De grote Trukendoos

Op vakantie in Oostenrijk bleef bij mijn BMW R100RT 1 van de remklauwen voor hangen. Dus hij bleef remmen als ik het remhandle los liet. Niet handig in de bergen om geen goed werkende voorrem te hebben. Achteraf bleek de zuiger in de remklauw een soort van scheef ingesleten waardoor hij kon blijven haken. Maar op dat moment zocht ik een noodoplossing. Toen ik eenmaal door had welke van de twee remklauwen niet goed meer was, wilde ik die er maar afhalen en met 1 remklauw verder gaan. Maar hoe dop je die losse remslang dan af? Het is geen boutje dat je makkelijk in een bouwmarkt vind. Gelukkig bleek de ontluchtingsnippel van die kapotte remcylinder dezelfde schroefmaat te hebben, dus daarmee de slang afgedopt, systeem weer ontlucht en vrolijk verder vakantie gevierd.
 
Ongeveer 14 jaar geleden (elfstedentocht per motor met collega's) kom ik bij sneek stil te staan. Vfr wilde niet meer schakelen. Wat bleek......tandjes op de as waren bijna helemaal versleten (asjemenou?) Waardoor het schakelpookje vrij kon bewegen. Daar sta je dan (natuurlijk alleen een multitool en een inbussleutel bij me). Dus eerst het belangrijkste gedaan.....peuk roken (ja...ik weet het....en ik moet ook echt stoppen). Terwijl ik op het gemak sta te paffen zie ik op de grond een stukje ijzerdraad liggen. Ik dacht die is voor mij, kan ik waarschijnlijk wel wat mee. En inderdaad....schakelpookje los geschroefd zodat er wat ruimte zichtbaar werd. Vervolgens wat stukjes ijzerdraad ertussen gestoken en de boel goed vast gezet. Heb de rit uit kunnen rijden. De volgende dag naar huis......helaas ijzerdraad was niet meer afdoende, uiteindelijk de 5e versnelling nog kunnen gebruiken en met een beetje geluk op de snelweg nog de 6e ook. Ben thuis gekomen. De volgende week naar de dichtstbijzijnde motorzaak gereden en daar kreeg ik te horen dat er een nieuwe as in moest en dat vond ik net even te duur. Uiteindelijk een nieuwe schakelpook gekocht. Die er op gezet en tussen de as en de ronding van de schakelpook voorzichtig een gat van 3 mm geboord en daar de schacht van een 3,2mm metaalboor in gedaan (als een soort van spie) Daar heb ik nog jaren mee rond gereden, zat als een huis.
 
Ohja een keer op de A2 wilde ik schakelen en ik merk dat mijn gehele schakelbediening van de V-strom er los bij hangt... mooi kut net voor een tankstation gelukkig. Daar de boel uit laten rollen en gekeken wat het was. Bleek dat de segerring die de boel op z'n plek houd weg was. Ik kon alles op z'n plaats duwen maar dan zou het zo weer van het asje af glijden. Mijn pak, althans de trekker van de rits had ik al een keer gemaakt met visdraad welke nu dus van pas kwam. Uit de jas gehaald en om de inkeping getrokken waar de segerring hoorde te zitten met flink wat knopen om te voorkomen dat de bediening er weer af zou glijden. Met voorzichtig en niet te veel schakelen ben ik thuis kunnen komen.
 
De 'bushfixes' dus :t
Met gebroken gaskabel schiet me te binnen dat ik idd een paar dagen heb rondgereden (wel op de brommer) met een maat achterop die met een tangetje op de binnenkabel voor mij gas moest geven. Leverde best een paar hilarische situaties op snachts op de terugweg van de kroeg _O-
Ik heb er 2

Gaskabel gebroken langs de snelweg in DK.
Hoe kom ik bij een dichtbij-garage?
Hé dat kan ook! Draai stationair naar max en dan sukkel ik wel naar een garage.
Nou, sukkelen was 't net niet. Snelheid van rond de 100. Het weer in DK was ook niet best en ineens was ik er zat van.
Naar huis gereden op de 'stationair'. Bij ingang van Ede heb ik de knop teruggedraaid en met ca 30 tot voor de deur thuis.

Ander probleem:
Op Sicilië was ineens de radiator lek. Op dat moment was nog de gedachte van lekke slang.
Kon lek niet zien/ vinden. Wel steeds nattigheid langs linkerkant bij de slang.

Naar een Yamaha-dealer geweest die de slang heeft vervangen. <wat dus niet hielp>
Het kostte nix, want het probleem was niet opgelost.
Laatste vraag was: Moeten we systeem weer vullen met kvs. Nee, doe maar water. (want 't lekt er toch weer uit)
Vervolgens was plan om iig ferry in Palermo te halen. Dan ben je sowieso in Genua. Evt is motor daar op te halen met de aanhanger.
Een 2L colafles gevuld met water onder de spin. Gewoon rijden en als nodig bijvullen.
Tot midden van D ging dat best aardig. Laatste stuk op de Autobahn bijna bij iedere P-plaats gestopt om bij te vullen.
Toch er mee thuis gekomen. Daar lag al een andere radiator die ik nog had liggen. Daar rijd ik nu nog steeds mee!
 
Laatst bewerkt:
Ik had ooit een tot streetfighter verbouwde FZR1000. Zelf beetje aan lopen beunen, zonder dat ik écht beunervaring had. Met 't gekke ding een paar keer op vakantie geweest, maar een weekend in de Ardennen werd z'n laatste.

Anyway, we rijden met een groepje door de Ardennen, en tijdens een kleine pauze zie ik dat de uitlaat wel erg uit 't lood hangt. Ophangbeugel onder 't zitje afgebroken... -O- Tja en nu dan...
Niemand had iets meer bij zich dan duct-tape en tiewraps. Gelukkig had ik nog een kniptang bij me, en hebben we uit een oud hek een stuk ijzerdraad geknipt en eromheen geprutst :t Prima mee rond kunnen rijden :)

Op de terugweg naar huis het blok opgeblazen. Uitlaat was wel blijven zitten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan