De grote Trukendoos

Erwin P

Crashtest dummy
22 aug 2011
6.849
5.027
Lemelerveld
Eigenlijk het avontuurlijkste deel van alle avonturen ritten...

De rommel is kapot, we staan stil, geen hulp te krijgen of het is ons de eer te na. En toen...
Dat is aan jullie, ik hoor graag jullie best gebeunde oplossingen voor problemen aan de motor, jullie zelf, de kleding, noem het maar!

Met andere woorden, wat heb je gedaan bij de gebroken gaskabel? Of bij die lekke band zonder dat je binnenbanden mee had? Of of of...
 
De 'bushfixes' dus :t
Met gebroken gaskabel schiet me te binnen dat ik idd een paar dagen heb rondgereden (wel op de brommer) met een maat achterop die met een tangetje op de binnenkabel voor mij gas moest geven. Leverde best een paar hilarische situaties op snachts op de terugweg van de kroeg _O-
 
De 'bushfixes' dus :t
Met gebroken gaskabel schiet me te binnen dat ik idd een paar dagen heb rondgereden (wel op de brommer) met een maat achterop die met een tangetje op de binnenkabel voor mij gas moest geven. Leverde best een paar hilarische situaties op snachts op de terugweg van de kroeg _O-
Inderdaad dat soort dingen!

Voorbeeldjes van ons zelf dan:

Afgelopen trip in de Balkan was er 1 local mee met een bijzonder slecht en verbeund onderhouden enduro. Tot grote verassing brak daar op een gegeven moment de gaskabel van aan de stuur kant.
Midden in de bergen dus je moet wat. Uiteindelijk een lusje in de gaskabel geknoopt daar een tyrerip door welke hij nu als trek-duim gas kon gebruiken. De dag uitgereden op die manier.
 
Tijdens de heenweg naar Portugal hing de koplamp van mijn V-strom steeds uit. Door wat aan de draden te trekken bij het stuur ging deze soms weer aan. Niet echt een issue overdag maar toen het donker werd, werd het wel een probleem.

Toen deze helemaal niet meer aanging maar even gestopt bij een tankstation om er naar te kijken. Bij de V-strom wordt bij het starten de stroomtoevoer naar het licht onderbroken om te helpen bij de startmotor. Dit eerste deel ging goed maar daarna ging de stroom niet meer terug en het licht dus niet aan.

Bij het openmaken van de startknop bleek de boel gesmolten te zijn en viel het hele ding uit elkaar. Hierdoor startte mijn motor dus ook niet meer. Vriendin was al lichtelijk in paniek aangezien we net halverwege waren.

IMG-20220901-WA0005.jpg

Uiteindelijk draadjes tegen elkaar gehouden om de combi te vinden die wel start. Hierna de start draadjes in elkaar gewikkeld en getaped en hetzelfde voor de lampen. Nu blijft het licht dus aan bij het starten.

Inmiddels 2 jaar verder en het werkt nog steeds. Ik zal eens proberen de fotos te zoeken.


Verder nog de tijdelijke tapejes op gebroken knipperlichten die 3 jaar later nog steeds daar zitten en de nieuwe nog in de doos liggen.
 
Laatst bewerkt:
teveel om op te noemen, maar ik ga er straks een paar tiepen
 
Ook nog een leuke, hoewel het niet echt een fix is.
Ik had de dynamo steker van de 990 gaar. Bleek verkeerd gestoken waardoor deze over de jaren was gaan smelten. Hij laadde wel bij, maar vooral bij vaak stoppen en starten niet genoeg.

Op een gegeven moment stond ik dus geparkeerd en wilde hij niet meer aan slaan. Was een omgeving met alleen maar gravel dus aanslepen met een andere motor was ook geen optie.
Uiteraard geen startkabels in de buurt, maar iemand had wel een stuk ijzerdraad bij zich toevallig dat net lang genoeg was om van de ene + accu naar mij + aansluiting te komen. Maargoed, de min moet natuurlijk ook nog. Nou was op die locatie door de jaren al wat blijven liggen waaronder een grote metalen boog (binnenkant wielkast trekker dachten we). Die tussen de voetpedalen van 2 genoemde motoren gezet en de rommel wilde weer starten.
 
Op weg naar Istrië. FJ1200.
Druk koppeling minder en minder.

Bij tandtation dot4 gekocht aan puur goudprijs.

Moeilijk moeilijk.

Slave doet lastig moet eigenlijk iets tussen.

5 euro cent dubbelgevouwen en er tussen gefrot. Prima vakantie gehad.
 
Op weg naar Istrië. FJ1200.
Druk koppeling minder en minder.

Bij tandtation dot4 gekocht aan puur goudprijs.

Moeilijk moeilijk.

Slave doet lastig moet eigenlijk iets tussen.

5 euro cent dubbelgevouwen en er tussen gefrot. Prima vakantie gehad.
Haha netjes!

Zelfde met de 990 gehad. Oliedruk werd minder, bleek die koppeling slave cilinder lek (zoals een echte KTM betaamt) en nu net het niveau onder minimaal. In de heuvels op de TET Frankrijk natuurlijk...
Komt er net een stel aangereden waarvan 1 een DT125 2T had. Die hadden 2T olie bij zich, nog mineraal ook. Lust de koppeling blijkbaar ook. Prima vakantie verder uitgereden en thuis de rommel vervangen.

We stonden eigenlijk al op het punt om van de Pegaso 650 die mee was wat olie af te tappen. Dat was de dunste olie en mineraal, al had de syntheet 15W50 van de KTM zelf er ook in gegaan als het nodig was geweest natuurlijk.
 
Altijd een pijpsleutel mee en ducttape ,vervangt prima afgebroken handles ,of je kunt er een kabeltje mee hevelen, vraag me niet hoe ik t weet😎
 
Tijdens de heenweg naar Portugal hing de koplamp van mijn V-strom steeds uit. Door wat aan de draden te trekken bij het stuur ging deze soms weer aan. Niet echt een issue overdag maar toen het donker werd, werd het wel een probleem.

Toen deze helemaal niet meer aanging maar even gestopt bij een tankstation om er naar te kijken. Bij de V-strom wordt bij het starten de stroomtoevoer naar het licht onderbroken om te helpen bij de startmotor. Dit eerste deel ging goed maar daarna ging de stroom niet meer terug en het licht dus niet aan.

Bij het openmaken van de startknop bleek de boel gesmolten te zijn en viel het hele ding uit elkaar. Hierdoor startte mijn motor dus ook niet meer. Vriendin was al lichtelijk in paniek aangezien we net halverwege waren.

Bekijk bijlage 1966888
Uiteindelijk draadjes tegen elkaar gehouden om de combi te vinden die wel start. Hierna de start draadjes in elkaar gewikkeld en getaped en hetzelfde voor de lampen. Nu blijft het licht dus aan bij het starten.

Inmiddels 2 jaar verder en het werkt nog steeds. Ik zal eens proberen de fotos te zoeken.


Verder nog de tijdelijke tapejes op gebroken knipperlichten die 3 jaar later nog steeds daar zitten en de nieuwe nog in de doos liggen.
herkenbaar probleem... alleen die fucking stekker van die kabel zit echt achter de radiator aan de kabelboom vast. Ik had al een vervangend exemplaar gekocht (tweedehands) maar had mijn schoonzus met haar kleine handjes nodig om deze te vervangen want ik kon er no way tussen, ook niet na het losmaken van de radiator.
 
Leuk topic!

Mijn beste McGyver fix was op vakantie in Noorwegen: maximaal hellend door een bocht gaan en dan onverwachts een dip in het asfalt waardoor de motor sterk inveert. Al rijdend raakt de schakelpook abrupt de grond en toen was het *knak*. Gelukkig de motor overeind gehouden maar het haakse deel van de schakelpook was afgebroken. Zoiets overkomt je natuurlijk alleen op zondag dus er was ook geen dealer open.

Uiteindelijk met een aluminium tentharing en flink wat ducttape gefixt zodat ik weer een stompje had om mee te schakelen. Daar heb ik de laatste 2000km probleemloos mee gereden. :t
 
Veel avontuurlijker dan een gebroken spiegel van de NTV wordt het niet. Op de heenweg naar Luxemburg, dus op de camping uitgebreid geprobeerd te fixen. Met ductape en twee componenten lijm / kneed metaal. Maar uiteindelijk maar gewoon de rest van de week met alleen rechter spiegel gereden. Was wel blij dat de spiegel gebroken was en niet de koppelingshendel, die was alleen wat krom.

Die zelfde week wel een transalp van een vriend die steeds slechter ging lopen. Heuvel af in de vrij terug naar de camping toen ie er op dag 3 helemaal klaar mee was. Hele carburateur uit elkaar op t grasveld, na een paar uurtjes sleutelen niks gevonden, alles weer in elkaar en rijd tot vandaag nog probleemloos rond.
 
Laatst bewerkt:
Veel avontuurlijker dan een gebrolen spiegel van de NTV wordt het niet. Op de heenweg naar Luxemburg, dus op de camping uitgebreid geprobeerd te fixen. Met ductape en twee componenten lijm / kneed metaal. Maar uiteindeijk maar gewoon de rest van de week met alleen rechter spiegel gereden. Was wel blij dat de spiegel gebroken was en niet de koppelingshendel, die was alleen wat krom.

Die zelfde week wel een transalp van een vriend die steeds slechter ging lopen. Heuvel af in de vrij terug naar de camping toen ie er op dag 3 helemaal klaar mee was. Hele carburateur uit elkaar op t grasveld, na een paar uurtjes sleutelen niks gevonden, alles weer in elkaar en rijd tot vandaag nog probleemloos rond.
Ja carburateurs hebben de magische eigenschap dat ze helemaal kut kunnen lopen. Je trekt de rommel uit elkaar, vindt niks, rommel in elkaar en alles is weer goed. Heel bijzonder soms.

Uit de brommertijd nog een leuke. Wel thuis gedaan, maar dat had net zo goed op een camping oid kunnen zijn. Tank praktisch leeg. Tankstation op de route had voorgemengde 2T benzine, prima, tanken en door.
Km of 10 later (bijna thuis) luid schurend geluid. Thuis aangekomen cilinder er af en zowel zuiger als wand flink gekrast. Benzine bekeken, gewoon helder en doorzichtig, geen mengsmering mee gekregen dus. Tankstation had daar geen boodschap aan.
Dus ik met een schuurspons met Jif aan de gang en de rommel weer gemonteerd. 17 en geen cent te makken dus met de oude pakkingen er tussen.
Spul heeft zeker nog 8000km gedraaid tot ik het verving voor een grotere cilinder enz.
 
  • Leuk
Waarderingen: KvM
Een maat van mij schoof onderuit in hetzelfde Picos gebergte.


Er moest dus geMcGyvered worden...
20230922_193712.jpg


Want zo deed ie natuurlijk nix meer
20230925_203321.jpg
 
Heel bijzonder wel met dat kettingkje. Voorkomt natuurlijk wel een gaskabel die telkens schuurt en dus door gaat.
 
Ohja... na een hele flinke schuiver waarbij mijn Traxx koffer was losgebroken van de motor en de ophanging kapot was deze vastgesjord met een spanband... en bleef gewoon zitten. Aangezien de koffer zelf ook open gebroken was cit geheel met ductape weer dicht gemaakt.

cbzV3Vh.jpg



vPvEpnZ.jpg


En op de Vespa kende ik de kabelboom inmiddels wel... als er weer een storing was dan was er hoogstwaarscijnlijk een stekker van de bobine losgetrild. Altijd wat extra stekkers en draad bij.

zdaULwa.jpg
 
Leuk topic!
Africatwin750 Luxemburg weekend. De motor startte soms helemaal niet, aanduwen door vrienden en deed het weer. Later weer gewoon vlot starten!!. Laatste dag idem, toen weer aangeduwd en in 1 streep naar huis (Twente) gereden. Onderweg moest ik wel tanken en alleeen krijg ik de motor niet aangeduwd!. Motor laten lopen en tankdop met reservesleutel geregeld.
Thuis bleek: stekker spanningsregelaar totaal groen uitgeslagen... toen accu en spanningsregelaar vervangen en de sr stekker eraf geknipt en doorgesoldeerd. Daarna alles weer dikke prima!

Eind jaren 80: met honda c310 (met c50 blok, die 3 bak half automaat) 4 weken op kampeervakantie naar de middellandse zee. Ergens bij Pula (Istrie) ontdekte ik bij toeval (verveling tijdens het uuuuurenlange rijden) dat de brommer 10kmu harder liep als ik de choke ook bij warm blok aanzette! Dus, bierviltje ertussen gepropt en de max snelheid ging van 55 nr 65kmu. Thuis bleek dat de condensator slecht was.....
 
Een paar die me altijd bijblijven.

Bak revisie in Zweeds Lapland in Januari.
Koppakking en nog wat in Duitsland.
Koppakking met nog wat meer in Noorwegen.

En twee keer met alternatief vervoer naar huis.
 
Leuk topic!
Africatwin750 Luxemburg weekend. De motor startte soms helemaal niet, aanduwen door vrienden en deed het weer. Later weer gewoon vlot starten!!. Laatste dag idem, toen weer aangeduwd en in 1 streep naar huis (Twente) gereden. Onderweg moest ik wel tanken en alleeen krijg ik de motor niet aangeduwd!. Motor laten lopen en tankdop met reservesleutel geregeld.
Thuis bleek: stekker spanningsregelaar totaal groen uitgeslagen... toen accu en spanningsregelaar vervangen en de sr stekker eraf geknipt en doorgesoldeerd. Daarna alles weer dikke prima!

Eind jaren 80: met honda c310 (met c50 blok, die 3 bak half automaat) 4 weken op kampeervakantie naar de middellandse zee. Ergens bij Pula (Istrie) ontdekte ik bij toeval (verveling tijdens het uuuuurenlange rijden) dat de brommer 10kmu harder liep als ik de choke ook bij warm blok aanzette! Dus, bierviltje ertussen gepropt en de max snelheid ging van 55 nr 65kmu. Thuis bleek dat de condensator slecht was.....
Net zoiets met de sparta (dames) brommer. Op vakantie in Nederland, heenweg >30gr buiten dus steeds warm lopen. Alle plastic kappen eraf, achterop gebonden en door.

Gedurende week steeds moeilijker om hem aan te fietsen. Tot het moment dat hij praktisch niet meer starten wil. Paar km aangeduwd door een reismaatje op een andere brommer en hij liep weer, dus in 1 streep naar huis. Iets van 165km. Moet net kunnen op 1 tank van 3.5liter, dus zonder stoppen naar huis (alleen, reismaatjes moeten aan de andere kant van het land zijn) prima plan. Kilometer of 15 van huis, toch tank leeg. Lopen naar tankstation, zitten er twee oude(re) mannen in de achtertuin aan de waterkant vragen wat er aan de hand is. En warempel, er stond nog wel een restje 2-takt benzine in de schuur. litertje 2-takt gekregen.

Vervolgens weer niet willen starten. Na een kwartier vechten, komt de beste man met het idee dat ie wel een boormachine heeft en een dopje 13. Boormachine op het vliegwiel en gaan. Door naar het tankstation. Toch maar even tanken. Daar tanken en per ongeluk veel te vet smeren, geen leven meer in te krijgen. Laatste 10km toch op de aanhanger naar huis... zo jammer.

Euvel wat betreft aanfietsen, koppelingsplaatjes te ver gesleten, en daardoor liep bij starten/aanfietsen de koppelingskorf tegen de starthevel. Nieuwe plaatjes erin, en al vele tripjes mee gemaakt sindsdien.

1706193078906.png
1706193103180.png
 
Door gescheurde uitlaat beugel van mijn Vespa tijdens een trip door de Alpen.
Ergens in the middle of nowhere halverwege de berg op een offroad grote keienpad.
Terug aan elkaar gebonden met een spanband om van die berg af te komen.
Vespa 0 - grindpad 1
Natuurlijk voordat ik beneden was, was die spanband al door gesmolten.
Toch weer bij elkaar kunnen houden en bij een lokale auto garage een vervangings beugeltje laten zagen/boren.

Dit zelfde trip brak een ander onderdeel van die beugel ook af.
Weer die half gesmolten spanband er om heen.
Opzoek naar een betere fix kwam ik langs de kant van de weg auto wrak tegen. Daaruit de veiligheidsgordel gesneden.
Dat bleek wel tegen de warmte te kunnen, en heeft er eigenlijk nog jaren omheen gezeten.

Tot vorig jaar tijdens de Dutch 1000 weer die gehele uitlaat er onderuit kwam.
Weer wat spanbandjes er omheen, opzoek naar een betere fix.
Die vond ik aan een heel langs een weiland. Daar een metertje opgefrommeld ijzerdraad uit kunnen knippen waarmee ik de uitlaatdemper terug vast kon maken.
De rest van die Dutch 1000 is het netjes blijven zitten.
 
Door gescheurde uitlaat beugel van mijn Vespa tijdens een trip door de Alpen.
Ergens in the middle of nowhere halverwege de berg op een offroad grote keienpad.
Terug aan elkaar gebonden met een spanband om van die berg af te komen.
Vespa 0 - grindpad 1
Natuurlijk voordat ik beneden was, was die spanband al door gesmolten.
Toch weer bij elkaar kunnen houden en bij een lokale auto garage een vervangings beugeltje laten zagen/boren.

Dit zelfde trip brak een ander onderdeel van die beugel ook af.
Weer die half gesmolten spanband er om heen.
Opzoek naar een betere fix kwam ik langs de kant van de weg auto wrak tegen. Daaruit de veiligheidsgordel gesneden.
Dat bleek wel tegen de warmte te kunnen, en heeft er eigenlijk nog jaren omheen gezeten.

Tot vorig jaar tijdens de Dutch 1000 weer die gehele uitlaat er onderuit kwam.
Weer wat spanbandjes er omheen, opzoek naar een betere fix.
Die vond ik aan een heel langs een weiland. Daar een metertje opgefrommeld ijzerdraad uit kunnen knippen waarmee ik de uitlaatdemper terug vast kon maken.
De rest van die Dutch 1000 is het netjes blijven zitten.
Daarmee is hij uiteindelijk ook verkocht?
 
Terug
Bovenaan Onderaan