Het grote Kamperen op je motor deel 4 met je zak op de mat.

De NIET-VERGETEN-LIJST
Versie 25 Juni 2017

Motor een beurt laten geven!
Iets tegen beschadiging van je motor door spin tbv bagage aanschaffen x x
Benzine tanken (svp met volle tank vertrekken) x x
Lid van de wegenwacht / KNMV voor hulp in het buitenland? x x
Routes in je navigatiesysteem laden x x
Meenemen
Reservesleutels x x
Bandenreparatiesetje x x
Beetje gereedschap zoals bougiesleutel x x
Plaatje voor onder je jiffy t.b.v. parkeren op zachte ondergrond x x
Tent x
Slaapzak + kussen + sloop x
Luchtbed x

Leatherman x x
Waterdichte bagagerol + spin(nen) x
Regenpak x x
Zonnebril x
Oordopjes x x
Kleding (spijkerbroek, korte broek, zwembroek, slippers, t-shirts, onderbroeken, sokken) x x
Toilettas met spullen x x
Handdoeken x x
WC-rol

Rijbewijs, kentekenbewijs, groene kaart x x
Paspoort x x
Geld, pinpas en creditcard (niet in je magnetische tanktas opbergen!) x x
GSM en oplaadapparaat
Medicijnen (epipen) x x
Verbandspullen (in elk geval pleisters) x x

Snoepjes en lollies
Spanbanden

Ik merkte dat ik de laatste jaren steeds meer mee ging nemen dus ik let weer erg op mijn bagage spullen.
Ik heb op deze motor alleen een grote topkoffer(kleding) klein 3l tanktasje en 90l rol voor de tent enzo.
Ik sta altijd op campings dus en daar is bijna altijd wel wat te eten en drinken.
 
Laatst bewerkt:
ik heb de arpenaz 2 van de zomer in zweden voor de 1é maal gebruikt en voor een beginners tent vind ik die heel goed. maar je hebt wel weinig plaats binnenin voor je materiaal weg te leggen. dus ik zou toch voor een 3 persoons gaan als je veel materiaal meeneemt dat droog moet blijven.
Mee eens!
Ik heb ook een 3-p tent voor mezelf. (3 min 1=2p-tent!) Ruime voortent eraan.
Met slechter weer heb je iig voldoende 'leefruimte'.
Deze zomer ervaren in Normandië. Hondenweer, dan is extra ruimte zeer prettig!
Kwalitatief betere tent, die is nauwelijks zwaarder en zelfde inpak-volume als goedkoop.

Dat is in mijn geval een Vango Omega 350. (€312 in NL/ €144 in GB, dus niet een tent van €1500!) Daar zitten dan weer zoveel scheerlijnen aan dat je iedere dag windkracht 12 kan weerstaan. Die heb ik er dus allemaal afgehaald en voorzien van musketon-haken. Alleen te gebruiken bij veel wind. Normaal zijn 2 scheerlijnen voldoende.
 
Wij koken liever zelf. Vooral op langere reizen. Op campings kom je niet veel verder dan schnitzel, hamburger en pizza. Dan ben ik na een paar weken + 5kg.
Volgend jaar doen we rondje Europa en jaar daar op Alaska, en deel van Canada (BC & Alberta)
Dan gaat er ook nog een Garmin In Reach of zo mee want vaak geen gsm bereik. En liefst een kleine drone met camera. Overigens gaat deze lijst op twee motoren makkelijk mee.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook altijd een soort tarp mee van 2x2m ,kook je toch droog in de regen of als windscherm ,hij zou ook stevig genoeg moeten zijn om als hangmat te kunnen gebruiken maar dat heb ik nooit geprobeerd.
 
Aanvulling op hierboven: Ja heb er ook een tarp bij............... (moet haast wel)

Helaas maken de tentfabrikanten niet meer zo'n mini-luifeltje over de ingang.
Tegenwoordig vinden ze dat we een rondlopende rits op de zijkant moeten hebben.
Vreselijk onhandig bij slecht weer want dan loopt het water te makkelijk naar binnen. :( :(
 
Tarp heb ik wel maar neem ik op de motor eigenlijk nooit mee. Aangezien ik vrijwel nooit langer dan 1 nacht op een plek blijf staan, vind ik het teveel gedoe om dat ding voor een nacht op te zetten. Bij slecht weer kook ik wel in de tent. Alleen als ik weet dat ik langere tijd op een plek blijf staan neem ik hem wel mee, maar dat is vaak alleen in de winter.
 
Ik heb een 5 pers tent. Ja, ding is groot, ook ingepakt. Maar ja, gaat toch achterop de motor.
Opzetten en afbreken duurt nauwelijks langer dan een kleiner model.

Geen tarp, want ik kan met vier man binnen zitten, incl tafeltje.
Sta hoogte, heerlijk bij omkleden.

Ik heb 1 gewone slaapzak, en exped 9 mat. Door die mat ltijd warm, geen extra shit nodig.

Usb aansluiting aan accu, onder zadel. En een powerbankje.
15W Dual USB Power Adapter Converter Car Charger For Phone

Paar plastic zakken, of zipbags. Voor phone, portomoniks, papieren.

1 extra spanband

Als ik ff ga denken, dan zijn mijn tent en een volledig motorpak de twee dingen die het meeste ruimte innemen. De rest is los frut, dat overal wel in gepropt kan worden.
 
Aloha,

Twee vragen die in het verleden vast al vaker gesteld zijn, maar het volgende;
  • Is er een compact opblaas matras dat werkt?
  • Voor een zomertrip in de Alpen, welke temperatuur slaapzak is dan afdoende? (kan koud zijn op hoogte)
Ik hou van budget oplossingen btw :Y
 
Aloha,

Twee vragen die in het verleden vast al vaker gesteld zijn, maar het volgende;
  • Is er een compact opblaas matras dat werkt?
  • Voor een zomertrip in de Alpen, welke temperatuur slaapzak is dan afdoende? (kan koud zijn op hoogte)
Ik hou van budget oplossingen btw :Y

- Matras of iets wat ook de kou van onderen tegen houdt?
- Ben je een koukleum of niet?

Zomers gebruik ik een slaapzak met comfort tot 6 graden, in de Alpen. Kan er ook met gemak met nachtvorst in liggen, enige wat koud wordt is mijn neus.
 
- Matras of iets wat ook de kou van onderen tegen houdt?
- Ben je een koukleum of niet?

Zomers gebruik ik een slaapzak met comfort tot 6 graden, in de Alpen. Kan er ook met gemak met nachtvorst in liggen, enige wat koud wordt is mijn neus.
Echt een koukleum niet, ik loop in de winter ook weer niet in een t-shirt de hond uit te laten.
Matras hoeft niet perse te isoleren, ik ga ervan uit dat mijn slaapzak me warm houdt.
 
Matras hoeft niet perse te isoleren, ik ga ervan uit dat mijn slaapzak me warm houdt.

Als het echt koud is (tegen vriespunt en dat is het in de bergen al snel in voor-/najaar) is een isolerende matras belangrijker dan een slaapzak.

Slaapzak ligt tussen jou en de matras zodat er daar veel minder lucht tussen zit dan boven je en aan de zijkant, waardoor als de matras niet isoleert uiteindelijk de kou uit de grond in je lichaam trekt.
 
:^

Een slaapmat moet juist isoleren. Je slaapzak isoleert door de stilstaande lucht tussen de vezels. Dat werkt prima aan de bovenzijde, maar aan de onderkant druk je die lucht er juist uit. De meeste isolatie aan de onderkant moet dus uit je matje komen. Dat maakt bij 25 graden aan de costa weinig uit, maar in koudere gebieden is het echt wel van belang.

Matjesdiscussie is al vaak gevoerd hier, maar ik zeg Exped. Na jaren van selfinflatables nog nooit zo goed gelegen als op een Exped. Tot -12 gebruikt en geen seconde koud gehad.

Als je geen dure mat wilt aanschaffen kun je er ook voor kiezen om er zo'n aluminium isolatiematje onder te leggen, dat scheelt ook al een hoop.
 
Laatst bewerkt:
Luchtbed werkt als een spouwmuur, die lucht isoleert dus. De koude van de grond kun je misschien wat extra tegenhouden met een alu matje, zoals je ook achter je radiator kunt zetten.
Voor mij dus gewoon een luchtbed van 2 tientjes,prima zacht en lekker warm.
Verdiep je maar eens in warmteleer en stromingsleer, warmtecoëfficiënten, geleiding van warmte door verschillende materialen en je zult zien dat lucht een heel goede isolator is.
 
Luchtbed werkt als een spouwmuur, die lucht isoleert dus. De koude van de grond kun je misschien wat extra tegenhouden met een alu matje, zoals je ook achter je radiator kunt zetten.
Voor mij dus gewoon een luchtbed van 2 tientjes,prima zacht en lekker warm.
Verdiep je maar eens in warmteleer en stromingsleer, warmtecoëfficiënten, geleiding van warmte door verschillende materialen en je zult zien dat lucht een heel goede isolator is.

Speciaal nog even voor jou de voor en nadelen:
http://www.human-comfort.com/over-human-comfort/tips-van-en-voor-medewerkers-van-kampeerwinkels/

Ik wens je veel succes met een luchtbed op een bevroren ondergrond.
 
Wij van WC-eend adviseren .....
Een slaapmatje van 10 cm geeft wel een behoorlijk groot pakketje trouwens.

Maar, ieder moet doen waar hij zich lekker bij voelt hoor. Ik heb geen enkel probleem met een luchtbed, ik heb een 2 persoons voor in mijn eentje, veel ruimte en je rolt er 's nachts niet af.
En, niet te zacht oppompen natuurlijk.



Speciaal nog even voor jou de voor en nadelen:
http://www.human-comfort.com/over-human-comfort/tips-van-en-voor-medewerkers-van-kampeerwinkels/

Ik wens je veel succes met een luchtbed op een bevroren ondergrond.
 
Met bevroren ondergrond kies ik voor een hotel, dus daar ga ik niet op inkopen. Een extra alu isolatielaag is mogelijk nog niet zo raar. Verdiepen in warmteleer, stromingsleer, warmtecoëfficiënten en geleiding van warmte door verschillende materialen laat ik aan anderen over. Ik doe de aanname dat jullie gelijk hebben. :Y
Die Exped matjes zijn van goud gemaakt of valt dat nog mee?
 
Niet goedkoop, maar niet slapen van de kou is nog minder.

Achteraf heb ik alleen spijt dat ik niet eerder een dergelijke mat heb gekocht.

Ook bij warm weer ligt deze mat annex speciaal soort luchtbed zeer goed.

Pakmaat is heel fijn, lees klein.
 
Luchtbed werkt als een spouwmuur, die lucht isoleert dus.

Dat werkt alleen met een luchtbed dat uit kleine compartimenten bestaat, zoals een Exped. Anders gaat de lucht circuleren, zodat jij de lucht in het luchtbed verwarmt die vervolgens weer zijn warmte aan de ondergrond afstaat.
 
Ik meen mijn vrouw mee, die is altijd lekker warm en dat scheelt een hoop :+ Als ik alleen ben heb ik het veel vaker koud.
Overigens heb ik ook nog zo’n Cordura hoes voor om de slaapzak, die isoleert nog voor 5° extra. Dat is in de bergen wel lekker.
 
Ik heb afgelopen trip in de Alpen (hoogzomer, alhoewel in de ochtend een graad of 5 geen uitzondering was) een luchtbed van iemand geleend.
Zo een decathlon thuis merk ding:
Luchtbed Air Seconds 80 1 persoon blauw
Had zo een fietspomp model luchtbed pomp bij me, binnen een halve minuut bed vol en door de royale maat van het bed 200x80 echt super geslapen.
Het tentje daarin tegen was wat aan de kleine kant voor zo een knoepert van een bed.
Pop up tent2 Seconds 2 personen
Ook geleend dus geen klachten verder..(voort het geval er mee gelezen wordt door de uitlener ;) )

Toch beviel/bevalt mijn eigen (zeker) 20 jaar oude perry sport koepel tentje beter.
Ruimere binnen maten, mini voortentje/luifel ding om je meurende schoenen neer te zetten, of om bij regen nog te kunnen koken zonder meteen je slaapzak in de hens te zetten.
En een veel betere/kleinere pakmaat.
Zo een opgooi tentje is net een of andere enorme frisbee die je achterop je motor moet binden.
Koepeltentje is wel wat meer werk met opzetten, die decathlon meuk is neer gooien, haringen er in en klaar, dat is wel echt goud.
Oude Perry sport tent in actie
full
 
Laatst bewerkt:
Dit jaar mijn oude katoenen tent weer eens tevoorschijn getoverd na de laatste 8 jaar alleen de karsten gebruikt te hebben. laatste paar dagen getest op de veluwe. Hij doet het nog :D

kouwkleum2017-3.jpg

kouwkleum2017-2.jpg

kouwkleum2017-1.jpg
 
Ziet er goed uit! Welke camping ben je geweest? Ik zoek nog een mooie wintercamping op de Veluwe.

Ben zelf de afgelopen week ook nog geweest. Deze puinhoop was mijn kerstdiner:

full


Moet wel eerlijk toegeven, ik was met de auto. In de winter meestal te veel troep mee, past niet op de motor.
 
is jaarlijks kleinschalig treffen (kouwkleumtreffen) met ongeveer een 20 man. is niet op een camping maar "wildkamperen" met toestemming.
Dus ook wat je bij hebt is er en anders heb je pech ;)
Maar vrijwel allemaal zijspanrijders en soms ook de aanhanger erachter dus er is meer dan genoeg :D
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk een stom idee, daar ik geen verstand heb van warmteleer, stromingsleer, warmtecoëfficiënten en geleiding van warmte, maar als je dit nou eens onder je slaapzak gooit?

reflex-reddingsdeken-thermische-deken-925-1000x1000.jpg


Kost €16,-, is ook te gebruiken als minitarp/schaduwplek, pakmaat 30 x 3,5 x 18 cm, uitgevouwen 120x200 cm.
 
Terug
Bovenaan Onderaan