Het grote Husaberg topic 2

1
ja

2
ophangen punt met gele pijl

3:
knipperlicht volgens mij, of misschien ventilator. Niet noodzakelijk, zou hem wel even afplakken.

4:
Kan zijn dat je een bougie hebt zonder dik bovenstukje, en een dop voor met. Bovenstukje kun je er vaak op draaien (zit draad op het puntje)

5:
Kan prima zonder het blok eruit te halen. Beetje siliconenspray gebruiken om het wat soepel te laten gaan. Zelfde als bij je vriendin als ze wat last heeft van droogte :+

6:
Filter is uitspoelen met filtercleaner of benzine, daarna uitwassen en met warm water+schoonmaakmiddel zodat de vette laag van de benzine weg is, en dan opnieuw inolien.
Filtertje kost 10 a 15euro.
 
Hé, bedankt man!

Stekkertje zal wel van de ventilator zijn, want die zit er bij mij niet op.

Er zit wel een bovenstukje op de bougie, maar die is dan waarschijnlijk niet dik genoeg. Bij een oude bougie van m'n Husky zat inderdaad niet zo'n bovenstukje, daar zag ik de schroefdraad zitten.

Bij die mof tussen carb en cilinder, was mijn bedachte werkwijze wel goed? Of hoef je niet eens die rubberen mof tussen frame/airbox en achterkant carb los te halen?
 
Je kunt hem er gewoon tussen frotten.

rubber is vrij soepel, carb kan achter de cilinder blijven.
 
Gisteren wat lopen knutselen aan m'n FS 450 uit 2006. Wilde de benzineslangetjes vervangen want er zat een scheurtje in bij het rechter kraantje. Toen vielen me een paar dingen op, misschien dat jullie antwoord hebben op mijn vragen.

1) De aansluiting van de benzineslang op de carburator (zie rode pijl hieronder) kan ronddraaien. Dit is neem ik aan normaal? Zal wel zijn omdat het slangetje dan wat makkelijker te (de)monteren is vanwege de beperkte ruimte?

[afbeelding]


2) Ik merkte ook dat de spanningsregelaar gewoon los op de cilinderkop lag. Dat is vast niet de bedoeling. Op plaatjes in de Repair Manual

[afbeelding]

en de Spare Parts Manual

[afbeelding]

zag ik dat 'ie aan een daarvoor bestemd lipje vastgebout moet worden, maar dat lipje heb ik helemaal niet! Ik heb wel een andere bevestigingsmogelijkheid gevonden (zie gele pijl), moet 'ie daaraan of hoort daar weer wat anders op? Ik kan 'm ook aan de achterste bout van de ignition coil (ontstekingsspoel?) (rode pijl) vastmaken, maar misschien zit 'ie dan te dichtbij de spoel? Weet niet of dat kwaad kan? Kan me voorstellen dat die twee dingen een eindje uit elkaar moeten vanwege warmte of interferentie of zoiets?

[afbeelding]

3) Ik zag ook aan de rechterzijde boven het blok een los stekkertje hangen (rode pijl). Waar is die voor?

[afbeelding]

4) Het viel me ook op dat de bougiedop niet helemaal klemvast op de bougie zit, hij rammelt een beetje. Is dit normaal? Ik vraag me af of er wel de juiste bougie in zit, de metalen bovenkant van de bougie lijkt te klein voor de aansluiting in de bougiedop. Had nog een oude bougie van mijn Tuono liggen en die pastte wel klemvast in de bougiedop. Verder loopt de motor goed hoor, maar vraag me af of dit wel zo hoort.

5) De rubberen mof tussen carb en inlaatpoort zitten wat droogtescheurtjes in. Ik zit te denken om dat preventief te vervangen, maar dat lijkt me een kloteklus, omdat je volgens mij heel weinig ruimte hebt. Is dat überhaupt wel mogelijk zonder het blok eruit te halen? Eerst de rubberen mof tussen frame (airbox) en carb eraf, en dan de carb los van de cilinder halen? Is dit een beetje te doen of ben je dan oneindig lang aan het kutten? Of pas doen als 'ie echt kapot is of als het blok er voor een andere reden uitmoet?

6) Tenslotte, het luchtfilter: gewoon schoonmaken/uitspoelen in warm water, goed laten drogen en met filterolie opnieuw in olieën? Of kan je beter gewoon een nieuw filter kopen? Wat kost zo'n filter? Het filter is niet aan het verpulveren of zo, maar gewoon een beetje vies. 't Is natuurlijk ook gewoon een supermoto, geen enduro.


Bedankt alvast voor de antwoorden die natuurlijk gaan binnenstromen. ;)

3] inderdaad de aansluiting voor plug and play KTM ventilator,
afplakken helpt want er staat constant12v op

4]Mij bevallen de[originele] bougies met dikke bovenkant het best ,
bougies met dunne schroefdraad bovenkant, daar zit een bougiedop
[voor dunne aansluiting]
nogal los op en omdat het nogal trilt wordt het erger

originele Husaberg bougiedop zit een rubbermof omheen
die zit klem in de kop, zodat hij niet rammelt
en er geen water in kan lopen .

Maar bij mij ging hij toch wel eens los, dus heb ik hem met
2 t rips tegen losschieten geborg
 
Laatst bewerkt:
Dacht dat het pechduiveltje wel ff genoeg gedaan had,
nadat ik m'n 2007 kop gesloopt had .
Na het samenvoegen van m'n 2007 onderblok en 2003 kop
bleek er koelvloeistof in m'n olie te komen :$ .
Na demontage geen lekke o-ring of pakking aan getroffen :( .
Dus toen maar het 'reserve onderblok gemonteerd[balansgewicht
en tussenas gemonteerd].
En daar m'n 2003 kop [na vlakken voor de zekerheid] weer op gezet.
en lopen , }) .
Tot zaterdag avond, voelde m'n power afbouwen en hoorde
flinke klep speling .

Wat denk je , tuimelaar van de inlaatkleppen gebroken :o
full

full


:( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :(

Anderhalf jaar heeft m'n Monster heerlijk gedraaid
en nu laat ie me ff flink in de steek.

Je ziet op de breuk een 'gladde' plek ,
lijkt op een giet foutje.

Nieuwe besteld en hopen dat hij snel in huis is :')
 
3] inderdaad de aansluiting voor plug and play KTM ventilator,
afplakken helpt want er staat constant12v op

4]Mij bevallen de[originele] bougies met dikke bovenkant het best ,
bougies met dunne schroefdraad bovenkant, daar zit een bougiedop
[voor dunne aansluiting]
nogal los op en omdat het nogal trilt wordt het erger

originele Husaberg bougiedop zit een rubbermof omheen
die zit klem in de kop, zodat hij niet rammelt
en er geen water in kan lopen .

Maar bij mij ging hij toch wel eens los, dus heb ik hem met
2 t rips tegen losschieten geborg
3) Wanneer ga je die ventilator nodig hebben? Waarom zit dat ding er niet standaard op?

4) Dan ga ik er maar een nieuwe - originele - bougie indraaien. (Welk type, dat weet jij vast uit je hoofd.) Er zit bij mij trouwens wel een rubberen mof om de bougiedop, maar het rammelt nog steeds, hij sluit dus niet het hele gat mooi af.

Ben jij soms monteur Madmenno? Je schijnt al het onderhoud zelf te doen. Je praat er over alsof je met Lego aan het spelen bent. Respect. :}

Succes met het herstellen van je schade.
 
Laatst bewerkt:
3: Tijdens kruip-sluip enduro kan het handig zijn, niet noodzakelijk.

@Menno

ik had nog tuimelaars liggen ;)
Wel raar, had je speling op je tuimelaarasje misschien?

@Hierboven
Husaberg blok is vrij simpele techniek. Met een beetje verstand krijg je zo'n ding echt wil uit en in elkaar :Y
 
Laatst bewerkt:
3: Tijdens kruip-sluip enduro kan het handig zijn, niet noodzakelijk.

@Menno

ik had nog tuimelaars liggen ;)
Wel raar, had je speling op je tuimelaarasje misschien?

@Hierboven
Husaberg blok is vrij simpele techniek. Met een beetje verstand krijg je zo'n ding echt wil uit en in elkaar :Y

Welk bouwjaar, 2001 /2003 daar zijn de inlaat tuimelaars langer
dan bij de 2004/2008

Ik zoek van allebei de inlaattuimelaar 8-) ,
2003 heb ik al besteld , maar dat kan ik evt afbellen ?!

Kan alleen zien dat er een zwakke plek op gietnaad zit,
ik ga m'n schakel waarschuwing ff 500rpm naar beneden
zetten.
Laatste tijd rijden we echt hard en moet ik echt
alles uit het monster persen , dus ik weet eigenlijk
wel waar het vandaan komt :+ .

Ik ben ooit begonnen met een band plakken ,
en brommers te repareren .

Als je je WP HB volgt dan is het heel goed te doen,
enig technisch inzicht helpt wel *D

Op de weg , willen de oudere Husa's bij warm weer
wel heet lopen.
Stoplichten zijn echt vervelend, ik zet hem meestal uit
als ik weet dat ik ff moet wachten .
Anders ga je snel naar de 100+ C
 
Wat doe je als je te horen krijgt dat er geen 2003 tuimelaars meer te krijgen zijn???
In mijn geval , kijken of ik iets kan [pas] maken.
Verschil tussen 2003 en 2007
full

full

Komt er op neer dat de 2003, 17mm langer is ,
dus dacht ik.
Als ik van mijn kapotte tuimelaar nou een vul bus van 17mm maak???
Dus slijpen en op maat maken
full

2003 heeft olietoevoer door tuimelaar as, 2007 heeft een
spatgaatje in de tuimelaar.
Dus die moet dicht anders verlies ik m'n oliedruk op tuimelaar .
full


Zo ook weer klaar, Het monster loopt/rijdt weer 8-) ,
vrijdag trek ik de kleppendeksel er ff af,
om te kijken hoe hij gelopen heeft

Zwart kijkers genoeg om te zeggen dat het niet kan,
maar proberen kan altijd *D .
EN VAAK LUKT HET OOK NOG :+
 
starten jullie de husa met de weer met of zonder choke?

als ik de mijne nu start met choke loopt die even een paar sec en slaat dan weer af, hij loopt ook heel langzaam, kick ik dan weer start die direct weer maar weer langzaam en slaat die weer af, daarna wil die niet meer starten met choke :N , dan moet ik 20X trappen zonder choke en beetje met het gas spelen, warm start de motor met 1 trap.

gaat om een FE501 2003

klepjes ontsteking nog niet gecontroleerd :/ trouwens omdat die warm eigenlijk wel goed loopt.
 
Laatst bewerkt:
Oh...ik heb nog een Öhlins achterschokker liggen voor een Husa van 1989 tot 1994...z.g.a.n.
Bij interesse krijg ik wel een pbtje.. € 140 ,-
 
heb ook nog een vraag, ben nu bezig met olie en filter verversen en gelijk maar kleppen stellen.

het viel op dat er wat metaal splinters op de magneet zaten en wat in het grof filter, tot hoeverre kan dit kwaad of is het gebruikelijk slijtage.

Tevens viel me op dat de carter ontluchting niet meer op de luchtfilter zit maar met een slang naar achter en daar een schuim stuk op, begreep dat dit meer gebeurd en dat dit ook geen kwaad kon? vind het er nogal slordig uitzien namelijk, kan er gewoon weer een slang terug op de luchtfiterkast?
 
starten jullie de husa met de weer met of zonder choke?

als ik de mijne nu start met choke loopt die even een paar sec en slaat dan weer af, hij loopt ook heel langzaam, kick ik dan weer start die direct weer maar weer langzaam en slaat die weer af, daarna wil die niet meer starten met choke :N , dan moet ik 20X trappen zonder choke en beetje met het gas spelen, warm start de motor met 1 trap.

gaat om een FE501 2003

klepjes ontsteking nog niet gecontroleerd :/ trouwens omdat die warm eigenlijk wel goed loopt.


als ik hem voor de 1ste keer start op de dag zet ik mijn choke aan als hij start valt hij soms ook trg stil dan zet ik gwn mijn choke af en start ik nog eens en dan blijft hij mooi draaien
 
Terug
Bovenaan Onderaan