Last van linkerpols

Precies, Carpaal Tunnel Syndroom is iets heel anders dan RSI! Het lijkt mij trouwens geen van beiden. Het lijkt mij in dit geval dat je je pols overbelast hebt. Bij CTS gaan je vingers tintelen en krijg je pijn in je pols, hand of elleboog.
Dat zijn ook de symptonen van RSI hoor.

Sterker nog... CTS is een vorm van RSI

Tenzij deze pagina het fout heb natuurlijk

http://www.xs4all.nl/~dalmolen/Varieties.htm
 
Dat zijn ook de symptonen van RSI hoor.

Sterker nog... CTS is een vorm van RSI

Tenzij deze pagina het fout heb natuurlijk

http://www.xs4all.nl/~dalmolen/Varieties.htm
Mooi opgezette site, maar ik kan je wel vertellen als jij s'nachts op de kop staat van de pijn dat die wel anders is dan rsi. RSI is meer een verzamelnaam van diverse klachten, CTS is een op zichzelfstaand iets. Als je er niks aan doet word je s'nachts wakker van de pijn dan voelt het alsof ze je vingers onderaan strak afbinden, en dat je vingers dus gigantisch aan het opzwellen zijn alsof ze op knappen staan. Terwijl er helemaal niks aan je hand te zien is. Die tintelingen had ik dus hoofdzakelijk overdag ook met motorrijden. De operatie is polyklinisch onder lokale verdoving en stelt echt niks voor ;)
 
Laatst bewerkt:
Hmm, motormuis, als de klachten toch terugkomen (mocht t hetzelfde zijn) is t ook niet de moeite waard, scheelt me weer slapeloze nachten ter voorbereiding vd operatie.. heheh.
 
daar train je je polsen en onder armen mee echt een heel goed apparaat in ieder geval werkt het bij mij suc6 met je oplossing vinden.
Greetz Vasily.
moet je eerst leren om dat kreng goed te laten draaien... is ook niet zo eenvoudig toch?
 
Hallo allemaal *D

Als ik aan het rijden ben en nog een uurtje daarna heb ik last van mijn linkerpols. Heb ik pas sinds een week of 2. Daarvoor nooit last gehad en ook niet tijdens het lessen. :?
Hebben nog meer mensen dat en wat kan ik er eventueel aan doen? Ik zet de motor al in zijn neutraal als ik niet vooraan staan bij een verkeerslicht, dus om de koppeling niet in te hoeven houden.

Voordat je allerlei kuren,operatie's of veranderingen gaat en laat uitvoeren zou ik eerst maar eens het warmere weer afwachten.
Je verkramt nu eenmaal met kou wat sneller denk ik zo :] :] :] ;];]
 
moet je eerst leren om dat kreng goed te laten draaien... is ook niet zo eenvoudig toch?

Ik sluit me bij Vasily aan. Ik had ook flink last van mijn pols en hand, vooral na filerijden. Ik heb zo'n ding gekocht (via Ebay `15-25 euro, goedkoper dan via reguliere internet handel als http://www.powerballshop.nl/shop. Google Powerball Nanosecond en er gaat een wereld voor je open. Het is effe een handigheidje wat je te pakken moet krijgen, maar daarna is het simpel en 5-10 min per dag oefenen en je pols en onderarm spieren worden sterker en ik heb nu geen last meer. Ik zou wel eerst laten controleren door arts, better safe than sorry. En sterkte met je pols. :)
 
Als je koppeling erg zwaar gaat ,moet je eens overwegen om er een easy clutch in te laten zetten.
Scheelt geloof ik 40%.

Werkt inderdaad perfect. Heb ik er ook al jaren op zitten, na een polsblessure.
Scheelt max. 30%. Lijkt niet veel, maar is een wereld van verschil.
Ooit gekocht voor 100 gulden. Heb ze nu gezien voor 30 euro.
 
ff langs de huisarts. Wij kunnen wel gokken wat het zou kunnen zijn maar daar heb je weinig aan denk ik ;)
 
Ik weet niet hoe lang je al rijdt, maarrr...

Ik heb de eerste twee maanden dat ik reed ook flink pijn gehad, bij mij was het rechts. Het kwam doordat ik te krampachtig reed en flink in m'n handvatten kneep. Na die tijd is het vanzelf weggegaan. Als je dus ook al niet te lang rijdt, zou het vanzelf over kunnen gaan.

Bedenk wel dat ik geen dokter ben, dus een bezoekje kan geen kwaad. Al moet me wel van het hart dat er tegenwoordig wel erg snel met termen als RSI, tendovaginitis en carpaaltunnelsyndroom wordt gegooid.
 
Ik weet niet hoe lang je al rijdt, maarrr...

Ik heb de eerste twee maanden dat ik reed ook flink pijn gehad, bij mij was het rechts. Het kwam doordat ik te krampachtig reed en flink in m'n handvatten kneep. Na die tijd is het vanzelf weggegaan. Als je dus ook al niet te lang rijdt, zou het vanzelf over kunnen gaan.

Bedenk wel dat ik geen dokter ben, dus een bezoekje kan geen kwaad. Al moet me wel van het hart dat er tegenwoordig wel erg snel met termen als RSI, tendovaginitis en carpaaltunnelsyndroom wordt gegooid.


Ik ben in maart begonnen met rijles en heb ik september mijn rijbewijs gehaald. Heb nooit ergens last van gehad. Is eigenlijk pas anderhalve week geleden begonnen.
Wat ik nog wel moet leren is om mijn schouders te ontspannen tijdens het rijden.
 
dat soort klachten laten zich moeilijk diagnoseren...
verwijsbriefje naar fysio is makkelijk geschreven, en vervolgens kneed ie ook maar wat.

ze doen hun best hoor, maar spier/pees/gewrichtklachten die ik heb gehad zijn er nooit van overgegaan.
Wat imho wel werkt is goed blijven bewegen.
Een goeie doorbloeding (=afvalstoffen afvoeren) helpt meer dan wat gekneed. Zegt de fysio ook.

En op een goeie manier belasten werkt ook goed.
Ik kon ruim tien jaar mijn pols niet helemaal draaien. Als ik push-ups wilde doen moest dat op mijn vuisten, ik kon niet met mijn ene hand plat op de grond. Rontgenfoto zag niks en kneder hielp niet. Toen een tijdje aan power-yoga gedaan, da's behoorlijk zwaar, pols niet ontzien en na verloop van tijd kon ik mijn pols weer draaien als voorheen.
Heb het al een tijdje alweer niet gedaan (power-yoga) maar heb nu last van mijn rug. Dus doe ik weer wat oefeningen en verrek, je merkt dat het steeds beter gaat. Niks niet rustig aan doen, (verantwoord) belasten die handel.
Niet doen als er natuurlijk echt iets mis is, maar als het vaag blijft is het mischien wat. Maar vooral ook verder veel bewegen (= goed je bloed laten doorpompen)
 
hoe werkt zo'n easyclutch dan?
Ben wel benieuwd!!
easyclutch.jpg

Zie er zo uit (niet heel duidelijk) en kun je zo tussen je koppelingskabel plaatsen. Zijn geen verdere aanpassingen voor nodig.
Door de hevelwerking in dat bakkie, gaat de bediening van de koppeling lichter. Heeft 3 standen voor 20, 25 of 30% reductie in benodigde (knijp)kracht.
 
Ik ben naar de huisarts geweest en die wist het ook niet echt. Heb wel een verwijzing voor de fysio gekregen, voor als het erger werd. Schoot ik dus ook niet echt veel mee op.

Woensdag weer, na ongeveer 10 dagen rust, wezen rijden en jawel hoor, weer last. Ik ben toen naar een kennis gereden die al jaren rijdt en gevraagd of hij eens kon voelen of de koppeling extra zwaar ging. Nee, dat was ook niet het geval. Toen moest ik even op mijn motor gaan zitten en toen zag hij het. De kopppelingshandel zat te hoog. Hij heeft toen de handel op het handvat iets naar beneden gedraaid. Toen bedacht ik mij ineens dat ik een nieuw handvat heb gekregen omdat de handvat verwarming het niet meer deed. Kennelijk is de stand van de koppling toen iets hoger terug gekomen en moet je harder aan de handel trekken. Mijn kennis heeft hem nu een heel stuk naar beneden gedraaid en het intrekken gaat veel soepeler. Ik weet alleen nog niet of het inderdaad helpt, maar ik heb het idee dat dit het weleens zou kunnen zijn.

Mijn kennis zei ook dat een motor ook, net als een autostoel, ingesteld moet/kan worden op de bestuurder.

Dus, mensen die ook last hebben van hun pols, verdraai de handels iets. Mogelijk dat dit scheelt en het motorrijden weer pijnloos wordt. :)
 
daar train je je polsen en onder armen mee echt een heel goed apparaat in ieder geval werkt het bij mij suc6 met je oplossing vinden.
Greetz Vasily.


en als je het niet goed doet, krijg je er meerlast van, dan dat je er mee oplost...


Lady-BMW: je zegt dat je nog je zomerhandschoenen draagt.
Handvatverwarming lekker vol aan dan dus?
Probeer toch eens winterhandschoenen, en een stuk zonder de
handvatverwarming.

Enne, je linkerhand heb je niet helemaal fulltime nodig om
lekker te rijden, dus doe er af en toe eens wat anders mee:
- leg m op de tank,
- zwaai er mee, naar wie dan ook.
- oefeningen doen met je pols en vingers: bewegen dat spul.
(Power-ball mee :+ )

:+ oh ja, de stand van de hendels: ook heel belangrijk |( :X
 
Mijn vrouw heeft er ook snel last van. Zoals anderen al stellen, beetje experimenteren met de stand van het koppelingshendel (hielp al veel), een nieuwe koppelingskabel kopen, deze pijnlijk nauwkeurig smeren met teflonspray b.v. (en bijhouden!) en experimenteren met de ligging van de kabel. Dit alles scheelt vaak al veel. Bij onze GT ligt de kabel helemaal losjes onder de zijkant van de tank ipv netjes langs de framebuizen zoals origineel). Niet zo'n mooi gezicht, maar het scheelt aanzienlijk in bedieningskracht. Bij de XS 650 had ik het bedieningsheveltje waar de koppelingskabel in valt, op het motorblok, voor haar verlengd met 1 centimeter (stukje ertussen gelast). Dit werkte ook goed, alleen moest de kabel dan wat strakker afgesteld worden, anders kwam de koppeling niet helemaal goed vrij. Het succes van dit truukje hangt erg af van de fiets die je hebt. Ik zou niet weten of het bij een BMW kan. Succes ermee, want het kan het plezier in het rijden erg vergallen, zo heb ik gemerkt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan