Suzuki t500 opknapper gekocht

Pepijnwk

MF veteraan
4 jul 2006
2.535
6
Peize
Na van het voorjaar een Jawa van en buurjongen te hebben gekocht is het tweetakt virus toegeslagen. De Jawa had ik gekocht om weer eens lekker te kunnen sleutelen en om te zien of ik na al die jaren niet meer gereden te hebben op de motor het wel weer leuk zou vinden.
Nou dat was gelukt. De Jawa blinkt niet uit in schoonheid en prestaties en ik heb de t500 altijd al een erg mooie machine gevonden.
Ik zat me al een tijdje te verlekkeren aan een candy lavender T500 die bij Erik Potze te koop stond. maar met een dikke drieduizend euro vond ik dat te veel geld. Marktplaats afstruinen dan maar. Dan valt op dat deze machines eigenlijk weinig te koop komen! en als ze te koop taan dan weer voor boven de 2500 euro.
Maar toen zag ik een advertentie dat er een opknapper te koop kwam.Hij zou olie lekken.door gescheurd carter. Ik kon hem onder de 1000 euro kopen en er zaten redelijk veel onderdelen bij.
waaronder een reserveblok en nog een blok in gedemonteerde staat. Daarnaast ook nog een gedemonteerde krukas, wat benzine kranen en oliepompjes.

Helemaal naar Ede gereden en opgehaald. Waren aardige lui.

en naast de jawa in de schuur:


en onderdelen:





Bij controle van de papieren en frame bleek dat niet te kloppen |( |(
dat was balen.
Politie gebeld en de RDW en de een wist te vertellen dat ik steeds bij de ander moest zijn. Uiteindelijk wel te weten gekomen dat mijn motor niet gestolen was en dat er een kenteken was maar dat al sinds 2007 niet meer werd gebruikt. Ik zou dus de motor ter keuring kunnen aanbieden voor reactivatie van het kenteken.

dat was goed nieuws ook voor de verkoper. Die had alk aangegeven dat als iik van de koop af zou willen zien dit gewoon kon. Daarnaast heeft hij en ik ook naar een frame met kenteken gezocht maar die worden niet aangeboden.

Ik ga deze t500 in een rijdbare staat brengen. om vervolgens zaken te verbeteren en te perfectioneren. Hij hoeft niet in nieuwstaat te komen.
 
Ik heb het reserveblok opengemaakt om te zien wat ik tegen zou komen. Dit was een blok met 1400 cc aan de buitenkant dus dat zou voor mij de keuze zijn van het blok dat ik op zou gaan bouwen vanwege het beruchte randje dat in deze blokken al zou moeten zitten. Hierdoor blijft er iets meer olie beschikbaar voor de hogere versnellingen.
Toen ik de cilinderkoppen er af haalde verbaasde het me dat deze er als nieuw uitzagen:

zuiger als nieuw!:



Hoonsporen nog duidelijk zichtbaar:



wel al tweede overmaat zuigers (1,0):


maar dit was voor mij wel aanleiding te denken dat dit best eens een goed blok zou kunnen zijn.
Vorige eigenaar gaf aan dat dit blok hem was verkocht als geheel gereviseerd. dus dat zou nog wel eens kunnen! De krukasrevisie die ik van plan was om meteen te laten uitvoeren stel ik nu even uit omdat dit wellicht ook al gebeurd is. Best lang geleden weliswaar maar eerst maar een zien wat er gebeurt.
 
Laatst bewerkt:
Omdat de motor tezijnertijd weer voor de keuring moet bij de RDW was ik op zoek naar dempers omdat de binnendempers, van die op de motor zaten, geheel ontbraken.
Mij werd op dit forum overigens verteld dat dat niet nodig was voor de keuring omdat ze dan alleen naar framenummer zouden kijken en dat de motor nog niet zou hoeven lopen zelfs.
Ik neem het zekere voor het onzekere.
Op marktplaats uitlaten gevonden voor 60 euro:


met binnendempers:



maar die zijn dus niet helemaal ok. Nou ja ik stop ze er wel in. wellicht valt het mee.

Ook meteen een koplamp van ebay voor 20 euro gescoord omdat die van mij rood geverfd is. deze was erg roestig van binnen en ik heb deze meteen in de fertan gezet:



buitenkant gaat maar tezijnertijd moet er maar een betere komen.

 
Van de RDW had ik begrepen dat het frame uit 1972 stamt. Frame nummer valt in de range van het J type. Een mooi type maar niet in candy lavender.. dat is dan weer jammer. bij de koop zat er een zijlogo op en de ander kreeg ik er los bij:


op het j type horen die grote chromen plastic kapjes. Deze zijn lastig te verkrijgen maar ik vind ze wel mooi.
op marktplaats kwam er een voorbij en die kon ik voordelig overnemen:
hier al wel na wat poetswerk:



dit was de linker. Nu maar wachten op een rechter. Ach die komt vanzelf een keer. was mijn gedachte.
Toen ik bij Erik Potze was ( is voor mij redelijk dicht bij) om rubbers te halen voor nieuwe stepjes kickstart rubber en pakkingen voor de cilinders had hij nog wel zon rechter kapje liggen! die was wel duur maar ik had het nu compleet! Hij gafd aan wel 5 jaar opzoek gewesst te zijn naar een linker maar dat hij inj die vijf jaar er twee had aangeboden gekregen maar die waren beide gescheurd geweest. Ik had dus een mazzeltje gehad met die van mij!



ik denk dat ik die op de motor doe. Staat best goed bij het rood. Kan een spuitklus ook nog even achterwege blijven.

Ook moet ik nog opzoek naar andere banden.
De achterband, die er overigens nog redelijk ongebruikt uitziet is een Dunlop k 825 arrowmax maar 120/90 18 inch en loopt tegen het ketting scherm aan. Waarom ze deze band gekozen hebben is mij een raadsel! volgens mij echt te dik.
Voorband ius ook Dunlop Arrowmax 110/90 19 inch.

verder zitten er volgens mij geen originele spatborden op:

Voor:


en achter:



die het weet mag het zeggen.

iemand advies voor andere banden? Ik ben een rustige rijder die af en toe een tochtje maakt maar zal niet gaan racen o.i.d.
 
Leuk ding! Ziet er nog redelijk compleet uit. Ga ik effe volgen.

Ik heb laatst een GT500 (opvolger van deze) verkocht maar die was in een stuk slechtere staat. Chrome spul heb ik naar gezocht maar bijna niet te vinden voor een normale prijs.

Heb eventueel nog een Nederlands werkplaatshandboek in goede staat te koop, als je geïnteresseerd ben PM maar.

Banden: Bridgestone BT45 wordt veel gemonteerd. Niet echt dat klassieke profiel maar rijdt wel ontzettend goed.

Kijk ook even hier voor onderdelen: www.classic2strokesuzuki.com
 
Leuk ding! Ziet er nog redelijk compleet uit. Ga ik effe volgen.

Ik heb laatst een GT500 (opvolger van deze) verkocht maar die was in een stuk slechtere staat. Chrome spul heb ik naar gezocht maar bijna niet te vinden voor een normale prijs.

Heb eventueel nog een Nederlands werkplaatshandboek in goede staat te koop, als je geïnteresseerd ben PM maar.

Banden: Bridgestone BT45 wordt veel gemonteerd. Niet echt dat klassieke profiel maar rijdt wel ontzettend goed.

Kijk ook even hier voor onderdelen: www.classic2strokesuzuki.com
Bedoel je zo'n Peter's Motorboek? :


deze heb ik reeds. Als het hem is bedankt voor het aanbod als niet ben ik benieuwd welke je hebt!
 
Voorspatbord lijkt mij zeker origineel, achter weet ik het niet zeker. Is het spatbord gedeeltelijk zwart gespoten?
 
Ik heb bt45's op de bmnee zitten en ze bevallen me erg goed.
maar als je voor leuk gaat, barum/mitas heeft banden met coole jaren '70 profielen.. 8-)
 
Voorspatbord lijkt mij zeker origineel, achter weet ik het niet zeker. Is het spatbord gedeeltelijk zwart gespoten?
Ja spatbord is gedeeltelijk zwart. Voorspatbord heeft de puntjes iets omhoog wat ik nog niet ben tegengekomen. Achter lijkt van gt of van gt750. Het achterlicht is er wel van....
 
Ik heb bt45's op de bmnee zitten en ze bevallen me erg goed.
maar als je voor leuk gaat, barum/mitas heeft banden met coole jaren '70 profielen.. 8-)
Ja ik twijfel wel tussen mooi of goed. Mooi vind ik de heidenaus k36 en de continental k112 zijn ook mooi. Ook avons zien er goed uit maar ik ga denk ik voor goed dus wel kans op de bridgestones!
Die conti's zijn echt mooi! Maar goed zijn volgens de test niet heel goed....
 
Is idd zo'n peter's boekje. Erg handig, heb hem ook voor de GS750, al vaak profijt van gehad.
 
Het achterspatbord lijkt mij origineel,van een gt750 is het niet want die heeft een spatbord uit 2 delen.
 
Laatst bewerkt:
Leuk ding! Ziet er nog redelijk compleet uit. Ga ik effe volgen.

Ik heb laatst een GT500 (opvolger van deze) verkocht maar die was in een stuk slechtere staat. Chrome spul heb ik naar gezocht maar bijna niet te vinden voor een normale prijs.

Heb eventueel nog een Nederlands werkplaatshandboek in goede staat te koop, als je geïnteresseerd ben PM maar.

Banden: Bridgestone BT45 wordt veel gemonteerd. Niet echt dat klassieke profiel maar rijdt wel ontzettend goed.

Kijk ook even hier voor onderdelen: www.classic2strokesuzuki.com
wauw gave site!
 
Mooie aankoop gedaan.
Doet me weer denken aan vroeger tijden. Had toen de guldens niet en moest het daarom maar doen met een Suzuki T20.
Ik ga je volgen, succes.
 
is niet origineel :N (zit zo'n wip achterkantje op) zit te twijfelen of een gt500 of mischien cobra? in elk geval niet van 70/75 :N
Net een heleboel plaatjes bekeken van een gt500 en daar zit inderdaad zo'n groot achterspatbord op. Dat onderaan wat breder is dan de rest. Het is niet heel lelijk maar wel jammer. Maar ja een ander kost zo weer 75 euro. Dan wel met een lampje erbij dat dan weer wel. Maar zo'n enkel lampje. Van 1970.
Maar zelfs dat is me eigenlijk te veel omdat deze het ook weldoet. Eerst maar eens de boel aan de praat krijgen.
 
Vandaag niets aan de suzuki gedaan. Ik kreeg koffers binnen die heb ik vanavond op de jawa gemaakt. Dat wordt dan maar een werkfiets.
 
usa model |(

is dus nog steeds niet origineel voor een nl fiets O-) O-)
Nee dat is inderdaad jammer.

Maar ik ga toch eerst maar geld spenderen aan het goed lopend krijgen van de motor en nog andere zaken. Zo een spatboord kost al gauw 100 euro.
wat moet er in elk geval nog:
- Ik zit te denken aan electronische ontsteking van Powerdynamo
(a 320 euro).......
- nieuwe banden
-waarschijnlijk km teller en toerenteller stuk
- keuring RDW
- middenbok (die heeft CBF voor me)
- kabelboom lastige klus denk ik!
 
Een knap spatbord vinden gaat nog een hele klus worden, en voor 100 euro zul je zeker niet veel soeps tegen komen. Met een beetje zoeken op eBay vind je vast nog wel een nieuwe kabelboom, en bij Marcel Vlaandere kun je ook een electronische ontsteking kopen voor rond de 200 euro, ik geloof van Newtronic. Zit ook op mijn T500 en die loopt er prima op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan