[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

Ik ben sinds afgelopen vrijdag GS-loos. Heb nu alleen de XT600 nog maar. Heb hem verkocht aan een vriend van Sven. Dat ie daar nog veel KM's mag gaan maken.

GS500 is in de tussentijd een goed maatje geweest op kortere en langere ritten. Hoogtepunten waren toch wel de alpen en de noordkaap.

Over een paar weken ga ik kijken voor iets nieuws om de GS500 te vervangen. Iets wat graag op de snelweg toert. Kawa ZX6r, Suzuki RF900, Thundercat, ZZR1100, ZZR1200.. Iets die richting op.

Ik blijf hier in de tussentijd nog wel rondhangen en waar ik kan mensen helpen met de GSjes. Blijven leuke motortjes.
 
Zal mezelf even voorstellen alvorens met een vraag te komen;p Ik lees al een tijdje mee op het forum, gewoon om te volgen wat er zoal gebeurd in GS500-land.
Ik rijd nu een jaar of 5/6 motor begonnen op een Varadero 125 XL, M600 en nu in het bezit van een 748 en GS500 uit 94'. Deze laatste gekocht als pekelfiets, maar stiekem is de motor me steeds meer gaan bevallen en ben ik van plan het enigszins verroeste fietsje nieuw leven in te blazen.
Vorige week maar begonnen het hoge olieverbruik en lekkage wat in te perken. Dit heb ik gedaan door de pakking van de bovenkant van het blok te vervangen (hierlangs lekte die) en de olie te verversen voor iets dikkere.
Daarna het zwikje gestart en hij liep prima en zonder olie-rookpluimen uit de uitlaat. Heb 'm zo zeker 10 minuten laten lopen, paar keer gas gegeven en alle pakkingen e.d. nagekeken op lekken. Geen problemen gevonden en hij liep als een zonnetje.
Vandaag wilde ik een stukje rijden, motor starten, Choke iets aan en tuffen. Ben nog geen 500 meter verder en de motor begint in te houden, daarna ineens met schokken vol vermogen, paar ploffen uit de uitlaat en klaar. Ook niet meer willen starten nu. Heb echt geen flauw idee wat het kan zijn. Ook geprobeerd met het benzineklepje open of de pri-stand op de kraan. Niks helpt.
Heeft iemand enig idee wat het kan zijn?
 
NBk5kQU


Iemand enig idee wat dit is, zat in mn olie
 
Laatst bewerkt:
Sorry, veel beter krijg ik hem niet,
even resume. Ik was van het weekend aan het rijden en in elke linkerbocht hoor ik geratel/gerinkel aan de linkerkant van mn blok. eenmaal thuis nog even geprobeerd maar kon het geluid niet meer horen
net dus de dynamo gecontroleerd maar die was prima, wat mij wel opviel was een stukje hard plastic in de olie.
alles weer in elkaar gezet, olie gefiltert en er weer in (zaten kleine korreltjes plastic in een een klont wat leek op kettingsmeer) en motor loopt en start perfect.
stukje gereden en niks aan de hand.
heeft iemand enig idee ? stukje van de kettingspanner ofzo of mischien een kunstof lagerbus ergens ?


stukje hiervan mischien
SUZUKI GS 500 GS500 01 02 K1 K2 ENGINE CAM CHAIN TENSIONER BLADES FAST UK POST | eBay
 
Laatst bewerkt:
Heb een volgas probleempje met de gs.
Dit lijkt mij wel het probleem?

[afbeelding]
Bekijken — Afbeelding Uploaden

Hoe krijg ik dat er weer fatsoenlijk tussen?

Kreeg als tip leg ze in een bakje heet water en dat werkt wel aardig.

334ofmu.jpg


Nog een vraagje over de vlotternaald zit hij zo goed? Kan dus ook andersom.

15e7bdd.jpg


En als laatste zoals je kunt zien zit er een 130 sproeier in.

Het dichts wat in de buurt komt is de E22 (GS500E-U). Dus zou er een te kleine hoofdsproeier in zitten. Daar krijg je wel het vol gas probleem van neem ik aan. Wie weet welke sproeier er in hoort.

2dgny4l.png


De GS is trouwens uit 2002.
 
01DF dat is hem staat ook in de zijkant van de carburateur. :)
Zat dus bij een compleet verkeerde carburateur te kijken...
Uit welk boek komt deze? De boeken waar ik in heb gekeken staat er eigenlijk niks over dit model.

Nog enig idee over het vlotternaaldje zo goed zit?
 
Ja, Clip-ons zijn smaller. Wil je clip-ons? Ik heb eventueel nog wel een setje liggen. Stuur me maar een pb als je interesse hebt.

Nee, Ik wil eigenlijk juist een "gewoon" stuur... alleen wordt het dan moeilijk bij mij achterom
te komen met de motor door de poortjes ben ik bang....
Maar dan moet ik een stuur met bijbehorende topplaat hebben eerst...
Ik kijk wel of ik het uithou met de clipons voorlopig denk ik..
Ben eigenlijk ook wel benieuwd of ik deze dingen:
Kennisgeving voor omleiding
zou kunnen toepassen...
 
Nee, Ik wil eigenlijk juist een "gewoon" stuur... alleen wordt het dan moeilijk bij mij achterom
te komen met de motor door de poortjes ben ik bang....
Maar dan moet ik een stuur met bijbehorende topplaat hebben eerst...
Ik kijk wel of ik het uithou met de clipons voorlopig denk ik..
Ben eigenlijk ook wel benieuwd of ik deze dingen:
Kennisgeving voor omleiding
zou kunnen toepassen...

Mocht je toch een 'gewoon' stuur willen incl risers voor op je op topplaat heb ik eventueel ook nog liggen. Laat maar weten als je clip-ons zat bent. ;)
 
Ik heb ook weer wat raars met de gs
Wanneer ik in zn 2 door een linker bocht ga met 6k touren rammelt het als een gek aan de linker kant.
rechts is er geen prbleem.

Iemand enig idee ? wat zit er links in het blok en kan daar wat los zitten ?
kleppen hoeven nog lang niet gesteld te worden,


Als ik stil sta en met 6k de motor schuin hou hoor ik niks geks

Net wat Marc zegt, waarschijnlijk losse magneten in je vliegwiel. Heb ik ook gehad. Bassie had toen een nieuw vliegwiel voor me. Demontage bij de dealer laten doen. Ik had het juiste gereedschap er niet voor.
 
Nee, Ik wil eigenlijk juist een "gewoon" stuur... alleen wordt het dan moeilijk bij mij achterom
te komen met de motor door de poortjes ben ik bang....
Maar dan moet ik een stuur met bijbehorende topplaat hebben eerst...
Ik kijk wel of ik het uithou met de clipons voorlopig denk ik..
Ben eigenlijk ook wel benieuwd of ik deze dingen:
Kennisgeving voor omleiding
zou kunnen toepassen...

Ik kom bij ons zelfs de achterdeur door met een BMW K100. Met een beetje handigheid kom je bijna overal doorheen (eerst rechterkant van het stuur, dan linkerkant van het stuur).

Je kunt je huidige kroonplaat gebruiken, maar hou er rekening mee dat je daarop risers moet monteren. Makkelijkste is om ze van iemand met een gs500 over te nemen.

@steef, jij bent ze weer beu?
 
Laatst bewerkt:
Net wat Marc zegt, waarschijnlijk losse magneten in je vliegwiel. Heb ik ook gehad. Bassie had toen een nieuw vliegwiel voor me. Demontage bij de dealer laten doen. Ik had het juiste gereedschap er niet voor.

magneten zaten er nog op, volgens gstwin is dat stukje plastic wat ik eerder poste een stuk lak van de dynamo spoel.
vanavond toch maar ff checken wat daar los heeft gezeten
 
01DF dat is hem staat ook in de zijkant van de carburateur. :)
Zat dus bij een compleet verkeerde carburateur te kijken...
Uit welk boek komt deze? De boeken waar ik in heb gekeken staat er eigenlijk niks over dit model.

Nog enig idee over het vlotternaaldje zo goed zit?

Als je de motor echt lekker rijdend wil hebben laat je hem door de vakman met een vermogensbank (dynojet) afstellen. De GS500 is in de loop der jaren steeds armer afgesteld geleverd en daar loopt ie niet beter van.
 
01DF dat is hem staat ook in de zijkant van de carburateur. :)
Zat dus bij een compleet verkeerde carburateur te kijken...
Uit welk boek komt deze? De boeken waar ik in heb gekeken staat er eigenlijk niks over dit model.

Nog enig idee over het vlotternaaldje zo goed zit?

Dat is het boek voor nieuwe modellen GS500. Vlotternaaldje ziet er uit zoals het hoort.
 
Goedenavond heren.

Vanmiddag in de regen naar huis gereden vanaf het werk.
Na een km of 15 begon de motor ineens heel erg in te houden, zo nu en dan pakte hij even goed op en daarna smoorde hij weer. Wat zou dit kunnen zijn? overslag door vocht o.i.d??

Groet,

Ronnie.
 
Goedenavond heren.

Vanmiddag in de regen naar huis gereden vanaf het werk.
Na een km of 15 begon de motor ineens heel erg in te houden, zo nu en dan pakte hij even goed op en daarna smoorde hij weer. Wat zou dit kunnen zijn? overslag door vocht o.i.d??

Groet,

Ronnie.

Het kunnen inderdaad slechte bougiekabels zijn.

Even goed nat maken, mijn gok is dat hij koud en echt nat wel goed loopt.
In dat geval zou ik de klepspeling controleren, dan zijn de bougiekabels goed.
Wil hij koud en nat slecht (of niet) starten, zal je een tweetal bobines op je verlanglijstje moeten zetten. De kabel zit vastgegoten aan de bobine.
 
Het kunnen inderdaad slechte bougiekabels zijn.

Even goed nat maken, mijn gok is dat hij koud en echt nat wel goed loopt.
In dat geval zou ik de klepspeling controleren, dan zijn de bougiekabels goed.
Wil hij koud en nat slecht (of niet) starten, zal je een tweetal bobines op je verlanglijstje moeten zetten. De kabel zit vastgegoten aan de bobine.

Vorige week heb ik net de kleppen gesteld, deze zitten nu alle 4 tussen de 0.03 en 0.08. Vorige week wou hij na het wassen ook al slecht starten (knallen en niet goed oppakken). Nieuwe bobines zou dus een oplossing kunnen zijn.

Is er nog iets met antivocht spray te doen, of zit dat tussen de oren.

Groet.
 
Vorige week heb ik net de kleppen gesteld, deze zitten nu alle 4 tussen de 0.03 en 0.08. Vorige week wou hij na het wassen ook al slecht starten (knallen en niet goed oppakken). Nieuwe bobines zou dus een oplossing kunnen zijn.

Is er nog iets met antivocht spray te doen, of zit dat tussen de oren.

Groet.

H'm
Heb ik toch jouw reactie gemist.

Antivocht spray voor bougiekabels of haarlak werkt goed als tijdelijke oplossing. Na korte tijd is het middel echter zo ver uitgehard dat de kabels weer gaan overslaan.

De isolatie is door uitdroging zo hard geworden dat er scheurtjes in de kabel komen waardoor de hoogspanning niet door de bougie maar door het water op het oppervlak wegvloeit.
Soms zie je in het donker blauwe lijntjes lekstroom over de bougiekabels lopen.

Niet aanraken, dat kan pijnlijk zijn. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan