Suzuki GT250 1974 Eindelijk!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

VinceTLR

MF'er
22 jun 2012
194
12
4791
Na jarenlang al in de achterkamers van mijn hoofd op zoek te zijn naar een Suzuki GT-model is het eindelijk zover. Het begon een aantal jaar geleden met een GT380 uit 1973 op marktplaats, tevens mijn geboortejaar. Het kriebelde en kriebelde en dubben en dubben en een nachtje over slapen en..... VERKOCHT.
Balen voor mij en sindsdien een aantal viertakten en 1 Twee takt verder, heb ik afgelopen vrijdag een redelijk mooie Suzuki GT250 uit januari 1974 op de kop getikt.

Wel eens waar niet mijn bouwjaar of toch wel geproduceerd in 1973 maar kenteken januari 1974.
Tevens is mijn vrouw in 1974 geboren, dus ik ben er toch blij mee, was enigzins een doelstelling zoals jullie begrijpen.

Nu meer over de GT250:

Volgens mijn gegevens ben ik de 3e eigenaar hoewel deze nog niet wettelijk op mijn naam staat.
De eerste eigenaar heeft hem een jaar of 35 gehad, de 2e eigenaar, de motorzaak heeft hem hierna alleen gestald met de bedoeling om hem weer netjes te maken. Wat er niet van kwam.
En nu heb ik hem, Als theoretische 2e rijdende eigenaar. Ik wil hem eerst weer lekker lopend krijgen en vanuit daaruit gaat alles onderhanden worden genomen.

Voorlopig heb ik alleen wat gepoetst en ben druk bezig om de eerste onderdelen te scoren.

Waaronder: Nieuwe Accu, origineel GT250 Stuur, die er nu op zit is een M-stuur welke geheel verroest is, tevens zo'n beetje de enige roest aan de motor.

Wat moeilijker te vinden is dat is een Koppelingsmechanisme in het engels een Clutch actuator.
deze mist helaas, waarom vraag ik me nog steeds af maar goed.

Tot zover, en uiteraard hieronder even een foto

Groeten Vince

 
Laatst bewerkt:
Zo te zien mis je ook nog de ram-air koppen, het 'technisch-vernufte' design van de kleine GT's die voor de koeling van het blok moet zorgen.

Ik ben bezig met z'n broer, de GT380. Volgens mij is dat zo goed als hetzelfde als jouw fiets, maar dan met eenzelfde cylinder tussen de twee cylinders gepropt. Resultaat: 371cc.

Enfin, voor je koppeling. Als er een mechanisme mist, dan neem ik aan het gedeelte waar je kabel aan vast zit? Nr. 18?
full

Een gebruikte gevonden op Ebay

Je kan anders ook altijd bij Vlaandere of Potze vragen. Die hebben volgens mij alles liggen van Suzuki GT's.


Jouw fiets ziet er nu al aardig uit! Wel foto's plaatsen van hoe het wordt. Ben benieuwd! :)
 
Gefeliciteerd met de GT 250.

Ziet er goed uit alleen is het geen L model.

In ieder geval is het blok van een latere A B of C model.

Koppelingsmechanisme heb ik wel.

Stuur misschien ik zal voor je kijken deze week.

Vr gr Erik
 
Alvast bedankt allemaal voor de reacties.

Bedankt Erik dat je wilt kijken voor het schakelmeachanisme.

Voorloping alvast wat dingen gedemonteerd en wat op het eerste oog bijna makkelijk leek wordt alweer iets moelijker, gaandeweg met demonteren kom ik diverse mankementen tegen. Missende bouten, vervangen bouten niet origineel Suzuki, jammer. en een kader dat terzijnertijd toch wel een behoorlijke lik verf kan gebruiken of poedercoaten, maar dat wordt later.

de motor is in ieder geval nieuw geleverd door Minus de Vries te wormer. Inmiddels is dit alweer een tijdje Motorport en er zit een fantastich verhaal achter deze man die er helaas niet meer is.
Google eens bij eventuele interesse naar de naam en lees het indrukwekkende verhaal, al zeg ik zelf.

onderstaand een paar foto's zoals de Suzuki er nu bij staat. Morgen verder.

Groet Vince







 
Ben bang dat er iets niet klopt met de gegevens van de GT.

Als ik naar de foto's van de motor kijk is het geen L model van 1974.

He blok is van 1976 of later
het stripje met de 2 gaten waar de boutjes voor het luchtfilterhuis in moeten hoort bij een frame van na 1976.

achterspatbord is van een T 250/350 deze heeft de bedrading door het spatbord heen ipv erlangs bij de GT.

zo zijn er nog meer details die wijzen op een later model GT250

Vr gr Erik
 
Zojuist even lekker bezig geweest met een nieuw bijgeleverd zadelovertrek,
leuk klusje om even "tussendoor" binnenhuis aan te pakken.

Zie het verschil!!:





En!!:





:)
 
Laatst bewerkt:
Had je het koppelingsmechanisme al gevonden?

Laat even weten of je het nog nodig hebt.

Stuur heb ik niet liggen in goede staat sorry

Vr gr Erik
 
Goedemorgen allemaal,

Update:

Afgelopen donderdag de nieuwe accu binnen via MotoMoto, daar was de MotoBatt MB5U gel accu slechts € 28,90 incl verzenden, terwijl deze op diverse websites in de aanbieding was voor €34,90 excl verzenden Zo loont goed rondsnuffelen op internet al snel.

Carburateurs beide uit elkaar gehaald en alle kanalen goed schoongemaakt incl sproeiers en toebehoren. Lekker schoongepoetst, overigens waren ze niet zo heel vies omdat de vorige eigenaar blijkbaar alles had afgetapt zowel de benzinetank. geen gomresten, niks.

Alleen de benzinetank was een ander verhaal, er rammelde wat in de tank, na een korte inspectie bleek het filtertje van de reserve in de tank los lag. later bleek ook het resultaat hiervan.

Het benzinekraantje welke ik ook uit elkaar heb gehaald zat helemaal vol met roest uit de tank, maar dan ook elk kanaaltje en het ronde dekseltje onderin zat vol met pulp.
tevens heeft de vorige Klojo het niet nodig gevonden om twee onderdeeltje terug te monteren die zorgen voor de afdichting van de standen, dus ook maar direct besteld.

compressie is goed, linkerbougie vonkte goed rechter bougie kapot, na wissel van de bougies gelukkig rechts ook een goede vonk. Ook 2 nieuwe bougies besteld.
Dus met de onsteking lijkt niks mis te zijn, timing moet nog gecheckt worden.

Als de onderdeeltjes komende week binnen zijn, Kan er zomaar ineens een start van de GT gaan plaatsvinden.

Ben alleen nog benieuwd naar het inwendige van het blok, Staat van olie, voldoende olie, hoe gaat het met de krukaslagers, cruciaal en de smering van de oliepomp.
Moet alle olieën nog vervangen.

Zijn er tips voor goede olieën voor deze GT, Hoor het graag!!
Zowel bakolie als de mengolie.




@Bitacticus gehaasticus, het mechanisme heb ik inderdaad nieuwe compleet kunnen vinden met 2 boutjes en rubberen S-afdichting, als het goed is heb ik alles compleet. Stuur ook maar gelijk besteld,

Ik zou het zeker leuk vinden als je inderdaad wat meer info hebt over dit A model, wil er zoveel mogelijk over leren. Ik heb er nu al veel bewondering voor hoe alles in elkaar steekt!!

Alvast Dank!!!
 
Hallo.

Je bent goed bezig!
In het werkplaatshandboek staat welke olie erin moet en hoeveel ( mocht je die nog geen hebben is dat een aanrader die een te halen/bestellen )

Groeten en succes ermee :)
 
Klopt, vergeten te melden. Maar uiteraard van de week via Ebay het Haynes Manual Werkplaats handboek besteld.
Doe ik in principe altijd direct bij aanschaf van een wat oudere motorfiets. Must have!!

Groeten
 
Bakolie Motul transoil expert 10W40

Tweetaktolie, ik gebruik Castrol Power RS
 
Laatst bewerkt:
Power RS is overdreven voor dit blokje ,gewoon een halfsyntheet nemen dat is mooi zat.
Bakolie kan je gewone 10w40 motorolie voor nemen als je het goedkoop wil houden.
De benzine tank kan je beter eerst ontroesten als er veel roest in zit en eventueel coaten,want anders blijf je er last van houden.
 
Laatst bewerkt:
Ik zit er ook sterk over te denken als die loopt van de week om er een soort van goedkope spoelolie in te gooien. Deze na een voorzichtige eerste rit weer te vervangen voor wat betere olie. In ieder geval een half syntheet begrijp ik.

Vandaag even aan het stoeien geweest met het koppelingsmechanisme en toen rees de vraag? Weet iemand toevallig waar het veertje (nr. 23) op de afbeelding vastgezet wordt. Kan niks vinden of kijk ik niet goed. Zonder dit veertje komt de koppelingskabel moeilijker in zijn beginstand, vermoed ik. Koppeling gaat wel zwaar nu maar er zit beweging in.

Afbeelding staat een aantal post terug door KAWA Karel

Groet Vince
 
er moet een klein gaatje in het deksel zitten.

volgens mij( op jou foto) onder in de meest linkse opstaande rand
 
Laatst bewerkt:
Het inderdaad precies dezelfde deksel. Dus vanavond als ik weer de garage in ga zal ik op zoek gaan naar dat kleine gaatje.
Ik was al blij dat er beweging in de koppelingsstift zat en de boel lijkt te ontkoppelen.

Het spookt wel erg door mijn gedachte hoe de staat van de krukaskeerringen is. De motor staat al zeker 5 jaar stil.
Ik lees verschillende verhalen hierover dat in het slechtste geval na 100 km de boel in mekaar loopt. De normaal heerlijke 2takt lucht naar oude frituurolie ruikt etc etc.

Het zou zuur zijn als ie weer loopt en na twee ritjes de geest geeft en een totale revisie kan doen.

Wat zou wijsheid zijn denken jullie.
 
Wijsheid is de boel vooraf uit elkaar trekken en kijken hoe de staat van het blok inwendig is en
eventueel reviseren.Anders loop je altijd het risico dat het mis gaat.
Het zijn natuurlijk niet alleen de keerringen,mijn ervaring is als je eenmaal daar aan begint
je nog veel meer dingen tegenkomt die aan vervanging toe zijn,al is dat ook afhankelijk hoe
hoog de tellerstand is.Je kan het risico ook nemen als hij goed loopt,het kan ook nog heel lang goed gaan.
De enigste 2takt olie die naar frituur olie ruikt is ricinus olie,dat is raceolie op plantaardige basis
die je zelf door de benzine moet mengen en niet geschikt is voor een oliepomp door zijn dikte.
 
Zo net even de garage in gedoken en inderdaad ik zag vrij snel het gaatje waar het veertje in gehaakt wordt. Zo zit het zoals het hoort.

Bedankt Erik en RG Gamma, heel fijn.

Teven ook de benzinekraan van nieuwe rubbers voorzien ook weer lekdicht.

Direct wat benzine in de tank gedaan om te kijken om nu beide carbs benzine krijgen. En nu wel dus. Ipv van alleen de rechter. Morgen even de bestelde NGK B9ES bougies ophalen waar ik ze besteld had. En misschien morgen even een korte start proberen.

Zit nu echt in dubio om heel de GT te demonteren en alle zwarte delen zoals Kader, achterbrug, kroonplaat, accubak en meer klein spul weg te brengen naar een coater.

Tijdens dat proces kan ik mooi het blokje open maken en kijken hoe de stand van zaken binnenin is.

Of zou de fiets origineel in deze staat meer zijn. Mezelf kennende begin ik eraan en vervang ik hey een na het andere wat me niet meer aanstaat (gevaarlijk voor de beurs)

Waar bestellen jullie complete pakkingsets en evt te vervangen langer keerringen? Krukaslagers etc.

Ik dacht zelf Marcel Vlaandere.

Tot zover
 
Joehoe, er zit leven in de GT.

Na 2 a 3 keer goed kicken met de choke erop liep de motor. Direct wel hoog in toeren rond de 3500 toeren. En veel rook uit de linkeruitlaat als je er opzit. Rechter niet of nauwelijks rook. Doet nog niet lekker mee lijkt. Vanavond kijken om het stationair naar beneden te krijgen en kijken of de rechter cilinder wel meedoet of niet.

Tot zover
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan