoeiend.
Bekijk bijlage 1960283
Bij gewone ouderwetse H4/H7 gloeilampen heb ik dat niet.
Het levert ook wel gevaarlijke situaties op.
Chinese scooters op een donker fietspad zijn er ook een "ster" in, het zien vergaat mij. .
Maar ja, het zal alleen maar meer worden.
Mensen die dan ook nog wat aan hun koplampen doen voor meer licht.. auw. :)
Dit zie ik ook met me bril hoor.
Irritant als,ik s,avond op de motor zit en zie zulke verblindende lichtstralen.
En erg vermoeiend omdat je dan opeens goed op de zijkant van weg moet letten en tegelijk verblind raakt door dit soort licht.
 
Dit zie ik ook met me bril hoor.
Irritant als,ik s,avond op de motor zit en zie zulke verblindende lichtstralen.
En erg vermoeiend omdat je dan opeens goed op de zijkant van weg moet letten en tegelijk verblind raakt door dit soort licht.
Als je natuurlijke ooglens vervangen is door een kunstlens met afstandsringen dan weet je niet wat je meemaakt.
Faktor tien meervoud. ;)
De eerste keer dat ik s'avonds over de secundaire weg reed zonder lantaarnpalen moest ik echt even slikken.
En op de motor bij lichte regen is elke druppel op je vizier een lichtgevende ster.
Bij motregen zit je hele vizier dan vol.
Beeldvullend.
 
Door m'n diabetici ben ik meerdere keren aan beide ogen gelaserd maar ook de lenzen door staar vervangen, ik weet dus waar jullie het over hebben en het is ook niet mijn bedoeling om mede weg gebruikers te verblinden maar meer om gezien te worden.
Wat betreft de led knipperlichten, zit al op 4 verschillende soorten relais en bij sommige moet je weer een draad weg knippen, dus ga gewoon de voorschakelweerstanden monteren en dan werkt het net zo goed, van een beetje werk ben ik niet vies, alleen moet ik wel nog een koel lichaam opzetten omdat de weerstanden redelijk warm mworden dus een paar m2 gaatjes boren en heat pasta er tussen en dan parallel over de lamp monteren.
Had ik al gezeg dat ik van een beetje prutsen en klooien houdt, zal wel met mn werk te maken hebben.
Grt Roland.

2024-01-09_14h34_36.jpg
 
Door m'n diabetici ben ik meerdere keren aan beide ogen gelaserd maar ook de lenzen door staar vervangen, ik weet dus waar jullie het over hebben en het is ook niet mijn bedoeling om mede weg gebruikers te verblinden maar meer om gezien te worden.
Wat betreft de led knipperlichten, zit al op 4 verschillende soorten relais en bij sommige moet je weer een draad weg knippen, dus ga gewoon de voorschakelweerstanden monteren en dan werkt het net zo goed, van een beetje werk ben ik niet vies, alleen moet ik wel nog een koel lichaam opzetten omdat de weerstanden redelijk warm mworden dus een paar m2 gaatjes boren en heat pasta er tussen en dan parallel over de lamp monteren.
Had ik al gezeg dat ik van een beetje prutsen en klooien houdt, zal wel met mn werk te maken hebben.
Grt Roland.

Bekijk bijlage 1961225
Ik had graag minder licht op m n motor ,bospaden met t licht uit zijn leuker ,maar bij zo n f*ck bmw kan t licht niet uit :+
ik ben overigens geen fan van extra verlichting , maar ieder z n ding
 
Het is geen extra verlichting in de zin van meer lampen, het is meer licht met de bestaande lampen, die trouwens wel uitkunnen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan