Motorrijles: Kletsen over lessen #10, 'Gaan voor de tien!'

Status
Niet open voor verdere reacties.
Niet meer in z'n neutraal getrapt vandaag! Dus dat is mooi. :P Lessen met sneeuw en regen was wel even balen, maar het was nog steeds super leuk en ik weet direct dat mijn pak waterdicht is. Alleen de handschoenen werden wat klam vanbinnen en ik kreeg er redelijk koude poten in toen we eenmaal een stukje gingen rijden aan het einde van de les, maar goed. Het weer wordt nu toch alleen maar beter.

Begonnen met langzame oefeningen! Stapvoets rijden ging na een paar keer al wel goed, had ik vorige week ook al geoefend zonder pylonnen. De langzame slalom... Tja. :') Hij ging 1x perfect, verder zijn er heel wat pylonnetjes aangetikt en heb ik de motor ook nog een keer langzaam naar de grond moeten brengen omdat ik de koppeling losliet, de motor midden in een bocht afsloeg en ik het ding echt niet meer hield. Maar goed, ik stond nog, valbeugels hebben alles opgevangen en het ging best met beleid dus soit. Wegrijden uit een parkeervak ging prima, lopen met de motor ook aanzienlijk beter dan de vorige keer. Ik krijg 'm alleen nog niet sterk genoeg achteruit ingedraaid.

Ook even bij de instructeur achterop gezeten om alvast te voelen hoe schuin het kan en mag in de halve draai en het achtje. Wat getalletjes meegekregen om te oefenen (tot 6 km/h slippende koppeling, 6 km/h is stapvoets, bij 50 naar de drie schakelen etc) en daarna nog gewoon een mooi stukje gereden. Veel mooie bochtjes gemaakt alvast. :)

Ik heb wel direct een vraag. Vorige week is mij al aangeleerd eerst de jiffy in te klappen en dan op te stappen. Ik stapte vandaag op en klapte daarna de jiffy in, maar daar kreeg ik direct commentaar op. Na wat rondvragen vandaag blijkt dat eigenlijk niemand het hierin met mijn instructeur eens is. :') Volgende week zal ik hem naar zijn motivatie ervoor vragen, maar heeft een van jullie hier nog een idee/mening over? Eerst opstappen lijkt mij veiliger, ook omdat ik vrij klein ben en best wat moeite heb die motor te houden.
 
Over de jiffy je instucteur heeft gelijk (officieel) maar ik stap gewoon op met de motor op de jiffy nadat ik hem van de bok gehaald heb. Ik doe de jiffy pas in als ik goed zit en stevig met 2 benen weer op de grond sta. De hoofd reden voor mij is als ik mijn motor koffer aan tik met mijn laars ben ik gelijk uit balans als het tegen zit en dan kukel je zo misschien om. Dus voor de lessen gewoon even doen zoals je instructeur het zegt en dan lekker doen wat jij fijn vind. Gewoon met jiffy of direct vanaf de bok moet zeggen dat bevalt mij ook prima heerlijk stevig maar ik kan dan nog makkelijk met mijn voeten op de grond.
 
Ik had vandaag ook even een oeps momentje,doorgeschakeld en per ongeluk in zn neutraal. Flinke herrie kwam eruit,haha

Ik heb echt zin om straks zelf te gaan rijden. Hopelijk in 1x raak over 3 weken
 
Heb vandaag gepraat met een overbuur (die al voor 43 jaar met de motor rijdt) over rijden.
Dingen die ik van hem geleerd heb:
- Hoe te remmen voor een bocht
- Hoe terug grip krijgen in een bocht
- Hoe de motor op de bok krijgen zonder jezelf belachelijk te maken
- Dat BMW ook niet echt goede kwaliteit is :+
 
Ik heb wel direct een vraag. Vorige week is mij al aangeleerd eerst de jiffy in te klappen en dan op te stappen. Ik stapte vandaag op en klapte daarna de jiffy in, maar daar kreeg ik direct commentaar op. Na wat rondvragen vandaag blijkt dat eigenlijk niemand het hierin met mijn instructeur eens is. :') Volgende week zal ik hem naar zijn motivatie ervoor vragen, maar heeft een van jullie hier nog een idee/mening over? Eerst opstappen lijkt mij veiliger, ook omdat ik vrij klein ben en best wat moeite heb die motor te houden.
Hoe lijkt het je om een bocht om te gaan met je jiffy nog uitgeklapt? :P

Voor zover ik weet hebben de modernere motoren vaak een startbeveiliging wanneer je jiffy nog uit staat. Het is nu nog geen automatisme, daarom word je nu geleerd de jiffy voor het opstappen in te klappen.

Je zult niet de eerste zijn die door een uitgeklapte jiffy onderuit gaat!
 
lijkt me lastig: eerst de jiffy inklappen en dan je stelt over het zadel heen slingeren. risico dat je tijdens het beenslingeren je fiets laat vallen lijkt me aanwezig. ik ging eerst zitten en daarna schopte ik de jiffy naar achteren. ik kan me eigenlijk niet (goed) herinneren hoe je geleerd werd om op te stappen. waarschijnlijk keek mijn instructeur het aan, en gaf daar dan positief of negatief commentaar op :)

eerst opstappen en dan de jiffy onder de fiets uit schoppen zorgt er volgens mij wel voor dat je fiets overeind blijft. aangenomen dat je met beide voetjes op de grond blijft als je op het zadel zit.
 
Ik zal waarschijnlijk als eerst bij het opstappen zonder jiffy onderuit gaan. Ik ga altijd eerst zitten, dan inklappen. Ik ben zelf niet zo stabiel. ;) Ik heb het me dus ook zo aangeleerd en hoop dat het ondertussen automatisme is dat ding in te klappen voor ik weg rij.
 
Hoe lijkt het je om een bocht om te gaan met je jiffy nog uitgeklapt? :P

Voor zover ik weet hebben de modernere motoren vaak een startbeveiliging wanneer je jiffy nog uit staat. Het is nu nog geen automatisme, daarom word je nu geleerd de jiffy voor het opstappen in te klappen.

Je zult niet de eerste zijn die door een uitgeklapte jiffy onderuit gaat!
Maar ik zal er bij geen van beide manieren een negatieve aantekening voor krijgen tijdens mijn examen? Want later vogel ik wel uit wat ik gemakkelijker vind, maar voorlopig wil ik het op de manier van het CBR doen. ;)

Overigens heb ik een prima balans, ik kom alleen niet met beide voeten aan de grond. Ja, net, met drie tenen totaal ofzo, maar dus eigenlijk standaard alleen met mijn rechtervoet.
 
Op rijles gebruik je de jiffy toch helemaal niet omdat je 'm op de middenbok moet zetten? Nu heb ik een motor zonder middenbok, en ik stap altijd eerst op en klap dan de jiffy in. Ik klap ook de jiffy uit voordat ik afstap.
 
Ik heb geleerd: Motor zonder middenbok gewoon op de jiffy (uiteraard). Motor met middenbok (en evt jiffy) moet op de middenbok. (Bij bv. lopen met de motor). Mijn rijlesmotor had geen middenbok.

Denk dat 95% van de mensen dat inderdaad zo doet, maar ik snap de beweegredenen van de rijschool wel.

Wb je vraag over negatieve aantekening: Ik durf het je eigenlijk niet te zeggen.
 
Mijn lesmotor had een jiffy en een middenbok, met het avb examen zette ik hem dus op de middenbok.
Helemaal goed zoals het hoorde, maar schijnbaar word er voor kleine vrouwtjes (zoals ik) een uitzondering gemaakt en mogen we hem op de jiffy zetten.
Examinator vond het wel cool dat ik hem er met gemak optrok btw.
Maar hij wilde wel even zien dat ik hem ook op de jiffy kon zetten.
Toen ik weg moest rijden na die oefening ben ik opgestapt met de jiffy nog uit en heb hem later omhoog geschopt voor ik in de versnelling ging.
Geen opmerkingen over gehad.
Mijn instructeur heeft me ook geleerd op te stappen met de jiffy uit en de voorrem ingetrokken vanwege de stabiliteit
 
Mijn lesmotor heeft inderdaad geen middenbok. Ik denk dat ik het CBR er even over mail, dan weet ik in ieder geval hoe zij het willen en kan ik dat ook laten zien aan mijn instructeur als ik er volgende week weer over begin.
 
Ik heb de motor nooit op de middenbok hoeven zetten dus dat zal ie dan vast niet hebben. Net even filmpje opgezocht hoe dat gaat, maar ben blij dat het niet hoeft.
Stabiliteit, in het algemeen, daar ben ik nu mee aan het oefenen. Lopen met de motor doe ik bij voorkeur niet meer na mijn AVB, ik heb toch een gas. ;)

Thuis moet mijn motor eerst dwars op de weg en dan achteruit een stukje plein op. (Zelfde 'route' als het lopen met de motor, maar dan rijdend) alleen de weg loopt heel bol, als ik te ver doorsteek dan moet ik hem achteruit over het hoge middendeel van de weg krijgen. Dan stap ik wel af, dat lukt niet zittend. Dat dus één keer gedaan en nu weet ik dat ik op het midden van de weg moet stoppen en dan rolt ie zo achteruit 't pleintje op.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb diverse filmpjes bekeken op internet over hoe je een motor op de middenbok moet zetten, maar in feite is de enigste juiste manier "met je rechterbeen tegen de motor, rechte lijn en dan gewoon je gewicht erop zetten".
Ik dacht eerst: "ik ben maar 52kg (voor een man is dat toch heel weinig)" en kreeg het ding nooit goed op de middenbok. Nu is het een eitje met die aangeleerde techniek. :)
 
Ik ben nog nooit op een motor gestapt zonder dat hij op een jiffy of bok stond, lijkt me een veel te grote kans dat hij omvalt bij een klein tikje van je been tegen het zadel. Gewoon been erover en als je stevig staat de motor rechtop trekken en de jiffy inklappen.
 
Ik had een motor met middenbok, Examinator zei niks van het feit dat ie op de jiffy stond, en dat ik m pas inklapte nadat ik er op zat...dus ik gok dat het allemaal prima is :)
 
1)- Hoe de motor op de bok krijgen zonder jezelf belachelijk te maken
2)- Dat BMW ook niet echt goede kwaliteit is :+

1) Dat is ook een kunst gelukkig ook zo geleerd :)

2) Sure daarom lopen de meeste blokken nog steeds na 200k kilometers alleen onderhoud is wat duur maar ze doen het gewoon wel :) Elk merk heeft zijn nukken en issues we gaan het zien voor mij zelf met mijn motor over 5 jaar gaat hij er uit en wordt hij vervangen voor een verse dan ga ik er vanuit dat er 130-160k op de teller staat mooi inruilen voor wat nieuws. Tijd zal het leren gelukkig weinig kosten aan kettingen anders had ik 2x per jaar een nieuwe set er op moeten zetten.

Maar morgen weer lekker rijden moest even met het koek blik vandaag maar wat een sneeuw overdag in leeuwarden het leek wel winter.
 
Ik ben nog nooit op een motor gestapt zonder dat hij op een jiffy of bok stond, lijkt me een veel te grote kans dat hij omvalt bij een klein tikje van je been tegen het zadel. Gewoon been erover en als je stevig staat de motor rechtop trekken en de jiffy inklappen.
Jij trekt 'm niet eens rechtop voordat je opstapt? Dat lijkt me vet onhandig want op een schuine motor kom ik dus echt niet met twee voeten aan de grond. Bovendien zwaai ik m'n been er altijd ruim overheen dus iets aantikken zal me niet snel gebeuren.

Ik leer het dus als volgt:
Twee handen aan het stuur, stuur recht trekken, motor recht trekken. Rechterhand naar het zadel, jiffy inklappen, rechterhand naar het stuur, rem aantrekken en gas dicht draaien, been erover zwaaien.
 
Ik moest van mijn instreucteur eerst zitten dan inklappen ja zei ie staat nl niet stoer op het terras he . Zo opstappen... dus gewoon zitten standaard weg klappen en aanrijden.. met examen dus ook zo gedaan...
 
Jij trekt 'm niet eens rechtop voordat je opstapt? Dat lijkt me vet onhandig want op een schuine motor kom ik dus echt niet met twee voeten aan de grond. Bovendien zwaai ik m'n been er altijd ruim overheen dus iets aantikken zal me niet snel gebeuren.

Ik leer het dus als volgt:
Twee handen aan het stuur, stuur recht trekken, motor recht trekken. Rechterhand naar het zadel, jiffy inklappen, rechterhand naar het stuur, rem aantrekken en gas dicht draaien, been erover zwaaien.

Misschien dat dat iets met lengte te maken heeft dat je niet met beide benen op de grond komt. ik pak t stuur beet, ga zitten , dan komt die motor vanzelf rechtop, jiffy in, starten, wegwezuh :p ben zelf 1.86
 
Ik heb vannacht twee keer mijn motor laten vallen en ook zo weer overeind getild. Ik had bij dat laatste moeten weten dat ik droomde. :+
 
Ah was jij dat ! ik zwaaide nog even voordat ik m'n motor aan barrels reed ....

Zo m'n precieous nog maar een aai over z'n tankje geven :+
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan