Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

In België mag een alarm max 3 minuten (of 6 minuten?) blijven loeien. Het zwaai- of flitslicht dat eraan gekoppeld is, blijft uiteraard wel werkzaam tot het uitgezet wordt.Als je bij ons een alarm wil installeren dat publiekelijk hoorbaar en/of zichtbaar is, moet dat gekoppeld zijn aan een (al dan niet private) bewakingsfirma.
Alarm gaat af.
Centrale (van die bewakingsfirma, dus niet van de 112 of zo) krijgt de melding.
Die zien meteen welke patrouille er het dichts bij is.
Ze sturen de melding meteen door naar diens boordcomputer (uitneembaar, en heeft die altijd bij zich).
Desbetreffende agent aanvaardt de melding.
Dit neemt minder dan een minuut in beslag. Maar die zijn ook niet bezig met dingen waar politie mee bezig is, dus die hebben meer tijd, logisch.

De tijd die ze dan nodig hebben ter plaatse te gaan, hangt van verschillende factoren af.
Zit hij in zijn auto, kan die meteen gaan. Let wel, géén prioritair voertuig, hij dient zich dus aan de regels tehouden!
Meestal binnen 20 minuten ter plaatse in het slechtse geval.

Is die agent echter bezig met ergens een andere taak, belt die zelf meteen die centrale op, om te kijken welke andere patrouille het kan uitvoeren.

De centrale beslist dan of het een andere patrouille wordt, of dat de desbetreffende agent toch zijn huidige taak moet laten vallen en ter plaatse gaan.

Komt de opgeroepen agent ter plaatse, doet hij eerst een buiten check. Lijkt dat ok, kan hij naar binnen. Lijkt alles ok, reset hij het alarm, en klaar is de taak.

Merkt hij echter, of hij hij een redelijk vermoeden, dat er een reële inbraak plaatsvond, blijft hij buiten, op veilige afstand, met de auto vertrekkensklaar, hij dus achter het stuur met draaiende motor, in vertrekkensrichting, en indien mogelijk, het zoeklicht op de plaats delict gericht, en verwittigt via de centrale de politie.

Toen ik dat werk deed, en we met een reële inbraak zaten, lieten we de centrale de politie bellen, en de kortsbij zijnde collega patrouilleur ook komen, kwestie van beter met twee dan alleen, tot de politie er was.

Persoonlijk vind ik dit ook een goed systeem, zo hoeft de politie niet telkens ter plaatse te gaan voor futuliteiten, want ik weet dus uit ervaring, 90% van de alarmen is vals.
Bekende oorzaken ijn,
Personeel,die wat verkeerd doet met het alarm,
Sterke wind,
Donder en bliksem,
Harde regen en/of hagel, ...

Je omschrijft nu hoe de particuliere centrale dit hoort te regelen. Hoe alles verloopt als het verloopt zoals het de bedoeling is.
Een organisatie die maar 1 taak heeft en zich helemaal daarop kan concentreren en betaald krijgt voor alleen dit doel.
Het is dus ook hun taak, feitelijk is dit hun werk en niet dat van de politie.

Maar een school die niet meer aangesloten is bij een centrale....of de centrale heeft alleen verouderde gegevens... of men heeft nieuwe sloten geplaatst maar geen sleutels aan de alarmcentrale gegeven, enz enz...dan doen die er helemaal niets meer aan, dan word het doorgeschoven naar de politie. Waarom ?? Omdat de politie de enige instantie is die 's nachts bereikbaar is voor alles wat niet loopt zoals het hoort en dus dit er ook nog bij mag gaan doen.

Als de school dus verzuimd en de alarmcentrale er ook niets meer kan....dan moet de politie het maar doen, ook al hebben die ook geen alarmcode of sleutels, die staan ook gewoon voor een afgesloten pand.
 
Laatst bewerkt:
Waarom ?? Omdat de politie de enige instantie is die 's nachts bereikbaar is voor alles wat niet loopt zoals het hoort en dus dit er ook nog bij mag gaan doen.

Als de school dus verzuimd en de alarmcentrale er ook niets meer kan....dan moet de politie het maar doen, ook al hebben die ook geen alarmcode of sleutels, die staan ook gewoon voor een afgesloten pand.
Doet me denken aan de keer dat er bij ons in de buurt een rookmelder elke 30 seconden een schelle piep liet horen (waarschijnlijk batterij op). Na een uur de slaap erdoor niet te kunnen vatten vond ik het wel mooi geweest. Het klonk zo hard buiten dat het niet van binnenuit een woonhuis kon komen dus gewapend met een zaklamp en een bezemsteel ging ik (midden in de nacht) op onderzoek uit.

Ik kwam er al snel achter dat het uit een schuurtje kwam van achterburen, waarvan ik me bedacht dat deze mensen wel eens op vakantie konden zijn. Ik over de schutting geklommen en door het raampje kon ik een rood lampje zien knipperen. Het was zo'n oud houten krotje, maar de deur zat toch stevig op slot. Op het moment dat ik het raampje in wilde tikken kreeg ik over de schutting een zaklamp op me gericht met de te verwachten vraag: "Wat zijn we hier aan het doen?!"

"F*ck politie, leg dat maar eens uit" dacht ik. Maar na even eerlijk verteld te hebben wat ik aan het doen was gaven ze me toestemming mijn plan voort te zetten en een minuutje later was het weer heerlijk stil. Uiteindelijk bleek dus dat deze mannen gebeld waren door andere buren vanwege het piepgeluid... Nooit begrepen dat je voor zoiets de politie gaat bellen :N

Edit: oei dit gaat wel heel erg offtopic
 
Laatst bewerkt:
Vanwaar die B| naar 'ze' richting de Politie ?
Ik kan me er wat bij voorstellen aangezien dit de enige partij is waar jij contact mee hebt maar feitelijk is er niets om B| op te reageren richting politie, doe liever B| naar die school die de overlast veroorzaakt, niet naar degene die hun best doen jouw probleem op te lossen. 23.00uur bellen en 24.00uur is best netjes, je kan er vanuit gaan dat het niet zo is dat ze verder niets te doen hebben gehad en op het buro op jouw melding zaten te wachten.

Omdat ze er een handje van hebben, bij mij in de buurt althans, om zo min mogelijk uit te voeren.
Wordt met grote regelmaat 80-100kmh gereden in de straat, wat een 30km zone is.
Regelmatig voor de politie langs volgas door de straat, zelfs laatst een burnout richting een politiebusje, maar heb ze nog nooit de moeite zien nemen om er iets van te zeggen, laat staan er iets aan doen. In plaats daarvan rijden ze op hun gemak de andere kant op en doen alsof ze niets hebben gezien...daarom de B| , niet richting de politie in zn algemeen, maar de lokale afdeling ;)

Overigens is het wel een "zaak" van de politie omdat het geluidsoverlast midden in een woonwijk was na 22:00 ;)
 
Je omschrijft nu hoe de particuliere centrale dit hoort te regelen. Hoe alles verloopt als het verloopt zoals het de bedoeling is.
Een organisatie die maar 1 taak heeft en zich helemaal daarop kan concentreren en betaald krijgt voor alleen dit doel.
Het is dus ook hun taak, feitelijk is dit hun werk en niet dat van de politie.
Helemaal mee eens. Daarom dat ik private bewakingsfirma's een goede zaak vind.
En als al die bewakingsagenten zich dan ook zo gedragen werkt dat goed, want ja, moet er wel eerlijk bij zeggen, er zitten er nogal wat tussen die denken dat ze gelijk zijn aan politie's, en denken dat ze "vollen bak" met die autootjes van her naar der mogen vlammen |(
Om nog maar te zwijgen over de agenten die denken dat ze "de Joerie" zijn :')
Maar een school die niet meer aangesloten is bij een centrale....of de centrale heeft alleen verouderde gegevens... of men heeft nieuwe sloten geplaatst maar geen sleutels aan de alarmcentrale gegeven, enz enz...dan doen die er helemaal niets meer aan, dan word het doorgeschoven naar de politie. Waarom ?? Omdat de politie de enige instantie is die 's nachts bereikbaar is voor alles wat niet loopt zoals het hoort en dus dit er ook nog bij mag gaan doen.

Als de school dus verzuimd en de alarmcentrale er ook niets meer kan....dan moet de politie het maar doen, ook al hebben die ook geen alarmcode of sleutels, die staan ook gewoon voor een afgesloten pand.
Klopt. Maar ook een school is hier verplicht aangesloten te zijn bij een bewakingsfirma/alarmcentrale als ze een alarm willen.

Zoals de situatie die je nu beschrijft, dan zal hier die school, na enkele keren "problemen" te hebben gehad daarmee, in gebreke gesteld en vervolgd worden.
Dan zullen ze oftewel zich alsnog bij een firma moeten aansluiten, of het alarm verwijderen. Na de nodige boetes uiteraard, als het meermaals gebeurt is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Doet me denken aan de keer dat er bij ons in de buurt een rookmelder elke 30 seconden een schelle piep liet horen (waarschijnlijk batterij op). Na een uur de slaap erdoor niet te kunnen vatten vond ik het wel mooi geweest. Het klonk zo hard buiten dat het niet van binnenuit een woonhuis kon komen dus gewapend met een zaklamp en een bezemsteel ging ik (midden in de nacht) op onderzoek uit.

Ik kwam er al snel achter dat het uit een schuurtje kwam van achterburen, waarvan ik me bedacht dat deze mensen wel eens op vakantie konden zijn. Ik over de schutting geklommen en door het raampje kon ik een rood lampje zien knipperen. Het was zo'n oud houten krotje, maar de deur zat toch stevig op slot. Op het moment dat ik het raampje in wilde tikken kreeg ik over de schutting een zaklamp op me gericht met de te verwachten vraag: "Wat zijn we hier aan het doen?!"

"F*ck politie, leg dat maar eens uit" dacht ik. Maar na even eerlijk verteld te hebben wat ik aan het doen was gaven ze me toestemming mijn plan voort te zetten en een minuutje later was het weer heerlijk stil. Uiteindelijk bleek dus dat deze mannen gebeld waren door andere buren vanwege het piepgeluid... Nooit begrepen dat je voor zoiets de politie gaat bellen :N

Edit: oei dit gaat wel heel erg offtopic

Netjes opgetreden en opgelost, zo zou t normaal horen te zijn.
Ook het optreden van de politie is netjes in deze, wat mij betreft, er van uit gaande dat ze je personalia hebben gecontroleerd ;)




Omdat ze er een handje van hebben, bij mij in de buurt althans, om zo min mogelijk uit te voeren.
Wordt met grote regelmaat 80-100kmh gereden in de straat, wat een 30km zone is.
Regelmatig voor de politie langs volgas door de straat, zelfs laatst een burnout richting een politiebusje, maar heb ze nog nooit de moeite zien nemen om er iets van te zeggen, laat staan er iets aan doen. In plaats daarvan rijden ze op hun gemak de andere kant op en doen alsof ze niets hebben gezien...daarom de B| , niet richting de politie in zn algemeen, maar de lokale afdeling ;)

Overigens is het wel een "zaak" van de politie omdat het geluidsoverlast midden in een woonwijk was na 22:00 ;)

Geluidsoverlast in een woonwijk na 22.00uur. Dan heb je het over een wettelijke bepaling waar ook een straf uit voortvloeit. Dat kun je in dit geval niet gebruiken, er is geen sprake van welke vorm van (voorwaardelijke) opzet dan ook, de enige reden dat het werk voor de politie zou zijn ' hulp verlenen aan hen die dat behoeven'. Waarbij ik vind dat dit prima door een buurtbewoner opgelost had kunnen worden, de politie staat er tenslotte ook gewoon als mens, zonder wat voor gereedschap voor zo'n moment.

Maar je omschrijving van je plaatselijke politie is schokkend en jammer.
Iets wat in grotere drukken gebieden vaker voortkomt, de gedachte dat er wel zwaardere dingen aan de hand zijn die meer prioriteit zouden moeten hebben. Helaas mis je dan de kans de 'groei' van aso gedrag in de kiem te smoren.
Erg jammer dat je zulke observaties kan doen over de plaatselijke politie.

Plus dat om eoa reden lui die zichzelf zo in de kijker spelen vaak nog veel meer ongein uithalen, ik vind zulke lui persoonlijk juist erg interessant. Zag ik s een brommer rijden, verkeerd kant van de weg, zonder helm en veel te snel.
Langs de kant, 3 kilo wiet in de helmbak van de scooter. Eueuehh...als je met 3 kilo rondrijdt, waarom dan zulk gedrag laten zien, dat lijkt me toch niet slim :?
 
Om nog maar te zwijgen over de agenten die denken dat ze "de Joerie" zijn :')Klopt. Maar ook een school is hier verplicht aangesloten te zijn bij een bewakingsfirma/alarmcentrale als ze een alarm willen.

Zoals de situatie die je nu beschrijft, dan zal hier die school, na enkele keren "problemen" te hebben gehad daarmee, in gebreke gesteld en vervolgd worden.
Dan zullen ze oftewel zich alsnog bij een firma moeten aansluiten, of het alarm verwijderen. Na de nodige boetes uiteraard, als het meermaals gebeurt is.

Overboord gooien zo'n gast |(

Geen idee of het wel een Belgische school was waar het over gaat. Ik reageer op de NL situatie, maar het is voor mij 'normaal' dat minder dan 1% van de alarmmeldingen waar we komen ook echt iets aan de hand is. Dan zijn er veel 'valse' alarmen en uiteindelijk nog zo'n 10 ? % zoals nu, alarm wat afgaat maar niemand te bereiken, niet aangesloten bij alarmcentrale, verouderde gegevens, sleutelhouder die er niet in kan omdat sloten zijn vervangen en zijn sleutel niet, enz enz. Gewoon lam gedrag wat de politie mag gaan oplossen.
 
Ik stond gister net aan de noordkant van de Liefkenshoek tunnel met een lege achterband. Uurtje gestaan. Een gozer met een Vale 46 adoratie die onderweg naar zijn werk ging stopte en bood aan te helpen. Helaas was dat niet mogelijk.
Later stopte er nog een motorfiets maar die had ook snel door dat hij niet helpen kon.
Beide Belgen. Hierbij wil ik graag alle gele kentekenplaten bedanken die ons hebben zien staan maar desondanks doorgereden zijn.

Waarom kon ik niet verder? Door de enorme klappen op de reparaties in de tunnel was mijn ventiel uit de velg geklapt. Ik heb wel veters en CO2 patronen bij me (net als de 46 fan) maar met een gescheurd ventiel begin je niets.
De les is dus niet te besparen op ventielen.
 
Ik had laatst ook een motorrijder in de straat met een gescheurd ventiel. 100 meter verderop is een automaterialenzaak, maar die was al gesloten en de mannen zaten buiten een biertje te drinken.

Maar een van die mannen zei: motorrijders moet je altijd helpen en haalde een ventieltje uit de winkel. Hoeveel het kostte? Niets, neem maar mee en nog een prettig weekend.

De band van de velg gedrukt met een lijmtang en blokjes hout, stukje draad door het kapotte ventiel om te voorkomen dat een deel in de band valt. Nieuwe ventiel ingevet met een beetje vaseline en in de velg gedrukt/getrokken.

Band opgepompt en het probleem was weer opgelost. Maar als je onderweg ergens staat ben je er mooi klaar mee. Als je een band vervangt, dan ook het ventiel vervangen, kost bijna niets.
 
De ANWB heeft een truukje met een soort trechter. Ze snijden het restje veniel stuk. Het restje valt gewoon in de band. Dan drukken ze door die trechter het nieuwe ventiel er van buitanaf in. Inderdaad met veel mannenvriendenvet.
Bij motorfietsen lukt dat niet altijd omdat het ventiel meestal rechtop tussen de spaken staat. Dan moet het inderdaad op de normale manier.
 
Overboord gooien zo'n gast |(
Die worden er gelukkig wel uitgefilterd :t
Boetes betaal je als mobiele bewakingsagent immers volledig zelf, dus dat "ik-heb-een-politie-auto" gevoel is er meestal snel uit.
Dan vinden ze hun werk plots minder spannend en "nuttig", en druipen ze snel af.

... in de hoop ergens ander "de Joeri" te kunnen gaan uithangen :')

Bij mijn toenmalige werkgever, concurrent van waar ik nu werk, ooit echt gebeurt, en dat opgenomen gesprek krijgt elke nieuwe agent te horen tijdens de opleiding;
Een Agent roept de Centrale op om een probleem te melden,
A: mijn dak antenne* werkt niet meer.
C: ok, wat scheelt eraan?
A: de auto ligt erop ...

* niet de radioantenne, maar de gps/transponder antenne

Enfin, on topic,

Over die ventielen, ik vervang bij mijn motor de ventielen altijd door van die metalen haakse ventielen. Zo veel makkelijker om je bandendruk na te kijken en bij te pompen indien nodig. En die gaan mee voor de rest van de levensduur van je motor, ook als je daar 3 ton op rijdt.

Wel kan het geen kwaad om bij elke bandenwissel even te checken of de rubber ring nog ok is.
 
Vanmorgen weer een regio taxi met een bejaarde achter t stuur die even een demente terugval kreeg naar zn tijd als vrachtwagen chauffeur(?).
Hij dacht namelijk in de bocht naar de snelweg opeens 2 banen nodig te hebben om de bocht te halen, waardoor ik werd afgesneden en nog net de vluchtheuvel kon ontwijken, om vervolgens met 65kmh de snelweg op te rijden in zn berlingo :N
Dat soort mensen moeten echt heel snel hun rijbewijs inleveren en achter de geraniums gaan zitten B|
 
Laatst bewerkt:
......, om vervolgens met 65kmh de snelweg op te rijden in zn berlingo :N
Dat soort mensen moeten echt heel snel hun rijbewijs inleveren en achter de geraniums gaan zitten B|
Net een ritje vanuit zuid Duitsland achter de rug, bij Tilburg knalt een jong mannetje vanaf de invoegstrook gelijk door naar baan 3 en drukt gewoon de auto's op baan 1, 2 en 3 van de weg, om aanrijding te voorkomen moest ik best hard remmen.
Rijbewijs inleveren en opnieuw les nemen die gasten })
 
Laatst bewerkt:
Een uurtje geleden bij de splitsing van de a15,
een €&=#)#&@ Poolse vrachtwagen chauffeur die ff dacht hey laat me van de meest rechterbaan van de splitsing over de vlakken heen ff helemaal naar links sturen de andere kant van de splitsing op...
Ondertussen van 90 naar 40 remmend zonder knipperlicht.
Iedereen vol op de rem, ik ook van 130 naar stilstand zonder abs vloekend en tierend.
Motor slipte alle kanten op maar stond net optijd stil (zonder om te vallen).
Een beetje regen en ik had onder die vrachtwagen gelegen...

Wat een =(&€#=€ rijden er vandaag rond.

Zo.. Dat moest er ff uit..
 
Een uurtje geleden bij de splitsing van de a15,
een €&=#)#&@ Poolse vrachtwagen chauffeur die ff dacht hey laat me van de meest rechterbaan van de splitsing over de vlakken heen ff helemaal naar links sturen de andere kant van de splitsing op...
Ondertussen van 90 naar 40 remmend zonder knipperlicht.
Iedereen vol op de rem, ik ook van 130 naar stilstand zonder abs vloekend en tierend.
Motor slipte alle kanten op maar stond net optijd stil (zonder om te vallen).
Een beetje regen en ik had onder die vrachtwagen gelegen...

Wat een =(&€#=€ rijden er vandaag rond.

Zo.. Dat moest er ff uit..

Ik vind dat je het netjes verwoord hebt! :t
 
Een uurtje geleden bij de splitsing van de a15,
een €&=#)#&@ Poolse vrachtwagen chauffeur die ff dacht hey laat me van de meest rechterbaan van de splitsing over de vlakken heen ff helemaal naar links sturen de andere kant van de splitsing op...
Ondertussen van 90 naar 40 remmend zonder knipperlicht.
Iedereen vol op de rem, ik ook van 130 naar stilstand zonder abs vloekend en tierend.
Motor slipte alle kanten op maar stond net optijd stil (zonder om te vallen).
Een beetje regen en ik had onder die vrachtwagen gelegen...

Wat een =(&€#=€ rijden er vandaag rond.

Zo.. Dat moest er ff uit..

Op de A4 richting Delft, splitsing naar Vlaardingen/Rotterdam had ik gisteren zo'n actie, ook van een Poolse vrachtwagenchauffeur, maar dan van de linkse baan opeens toch naar rechts richting Rotterdam. Rij je dan met 40 op de snelweg, hopend dat niemand achterop je klapt :(
 
Zojuist op de A73 vanaf Malden tot aan afslag Wijchen een van de grootste verkeersidioten ooit gespot.
Een champagne gouden/grijs Ford B max met kenteken 7-XBS-01 reed met de buitenspiegels ingeklapt. Op het afrit bij Malden de A73 op eerst geen snelheid maken, vervolgens hem wel direct doorschuiven naar de linkerbaan, paar keer wisselen waarbij auto's op de rem voor hem moeten. Ondanks dat de spiegels ingeklapt zijn niet eens naar links of rechts het hoofd draaien voor een wissel, star vooruit kijken, en afgewisseld met iets naar rechts en beneden. (je raad het al, ook nog eens druk bezig met de telefoon.) Bij Wijchen ging ik er af, hij reed nog door op de A73.

Signaleren en gebaren van spiegels komt gewoon niet over. Doet je toch wel weer even realiseren hoe weinig sommige mensen opletten in het verkeer en hoe weinig waarde hun hechten aan andermans veiligheid.
 
Ik klap ook altijd vantevoren de zijspiegels in als ik onderweg nog moet texten.
Anders worden ze er weer afgetrapt door zo'n rare motorrijder.

:+
 
Een uurtje geleden bij de splitsing van de a15,
een €&=#)#&@ Poolse vrachtwagen chauffeur die ff dacht hey laat me van de meest rechterbaan van de splitsing over de vlakken heen ff helemaal naar links sturen de andere kant van de splitsing op...
Ondertussen van 90 naar 40 remmend zonder knipperlicht.
Iedereen vol op de rem, ik ook van 130 naar stilstand zonder abs vloekend en tierend.
Motor slipte alle kanten op maar stond net optijd stil (zonder om te vallen).
Een beetje regen en ik had onder die vrachtwagen gelegen...

Wat een =(&€#=€ rijden er vandaag rond.

Zo.. Dat moest er ff uit..
Ligt toch niet aan die chauffeur dat je alle kanten op slipte?
Goed moment om wekelijks noodrem te oefenen?

Bijna tegen een paal aangereden vanmorgen, die stond er gisteren nog niet >< .
 
Al die 80km wegen die worden omgetoverd tot 60km zones, met bijbehorende suggestiestroken en verdwenen asstrepen zijn in onoverzichtelijke bochten gewoon gevaarlijk.

Automobilisten die binnen de lijntjes gaan rijden waardoor ze midden op de weg rijden; kwam er vanochtend weer een tegen in een bocht. B|

Ja, ik neem de bochten al uiterst rechts en langzaam, dus als snelheidsremmende maatregel is het goed. Maar of dit de bedoeling was?
 
Ligt toch niet aan die chauffeur dat je alle kanten op slipte?
Goed moment om wekelijks noodrem te oefenen?

Bijna tegen een paal aangereden vanmorgen, die stond er gisteren nog niet >< .

Nooit aan gedacht om elke week een noodstop van 130 tot nul te oefenen... zeker in zo een korte afstand... |(
En waar zou ik dat moeten doen zonder gelijk een artikel 5 aan mn reet uitlaat te krijgen?
 
Automobilisten die binnen de lijntjes gaan rijden waardoor ze midden op de weg rijden; kwam er vanochtend weer een tegen in een bocht. B|
Dit zie ik inderdaad ook vaak gebeuren met van die visuele versmallingen. Doodeng af en toe vanaf de motor. Terwijl als ik zelf in de auto zit werkt het blijkbaar net zo goed op mijn onderbewuste en schuif ik ook vaak onbedoeld met de lijn mee naar binnen, en dat merk je dan vaak heel abrupt als er een tegenligger is die hetzelfde probleem had, met als risico dat je zo maar allebei weer een rukje-naar-rechts-reflex hebt. En laten dat nou ook net de wegen zijn waar vaak leuke zachte bermen, greppels, bomen en andere leuke dingen langs de weg staan.

Toch schijnen er minder ongelukken te gebeuren op die wegen. Zeggen ze. Of zouden ze alleen maar ongelukken tellen met serieus letsel?
 
Dus die borden "Let op! Situatie gewijzigd" staan er vooral voor jou? _O-
Blijkbaar...
Zo zie je maar hoe belangrijk het is om goed te slapen...


Nooit aan gedacht om elke week een noodstop van 130 tot nul te oefenen... zeker in zo een korte afstand... |(
En waar zou ik dat moeten doen zonder gelijk een artikel 5 aan mn reet uitlaat te krijgen?
Grote parkings, industrieterreinen op zondag, afrit autosnelweg, verlaten wegen,...
Ik doe het meestal op een verlaten grote parking, of gewoon einde afrit autosnelweg.
Ik merk dat als ik 1 maand niet geoefend heb omdat ik op reis was, ik een stuk minder zelfzeker/gecontroleerd rem.
 
Grote parkings, industrieterreinen op zondag, afrit autosnelweg, verlaten wegen,...
Ik doe het meestal op een verlaten grote parking, of gewoon einde afrit autosnelweg.
Ik merk dat als ik 1 maand niet geoefend heb omdat ik op reis was, ik een stuk minder zelfzeker/gecontroleerd rem.
:^

Gewoon af en toe blijven oefenen, desnoods met twee pylonnetjes van de sportwinkel (of twee oude laarzen of zo) en dan de afstand meten en proberen te verkleinen. Ik ga niet zeggen dat ik elke week een specifieke plek uitzoek, maar ik pak wel vaak even gelegenheidjes om stevig door te remmen, zoals rode verkeerslichten (als er niemand achter me zit natuurlijk) of bij het oprijden van een snelweg-tankstation-parkeerplaats of zo. Net als dat ik af en toe even een kort pirouetje maak in een nauw straatje om mijn halve draai te blijven oefenen, ook met andere motoren dan waar ik het toevallig op geleerd heb :) Zeker met leen- of huurmotoren of met proefritten zijn goede gelegenheden, omdat je dan je vaardigheid niet focust op één modelletje.

En als je bij elke oefening goed om je heen kijkt of er overig verkeer is en duidelijk bezig bent met oefeningen zul je ten eerste meestal de politie toch wel op tijd zien, en ten tweede zal het ook als er net een keer tien seconden later in de verte een verschijnt toch echt wel meevallen met het artikel 5 als je gewoon netjes uitlegt dat je zo veilig mogelijk je voertuigbeheersing aan het oefenen bent? AVB-lessers krijgen toch ook geen artikel 5, en die zien er precies hetzelfde uit (alleen staat er dan een dikke zwetende vent in een motorpak met een portofoon naast :P )
 
Terug
Bovenaan Onderaan