Het grote Noorwegen topic! Deel 2

Net een rondje van 3 weken gedaan. Via Zweden, Finland naar de Noordkaap en via Tromso, Lofoten, Geiranger, Jotunheimen weer terug. 3 en een halve dag regen, rest van de tijd zon, soms wat bewolkt, maar ook 27 graden gehad. Vriend van me in Tromso klaagde ook al over een slechte zomer, maar dan hebben wij toch wel erg mazzel gehad denk ik *O*
 
Hey hallo,

Mijn vakantie is redelijk last minute toch nog een maand naar voren gehaald dus dat betekent dat ik volgende week zaterdag al vertrek! :] Ik heb er zin in! Om het mezelf nog moeilijker te maken heb ik 2 weken terug ook nog even een nieuwe motor gekocht dus het wordt even puzzelen met de bagage (mogelijkheden) van het weekend...

En dacht hier ooit eens gelezen te hebben over een site met een POI-lijst voor in de TomTom met campings daarop, maar ik kan hem niet zo makkelijk terugvinden...
 
Hey hallo,

Mijn vakantie is redelijk last minute toch nog een maand naar voren gehaald dus dat betekent dat ik volgende week zaterdag al vertrek! :] Ik heb er zin in! Om het mezelf nog moeilijker te maken heb ik 2 weken terug ook nog even een nieuwe motor gekocht dus het wordt even puzzelen met de bagage (mogelijkheden) van het weekend...

En dacht hier ooit eens gelezen te hebben over een site met een POI-lijst voor in de TomTom met campings daarop, maar ik kan hem niet zo makkelijk terugvinden...

Maak je niet druk over campings, ieder dorpje heeft er 1, zeker langs de E-wegen. En met hyttes, mocht je tegenslag met weer hebben.

Campings is echt het laatste waar je je druk om moet maken in Noorwegen. Begin eerder met je portomonee ;)

Edit: heul veul plezier toegewenst natuurlijk :)
 
Laatst bewerkt:
Hey hallo,

Mijn vakantie is redelijk last minute toch nog een maand naar voren gehaald dus dat betekent dat ik volgende week zaterdag al vertrek! :] Ik heb er zin in! Om het mezelf nog moeilijker te maken heb ik 2 weken terug ook nog even een nieuwe motor gekocht dus het wordt even puzzelen met de bagage (mogelijkheden) van het weekend...

En dacht hier ooit eens gelezen te hebben over een site met een POI-lijst voor in de TomTom met campings daarop, maar ik kan hem niet zo makkelijk terugvinden...
Dat zal dan wel Archiescampings zijn geweest Archiescampings
 
Denk de poi's van Archies inderdaad. Campings zijn zeker niet moeilijk te vinden daar maar het is altijd makkelijk om ze ook in de navi te hebben.
 
Helaas is mijn reis naar Noordkaap via St Petersburg na 2 mislukte pogingen ge-eindigd. Inmiddels bijna 3000km verstookt en uiteindelijk zit ik nu gewoon thuis! :(

1e poging..............
Zondag vertrokken eerst naar de Harz waar ik in het voorjaar ook was. Ik had daar een hotel wat me goed was bevallen, dus een uitstekend beginpunt. Net voordat ik bij het hotel was reed ik nog een stukje snelweg, waarbij ik ineens over een onbetekenend drempeltje reed en een heel luide PLING hoorde tussen al rijdgeluiden door. Mijn eerste gedachte was dat de veer aan de achterzijde wel eens gebroken zou kunnen zijn, want ik had ook nog nauwelijks nog vering en bij iedere bobbeltje was het bonk-bonk. Effe check en idd de spoed van de spiraal klopte niet meer voor zover ik tussendoor kon waarnemen. Zondagavond 18.30h en maandag (natuurlijk) alle motorzaken dicht. Dinsdag-morgen pas bestellen en dan mss vrijdag weer rijden. Mwah, nee dus, want ik had thuis nog een set liggen.
OKE, niks aan te doen: Omdraaien en 500km terug naar huis. Gas goed open, veel 200+ en met een paar uurtjes snelweg (weinig hobbel) toch weer thuis gekomen.
Wel iets pijn aan de schouder.....!!?? :? :? Wat en hoe......? Niet zeiken, maar gassen! :] :]

De volgende ochtend motor op de brug en heb ik andere veer-demper-set gemonteerd.

2e poging.................
Vertrek wederom naar de Harz. De pijn aan de schouder van de eerste rit was weer weggegaan tijdens het sleutelen. Nogmaals in de Harz aangekomen, bleek de kamer in het hotel niet meer beschikbaar. Niks erg, mooi weer en tijd om de tent op te zetten. Dat ging al niet makkelijk vanwege wederom pijn. Volgende morgen alles afgebroken waarbij het begon met wat gedruppel wat snel overging in hevige regen voor de rest van de dag. Net voor de Poolse grens een hotelletje gevonden die op zich prima was. Toch de hele nacht steeds wakker gelegen vanwege hevige pijn aan het schouder-gewricht.

Volgende ochtend eerst een bezoek gebracht aan een medische post bij de Artzt. (Duits kan ik nog verstaan. In het Pools wordt dat al veel moeilijker) De boodschap was duidelijk. Schulter-Gelenk überbelastet en de Beratung was om reis af te breken want heling alleen te bereiken met RUST!! :( Ze hoopten voor me dat ik met die arm NL nog zou gaan halen.

Wat overbelast? Nog nooit last van gehad! Natuurlijk niet wat ik zou willen maar blijkbaar is er geen andere optie. Terug naar het hotel, alles opladen (wat 2x zo lang duurde als normaal) en 900km terug naar huis. Op het laatst moest ik bij opstappen met de linkse hand de rechtse hand op de gas-handle leggen. Als alles eenmaal rolde dan ging het wel. 's Avonds weer thuis gewoon in mijn eigen bedje. Slapen dat ging niet want de pijn in de schouder was nauwelijks te verdragen. Een T-shirt aandoen eiste al flink wat doorzetten.

Volgende morgen naar eigen huisarts en zelfde conclusie. Nee, doorrijden zou geen goede actie zijn geweest. Overbelast, wat irritatie aan slijmbeurs kan veroorzaken en dat doet flink PIJN! Vooruitzicht is 6 weken kalm aan (ook niet op de motor?) en mogelijk zelfs nog fysio....? Voorlopig laat ik de FZ maar effe staan.

Gister kon ik eigenlijk niks met de r-arm, inmiddels gaat iets beter.
Nu ik dit schrijf had ik ongeveer in Tallinn moeten zitten.
Helaas is het me dit jaar blijkbaar niet gegund.......?? ;( ;(

Bij defect aan de motor is het nog wel op te lossen met wat sleutelwerk.
Als je zelf makke hebt gaat dat niet lukken :X :X
 
Laatst bewerkt:
Helaas is mijn reis naar Noordkaap via St Petersburg na 2 mislukte pogingen ge-eindigd. Inmiddels bijna 3000km verstookt en uiteindelijk zit ik nu gewoon thuis! :(

1e poging..............
Zondag vertrokken eerst naar de Harz waar ik in het voorjaar ook was. Ik had daar een hotel wat me goed was bevallen, dus een uitstekend beginpunt. Net voordat ik bij het hotel was reed ik nog een stukje snelweg, waarbij ik ineens over een onbetekenend drempeltje reed en een heel luide PLING hoorde tussen al rijdgeluiden door. Mijn eerste gedachte was dat de veer aan de achterzijde wel eens gebroken zou kunnen zijn, want ik had ook nog nauwelijks nog vering en bij iedere bobbeltje was het bonk-bonk. Effe check en idd de spoed van de spiraal klopte niet meer voor zover ik tussendoor kon waarnemen. Zondagavond 18.30h en maandag (natuurlijk) alle motorzaken dicht. Dinsdag-morgen pas bestellen en dan mss vrijdag weer rijden. Mwah, nee dus, want ik had thuis nog een set liggen.
OKE, niks aan te doen: Omdraaien en 500km terug naar huis. Gas goed open, veel 200+ en met een paar uurtjes snelweg (weinig hobbel) toch weer thuis gekomen.
Wel iets pijn aan de schouder.....!!?? :? :? Wat en hoe......? Niet zeiken, maar gassen! :] :]

De volgende ochtend motor op de brug en heb ik andere veer-demper-set gemonteerd.

2e poging.................
Vertrek wederom naar de Harz. De pijn aan de schouder van de eerste rit was weer weggegaan tijdens het sleutelen. Nogmaals in de Harz aangekomen, bleek de kamer in het hotel niet meer beschikbaar. Niks erg, mooi weer en tijd om de tent op te zetten. Dat ging al niet makkelijk vanwege wederom pijn. Volgende morgen alles afgebroken waarbij het begon met wat gedruppel wat snel overging in hevige regen voor de rest van de dag. Net voor de Poolse grens een hotelletje gevonden die op zich prima was. Toch de hele nacht steeds wakker gelegen vanwege hevige pijn aan het schouder-gewricht.

Volgende ochtend eerst een bezoek gebracht aan een medische post bij de Artzt. (Duits kan ik nog verstaan. In het Pools wordt dat al veel moeilijker) De boodschap was duidelijk. Schulter-Gelenk überbelastet en de Beratung was om reis af te breken want heling alleen te bereiken met RUST!! :( Ze hoopten voor me dat ik met die arm NL nog zou gaan halen.

Wat overbelast? Nog nooit last van gehad! Natuurlijk niet wat ik zou willen maar blijkbaar is er geen andere optie. Terug naar het hotel, alles opladen (wat 2x zo lang duurde als normaal) en 900km terug naar huis. Op het laatst moest ik bij opstappen met de linkse hand de rechtse hand op de gas-handle leggen. Als alles eenmaal rolde dan ging het wel. 's Avonds weer thuis gewoon in mijn eigen bedje. Slapen dat ging niet want de pijn in de schouder was nauwelijks te verdragen. Een T-shirt aandoen eiste al flink wat doorzetten.

Volgende morgen naar eigen huisarts en zelfde conclusie. Nee, doorrijden zou geen goede actie zijn geweest. Overbelast, wat irritatie aan slijmbeurs kan veroorzaken en dat doet flink PIJN! Vooruitzicht is 6 weken kalm aan (ook niet op de motor?) en mogelijk zelfs nog fysio....? Voorlopig laat ik 'm maar effe staan.

Gister kon ik eigenlijk niks met de r-arm, inmiddels gaat iets beter.
Nu ik dit schrijf had ik ongeveer in Tallinn moeten zitten.
Helaas is het me dit jaar blijkbaar niet gegund.......?? ;( ;(

Bij defect aan de motor is het nog wel op te lossen met wat sleutelwerk.
Helaas als je zelf makke hebt gaat dat niet lukken :X :X

Godverdekut pffffffffffffff............ Echt vette pech MM, jesus. :/

Hoe klote het ook is, luister maar gewoon naar de dokter en je lichaam, en ik weet nu al dat je dat eigenlijk niet wil. Maarja... Wat kan je anders.

Dagen van je werk terug opnemen, misschien later nog, of anders volgend jaar een retry. Ik heb ook wel eens klote zomers (op een rij) gehad. En je kan er geen k*t aan doen.

Beterschap!!!
 
mooi ruk dit ;(

6 weken niet rijden in de zomer ;(
vind ik erger als 16 weken geen sex in de winter

beterschap :Y
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als allereerste beterschap en hopen op een spoedig herstel.

Aanstaande vrijdag ga ik onverwachts en last minute op vakantie naar Noorwegen. Helaas niet met de motor, omdat het reisgezelschap geen motor rijdt. Nu had ik wel een vraag over de ferry. Ik kwam hier tegen dat als je hem lokaal boekt hij duurder zou zijn dan online klopt dit?
 
Klopt, vooraf boeken is vaak voordeliger.
Een paar maanden vooraf boeken is voordeliger.
Gaat in dit geval niet meer lukken natuurlijk.

Als je vooraf boekt ben je zeker van een plaats.
Ter plekke boeken heeft het risico van een volle boot.
En het is geen lijndienst die ieder half uur vertrekt. .... ;)
 
Klopt, vooraf boeken is vaak voordeliger.
Een paar maanden vooraf boeken is voordeliger.
Gaat in dit geval niet meer lukken natuurlijk.

Als je vooraf boekt ben je zeker van een plaats.
Ter plekke boeken heeft het risico van een volle boot.
En het is geen lijndienst die ieder half uur vertrekt. .... ;)

vrijdag is nog ver weg
het wil wel eens lukken wij hadden heen een dure hut en terug een goedkope
al is 't een andere dag , weekende zijn populaire reisdagen woensdag niet
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Helaas is mijn Noorwegen-reis voor dit jaar in de soep gelopen.
Voor mij is nu het voordeel van niks geboekt hebben dat er ook geen bijkomende kosten zijn.

Het kan soms ook precies andersom zijn om juist op laatste moment op te stappen.
Ooit op de bonnefooi naar de boot naar Corsica gereden in Livorno. Wist niets van vaartijden, tarieven ect. Bij de boot aangekomen konden we nog net mee, dit was vwb tijdstip en vwb achterste plek op de boot.
Achteraf waren we goedkoper ivm niet hoeven betalen boekings- en reserveringskosten.
 
Als allereerste beterschap en hopen op een spoedig herstel.

Aanstaande vrijdag ga ik onverwachts en last minute op vakantie naar Noorwegen. Helaas niet met de motor, omdat het reisgezelschap geen motor rijdt. Nu had ik wel een vraag over de ferry. Ik kwam hier tegen dat als je hem lokaal boekt hij duurder zou zijn dan online klopt dit?

Ik zou sowieso vooraf boeken in deze tijd. Het is hoogseizoen momenteel, dus dan ben je in ieder geval zeker van een plaats.
 
Helaas is mijn Noorwegen-reis voor dit jaar in de soep gelopen.
Voor mij is nu het voordeel van niks geboekt hebben dat er ook geen bijkomende kosten zijn.

Het kan soms ook precies andersom zijn om juist op laatste moment op te stappen.
Ooit op de bonnefooi naar de boot naar Corsica gereden in Livorno. Wist niets van vaartijden, tarieven ect. Bij de boot aangekomen konden we nog net mee, dit was vwb tijdstip en vwb achterste plek op de boot.
Achteraf waren we goedkoper ivm niet hoeven betalen boekings- en reserveringskosten.

Ik ben weer terug na 3,5 week.

Ik heb achteraf gezien enkel de ferry van Hirtshals naar Kristiansand vooruitgeboekt, de rest on the fly.
 
Ook ik (wij, we waren met z'n vieren) zijn dit weekend terug gekomen na drie weken rondje Noordkaap.

Ook wij hebben enkel de overtocht van Hirtshals-Kristiansand vooruitgeboekt als ook nog een "binnenlandse" overtocht van Lysebotn naar Songesand. Verder net als JorisK alles op de bonnefooi gedaan qua verblijf. Nu moet ik wel zeggen dat het begin juli nog niet echt druk was qua toeristen, maar aan het einde van de reis was het aannemelijk drukker geworden.

Afijn, wie ons heeft zien rijden. Wij reden op dit trio :] .

 
Laatst bewerkt:
Ik heb het nog voor de boeg, eind deze week de Duc voor een vakantiebeurt naar de dealer en een week later gaat het gebeuren. Niemand die een blog bijhoudt van de reis? Dat wil ik wel proberen: Scandinavie voor Dummies
Een blog wil ik het niet helemaal noemen maar ik hou wel elke dag een reisverslagje bij op facebook
Hij is in principe begonnen voor mezelf en de fam thuis maar hij is wat gegroeid :)


Ik heb vandaag de Preikestolen hike gedaan, had hiervoor gisteren wel een overnachting geboekt ivm het weer en tijdstip van aankomt (semi-on the fly).
Maar wil als het weer het toelaat ook meer op de bonnefooi gaan doen.
Had de eerste overnachting in m'n tentje geslapen maar werd de volgende ochtend weggespoeld, dus moest daar nu even van bekomen :')
 
Tja, een live webblog of online reisverslag bijhouden had ik niet zoveel zin in. Het thuisfront kon ons volgen en zo af en toe foto's van uitzichten verstuurd. Ik moet nog een keer Noorwegen bezoeken omdat ik niet alles heb kunnen zien i.v.m. het tijdsbestek van de ene helft van mijn reisgezelschap. Dan kan ik er de tijd voor nemen, meer gravel berijden en de Lofoten aandoen.

Maar die van jullie ga ik zeker met interesse bijhouden om te zien wat ik gemist heb en wat ik de volgende trip naar Noorwegen zekers moet meenemen ;)

Ik kreeg onderweg nog een tip van een Duitse motorrijder voor diegene die de Noordkaap willen bezoeken. Als je €19,- of €28,- wilt besparen aan parkeer- en bezoekerskosten, kan je het beste 's ochtends vroeg voor 11:00 er naartoe gaan of na 01:00 's nachts. Tijdens openingstijden zal je moeten betalen om daar te mogen parkeren, bezoekerscentrum in te gaan en het monument te voet te bezichtigen. Wij hebben het parkeren en bezoekerscentrum daarom maar overgeslagen en waren wij daar om 02:00 's nachts om de motoren voor het monument te kunnen zetten voor het fotomoment en zonder overig toeristisch volk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan