CX500 monoshock vraag

TripleSteve

MF veteraan
7 apr 2013
2.406
1.414
Grunn
Instagram
Leute,

Situatie: ik kan voor een leuke prijs een een Honda CX500 kopen en zou deze dan willen verbouwen. Echter, vind ik het standaard subframe erg lelijk en heb mooie exemplaren met monoschock voorbij zien komen.

Vraag: Is er iemand die hier ervaring mee heeft en hier (goede) foto's of meer ervaring mee heeft ?

Is het mogelijk om "simpelweg" een steun voor het achterwiel op de achterbrug te maken, en hetzelfde op het frame en hier een mooie schokker tussen te passen ?

zoals op de volgende foto's!


15352d1437143467-cx500-facebook-11745515_851616441588060_3170981779164387915_n.jpg



3835e5d8876aedb04c6eb404777a26fc


IMG_20120825_161356.jpg.html
 
Haha,dat is kort en krachtig😃
Maar hij heeft gelijk,met de juiste skills👍
 
Zo simpel kan het soms zijn!

In mn skills heb ik vertrouwen, nu de motor eens aan de praat krijgen!
 
Jerryt, noorden des lands, waar is dat precies?

Zie prachtig creaties op je site, wellicht kan ik je expertise ooit gebruiken
 
Haha,kan het nog duidelijker😄
En het laatste stukje moet met de Kameleonboot😂
 
CX achterbruggies zijn nogal roestgevoelig, dus zomaar een steun oplossen is niet zonder risico.
Hebben je wel eens uitgerekend hoeveel kilo veerdruk er meer nodig is dan in de bestaande situatie?
 
Hoefijzer,

Ik zat eerder te denken aan de oplossing zoals op de tweede foto, dus een steun maken en die daar op bouten. Uiteraard alles gepoedercoat, dus lijkt mij dat het met die roest goed moet kopen.

En nee, die berekening heb ik niet gemaakt, waar moet ik opletten volgens jou ?

Bedankt
 
Achterbrugjes roesten vooral van binnenuit omdat de binnenzijde niet behandeld is?
Het gewicht op de schokbrekers in orginele toestand dus onder de bijrijder en vlakbij de wielas is even makkelijk rekenen: stel de halve motor 100 kilo plus passagier 80kg en de helft van de bestuurder 40kg(omdat de andere helft op de vooras rust) is samen 220kg.
Dat is per schokbrekerpunt 120 kg.
Nu wil je die 220kg op één punt en dat wordt nog veel meer door de hefboomverhouding.
Stel je achtervork is 50cm lang en je schobrekerbevestiging zit op 10cm vanaf het draaipunt.
Dan wordt de kracht op je achtervork F=m x a dat is 5 maal zoveel dus 1100kg op dat dunne dwarsbuisje van de achtervork! Da's 10x zoveel als die 120 kg per schokbreker.
En het zal best een poosje houden maar het is niet fijn als het afbreekt bij 150kmh door metaalmoeheid.
Dus wat Jerry zegt: met de juiste skills, ja.
 
Wellicht is dit iets?

http://www.kineticmotorcycles.com/monoshock-conversion/cb500-monoshock-kit-coming-soon

edit: is een cb in plaats van een cx zie ik nu, sorry :z
 
Laatst bewerkt:
Mooie berekening, echter er spelen meer factoren mee, zo komt er bijv. een solo zadel op en hoeft het dus nooit meer twee mensen te dragen.

Goed, dat het sterk moet worden is duidelijk, maar daar zie ik geen problemen.

Ik zit te denken aan een achterveer van een Ducati 851 of iets wat daar op lijkt.

op de site van BBCR Engineering kan je kits bestellen en voor de ombouw, alleen 400 dollar vind ik behoorlijk heftig.
https://squareup.com/store/bbcr-engineering

Gelukkig heb ik wat kennissen met skills en mogelijkheden, nu alleen mijn eigen Autocad skills maar eens opfrissen.

Ik ben alleen op zoek naar een klepdeksel voor de linkerkant, deze is kapot!
 
De achterbrug krijgt ook meer torsie en buiging voor zijn kiezen omdat het afsteunpunt verlegd wordt. De achterbrug lijkt mij dus kritischer dan het steunpunt aan het frame. Maar de E modellen en de Silverwin zijn toch al monoshock? Waarom dan moeilijk doen?
 
Moeilijk doen is het in mijn optiek niet.

Een E-model heeft ook gewoon een steunpunt, en dan moet ik alsnog boven vanalles fabriceren, om de originele achterbrug te verbouwen is niet erg lastig, en als ik het zelf maak, dan weet ik in ieder geval dat ik het "meer dan" sterk genoeg kan maken.

Moeilijk doen.... Vind maar eens een monoshock achterbrug in prima staat inc. schokbreker ;)
 
Het is ook geen probleem maar als er totaal geen kaas vaan gegeten hebt en dergelijke vragen stelt kan het wel een probleem worden als je het niet stevig genoeg maakt.
 
Wat ik bedoel is dat de achterbrug van een E verstevigd is ten opzichte van de achterbrug van een A of B. Dat is niet zonder reden gedaan. De oorspronkelijke CX blonk nou niet echt uit in frame stijfheid/wegligging. De brug van de groene CX hierboven lijkt me serieus een veel te slappe constructie.
 
Die van die groene is te minimaal, eens!

Jammer dat bbcr zulke dikke bedragen vraagt.

Morgen maar eens een dagje met CAD stoeien zodat ik binnenkort een subframe kan laten frezen.
 
Idd slijptol. De belasting van de vorklagering is tegengesteld aan die van de schokdemper dus ook van bijna nul naar (met twee personen) ook elfhonderd kilo gegaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan