De GT750 van Joost

Heb je nou behalve het extra blok op een gegeven moment ook nog een hele extra motor erbij?
Want op een gegeven moment is het frame oud en wit?

Wat zijn het toch een supergave motoren.....ben jaloers op je,(wel blij voor je!)
 
@wynand; Ergens in het verhaal koop ik een racekuip? Die moest 80 euro kosten geloof ik en toen ik bij de beste man stond vroeg die:"Ja ik heb nog wat andere onderdelen, heb je daar interesse in?" En eigenlijk hoefde ik dat niet zozeer, ik had tenslotte een complete motor, maarja, toch maar even gekeken wat het dan precies was en wat hij ervoor moest hebben. "Voor 100 euro mag je alles meenemen" "175 voor kuip en onderdelen?" "Nee, alles" ".... oke!"
Bleek een meer dan complete GT in onderdelen te zijn ;)
 
@wynand; Ergens in het verhaal koop ik een racekuip? Die moest 80 euro kosten geloof ik en toen ik bij de beste man stond vroeg die:"Ja ik heb nog wat andere onderdelen, heb je daar interesse in?" En eigenlijk hoefde ik dat niet zozeer, ik had tenslotte een complete motor, maarja, toch maar even gekeken wat het dan precies was en wat hij ervoor moest hebben. "Voor 100 euro mag je alles meenemen" "175 voor kuip en onderdelen?" "Nee, alles" ".... oke!"
Bleek een meer dan complete GT in onderdelen te zijn ;)

Aha, wat een mazzel hebben sommige mensen, geweldig man!
En ga je er dan idd ook 2 compleet opbouwen?
 
Nee, die 2de GT is in best slechte staat, alles moet opnieuw gelakt, verchroomd etc. worden en het blok heeft 20 jaar ondersteboven open in een schuur gelegen. Maar ik heb uit die bult onderdelen al 2 carterdeksels gebruikt dus het was die 20 euro waard ;)

Vandaag stekker voor de lambda sonde via VW gekocht, 15 euro voor een stukje plastic, maarja, kan ook niet zonder!

Op termijn ga ik een nieuwe 3in1 lassen, iemand een goed(koop) adres voor RVS lasbochten? Ik wil eigenlijk niet van die dikke 2mm units, dan weegt die uitlaat alsnog als dieplood.
 
Nee, die 2de GT is in best slechte staat, alles moet opnieuw gelakt, verchroomd etc. worden en het blok heeft 20 jaar ondersteboven open in een schuur gelegen. Maar ik heb uit die bult onderdelen al 2 carterdeksels gebruikt dus het was die 20 euro waard ;)

Vandaag stekker voor de lambda sonde via VW gekocht, 15 euro voor een stukje plastic, maarja, kan ook niet zonder!

Op termijn ga ik een nieuwe 3in1 lassen, iemand een goed(koop) adres voor RVS lasbochten? Ik wil eigenlijk niet van die dikke 2mm units, dan weegt die uitlaat alsnog als dieplood.


Ik heb je een PM gestuurd met een tip voor RVS
 
Nee, die 2de GT is in best slechte staat, alles moet opnieuw gelakt, verchroomd etc. worden en het blok heeft 20 jaar ondersteboven open in een schuur gelegen. Maar ik heb uit die bult onderdelen al 2 carterdeksels gebruikt dus het was die 20 euro waard ;)

Vandaag stekker voor de lambda sonde via VW gekocht, 15 euro voor een stukje plastic, maarja, kan ook niet zonder!

Op termijn ga ik een nieuwe 3in1 lassen, iemand een goed(koop) adres voor RVS lasbochten? Ik wil eigenlijk niet van die dikke 2mm units, dan weegt die uitlaat alsnog als dieplood.


Ik heb je een PM gestuurd met een tip voor RVS
 
Spypic van de GT op de brug:
I3NXIzS.jpg


:+
 
Zo, week verder, maar ik heb niet stil gezeten, sterker nog, het gebrek aan activiteit hier komt door een overdosis aan activiteit in de werkplaats.
Het begon met een bergje onderdelen,
2013-02-18123633.jpg

Een widebandsensor, koelvloeistof sensor met aangepast thermostaathuis, inlaatlucht temperatuur sensor en relais met houders.
Zo ook nog een fototje van de throttlebodies met IAC (intake air control) valve.
2013-02-18123640.jpg

En dit zijn alle spullen bij elkaar die nodig zijn, kabelboom, stekkers, sensoren, etc.
2013-02-18123648.jpg

En zo begon het, kale GT
2013-02-18150022.jpg

2013-02-18150029.jpg

Valt me toch elke keer weer op hoe breed het blok en hoe smal het frame is ;)
2013-02-18150150.jpg

Gaatje in luchtfilter voor inlaatluchttemperatuur sensor
2013-02-18163642.jpg

Thermostaat huis omgewisseld voor de gene met sensor
2013-02-18173916.jpg

2013-02-18174018.jpg

2013-02-18174403.jpg

Throttlebodies, brandstofpomp en drukregelaar gemonteerd op een subframepje
2013-02-18173921.jpg

Ff getest hoe het eruit ziet met de zijkappen erop,
2013-02-18180751.jpg

2013-02-18180758.jpg

2013-02-18180815.jpg

2013-02-18180830.jpg

Accubak verwijderd om ruimte te maken voor alle nieuwe onderdelen
2013-02-18191016.jpg

Ik wilde een nieuwe accubak maken omdat de originele bak heel inefficient qua ruimte was en een suf bakje had wat ik niet meer ging gebruiken. Dus, oude random accubak in stukken geslepen om straks om de accu te passen.
2013-02-18192751.jpg

Zodat ik deze niet hoef te verzagen
2013-02-18210422.jpg

Inelkaar
2013-02-18210427.jpg

Ophangpunten van deze extreem ralle accubak geslepen
2013-02-18210431.jpg

Voila!
2013-02-18220920.jpg

Toen was het tijd voor slangetjes en adaptors
2013-02-19141925.jpg

2013-02-19141939.jpg

Ook maar de tijd genomen om de originele kabelboom ellende een beetje op te frissen incl. Nieuw start relais
2013-02-19141946.jpg

2013-02-19174115.jpg

Nieuw stangetje voor bediening van de oliepomp
2013-02-19174048.jpg

Heul lelijke beugel voor de brandstofpomp, maar het moet maar even, eerst kijken of alles werkt voordat ik teveel moeite steek in een beugeltje
2013-02-19174058.jpg

Accubak voorzien van een plaat aan de voorkant op de KDFI op te monteren
2013-02-19210312.jpg

2013-02-19212355.jpg

En toen begon de draadjes ellende!
2013-02-19210320.jpg

2013-02-20122144.jpg


2013-02-19222914.jpg

De wideband lambda sensor met moer die in de uitlaat gelast moet worden
2013-02-20181321.jpg

Tadaa, brandstofleidingen!
2013-02-20181135.jpg

Begin van het bedraden van de relaishouders, heb ook maar de ouderwetse glazen zekeringhouder in de kliko gegooid en vervangen voor een steek zekering.
2013-02-20175642.jpg

2013-02-20173412.jpg

De ontstekingscomputer moest verhuizen naar het achterspatbord
2013-02-20104229.jpg

Draadjes van de ontstekingscomputer gepikt om als voeding en RPM signaal te dienen
2013-02-20121000.jpg

De stekkers voor de sensoren
2013-02-20130832.jpg

GT eigenaren zullen dit dekseltje wel herkennen, gaat over de startmotor heen en een koelvloeistofslang gaat er doorheen. Aangezien ik dit een waardeloze constructie vind heb ik van het gat een sleuf gemaakt om montage wat makkelijker te maken ;)
2013-02-20144058.jpg

Deze lelijke homp is een 3 weg splitsing voor de voeding van de injectoren, ik wilde voorkomen dat hier vocht in zou komen, dus lekker veel krimkous gebruikt
2013-02-20130844.jpg

Draadjes..
2013-02-21123940.jpg


De connectors die bij de cinch behuizing van de KDFI horen, vreselijke dingen, priegelig, klein, bijna onmogelijk om goed in elkaar te zetten EN dikke draden (zoals van de voeding) passen niet eens? Gelukkig heb ik een boor en veel geduld, dus het bedraden van deze plug heeft me “slechts” 1 middag gekost..
2013-02-21120513.jpg

2013-02-21125230.jpg

2013-02-21135259.jpg

Laatste draadje!
2013-02-21135306.jpg

2013-02-21150715.jpg

Ledjes zijn een goed teken!
2013-02-21161156.jpg

Aan de intensive care ;) grote accu als voeding, klein benzine tankje, laptop voor de instellingen
2013-02-21210809.jpg

It’s alive!
2013-02-21165626.jpg

Wat moet er nu nog gebeuren? Widebandlambda monteren en aansluiten en natuurlijk de hele bende aan de praat krijgen!
Problemen tot nu toe waren niet ontstoorde doppen en bougies die de ECU continue lieten resetten, enorm veel ruis op het RPM signaal door het “zingen” van de bobine en een klapperend brandstofpomp relais wat kwam door een foute instellingen ergens.
Op het moment loopt hij nog steeds niet omdat de injectoren niet willen vuren, de software lijkt het wel te doen/proberen, alle signalen kloppen, maar als ik op de injectoren meet gebeurt er niks. Nog niet helemaal duidelijk wat hier aan de hand is dus heb ik een mailtje gestuurd naar K-data waar ik binnenkort antwoord op verwacht.
 
Ja, ik ben ook benieuwd hoe zo'n grote 2 takt rijd, kun je er rustig mee touren zoals met een jawa of geeft hij alleen peut bij hoge toeren?
 
Het rijdt zoals je verwacht van een grote 2 takt denk ik; de cc's zorgen voor koppel (het schijnt dat je in zn 5 van 50 naar bijna 200 kunt), dus ja toeren kan prima, maar draai em open en dan krijg je een mooie schop onder je kont bovenin.

Het is wel heel erg afhankelijk van de uitlaat die je eronder hebt hangen, met de 3 in 3 die ik had was het onder de 4 a 4,5 bijna dood en daar boven schoot ie er vandoor, leuk, maar niet met die fietsbanden eronder. Nu met de 3 in 1 kan je in zn 3 wegrijden ongeveer, maar top-end heeft er wel onder te lijden.
 
Ben heel benieuwd, is weer eens wat anders dan de conventionele poorttiming, carbs en sproeiers.

Heb je hem voor de verbouw nog op een bank gehad? Zou leuk zijn om de kromme's te vergelijken. Kijken wat het brengt, naast de vele knutsel uurtjes.
 
Nee, heb em niet op een testbank gehad, hij heeft nooit goed gelopen met de carbs maar het is verder een standaard blok dus ik gok op standaard vermogen.

Als de injectie goed afgesteld staat wil ik em op de testbank zetten voor de laatste puntjes op de i.
 
Nee, heb em niet op een testbank gehad, hij heeft nooit goed gelopen met de carbs maar het is verder een standaard blok dus ik gok op standaard vermogen.

Als de injectie goed afgesteld staat wil ik em op de testbank zetten voor de laatste puntjes op de i.

Ik ga mee ;)
 
Ben benieuwd, hoe doe je het eigenlijk met de smering ?
of kun je gewoon mengsmering gebruiken met die injectors?
 
Ben benieuwd, hoe doe je het eigenlijk met de smering ?
of kun je gewoon mengsmering gebruiken met die injectors?

Dan zou hij onder de zuiger moeten injecteren anders loopt o.a. het big- en small-end droog..
 
De gt heeft een olie injectiesysteem, injecteert direct in de krukaslagers en tegen de zuigers, dus ik hoef gelukkig geen mengsmering te injecteren. Al denk ik overigens dat dat best kan, de viscociteit is wel een beetje anders maar denk dat daar wel tegen te compenseren is.

Ik ben overigens de afgelopen dagen in gevecht geweest met de motorcomputer, ding wilde niet 3 injector kanalen gebruiken. Als ik em nu wijs maak dat het een 4takt 6cilinder is begint het al meer te kloppen maar dan klopt het toetental niet meer, dus ik ben nu aan het stoeien met sequentiele injectie, maar het is allemaal nog een beetje vaag.

Het positieve nieuws is wel dat ik een paar plofjes heb gehoord en dat ik steeds meer grip krijg op de ECU :) hopelijk heb ik het een dezer dagen uitgevogeld.
 
Sjonge, dit is echt het hogere werk, dus met recht uit`vogel`en.


Heel veel succes en ben heel benieuwd of het je lukt(hoop het zeker!)
 
Terug
Bovenaan Onderaan