Voorwiel tegen uitlaat!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mess

Die hard MF'er
14 mei 2011
383
4
Aalsmeer
Hallo iedereen,

Ik ben er achter gekomen dat mn voorwiel bij het HARD remmen tegen mn uitlaat aankomt.
Dat verklaart ook dat mn motor naar links trekt als ik HARD rem.

Nu kan ik me 3 dingen bedenken.....

1 Te slappe/oude vering (word van de week vervangen door hyperpro)

2 Net nieuwe banden met de juiste maat, omdat ze nieuw zijn zijn ze wat hoger, maar dat mag niks uitmaken.

3 Speling in voorvork?


Geen speling in balhoofd
En hij rijd perfect recht

Iemand ervaring hiermee?

Edit: Gevonden! Krom frame


Motor: Honda cb 600 hornet 2000
uitlaat.jpg


Hornet.jpg


Hornet2.jpg



Niet lang geleden is er een nieuw / 2ehandse voorvork ingegaan i.v.m. tik.
Zie volgende link.

Tik in voorvork + beste manier voork in de lucht

Maar! Dit heeft er niks mee te maken omdat ik dit probleem waarschijnlijk hiervoor ook had.

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Wellicht biedt het meten van je wielbasis al wat duidelijkheid. Voor een model uit 2000 moet de wielbasis 1,424.94 mm zijn. Dat is gemeten van het hart vooras tot hart achteras. Ik weet ook niet of je de historie van deze motor kent, maar er kan best een klappertje mee gemaakt zijn.
 
Wellicht biedt het meten van je wielbasis al wat duidelijkheid. Voor een model uit 2000 moet de wielbasis 1,424.94 mm zijn. Dat is gemeten van het hart vooras tot hart achteras. Ik weet ook niet of je de historie van deze motor kent, maar er kan best een klappertje mee gemaakt zijn.
Maar dat is denk ik gemeten met een nieuwe ketting.
Als de ketting verder versleten is staat het wiel verder naar achter.
 
Wellicht biedt het meten van je wielbasis al wat duidelijkheid. Voor een model uit 2000 moet de wielbasis 1,424.94 mm zijn. Dat is gemeten van het hart vooras tot hart achteras. Ik weet ook niet of je de historie van deze motor kent, maar er kan best een klappertje mee gemaakt zijn.
Hoe is dat gemeten? Want de wielbasis in hondersten van milimeters weergeven heeft niet zoveel zin als er al een stelbereik van 3 cm voor achteras. Nog afgezien van de veervoorspanning achter.
 
Met welke foto heb je dat vergeleken?
zat ook al te speuren maar vond geen goede om te vergelijken

Er waren er meerdere, uiteraard zoek je dan de foto's vanuit dezelfde hoek en liefst met een hogere resolutie. Maar een van de eerste was al raak, daarna is het een kwestie van alleen al op die eerste Googlepagina meerdere keuzes uit geschikte plaatjes maken.

Je ziet dat de voorvorken van de overige Hornets nét tot de voorste streep (verste gedeelte naar voren) van de S komen, terwijl die van TS duidelijk in het middendeel van de S staat. Dat geeft een aantal centimeters lager, bij het wiel, al een duidelijk andere hoek.
 
Hoe is dat gemeten? Want de wielbasis in hondersten van milimeters weergeven heeft niet zoveel zin als er al een stelbereik van 3 cm voor achteras. Nog afgezien van de veervoorspanning achter.

Als het goed is, wordt de wielbasis gemeten als kortst mogelijke afstand tussen voor -en achteras. Dus achterwiel zo ver mogelijk naar voren en dan meten. De eerder gegeven afstand is volgens opgave van Honda.
 
Deze.
Ik heb de plaatjes langs elkaar gelegd en op het oog zie je al duidelijk verschil.[afbeelding]
Ook van deze is de hoek anders.
Die van ts staat op zn jiffy en deze staat recht
grotere resolutie: http://www.totalmotorcycle.com/modelhistorytimelines/1998-Honda-CB600Hornetb.jpg
Deze vond ik:
http://www.objectif-moto.com/imgupl.../normal/annonce-hornet-cbf-600-s_dsc04424.jpg
http://www.famoto.it/vecchio/Honda-CB600S-Hornet-2002.jpg

Maar op heel t web zal je geen pica vinden die uit exact dezelfde hoek genomen is.
Ofwel het is niet te doen om het van een foto te vergelijken.


Maar wat wel te zien is dat de hornet ruimte genoeg moet hebben.
honda-hornet-600-s-01-585-main.jpg
 
Zo wat een reacties zeg!

Maargoed.. Zoals sommige van jullie weten is er laatst een nieuw 2ehandse voorvork ingegaan.
Zie topic:

http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/335347//

Het is me bij de vorige voorvork nog nooit opgevallen moet ik zeggen.
Wel bij het HARDE remmen (dus bij het helemaal inveren) dattie naar 1 kant trok.
Dus blijkbaar had mn oude voorvork het zelfde probleem.

Als ik m'n handen los laat, gaat de motor gewoon kaarsrecht rechtdoor!

M'n dealer heeft een andere Hornet staan. Daar ga ik ff meten
 
Maar op heel t web zal je geen pica vinden die uit exact dezelfde hoek genomen is.
Ofwel het is niet te doen om het van een foto te vergelijken.

Op zich heb je gelijk. Een foto uit een lichtjes andere hoek kan al verschillen geven. Ook de vervorming door de lens kan een factor zijn.
Meer dan een reden voor TS om er eens goed naar te (laten) kijken kan de vergelijking van foto's ook niet vormen. Maar die reden lijkt me wel aanwezig......
 
Laatst bewerkt:
p.s. ik heb die plaatjes voor de gein over elkaar heen gelegd.
Is moeilijk te zien, maar scheelt bijna niks op de foto's.
De hoek van de vork is exact.

Maar goed, de foto's kunnen uit verschillende hoeken zijn, of iets anders.

Ik ga het allemaal ff meten.

hornetdual.jpg
 
Laatst bewerkt:
aangezien de motor naar rechts trekt als ts remt,en het wiel dan dichter bij de uitlaat komt,denk ik dat de rechtse veerpoot niet goed vast zit in de onderste kroonplaat.

Dus dat als ie remt,dan de rechtse poot verdraaid of wegbuigt,en zo het scheeftrekken veroorzaakt en ook het dichterbij komen van het wiel naar het blok,en zo net de uitlaat raakt.

ik zeg ook maar wat ;)
 
Laatst bewerkt:
aangezien de motor naar rechts trekt als ts remt,en het wiel dan dichter bij de uitlaat komt,denk ik dat de rechtse veerpoot niet goed vast zit in de onderste kroonplaat.

Dus dat als ie remt,dan de rechtse poot verdraaid of wegbuigt,en zo het scheeftrekken veroorzaakt en ook het dichterbij komen van het wiel naar het blok,en zo net de uitlaat raakt.

ik zeg ook maar wat ;)
dat zou niet kunnen ,want dan zou de binnenpoot gewoon draaien in de buitenpoot ,en er zit geen buigveer in als vooras
 
Het valt mij op bij het "stoppie" dat het spatbord eerder de radiator zal raken.
Er zit nog plenty ruimte tussen de uitlaat en het voorwiel terwijl de vering helemaal ingeduwt is.
honda-hornet-600-s-01-585-main.jpg


Als je toch gaat controleren (en meten?) check dan meteen of er geen andere kroonplaten gemonteerd zijn.
 
heb ik ook effe gedacht ,dat er miss standaard een 16 inch wiel inhoort en er nu een 17 inch wiel in zit ,maar gezien de afstand van het spatbord zal het wel niet.

De Hornet is in eerste instantie uitgebracht met een 16 inch voorwiel, latere modeljaren hadden een 17 inch voorwiel. Volgens mij had de "S" versie al meteen het 17 inch wiel, maar mogelijk is er een Honda kenner die dat zeker weet?
 
als je de kuip eraf haalt word het duidelijk,
er is nu al goed te zien dat de vorkpoot onder de kuip niet in lijn ligt met het deel van de vorkpoot boven de kuip.
leg maar een A4 over je beeldscherm in lijn met het onderste deel van de vork,je zult zien dat ie boven de kuip verspringt.
 
Zou niet moeten kunnen, met maximaal inveren hoort je voorwiel vrij te kunnen draaien,
Gezien je al eerder problemen met je voorvork hebt gehad, zou ik mijn motor maar een heel goed nakijken.
 
De Hornet is in eerste instantie uitgebracht met een 16 inch voorwiel, latere modeljaren hadden een 17 inch voorwiel. Volgens mij had de "S" versie al meteen het 17 inch wiel, maar mogelijk is er een Honda kenner die dat zeker weet?
Stel dat de bandenhoogte van een 16 en 17 inch hetzelfde zou zijn (wat volgens mij niet zo is want een 16 inch band heeft een grotere hoogte) dan is het verschil maar 0.5 inch.
Als ik naar de foto van die stopie kijk dan zit daar veel meer ruimte tussen dan 12,7mm.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan