De GT750 van Joost

Vanmiddag nog naar weten te kijken? Of ben je alleen bezig geweest met je fancy schmancy ledjes?

Speaking of which, mn led achterlichtjes van Ebay kwamen binnen vandaag, ik moet stroom besparen omdat de accu niet echt geweldig bijlaad, zeker niet met de verlichting aan.

2013-03-28122600.jpg


Hier zit er 1 led lamp en 1 gloeilamp in, ben erg tevreden met het feit dat je haast geen verschil kunt zien :)

2013-03-28123134.jpg

2013-03-28123141.jpg


Dit is met 2x led

2013-03-28123151.jpg


En nee Tom, moest naar college...
 
Gisteravond nog even gekeken naar het 2 van de 3 cilinders verhaal. En wat blijkt nu, met starten staat ie te rijk, daardoor slaat de middelste cilinder vet maar hij blijft wel als een malle injecteren, gevolg is dat er een plas benzine in de cilinder komt en die helemaal niet meer gaat lopen!
Bougies schoongemaakt, gechecked, eentje vervangen en voila, 3 van de 3 :)
Uiteraard 5 min later weer niet meer, maargoed... Ik weet nu waar het door komt.
 
Is dat een 175 CZ die ik er achter zie staan? *O*

ik heb geen donder verstand van injectie afstellen, maar het lijkt me best moeilijk, zeker risicovol als hij ergens te mager staat..
 
Per cilinder zijn er 2 krukwangen en tussen elk setje krukwangen zit een keerring, om de carterdrukken van de cilinders van elkaar te scheiden. Wil je deze keerringen dus vervangen, moet de krukas in de lengte richting uit elkaar worden geperst. Dit is nog soort van te doen thuis (met een flinke pers weliswaar), maar de moeite zit em in het in elkaar zetten, de krukwangen moeten natuurlijk precies in lijn met elkaar zitten anders slingert de hele donderse bende uit elkaar! En als je het bijna goed doet, zijn je lagers en keerringen vrij snel weer aan de beurt.

Pff wel stom dat het in elkaar geperst zit, ik dacht er zal wel een bus met klembouten of iets dergelijks tussen zitten.. Maargoed, zo gauw zal zo'n keerring ook niet gaar zijn wel?
 
Wat een werk maar je bent al heel ver en het resultaat is al erg mooi.
Heb vroeger zelf diverse GT's gehad en met de 750 geraced.

Fons
 
Ik had voor de time-being een oude bougie erin gestoken om de verzopen kapotte te vervangen. Maar dat was weer een gestoorde bougie :+ dus de motorcomputer begon weer te resetten op random momenten en het geheel liep weer voor geen meter :(

Oude bougie er weer in en het resetten was weg, maar ding loopt nog steeds niet goed. En om het erger te maken, de lambda sensor geeft geen (goed) signaal meer. Na wat friemelen doet die het af en toe maar kan er niet meer mee dataloggen. Heb em eruit gehaald en schoon gemaakt maar dat mocht niet baten. Nu eerst een nieuw bougietje erin, misschien verpest die half lopende cilinder (pure benzine?) wel de lambda sensor metingen. Ben het wel beetje zat nu, ding moet gewoon werken! Geen rare problemen meer :P !

Ik heb ook nog 2 vraagjes voor de lezers;
- Na montage van de led achterlichten werken de knipperlichten niet meer, hele bende doet een perfecte kerstboom imitatie als ik knipper. Enig idee?
- De tandwieldrager van het GSXR achterwiel moet worden afgedraaid, heeft iemand een adresje daarvoor in de buurt van Enschede?
 
Ik had voor de time-being een oude bougie erin gestoken om de verzopen kapotte te vervangen. Maar dat was weer een gestoorde bougie :+ dus de motorcomputer begon weer te resetten op random momenten en het geheel liep weer voor geen meter :(

Oude bougie er weer in en het resetten was weg, maar ding loopt nog steeds niet goed. En om het erger te maken, de lambda sensor geeft geen (goed) signaal meer. Na wat friemelen doet die het af en toe maar kan er niet meer mee dataloggen. Heb em eruit gehaald en schoon gemaakt maar dat mocht niet baten. Nu eerst een nieuw bougietje erin, misschien verpest die half lopende cilinder (pure benzine?) wel de lambda sensor metingen. Ben het wel beetje zat nu, ding moet gewoon werken! Geen rare problemen meer :P !

Ik heb ook nog 2 vraagjes voor de lezers;
- Na montage van de led achterlichten werken de knipperlichten niet meer, hele bende doet een perfecte kerstboom imitatie als ik knipper. Enig idee?
- De tandwieldrager van het GSXR achterwiel moet worden afgedraaid, heeft iemand een adresje daarvoor in de buurt van Enschede?


Wat gebeurt er als je helemaal geen lampjes in het achterlicht doet?
 
Laatst bewerkt:
Ik had voor de time-being een oude bougie erin gestoken om de verzopen kapotte te vervangen. Maar dat was weer een gestoorde bougie :+ dus de motorcomputer begon weer te resetten op random momenten en het geheel liep weer voor geen meter :(

Oude bougie er weer in en het resetten was weg, maar ding loopt nog steeds niet goed. En om het erger te maken, de lambda sensor geeft geen (goed) signaal meer. Na wat friemelen doet die het af en toe maar kan er niet meer mee dataloggen. Heb em eruit gehaald en schoon gemaakt maar dat mocht niet baten. Nu eerst een nieuw bougietje erin, misschien verpest die half lopende cilinder (pure benzine?) wel de lambda sensor metingen. Ben het wel beetje zat nu, ding moet gewoon werken! Geen rare problemen meer :P !

Ik heb ook nog 2 vraagjes voor de lezers;
- Na montage van de led achterlichten werken de knipperlichten niet meer, hele bende doet een perfecte kerstboom imitatie als ik knipper. Enig idee?
- De tandwieldrager van het GSXR achterwiel moet worden afgedraaid, heeft iemand een adresje daarvoor in de buurt van Enschede?

Omdat het af en toe buiten nog sneeuwt?
 
Wordt de lambda niet verklooid omdat er toevallig nog benzine in je middelste uitlaatbocht onderin staat, of zo? Geen idee, maar gezien je eerdere post dat er benzine door je pakking lekte, lijkt mij dat misschien mogelijk...
 
Door een misfire (door bijvoorbeeld slechte bougie of te rijk mengsel) geeft je lambdasonde heel even een zeer arm mengsel aan (meest arme dat je sonde kan aangeven, een AFR van 19 ofzo). Dit komt doordat je plots veel zuurstof in je uitlaat krijgt.

Ook een uitlaat die niet 100 % lekdicht is kan zeer vreemde metingen veroorzaken. Zuurstof wordt langs het lek naar binnen gezogen en de meting zal armer zijn dan het mengsel is. Als je motor stabiel loopt, maar je lambdawaarde schommelt erg, is waarschijnlijk je uitlaat niet lekdicht.
 
Zonder lampjes of met normale gloeibolletjes werkt alles naar behoren..


Ik begrijp niet goed hoe het achterlicht circuit invloed kan hebben op het knipperlicht circuit..
Ik heb thuis het schema van de GT750 en zal daar eens in kijken.

Meestal duiden dit soort symptomen op slechte aarde van de betreffende stroomafnemer (het achterlicht). Wil je dat eens controleren?
 
Door een misfire (door bijvoorbeeld slechte bougie of te rijk mengsel) geeft je lambdasonde heel even een zeer arm mengsel aan (meest arme dat je sonde kan aangeven, een AFR van 19 ofzo). Dit komt doordat je plots veel zuurstof in je uitlaat krijgt.

Ook een uitlaat die niet 100 % lekdicht is kan zeer vreemde metingen veroorzaken. Zuurstof wordt langs het lek naar binnen gezogen en de meting zal armer zijn dan het mengsel is. Als je motor stabiel loopt, maar je lambdawaarde schommelt erg, is waarschijnlijk je uitlaat niet lekdicht.

Kijk, dit is nu informatie waar ik op zat te wachten! Ik kon zelf niet goed beredeneren of een misfire juist heel arm (door veel zuurstof wat anders verbrand wordt) of juist heel arm zou zijn (door de pure benzine). Maar blijkbaar is het dus dat eerste ;) Dan ga ik eerst een nieuwe bougie halen en daarna weer naar de wideband kijken.

@Blue_eyes, Ik verwacht ook een aarde probleem ja, maar het achterlicht heeft goeie aarde (al gemeten) en de knipperlichten ook (ook gemeten). Het viel me wel op dat het pootje-op-de-stekker-naar-de-achterlichten-behorende-bij-de-remlichten OOK aarde was (ipv zwevend wat ik zou verwachten). Misschien zit er dus iets mis in mn remlichtschakelaar bedrading.
 
Kak! Er is toch echt iets mis met de wideband, nieuw bougietje erin, ding flink stuk armer gezet (bleef verzuipen, toch raar want dat deed die eerder niet?) en ik krijg nog steeds een bizar onbruikbaar signaal, heel jammer want ik had net een goeie run gedaan met veel verschillende belastingen om de mapping goed te maken ;(

Voordeel is wel dat na het armer zetten hij 3x zo hard gaat en de bougietjes een koffiekleurtje beginnen te krijgen :)
 
Zeker juiste tabel voor je controller in de kdfi geladen? Bij megatune kan je dat instellen bij Tools -> Calibrate AFR (ofzoiets ongeveer, heb de software nu niet bij de hand).

Goede massa tussen lambdacontroller en kdfi?
 
Ja de sensor deed het eerder wel gewoon goed, er is iets kapot/fout gegaan. Nadat de middelste cilinder verzopen was en toen de motor daarna een tijdje op 2 cilinders heeft gelopen is de sensor raar gaan doen.

Voornamelijk heel hoge AFR (19, dus max) en dipt af en toe naar normalere waarden om vervolgens heel raar gedrag te vertonen (stijgende AFR met constant toerental en TPS). Klinkt een beetje als een kapotte sensor vrees ik...
 
Uitlaat zeker 100 % lekdicht? Tabel en massa nagekeken (even extra massakabel tussen controller en kdfi trekken)?

Lambdasondes kunnen niet zo goed tegen veel te rijke mengsels (of en cilinder die niet meedoet..), maar zo snel gaat dat volgens mij niet.
 
Speaking of which, mn led achterlichtjes van Ebay kwamen binnen vandaag, ik moet stroom besparen omdat de accu niet echt geweldig bijlaad, zeker niet met de verlichting aan.

[afbeelding]

Hier zit er 1 led lamp en 1 gloeilamp in, ben erg tevreden met het feit dat je haast geen verschil kunt zien :)

[afbeelding]
[afbeelding]

Dit is met 2x led

[afbeelding]

En nee Tom, moest naar college...

Zijn die lampjes achterlicht & remlicht in 1?

Ik snap ook niet hoe een achterlicht wat te doen heeft met de knippers, erg vreemd..
 
Laatst bewerkt:
Led lampjes zijn idd remlicht en gewoon licht in 1, heb er nog niet echt goed naar gekeken, maar zal wel een aarde probleem zijn, ik verdenk het knipperlicht relais, dat was namelijk $1 van ebay...

Wim_V; controller zit ingebouwd in de KDFI maar heeft wel eigen aarde, die is in ieder geval goed (gemeten). Uitlaat is vast niet 100% luchtdicht, maar 95% durf ik wel te stellen ;) Lambda heeft het wel goed gedaan, dus de tabel en instellingen waren goed, die sensor is er gewoon mee gekapt vrees ik. Dus daarom heb ik die zojuist in de ultrasoon reiniger gemikt. Geen idee of ze daar tegen kunnen maar er kwam een beste wolk zwarte zut uit en kapot was die toch al!

Verder heb ik dit gedaan, details (en meer foto's) komen later, nu eerst weer studeren ;)

2013-04-06184541.jpg
 
Uitlaat is vast niet 100% luchtdicht, maar 95% durf ik wel te stellen ;)
Ik zou toch echt zorgen dat je uitlaat eerst perfect afsluit. Ik heb vroeger al veel te lang zitten zoeken naar probleem, waar achteraf een klein lekje voor een foute meting bleek te zorgen :) Vanaf dat er ergens ook maar een beetje zuurstof naar binnen gezogen wordt, kunt je eigenlijk niets meer doen met je meting.

Lambdasondes kunnen voor zo ver ik weet niet tegen vocht, ik zou dus maar een andere bestellen :P
 
Ik zou toch echt zorgen dat je uitlaat eerst perfect afsluit. Ik heb vroeger al veel te lang zitten zoeken naar probleem, waar achteraf een klein lekje voor een foute meting bleek te zorgen :) Vanaf dat er ergens ook maar een beetje zuurstof naar binnen gezogen wordt, kunt je eigenlijk niets meer doen met je meting.

Lambdasondes kunnen voor zo ver ik weet niet tegen vocht, ik zou dus maar een andere bestellen :P

Oke, dan zal ik de kiertjes tussen de demperhuls en binnenwerk dichtsmeren met uitlaatpasta en voor het idee ook de uitlaatpakkingen vol smurrie-en ;)

Ik weet dat die sensoren gevoelig zijn, maar een uitlaat is natuurlijk ook geen prettige omgeving, een LPG auto of door-oude-mensen-bereden-auto spuwt er tenslotte ook flinke hoeveelheden vocht uit, denk dat die sensor best wel wat kan hebben. We gaan het zien!
 
De demper is natuurlijk niet meer zo kritisch, ik neem aan dat de sonde in de voorbocht zit?

Die damp/condens in de gassen is de reden waarom de sonde altijd schuin naar boven moet staan, zo kan het water niet in de sonde lopen.
 
De sensor zit voor het dikste deel van de uitlaat maar niet in de voorbocht, daar is de diameter van de pijp te klein voor en dan blokkeert de sensor de halve pijp. Ook wilde ik de sensor niet in de voorbocht van 1 cilinder zetten maar na de collector.

Deze foto kun je NET de sensor bung zien zitten, rechter uitlaatflens (deel wat dus aan de cilinder monteert) en dan net links daarvan zie je een las zitten, dat is de bung.
2013-03-02180912.jpg


En op deze foto kun je met wat verbeelding ook wel verzinnen waar die zit..
2013-03-02213256.jpg
 
He Joost,

ik kijk af en toe eens mee naar je project: erg gaaf.

Over die LED-lampen. Je knipperlichtrelais gaat uit van een bepaalde spanningsval over de knipperlichten. Die is minder diep/hard/groot bij LED dan bij gloeilampen. Het betekent dat de weerstand van de LEDs te licht is. Die zou je moeten verzwaren (weet de formules er niet voor). Maar daarmee verlies je dus weer spanning en heb je netto je laadprobleem niet opgelost.

Kun je je dynamo niet upgraden?
 
He obonobo, de knipperlichten zijn nog gewoon halogeen :) aangezien die toch eigenlijk maar amper aan staan en ledjes zoveel minder licht geven. Daarnaast is het knipperlicht relais wat erin zit al een "LED" relais ;) Maar toch bedankt voor het meedenken!

De dynamo opgraden zou wel een mooie oplossing zijn, maar op het moment lijkt het allemaal net goed te gaan zo met de LED lampjes e.d. Achteraf gezien was die temperatuurmeter in het dashboard (die laatst opeens sluiting gaf en de zekering eruit knalde) waarschijnlijk al die tijd al een beetje gaar en onmogelijk veel stroom aan het trekken. Mocht het nou toch nog fout gaan kan/ga ik eerst de kabels in het laadcircuit vervangen voor dikkere en zorgen dat alle verbindingen/connectors zo goed mogelijk zijn (evt. zelfs doorsolderen als het moet), kan vast geen kwaad na 40 jaar ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan