Het grote Noorwegen topic! Deel 2

Weet iemand waar er kortingscodes te scoren zijn voor colorline?
Die heb ik niet. Waarom vaar je niet van Frederikshavn (DK) naar Oslo voor €50-80 (afhankelijk van de vaardag) voor 1 persoon + motor + 2 persoons binnenhut? bron: aferry.nl Heb ik vorig jaar gedaan, is goed bevallen. Vertrek om 09:15, lekker douchen aan boord en aankomst 18:30 in Oslo, aansluitend bij de Ikea warm eten en dan nog eventueel een paar uur doorrijden, het is tenslotte lang licht en heb die dag liggen luieren in mijn hut.
 
Laatst bewerkt:
Die heb ik niet. Waarom vaar je niet van Frederikshavn (DK) naar Oslo voor €50-80 (afhankelijk van de vaardag) voor 1 persoon + motor + 2 persoons binnenhut? bron: aferry.nl Heb ik vorig jaar gedaan, is goed bevallen. Vertrek om 09:15, lekker douchen aan boord en aankomst 18:30 in Oslo, aansluitend bij de Ikea warm eten en dan nog eventueel een paar uur doorrijden, het is tenslotte lang licht en heb die dag liggen luieren in mijn hut.

Ik vind de nachtboot persoonlijk vele malen gunstiger. Je kunt overdag op je gemak naar Kiel rijden, je spaart ruim 400 saaie kilometers door Denemarken uit, overnachten doe je lekker op de boot dus je hoeft geen extra overnachting te plannen omdat de boot vroeg in de ochtend vertrekt. Je vaart 's-nachts, dan kun je toch niet rijden, dus je verliest ook geen rijdag. Extra tijd op je vakantiebestemming dus. Daar staat wel tegenover dat het wat duurder is, maar je rijdt de volgende ochtend om 9 uur weer fris en fruitig van boord en je hebt de hele dag nog voor je. Ik heb ook wel eens zo'n dagboot genomen, maar dan heb ik altijd het idee dat ik mijn dag een beetje zit te verspillen. Maar ieder zijn voorkeur natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
@ mv250, thanks voor de tip, maar ik deel toch meer de filosofie van Frazer.

We willen 2,5 week heen en zo veel mogelijk tijd doorbrengen in Noorwegen zelf.
In verhouding zijn de nachtboten wel wat duurder maar reizen+slapen vind ik een ideale combi.

Het meest ideale zou zijn Kiel-Oslo maar ik vind die colorline verbinding erg prijzig.. Bijna het dubbele van Kiel-Goteborg
 
Vraag is wat je uitspaart en wat de trip naar Oslo je kost.
Dat is grofweg 300km, dusqua tijd minstens een halve dag rijden.
Vanuit Oslo kun je wel gelijk richting het westen.

En je staat ook niet gelijk op de kade met je motor zodra het bootje aanmeert, dat kan best wel eens een tijdje duren. Dan kost die 300km richting Oslo je de rest van de dag.
Dan win je ook niet veel door snachts te reizen denk ik zo.
Naar Oslo is wel wat verder varen, maar dan vertrekt het bootje ook eerder.

Iets om te overwegen denk ik.
 
Dat valt goed mee hoor, in tegenstelling tot de overtochten van en naar de UK is er geen paspoortcontrole dus meestal rij je zo van boord. Ik pak regelmatig Kiel-Gotenborg, en vrijwel altijd zit ik dan binnen het uur vanaf aanmeren op de weg. Daarbij maakt het trouwens niet uit welke overtocht je kiest, die tijd voor het ontschepen heb je altijd.

Maar als je echt richting het westen wilt, regio Stavanger en Bergen dan kan je Hirtshals-Kristiansand ook nog overwegen. Dan sta je in 3 uurtjes aan de overkant. Wel is Hirtshals vanuit Amsterdam gezien 1000km, en Kiel maar 550, dus dat is een aanzienlijk verschil. Het hangt er ook vanaf welke regio je in Noorwegen naartoe wilt.
 
Maar als je echt richting het westen wilt, regio Stavanger en Bergen dan kan je Hirtshals-Kristiansand ook nog overwegen.

Dat heb ik vorig jaar gedaan, 1100km snelweg naar Hirtshals, AirBNB daar en de dag erop in de ochtend vertrekken. Ik was om 17:00 in Stavanger.

Volgende week ga ik naar Schotland/Ierland, en dan pak ik de ferry van Ijmuiden naar Newcastle. Het is vrij prijzig (250,-, 1x motor, 1x ontbijt, 1x avondeten en 1x hut, enkel heenreis) maar het scheelt nogal omrijden, afschrijving op je fiets, saaie kilometers, tijd en energie.

En bij mijn volgende Noorwegen rit ga ik hetzelfde doen.
 
Ik ga toch maar voor de optie kiel-gotenburg retour.
1e plan was kiel-oslo en gotenburg-kiel terug maar een enkeltje kiel-oslo is 100euro goedkoper dan kiel-gotenburg retour.

Ik vermijd het liefst de ellenlange snelweg km's en lange ferries overdag vind ik ook een beetje waste of time.. Natuurlijk zijn ze wel goedkoper maar de dagen zijn me al kostbaar genoeg.

Plan is nu om op de 1e dag 200km extra te rijden en de 2e dag 100 extra om zo de afstand te compenseren, kunnen we daarna gewoon lekker relaxt doen 8-)
 
Als je vanuit Göteborg richting Oslo over de E6 rijdt dan kan je prima wat extra kilometers maken, dat is gewoon een grote weg waar je het grootste deel 110 mag, dus dat schiet lekker op. Vanuit de terminal van de Stena linksaf en je zit er op.
 
Wij gaan dit jaar via Hirtshals-Stavanger, is ook een nachtboot.

Het argument van de extra snelweg kilometers naar Hirtshals is een beetje onzin. Diezelfde kilometers maak je vanaf Göteborg ook, voordat je ergens zit waar het leuk rijden is, dat is ook doodsaai.
 
Laatst bewerkt:
De nachtboot is ons beter bevallen als overdag varen. Lekker slapen en toch reizen resulteert in een langere netto tijd in Noorwegen
 
Kenners,
Ik overweeg om komende zomer naar de Noordkaap te rijden op mijn Africa Twin (xrv750).
Nu twijfel ik nog om alles zelf te regelen, of deel te nemen in een georganiseerde reis.

Zijn er mensen die ervaringen hebben met reisorganisaties die naar de Noordkaap gaan?
Reisorganisatie? Totaal onnodig. Ben vorige zomer ook gewoon opgestapt en gegaan. Wat moet je regelen dan? Heb zelf gewoon één lange route gemaakt (heen via Zweden, terug via Noorwegen). Tassen ingepakt, tent achterop gegooid en rijden maar. Onderweg kom je echt overal hutten tegen om in te slapen (Hÿtter), en op een mooie dag zet je gewoon overal waar je wilt de tent op. Eten is ook overal. Aanspraak heb je werkelijk waar overal waar je stopt, ligt natuurlijk ook aan jezelf. En pech krijgen, tja, Wegenwacht opereert daar ook gewoon. Iedereen in die landen spreekt ook meer dan goed Engels. Meer heb je niet nodig toch? ;) 8-)

Ik zou niet te moeilijk denken over deze zaken.

Slaapplaats zoeken is heel eenvoudig. Het stikt in Noorwegen van de campings, en bijvoorbeeld met de app of het poi bestand van Archies Campings hoef je helemaal nooit ver te zoeken. Als je er klaar mee bent voor de dag tik je de dichtstbijzijnde in en klaar ben je. Ik heb geen ervaring met hotels of b&b's, maar ook daar zijn tegenwoordig prima apps voor waardoor je nooit lang hoeft te zoeken. Dan heb je toch de flexibiliteit die je wilt, en toch kost het totaal geen moeite. Bovendien is het waarschijnlijk een stuk goedkoper dan via een organisatie.

Pech krijgen kan altijd gebeuren, maar om daarvoor nou voor een organisatie te kiezen? Zorgen dat de motor in zo goed mogelijke conditie is en pechhulp met buitenlanddekking en vervangend vervoer afsluiten. Wegenwacht hebben ze in Noorwegen ook, duurt alleen misschien iets langer als hier in NL. Als je echt ernstige problemen hebt die ter plaatse niet op te lossen zijn dan gaat het boeken van een georganiseerde reis je daarin ook niet helpen.

Mooie routes zijn zeer eenvoudig online te vinden. Koop een kaart van Noorwegen, ga er een weekendje goed voor zitten, en lees een aantal forums zoals deze door. Alles wat je interessant lijkt streep je met een stift aan op de kaart, en bij het maken van de uiteindelijke route hoef je deze punten alleen maar met elkaar te verbinden. Moeilijker is het niet. Zo doe ik het ook altijd.

Praatje maken kan je zonder reisorganisatie ook, mits je daar zelf voor open staat. Alleen reizen lijkt eenzaam, maar mijn ervaring is juist dat je in je eentje veel sneller contact hebt.

Of je kiest voor alleen of georganiseerd moet je natuurlijk helemaal zelf weten, daar zal ik ook niks over zeggen, maar denk niet te moeilijk over het zelf regelen van bepaalde zaken. Hier op het forum zit genoeg kennis over Noorwegen, en over alleen reizen, dus hulp is er altijd.
100% wat hij zegt ja :Y
 
Laatst bewerkt:
Natuurlijk zijn ze wel goedkoper maar de dagen zijn me al kostbaar genoeg.
Kijk, dat is natuurlijk een sterk argument. Ik had vorig jaar de tijd. Bovendien wilde ik er deze keer een low budget trip van maken en Noorwegen eens op een andere manier binnenkomen. Heeft wel wat via het Oslo fjord naar je bestemming varen.
 
Laatst bewerkt:
Reisorganisatie? Totaal onnodig.

Niemand zegt dat het nodig is maar tijdens het verstrijken van de jaren, veranderen je interesses ook. Een verandering van manier van reizen kan ook door veranderende interesses komen. Daarnaast is niet iedereen hetzelfde.

Ik heb weinig zin meer om zelf nog routes in elkaar te prutsen in een vreemd land. 10 jaar geleden deed ik dit met veel plezier.

Ik boekte van te voren wel altijd mijn hotels maar dat is gewoon een keuze waar ik mij prettig bij voel.

Door deze verandering van interesses pak ik mijn reizen van ongeveer een week of langer altijd via een organisatie. Tot nu toe altijd Horizon omdat zij voor de volle 100% aan mijn wensen voldoen.
 
Van te voren boeking is net als een vaste reis .
Waar blijft het avontuur kijk waar je terecht komt en wanneer vrijheid niet ergens moeten zijn omdat je een hotel geboekt hebt.
Ik heb dit nooit begrepen slapen kan je overal en altijd.
 
Ik wil na een dag rijden gewoon een rustpunt hebben. Een plek waarvan ik weet dat er een bed klaar staat met een warme douche en een bord met eten. Ik hou niet tenten of campings. Daar blijf ver uit de buurt.
Jij noemt het een avontuur. Ik noem het een ergernis, dus extra stress.

Wat is er toch met de mensen in dit specifieke topic.
Het lijkt er op dat je alleen naar Noorwegen mag reizen als op de bonnefooi gaat rijden. Andere manieren wordt gezien als slap. Ik kom dit gedrag andere topics duidelijk minder tegen.
 
ik Denk dat het woord slap niet van toepassing is.

Als je alles van te voren boekt blijft er minder avontuur over, hoe meer je regelt hoe meer je in een vast ritme zit.
Des te minder ruimte voor het avontuurlijk gevoel en dat is wat motorrijden juist leuk maakt.
Stres om een bed tja het maar hoe groot je het maakt voor je zelf.

Ik heb het zelfde met routes rijden doe ik nooit ik ontdek zelf met hulp van tomtom .
En zie waar mij het leuk lijkt en wat ik op dat moment een mooie weg is.
De ontdekking van een ander mag men voor hen zelf houden.

Dit bevalt me prima zo niks geen verplichte weg alleen ongeveer een richting welke kant op.
Dat is reizen en ontdekken voor mij.
 
Wat is er toch met de mensen in dit specifieke topic.
Het lijkt er op dat je alleen naar Noorwegen mag reizen als op de bonnefooi gaat rijden. Andere manieren wordt gezien als slap. Ik kom dit gedrag andere topics duidelijk minder tegen.

Heeft niks met slap te maken, maar gewoon een andere voorkeur. Zal mij persoonlijk een zorg zijn op wat voor manier een ander op vakantie gaat, zolang iedereen maar kan doen waar hij/zij zich prettig bij voelt. Misschien dat de kampeerders en bonnefooi reizigers hier wat in de overhand zijn omdat Scandinavië, en met name Noorwegen zich gewoon uitstekend leent voor kampeervakanties, mede vanwege het feit dat je legaal mag wildkamperen en dat de b&b’s, hutten en hotels daar ook voor het oprapen liggen.
 
Laatst bewerkt:
@wijnald: In mijn beleving benadruk je in je laatste post precies waar Athome op doelt. Je dwingt een ander jouw manier van beleven/avontuur op of kan niet begrijpen dat anderen wél willen plannen. Respecteer een andermans invulling van hun vakantie svp. Zo zouden anderen op dit forum jou kunnen kielhalen dat jij een navigatie apparaat gebruikt ipv de kaart...
Zo meteen gaat er nog iemand een minimale cilinderinhoud voorschrijven om naar de Noordkaap te rijden. Gaat toch nergens over?

@Athome: :t
 
Laatst bewerkt:
Ik wil na een dag rijden gewoon een rustpunt hebben. Een plek waarvan ik weet dat er een bed klaar staat met een warme douche en een bord met eten. Ik hou niet tenten of campings. Daar blijf ver uit de buurt.
Jij noemt het een avontuur. Ik noem het een ergernis, dus extra stress.

Wat is er toch met de mensen in dit specifieke topic.
Het lijkt er op dat je alleen naar Noorwegen mag reizen als op de bonnefooi gaat rijden. Andere manieren wordt gezien als slap. Ik kom dit gedrag andere topics duidelijk minder tegen.
Slap? Mwah. Compleet andere opvattingen? Ja. Je zit hier in het "reizen en toeren" subforum.

Voor veel mensen, mezelf incluis, betekent motorreizen avontuur. De Westerse wereld is al zo gericht op organisatie, planningen, deadlines, verplichtingen en routines. Als ik dan die paar weken per jaar eropuit trek met de motor, heb ik juist even geen zin om rekening te hoeven met schema's, klokken en anderen. Even weg van het hele circus waar je al de rest van het jaar veelal met tegenzin al mee doet. Gewoon jij, je motor en de omgeving, zonder ergens aan vast te zitten. Niet weten waar je die avond zal zijn of slapen, om over morgen maar te zwijgen. Even jezelf overgeven aan de omstandigheden, je ziet wel wat er op je pad komt. Laat het gewoon over je heen komen. In de breedste zin van het woord. Heerlijk vind ik dat. Mijn ervaring is dat er met die instelling altijd wel iets je pad komt. Nog nooit geen plek gevonden om te slapen. Stress om een bed? Tja, dan moet je misschien maar met een busreis mee ;) Nu moet ik er wel bij zeggen, in de zomervakantie wilt het nog weleens druk zijn in bepaalde hoeken, dus dan boek ik soms wel. Maar in Scandinavië echt overbodig.

En daardoor heb ik al helemaal geen trek in anderen die iets voor mij organiseren. Het woord zegt het al: georganiseerde reis. En zoals velen hier, de routes maken vooraf is al enorme voorpret. Maar goed, iedereen is natuurlijk verschillend, maar ik vind de reacties niet vreemd in een reistopic ;)
 
Het zelf uitstippelen van de route vond ik juist één van de leuke dingen. Maanden op internet afzoeken naar mooie plekjes en weggetjes en alles wat ik wil zien heb ik in de route kunnen opnemen en dat vind ik wel een groot voordeel. Bij een georganiseerde reis gaat dat niet, maar ik kan me goed voorstellen dat andere mensen daar juist wel voor kiezen.

Morgenochtend vroeg vertrek ik voor 13 dagen naar Noorwegen :] Voor het eerst in mijn eentje weg, toch wel een beetje spannend, maar kijk er echt naar uit! Het weer op dit moment is in ieder geval perfect in Noorwegen! 8-)
 
Laatst bewerkt:
Het zelf uitstippelen van de route vond ik juist één van de leuke dingen. Maanden op internet afzoeken naar mooie plekjes en weggetjes en alles wat ik wil zien heb ik in de route kunnen opnemen en dat vind ik wel een groot voordeel. Bij een georganiseerde reis gaat dat niet, maar ik kan me goed voorstellen dat andere mensen daar juist wel voor kiezen.

Dat vind ik juist helemaal niks, heb ik geen geduld voor. Welke kant ik op ga bekijk ik de avond ervoor wel, en zelfs dan wijk ik er op de dag zelf nog regelmatig vanaf.

Zoveel mensen zoveel wensen, en dat is maar goed ook.
 
Afgelopen meivakantie met de motor door zuidwest Noorwegen gereden.
Lekker samen met mijn vrouw, ieder op eigen motor.
We waren met 1 Nederlander en 2 Denen de enige motorrijders op de ferry.
De rest ging voor een weekend, wij 13 dagen.

Lege wegen, lege hotels (relatief goedkoop!), lege toeristendingen, alles leeg, behalve:
Watervallen, rivieren, meren (soms bedekt met ijs) en bergen.

Aanrader voor iedereen met verwarmde kleding (soms -5 op de berg).
Geweldige natuur gezien en we gaan zeker nog een keer terug.

Denk in de herfstvakantie, dan zijn alle passen wel open...
 
Slap? Mwah. Compleet andere opvattingen? Ja. Je zit hier in het "reizen en toeren" subforum.

Voor veel mensen, mezelf incluis, betekent motorreizen avontuur. De Westerse wereld is al zo gericht op organisatie, planningen, deadlines, verplichtingen en routines. Als ik dan die paar weken per jaar eropuit trek met de motor, heb ik juist even geen zin om rekening te hoeven met schema's, klokken en anderen. Even weg van het hele circus waar je al de rest van het jaar veelal met tegenzin al mee doet. Gewoon jij, je motor en de omgeving, zonder ergens aan vast te zitten. Niet weten waar je die avond zal zijn of slapen, om over morgen maar te zwijgen. Even jezelf overgeven aan de omstandigheden, je ziet wel wat er op je pad komt. Laat het gewoon over je heen komen. In de breedste zin van het woord. Heerlijk vind ik dat. Mijn ervaring is dat er met die instelling altijd wel iets je pad komt. Nog nooit geen plek gevonden om te slapen. Stress om een bed? Tja, dan moet je misschien maar met een busreis mee ;) Nu moet ik er wel bij zeggen, in de zomervakantie wilt het nog weleens druk zijn in bepaalde hoeken, dus dan boek ik soms wel. Maar in Scandinavië echt overbodig.

En daardoor heb ik al helemaal geen trek in anderen die iets voor mij organiseren. Het woord zegt het al: georganiseerde reis. En zoals velen hier, de routes maken vooraf is al enorme voorpret. Maar goed, iedereen is natuurlijk verschillend, maar ik vind de reacties niet vreemd in een reistopic ;)

Amen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan