Het Supergrote Action Olie Topic Nr 4 1,2,3 action!

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.237
10.835
Op reis
Facebook
Laatst bewerkt:
Allemaal leuke theorie maar ik heb nog geen praktijk gezien. Feit blijft dat degenen hier die Action olie in hun fatsoenlijk onderhouden motor gebruikt hebben nooit enig probleem hebben ervaren.

Hoeveel praktijkvoorbeelden wil je hebben?

Maar ja; in mijn geval is dat ook maar geschreven tekst...toch? Helpt een fototootje uploaden? Helpt het om merk, type en datum te noemen? Kan ook allemaal verzonnen tekst zijn.

Ik heb zat voorbeelden. En ja; het gaat vaak goed met niet JASO-MA(2) olie. En soms niet.
 
Dat er betere olieën voor mijn blok zijn dan Action-olie, dat geloof ik wel. Maar kraken? Bij die lage temperaturen? Ik ben geen chemicus, dus mij hoor je niet beweren dat het niet kan. Maar met een rondje Google krijg ik geen bewijzen gevonden dat het wél kan.

Met kraken wordt hier niet het chemische proces van kraken bedoelt. Dat zou best een enorme kostenbesparing opleveren als dat proces zou kunnen plaatsvinden in een carter i.p.v. een raffinaderij. :P Maar daar zijn helaas behoorlijke gecontroleerde omstandigheden voor nodig

Wat er wel gebeurd is dat de molecuulketens letterlijk worden doorgeknipt door de tandwielen van een versnellingsbak van een motorfiets (uitzonderingen daar gelaten waar een aparte bakolie wordt gebruikt) Dit is een significant verschil met auto-olie en een van de redenen waarom een motorfietsolie chemisch gezien echt verschilt van een auto-olie
 
Laatst bewerkt:
Ummm niet geheel.. nokkenas xjr 1300 ingevreten..daarvoor altijd motul 5100 ingezeten.

Ding liep als een zonnetje! na die action meuk dus stuk gelopen!


:z

Ondanks dat ik geen fan ben van Action olie voor een motorfiets is dit wel een heeeeele makkelijke simpele conclusie. Mijn dagelijkse werk bestaat uit dit soort theorieën onderuit halen en waarheidsvinding.

Misschien heb jij al eerder een keer op microniveau een kleine schade gehad op de loopvlakken. Overbelasting, keer gek doen op de camping tijdens de TT in Assen, toch een keer die lompe inhaalactie met steenkoude motor en is daar de schade ontstaan die pas jaren later aan het licht komt.

Die root-cause-analyse kun je bij een motorfiets wel op je buik schrijven. Conclusie kun je simpelweg niet trekken.
 
Nee hoor, ik noem enkel feiten. Jij enkel aannames.
Hoe weet jij dat die motor niet stuk was gelopen met een ander merk?
Waarom gooi jij die meuk in je blok als je weet van je zwager dat het rotzooi is?
Misschien is de reinigende werking van die Actionolie wel veel beter dan die van je Motul olie waardoor hij olie ging verbruiken. Waarom verbruikt mijn auto zo goed als niks met die olie?


AMEN *O*
 
Tja allemaal mooie verhalen,je heb er alleen niets aan,om aan te tonen dat een blok
door de olie in elkaar is gedraaid zal het door een expert onderzocht moeten worden.
Het is dan ook geheel nutteloos elkaar van allerlei zaken te betichten of om te beweren dat de Action olie de schuldige is zonder dat er harde feiten bekent zijn waarom een blok in elkaar gelopen is.
Ik heb in mijn 40 jarige ervaring in de motor en auto branche genoeg kapotte blokken gezien en de oorzaak kan van alles wezen,en ja ook slechte olie helpt daar niet bij,goede olie helpt wel om de boel langer heel te houden,is geen fabeltje maar een feit.Wat voor olie de Action verkoopt weet ik niet,het zal ongetwijfeld ergens bij een olieboer ingekocht zijn,in theorie als de specificaties op de fles kloppen en de fabrikant van jou voertuig geeft op dat die specificaties goed zijn voor je blok zou er geen vuiltje aan de lucht moeten zijn,maar ja komt wat op die fles staat wel daadwerkelijk overeen met de werkelijkheid,alleen door de olie te laten testen kom je daar achter.
Dat Opoe of mijn Franse Oom met zijn lelijke eend of een ander orgel 500000 km er mee heeft gereden zegt niet veel ,laag vermogende voertuigen in combinatie met iemand die nooit echt gas geeft kunnen het heel lang volhouden op een redelijke motorolie.Is heel wat anders dan een Hooligan op de motor,die vaak flink gas geeft.Kortom kom met bewijzen anders is een ja of nee discussie nutteloos.

Jij kan er ook wat van. Motorblokken die niet belast worden, lage toeren rijden en niet op temperatuur komen zijn juist funest voor de levensduur van een smeermiddel.
 
Is maar een heel klein aandeel van het olieverbruik. Klepsteelafdichtingen en zuigerveren etc zijn toch altijd wel hoofdverdachte. Verdampingsverliezen zijn minimaal en dampen kunnen niet "makkelijk" het blok uit.


Omdat de dampen niet makkelijk het blok uitkunnen gaan ze zich heerlijk nestelen in het motorblok. Trek eens een blok los en voel hoe taai deze aanslag is, soms is het zelfs heel kleverig, zuigerveren zijn er dol op.
 
Ondanks dat ik geen fan ben van Action olie voor een motorfiets is dit wel een heeeeele makkelijke simpele conclusie. Mijn dagelijkse werk bestaat uit dit soort theorieën onderuit halen en waarheidsvinding.

Misschien heb jij al eerder een keer op microniveau een kleine schade gehad op de loopvlakken. Overbelasting, keer gek doen op de camping tijdens de TT in Assen, toch een keer die lompe inhaalactie met steenkoude motor en is daar de schade ontstaan die pas jaren later aan het licht komt.

Die root-cause-analyse kun je bij een motorfiets wel op je buik schrijven. Conclusie kun je simpelweg niet trekken.

Werk je in een kerk?

Nee hoor, ik noem enkel feiten. Jij enkel aannames.
Hoe weet jij dat die motor niet stuk was gelopen met een ander merk?
Waarom gooi jij die meuk in je blok als je weet van je zwager dat het rotzooi is?
Misschien is de reinigende werking van die Actionolie wel veel beter dan die van je Motul olie waardoor hij olie ging verbruiken. Waarom verbruikt mijn auto zo goed als niks met die olie?


AMEN *O*

Inderdaad.

(VDV maakt hier gebruik van een klassieke drogreden.)
 
Laatst bewerkt:
Met kraken wordt hier niet het chemische proces van kraken bedoelt. Dat zou best een enorme kostenbesparing opleveren als dat proces zou kunnen plaatsvinden in een carter i.p.v. een raffinaderij. :P Maar daar zijn helaas behoorlijke gecontroleerde omstandigheden voor nodig

Wat er wel gebeurd is dat de molecuulketens letterlijk worden doorgeknipt door de tandwielen van een versnellingsbak van een motorfiets (uitzonderingen daar gelaten waar een aparte bakolie wordt gebruikt) Dit is een significant verschil met auto-olie en een van de redenen waarom een motorfietsolie chemisch gezien echt verschilt van een auto-olie
Dank voor de heldere uitleg. :t
 
Ondanks dat ik geen fan ben van Action olie voor een motorfiets is dit wel een heeeeele makkelijke simpele conclusie. Mijn dagelijkse werk bestaat uit dit soort theorieën onderuit halen en waarheidsvinding.

Misschien heb jij al eerder een keer op microniveau een kleine schade gehad op de loopvlakken. Overbelasting, keer gek doen op de camping tijdens de TT in Assen, toch een keer die lompe inhaalactie met steenkoude motor en is daar de schade ontstaan die pas jaren later aan het licht komt.

Die root-cause-analyse kun je bij een motorfiets wel op je buik schrijven. Conclusie kun je simpelweg niet trekken.


Was niet mijn 1300! heeft hem nieuw gekocht, Rijdt een ouder persoon op stond 110000 km op..

Ding liep echt netjes..totdat er frituur olie in werd gemikt..



:W
 
Mijn opa van 95 was een echte koffiedrinker.
Op een dag zei hij "doe mij maar een keer een kopje thee.
Niet veel later is hij overleden.
Verkeerde zuinigheid.
 
Jij kan er ook wat van. Motorblokken die niet belast worden, lage toeren rijden en niet op temperatuur komen zijn juist funest voor de levensduur van een smeermiddel.
Volgens mij begrijp je mijn stelling niet helemaal,een automotor word nu eenmaal lager belast dan een motorfietsblok dat hogere toerentallen draait ,en wie heeft het over lage temperatuur,dat verzin je er zelf bij.In Frankrijk waar het gemiddeld warmer is dan hier zal een blok ook eerder op temperatuur komen.Lagere toerentallen draaien de meeste auto,s omdat de meeste mensen zich netjes aan de maximum snelheid houden,en mensen word verteld dat je juist lage toeren moet aanhouden omdat je dan zuiniger rijd.En die 500000km zijn echt niet met de zelfde olie in het blok gereden,die is in die tijd al de nodige keren ververst.
Maar het feit blijft staan dat een auto motor niet zo hoog belast word dan een motorfiets blok
en het dan ook niet te vergelijken is.De Action olie hoeft dan ook niet van de zelfde kwaliteit te zijn als een specifieke motorfiets olie.In de gemiddelde auto zal het prima te gebruiken zijn.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij begrijp je mijn stelling niet helemaal,een automotor word nu eenmaal lager belast dan een motorfietsblok dat hogere toerentallen draait ,en wie heeft het over lage temperatuur,dat verzin je er zelf bij.In Frankrijk waar het gemiddeld warmer is dan hier zal een blok ook eerder op temperatuur komen.Lagere toerentallen draaien de meeste auto,s omdat de meeste mensen zich netjes aan de maximum snelheid houden,en mensen word verteld dat je juist lage toeren moet aanhouden omdat je dan zuiniger rijd.En die 500000km zijn echt niet met de zelfde olie in het blok gereden,die is in die tijd al de nodige keren ververst.
Maar het feit blijft staan dat een auto motor niet zo hoog belast word dan een motorfiets blok
en het dan ook niet te vergelijken is.De Action olie hoeft dan ook niet van de zelfde kwaliteit te zijn als een specifieke motorfiets olie.In de gemiddelde auto zal het prima te gebruiken zijn.

volgens mij benoemt hij (rsv) de dingen die volgens hem schade veroorzaken. jij benoemde andere dingen en wat jij overeen hebt met 4stroke, dat weet ik ook niet ;)
 
Volgens mij begrijp je mijn stelling niet helemaal,een automotor word nu eenmaal lager belast dan een motorfietsblok dat hogere toerentallen draait ,en wie heeft het over lage temperatuur,dat verzin je er zelf bij.In Frankrijk waar het gemiddeld warmer is dan hier zal een blok ook eerder op temperatuur komen.Lagere toerentallen draaien de meeste auto,s omdat de meeste mensen zich netjes aan de maximum snelheid houden,en mensen word verteld dat je juist lage toeren moet aanhouden omdat je dan zuiniger rijd.En die 500000km zijn echt niet met de zelfde olie in het blok gereden,die is in die tijd al de nodige keren ververst.
Maar het feit blijft staan dat een auto motor niet zo hoog belast word dan een motorfiets blok
en het dan ook niet te vergelijken is.De Action olie hoeft dan ook niet van de zelfde kwaliteit te zijn als een specifieke motorfiets olie.In de gemiddelde auto zal het prima te gebruiken zijn.


Lagere toeren maakt voor olie niets uit, de belasting op de drijfstandlagers word juist vele malen hoger. En het gaat helemaal de goede kant op als er vocht in de olie zit door het niet op temperatuur rijden en je krijgt dan cavitatie. :-)
 
Lagere toeren maakt voor olie niets uit, de belasting op de drijfstandlagers word juist vele malen hoger. En het gaat helemaal de goede kant op als er vocht in de olie zit door het niet op temperatuur rijden en je krijgt dan cavitatie. :-)
Allemaal prima,maar nogmaals ik heb het helemaal niet over het niet op temperatuur kopmen gehad en lage toeren of lagere toeren kan je van alles van maken,voor een motorfiets is 4000 toeren laag,voor een auto is 4000 toeren al vrij hoog,en een automotor komt bij dat toerental heel snel op temperatuur,zeker in Frankrijk. :P
In het Dorp waar ik woonde was een Boer op leeftijd,die reed met een Volvo 340
naar zijn weilanden,ik heb die man nooit harder dan hooguit 30 zien rijden,ja dan heb
je het over extreem lage toeren,hoe de olie in dat blok er uit gezien zal hebben?
Dat laat zich wel raden. ;)
 
Laatst bewerkt:
Lagere toeren maakt voor olie niets uit, de belasting op de drijfstandlagers word juist vele malen hoger. En het gaat helemaal de goede kant op als er vocht in de olie zit door het niet op temperatuur rijden en je krijgt dan cavitatie. :-)
Bedankt, ik wou hem er net ingooien.
Je kunt de belasting beter aan het koppel afmeten. Dat is tenslotte de druk die op een kruktap gezet wordt. Daarmee krijg je natuurlijk wel de discussie over de diameter en breedte van het big end. 100N op een dik breed big end geeft een heel ander drukpatroon dan dezelfde 100N op een klein smal big end.
 
Terug
Bovenaan Onderaan