Kokende koelvloeistof, ontluchting kvs op een ER6

GeorgetteS

MF'er
9 jul 2018
36
0
Gouda
Dag allemaal,

ik heb een ER6N uit 2009. Laatst problemen gehad met mijn koelvloeistof (werd eruit gegooid) en toen de thermostaat eruit gehaald. Die blijkt niet meer open te gaan (getest in warm water) dus die ga ik binnenkort vervangen. Echter, ook zonder thermostaat gaat mijn koelvloeistof nog koken. Ik heb alle koelvloeistof laatst vervangen en de doppen schoongemaakt.

Ik lees verschillende dingen:

- Lekke koppakking: dan zou ik ook witte rook moeten produceren, doet ie niet.

- Lucht in het systeem: hoe kan ik ontluchten? Ik kan alleen vinden dat je langzaam bij moet vullen en dan even moet laten lopen en weer bijvullen als de lucht eruit is.

- Doppen vervangen: Toen ik een tutorial keek over het vervangen van je koelvloeistof, had de monteur het over het vervangen van de doppen (radiateur en tankje). Zou dit het ook kunnen zijn?

Hopelijk is er iemand die het herkent en me verder kan helpen. Bedankt vast!
 
Laatst bewerkt:
Nog even een samenvatting:

ER6N 2009
Thermostaat is er al een paar weken uit. Zelfs mee naar Noorwegen gereden zonder thermostaat, zonder problemen.
Sinds afgelopen week ineens borrelende of kokende koelvloeistof in het expansievat, terwijl er in de tussentijd eigenlijk niets mee is gedaan.
Heb de koelvloeistof helemaal vervangen, en als ik de dop van de radiator** haal, zit er geen lucht in het systeem. Logisch redenerend gaat lucht naar boven, maar weet niet of dat bij het koelsysteem ook zo gaat. Hoe dan ook; ook bijgevuld met draaiende motor terwijl ik de koelvloeistof een klein beetje weg liet lopen onderin, en bovenin het niveau op peil hield.

Heb zover tips gekregen over niet werkende waterpomp, lucht in het systeem (wat volgens mij nu niet meer zo kan zijn), mogelijk lek bij koppakking. Motor klinkt stabiel en temperatuurlampje gaat niet branden.

Openstaande vraag is nog: zit er een ontluchtingsnippel op een ER6N. Die kan ik namelijk tot zover niet vinden..

Ik ga straks een stukje rijden om te kijken of hij weer gaat koken, of dat er toch lucht in het systeem heeft gezeten.

Nieuwe ideeën zijn uiteraard nog altijd welkom!

** stond net thermostaat maar was een foutje.
 
Laatst bewerkt:
Ontluchten doe je meestal door de dop eraf te laten met draaiende motor net zolang tot de fan gedraaid heeft, dan weet je zeker dat de thermostaat is open geweest en, alle lucht eruit is.
Tenzij die kapot is en dicht blijft zitten,
Thermostaat heeft een klein gaatje in de kraag, met meerdere redenen. Als het blok meerdere hoogste punten in het koelwatercircuit heeft zullen daar ontluchtingen op moeten zitten, net als bij de CV thuis. Bij zo'n non complex ding als een conventionele opbouw zoals mijn RD zit er maar 1 hoog punt. das de radiator, nooit nodig om te ontluchten
 
Thermostaat heeft een klein gaatje in de kraag, met meerdere redenen. Als het blok meerdere hoogste punten in het koelwatercircuit heeft zullen daar ontluchtingen op moeten zitten, net als bij de CV thuis. Bij zo'n non complex ding als een conventionele opbouw zoals mijn RD zit er maar 1 hoog punt. das de radiator, nooit nodig om te ontluchten

In de manuel van mijn kawasaki ninja staat toch echt dat je moet ontluchten met de dop eraf.

Hoe ontlucht een (Gesloten koelsysteem) volgens jou dan als je de dop er op laat zitten?
 
Nog even een samenvatting:

ER6N 2009
Thermostaat is er al een paar weken uit. Zelfs mee naar Noorwegen gereden zonder thermostaat, zonder problemen.
Sinds afgelopen week ineens borrelende of kokende koelvloeistof in het expansievat, terwijl er in de tussentijd eigenlijk niets mee is gedaan.
Heb de koelvloeistof helemaal vervangen, en als ik de dop van de thermostaat haal, zit er geen lucht in het systeem. Logisch redenerend gaat lucht naar boven, maar weet niet of dat bij het koelsysteem ook zo gaat. Hoe dan ook; ook bijgevuld met draaiende motor terwijl ik de koelvloeistof een klein beetje weg liet lopen onderin, en bovenin het niveau op peil hield.

Heb zover tips gekregen over niet werkende waterpomp, lucht in het systeem (wat volgens mij nu niet meer zo kan zijn), mogelijk lek bij koppakking. Motor klinkt stabiel en temperatuurlampje gaat niet branden.

Openstaande vraag is nog: zit er een ontluchtingsnippel op een ER6N. Die kan ik namelijk tot zover niet vinden..

Ik ga straks een stukje rijden om te kijken of hij weer gaat koken, of dat er toch lucht in het systeem heeft gezeten.

Nieuwe ideeën zijn uiteraard nog altijd welkom!

Nieuw idee.

Borrelen van de koelvloeistof.
1 reden zou een lekke koppakking kunnen zijn.

Een beetje auto/motorbedrijf heeft daar sniffers voor, die laten ze aan je koelvloeistof ruiken. Als daar uitlaatgassen in zitten is dit direct afleesbaar.
Kost niets of weinig en je hebt iig het ergst mogelijke probleem bevestigd of uitgesloten.

Anders idd waterpomp controleren en het systeem reinigen en opnieuw afvullen.
Zo heel veel kan er niet mis gaan met de koelvloeistof.

Het verwijderen van de thermostaat en daar weken mee rijden en naar Noorwegen mee rijden is geen oplossing, zoals je gemerkt hebt. De thermostaat heeft een functie en de werking daarvan is best belangrijk. De thermostaat is defect heb je al waargenomen, kost je ook de kop niet dus die zou ik sowieso zsm vervangen/weer monteren.
 
Gaatje in de kraag sowieso om lucht door te laten. Maar ook om koelvloestof de mogelijkheid te geven om te circuleren als het koud is. Anders zou er "nooit" warme koelvloeistof bij de themostaat komen.
Uiteraard moet je bij afvullen de radiatordop er af halen. Bij een systeem zonder ontluchtingsnippels moet je de dop er ook af laten om te ontluchten en dan de motor even laten lopen. Daarna mag er best wat lucht in zitten, dat wordt wel opgevuld met vloestof uit het tankje

[edit]voordat ik hiervoor ook onder het maaiveld geschoffeld word: Niet alle thermostaten hebben dat gaatje, soms vindt men dat de thermostaat het moet doen met de warmte van het blok[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Het verwijderen van de thermostaat en daar weken mee rijden en naar Noorwegen mee rijden is geen oplossing, zoals je gemerkt hebt. De thermostaat heeft een functie en de werking daarvan is best belangrijk. De thermostaat is defect heb je al waargenomen, kost je ook de kop niet dus die zou ik sowieso zsm vervangen/weer monteren.

Het is mij nog nooit duidelijk geworden waarom een RD geen thermostaat heeft. En wel een thermostaathuis
 
In de manuel van mijn kawasaki ninja staat toch echt dat je moet ontluchten met de dop eraf.

Hoe ontlucht een (Gesloten koelsysteem) volgens jou dan als je de dop er op laat zitten?

Ah... In mijn post heb ik het over een non-complex systeem zonder meerdere hoogste punten. Dat is volgooien en klaar, de expansietank regelt de rest. Tuurlijk ff laten lopen met de dop eraf
 
Verder lees ik een hoop onzin hierboven, ga straks wel even quoten (geen tijd).

:Y

zoveel dat ik geeneens zin heb om er aan te beginnen :N
thermostaat moet openen bij 80.5-83.5°C volgens manual
thermostaat zit enkel in serie, dus deze kan er inderdaad gewoon tussenuit zonder problemen.
nergens zit er een ontluchtingsnippel op
ventilator moet opspringen tussen 93-103°C

radiator vol gieten en motor laten draaien met de dop er af. als niveau zakt bijvullen tot het niet meer zakt.
ondertussen ook het water in de radiator in het oog houden : als er veel "beweging" in zit, draait je waterpomp effectief, staat het stil waarschijnlijk niet.
nog steeds laten draaien (loopt het wat over, niets van aantrekken) tot de ventilator opspringt. als er ondertussen weer bubbels komen is je kopakking lek (of erger : barst in blok/kop) : de bubbels zijn dan verbrandingsgassen die in het koelwater terecht komen. als er geen bubbels meer uitkomen : dop er opdraaien en expansievat vullen tot aan max (hot) en gaan testrijden. je koelsysteem is nu ontlucht en zou ok moeten zijn. temperatuurmeter in het oog houden.
wordt hij warmer dan normaal : controleren of je radiator niet deels verstopt zit (het luchtgedeelte, waar de rijwind door gaat).
 
@MeanBlueMan thermostaat zijn inderdaad de kosten niet, maar was er nog niet aan toegekomen om een nieuwe te halen.
Ik snap dat hij een functie heeft en dat je beter niet te lang zonder kan rijden (Noogwegen was een noodgreep en daarna minder gereden) alleen het NIET hebben van de thermostaat erin, kan niet bijdragen aan oververhitting van je koelvloeistof toch? Hooguit dat je niet snel genoeg opwarmt juist.
Ga m wel vervangen hoor (nieuwe is besteld) maar zoek nu eerst de oorzaak van het probleem dat ik op dit moment heb. En in mijn beleving wordt dat niet veroorzaakt door een missende thermostaat.

Wat betreft de tip van de lekkende koppakking en dit navragen bij een motorzaak, dat zal ik komende week even doen.

Of er moet nog iemand met HET antwoord komen natuurlijk ;)
 
@Janbros,
dank je wel ook voor je uitgebreide antwoord. Ik heb een paar maanden terug een piepklein schuivertje gemaakt (voor t eerste nieuwe achterband) waardoor in elk geval mijn carterdeksel beschadigd was. Verder was er geen grote schade en ik reed ook echt maar 15km/u ofzo. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat daardoor een scheur in de kop is gekomen, maar ik hoop het niet! In elk geval goed om rekening mee te houden.

Bij het draaien beweegt het water in de radiator behoorlijk, dus volgens jouw advies zou dat erop moeten wijzen dat de waterpomp waarschijnlijk naar behoren werkt.

Ik ben inmiddels wel overtuigd dat met mijn manier van bijvullen het niet kan zijn dat er lucht in het systeem zit dat ik nog moest ontluchten. Als ik hem laat draaien met de dop eraf van de radiator, heb je enig idee hoe lang het dan zou moeten duren voordat de fan aan springt? Hij heeft net 5 minuten stationair gedraaid, geen fan en geen bubbels. Maar fan doet het wel, dat weet ik (vrij) zeker. Of in elk geval bij mijn laatste rit nog wel.
 
wat nut heeft het verwijzen naar de ER5 als het enigste wat overeen komt met de ER6 (behoorlijk letterlijk te nemen) het merk is ?

en gelukkig heb je dan toch nog een futiliteit gevonden ivm de temp-meter, het is je gegunt. lachen is gezond :Y .

@ Georgette : zolang als nodig. hoe meer gas je geeft, hoe sneller het gaat . zou niet langer dan 10min moeten duren ;)
 
Laatst bewerkt:
Dag allemaal,

ik heb een ER6N uit 2009. Laatst problemen gehad met mijn koelvloeistof (werd eruit gegooid) en toen de thermostaat eruit gehaald. Die blijkt niet meer open te gaan (getest in warm water) dus die ga ik binnenkort vervangen. Echter, ook zonder thermostaat gaat mijn koelvloeistof nog koken. Ik heb alle koelvloeistof laatst vervangen en de doppen schoongemaakt.

Ik lees verschillende dingen:

- Lekke koppakking: dan zou ik ook witte rook moeten produceren, doet ie niet.

- Lucht in het systeem: hoe kan ik ontluchten? Ik kan alleen vinden dat je langzaam bij moet vullen en dan even moet laten lopen en weer bijvullen als de lucht eruit is.

- Doppen vervangen: Toen ik een tutorial keek over het vervangen van je koelvloeistof, had de monteur het over het vervangen van de doppen (radiateur en tankje). Zou dit het ook kunnen zijn?

Hopelijk is er iemand die het herkent en me verder kan helpen. Bedankt vast!

Ik herken het als wat ik eens had bij mijn Honda Shadow, ook overkoken en geen duidelijke aanwijzing op iets ernstigs
Ik heb toen als eerste de radiateurdop vervangen en het was opgelost.
Als deze dop kapot of versleten is bouw je geen druk op en gaat via de overloop in je expansietankje.
Is een goedkope manier om te proberen of het daarmee over is en daarna kun je alsnog verder zoeken..
 
Van de Versys (zelfde blok) weet ik

A. dat hij geen ontluchtings nippel heeft. gewoon rustig afvullen in de radiator, dan dop er op, vaatje op max en warmrijden./ eventueel weer bijvullen.

B. dat er vaak problemen zijn met de radiator dop die slecht afdicht.

Zou het hier niet zo kunnen zijn dat de dop slecht afdicht, en er dus geen druk opgebouwd kan worden in het koelsysteem, maar direct naar buiten geblazen wordt het voorraadvaatje in, met borrelen als gevolg?
 
Laatst bewerkt:
Ontluchten doe je meestal door de dop eraf te laten met draaiende motor net zolang tot de fan gedraaid heeft, dan weet je zeker dat de thermostaat is open geweest en, alle lucht eruit is.
Tenzij die kapot is en dicht blijft zitten,

Ga nou geen stomme adviezen geven als je niet weet waar je het over hebt.
Koelfan gaat aan bij +- 103 graden, koelvloeistof zonder drukdop kookt bij +- 100 graden!
 
Het is mij nog nooit duidelijk geworden waarom een RD geen thermostaat heeft. En wel een thermostaathuis

Hiermee probeer je toch niet te zeggen dat een thermostaat niet belangrijk is ?

Een 2 tact RD uit begin 80 is ook niet echt vergelijkbaar met een 4 tact Kawa uit 2009.




alleen het NIET hebben van de thermostaat erin, kan niet bijdragen aan oververhitting van je koelvloeistof toch? Hooguit dat je niet snel genoeg opwarmt juist.

Klopt.

De tip die Rucarodi geeft zou ik ook 's nagaan. Kost niet zoveel, makkelijk en zou idd stiekum ook nog een mogelijkheid kunnen zijn.
 
Ga nou geen stomme adviezen geven als je niet weet waar je het over hebt.
Koelfan gaat aan bij +- 103 graden, koelvloeistof zonder drukdop kookt bij +- 100 graden!

Weet zeker wel waar ik over praat, heb dat al zo vaak gedaan.
Het komt er niet gelijk uit spuiten.
Als die vol zit stijgt het wel heel langzaam als de fan gaat draaien en, de thermosstaat open gaat maar, dan draai je de dop er weer op.
Het voordeel is dat je zeker weet dat het systeem dan vol of zo goed als is en, je er mee kan rijden.

Wat meestal in de handleiding staat is eerst afvullen dop erop, warm laten lopen, uitzetten, af laten koelen, dop er weer af en, weer bij vullen.
Veiliger maar kost meer tijd.
 
wat nut heeft het verwijzen naar de ER5 als het enigste wat overeen komt met de ER6 (behoorlijk letterlijk te nemen) het merk is ?
Bij gebrek aan een boek en intimate knowledge van de ER6; weinig maar het zou kunnen dat een ER6 er ook een had. Maar daarom stond er ook ER5 bij, terwijl TS een ER6 heeft. Hooguit niet-relevant zoals je zei, maar niet onjuist.
en gelukkig heb je dan toch nog een futiliteit gevonden ivm de temp-meter, het is je gegunt. lachen is gezond :Y .

@ Georgette : zolang als nodig. hoe meer gas je geeft, hoe sneller het gaat . zou niet langer dan 10min moeten duren ;)
 
Hiermee probeer je toch niet te zeggen dat een thermostaat niet belangrijk is ?

Een 2 tact RD uit begin 80 is ook niet echt vergelijkbaar met een 4 tact Kawa uit 2009.

Is de warmteontwikkeling in begin 80er jaren anders dan in 2009?
Sinds er motoren (motorblokken)met vloeistofkoeling in productie zijn zitten er thermostaten in en zeker in wintertijd moet ik allerhande caprionen uit halen om dat ding op temperatuur te houden. Ik zie de bewering dat thermostaten niet belangrijk zijn niet in het onbegrip over het feit dat er geen in zit, daarmee toon ik juist verbazing aan
 
Is de warmteontwikkeling in begin 80er jaren anders dan in 2009?
Sinds er motoren (motorblokken)met vloeistofkoeling in productie zijn zitten er thermostaten in en zeker in wintertijd moet ik allerhande caprionen uit halen om dat ding op temperatuur te houden. Ik zie de bewering dat thermostaten niet belangrijk zijn niet in het onbegrip over het feit dat er geen in zit, daarmee toon ik juist verbazing aan

Ik ben het eens met de verbazing.
 
Terug
Bovenaan Onderaan