Motorrijles: Kletsen over lessen #11, 'Zomer komt er aan'

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vrijdag examen, vandaag een soort proefexamen gedaan. Zou zijn gezakt, tijdens het uitvoegen draaide ik zodra ik op de uitvoegstrook was het gas dicht waardoor ik heel snel afremde zonder dat mijn remlicht ging branden. Nu ik me hiervan bewust ben kan ik dit eenvoudig aanpassen en dan moet het goedkomen.

Mijn instructeur zei juist in 30km-zones echt 30 rijden.

Er zijn ook zoveel dingen om op te letten... Succes vrijdag!

Ik heb gelukkig nog 1,5 maand om te oefenen.
 
Vrijdag examen, vandaag een soort proefexamen gedaan. Zou zijn gezakt, tijdens het uitvoegen draaide ik zodra ik op de uitvoegstrook was het gas dicht waardoor ik heel snel afremde zonder dat mijn remlicht ging branden. Nu ik me hiervan bewust ben kan ik dit eenvoudig aanpassen en dan moet het goedkomen.

Mijn instructeur zei juist in 30km-zones echt 30 rijden.

Precies, binnen de bebouwde kom gewoon 30, wel altijd blijven letten op de rest van het verkeer. Soms is het een 30 zone en rijdt iedereen wat harder. Dit heb ik vaak in Nieuwegein, zal wel meer een uitzondering zijn

Bij het afremmen op de motor pak ik altijd m'n achterrem er een beetje bij zodat m'n remlicht gaat branden, ik weet alleen niet hoe ze op je examen dat vinden. Soms krijg je dan gezeik dat je teveel je achterrem gebruikt en je voorrem niet... maar dat kan je dan uitleggen :+
 
Laatst bewerkt:
Hier in Drachten is er ook zo'n 30km zone waar iedereen gewoon 50 rijdt. Het is ook niet echt logisch dat het daar 30 is namelijk.

Het probleem met het uitvoegen was dat ik direct het gas dichtdraaide, terwijl ik gewoon met een gang van 100km/h ofzo wel een stuk door zou kunnen rijden en dan rustig langzamer kon gaan rijden. Nu ik hier op ben gewezen kan ik het ook zo gaan toepassen, dus ik maak me geen zorgen.
 
Het is altijd afwachten wat de examinator vind mijn rit was een poppenkast (overdreven kijken etc) maar goed en of ik dat in het echt maar niet meer zou doen. Maar toch geslaagd wel alles gezien en netjes gereden kwam pas los nadat ik de start-stop niet goedgedaan had motor sloeg af. netjes gestart en mooi weg gereden toen maar besloten ben waarschijnlijk al gezakt dus maak het beste van als leerschool en toen was het op eens lekker makkelijk en ging het dus wel goed en waarschijnlijk daardoor geslaagd. Maar het zegt allemaal niet zo veel je mag fouten maken als ze maar niet al te erg zijn let een beetje op je snelheid en dan gaat het prima. En zorg als je op gaat voor je examens dat je die dag niet veel extra dingen doe maar gewoon rust neem of iets wat je ontspan. en gewoon doen niet al te veel over na denken je kan het gewoon je hoeft het alleen te laten zien. That is it.
 
Afslaan van je motor maakt helemaal niets uit voor een examinator. Het gaat puur om veilig rijden... Dus overdreven kijkgedrag en je goed houden aan de maximale snelheid. Ook wordt er gekeken naar je minimale snelheid of het overeenkomt, bijvoorbeeld niet 60 rijden waar je 80 mag.
 
Precies en verder gewoon lekker relaxed rijden en laten zien dat je een motor bestuurd en niet een auto dus goed kijken en lekker opschieten in het verkeer.
 
ietsje harder dan de rest van het verkeer wordt wel gewaardeerd, want zo laat je zien dat je wegrijdt bij (eventueel) gevaar (je wil tenslotte geen 30-tons Diesel op je buddy-seat). voor de rest is het 'gewoon een fijn stukje rijden', zoals mijn instructeur het noemde.

:]
 
precies die 5-7% harder dan VMAX (en dan nog zit je netjes omdat je kilometer teller minder aangeeft dan de echte snelheid) maar maakt het niet te gek en in de 30 kilometer zone keurig vmax30
 
Wat dat betreft had ik mazzel toentertijd, het stortte toen ik moest afrijden, dus dat 'overdreven kijken' was meer dan nodig om ook maar iets om me heen te kunnen zien haha :p

Tis alweer een tijdje geleden voor mij hier, alle geslaagden gefeliciteerd!
 
gefeliciteerd! nu op zoek naar een mooie motor. of heb je al wat?

en nu nog even hopen op nog wat mooi (droog) motorweer, zodat je nog wat kilometers kan maken voor de winter invalt. alhoewel: als je op je examen stortregen hebt gehad, valt elk ander weertype (behalve vorst en gladheid) mee.

:]
 
Ik heb nog geen motor, dus dat wordt goed zoeken de komende tijd.

En ik heb wel les gehad met flink wat regen dus het zal met droog weer al snel meevallen!
 
als je al een beetje weet wat je wilt rijden, zoekt dat een stuk(je) makkelijker. ik was er voor mezelf al vrij snel uit: ik ben meer van de toermotoren. vrij logisch dat mijn eerste motor waar ik kilometers op ben gaan maken een toermotor (Honda GL500 SilverWing, 1982) was. sinds enige maanden is dat nu een Honda Pan European 1100 V4. gekocht mede naar aanleiding van de goede ervaringen van 2 collega's die zo'n ding hebben (gehad).
 
Zojuist het rijbewijs gehaald, ging heerlijk :)

Gefeliciteerd! Dat moet een heerlijk gevoel geven.

Ik had vandaag weer rijles. Aan het begin van de les voelde ik de motor in een langzame bocht iets wegglijden. De rest van de les eigenlijk niet zo heel lekker gereden. Merkte dat ik toch een beetje verkrampt op de motor zat...
 
als je al een beetje weet wat je wilt rijden, zoekt dat een stuk(je) makkelijker. ik was er voor mezelf al vrij snel uit: ik ben meer van de toermotoren. vrij logisch dat mijn eerste motor waar ik kilometers op ben gaan maken een toermotor (Honda GL500 SilverWing, 1982) was. sinds enige maanden is dat nu een Honda Pan European 1100 V4. gekocht mede naar aanleiding van de goede ervaringen van 2 collega's die zo'n ding hebben (gehad).

Zoiets lijkt me wel wat: Te koop: Yamaha Thundercat 2002 Blauw/Wit
 
En een update van mijn kant. Na een val met een normale fiets, en daaruit volgend een gebroken sleutelbeen, ben ik weer begonnen met lessen. De 26e AVB :)

Edit: moet het topic niet eens aangepast worden? Iets met zomer ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik pak mijn reguliere patroon weer op. Dus woensdag en zaterdag. Zaterdag lekker AVD-oefenen, woensdag AVB.

Het is niet zozeer weggezakt, maar ik bemerk wel dat ik wat angstiger ben op de fiets. Je kan je voorstellen als je 6 weken thuis hebt gezeten met een gebroken linkerpoot, dat je langzame slalom nét even iets minder lekker eruit komt dan normaal. Dus daar moeten we nog aan werken.

Zaterdag AVD-oefening gehad, verliep naar mijn idee goed (al blijft dat eeuwige kijken een drama :))

En nog meer lessers hier, of is het seizoen voorbij?
 
Ben ook nog bezig, morgen AVD, moet wel goed komen.
12 oktober pas mijn theorie vanwege de enorme wachtlijsten, en dan hoop ik die week erop mijn praktijk te halen!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan