GS550E toonbaar maken

Status
Niet open voor verdere reacties.
CB7504: ja, tuurlijk kan dat. Ik ben toch ook particulier?
Tis inderdaad handig. Je kunt ook terecht bij een grote automaterialenhandel, je moet dan wel geluk hebben, dat ze de juiste maat hebben.
 
Vandaag een opvangbakje geplaatst ( na het verwijderen vd afvoerslang ) onder de afvoer van het luchtfilterkast, dit ivm het hoge olieverbruik: 1liter op zo'n 1000km.

Als de GS een nachtje heeft stilgestaan en je kijkt naar het niveau glaasje van de olie,dan staat het niveau gewoon tussen min. en max.?Terwijl je er inmiddels al een liter olie in hebt gegooid?
Dan zou je zeggen dat hij echt olie moet lekken,dus niet een beetje zweten of hij moet roken maar dat is ook niet het geval.
Er moet als ik het goed heb 2400 cc olie in het blok,dat is volgens mij de hoeveelheid die je erin moet gooien als je de olie alleen via de aftapplug aftapt.
Met vervanging olie filter en demontage blok moet er altijd wat meer in worden gegooid.
Geen liter, maar 200 cc dacht ik....

Hij zal toch wel geen liter hebben "weggezweet" bij de oliepomp?Of heb je daar constant echt veel olie moeten weghalen?

Vaak gebeurt het dat mensen de olie tot max. bijvullen,gaan rijden,checken daarna weer het niveau en vullen het blok direct weer tot max.
Ze vergeten dan dat de rest van de olie nog overal in het blok zit (waar het ook hoort te zitten als de motor loopt!),de volgende morgen is het niveau inmiddels ver tot over het max. streepje gestegen!
Dat zal bij jou wel niet het geval zijn maar wilde het toch even vermelden.
 
Na de rit met Gijs Vijs was helemaal geen olieniveau meer te zien en ik had hem gevuld (voor het allereerste ritje) op max, met de gedachte dat de GS in het begin wel wat meer zou gebruiken.
Ongeveer 1liter bijgevuld tussen min en max , de motor was toen koud.
Nu heb ik toch weer zo'n 50km gereden en heb net naar het oliepeil gekeken: staat hoger dan tijdens het bijvullen! Tijdens bijvullen: tussen min en max. Nu: tussen max en onderkant afdichtring.
Dit kan toch helemaal niet? :?
Ik ga straks een doorzichtig stuk kunststof plaatje voor de camera maken.

:W
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook weleens gemerkt dat het niveau koud goed stond en na het verplaatsen uit de garage weer veranderd was.
Waarschijnlijk door het verplaatsen,op de middenbok zetten,klein hellinkje af....ofzo.
Meestal check ik het pijl als ik heb gereden en wacht dan een paar minuten,zie je het niveau langzaam weer stijgen.
Toen ik een keer op m,n werk m,n motor ging wassen,reed ik even een stukje van 20 mtr(te lui om te lopen }) ) zette hem weer op z,n plek en keek naar het niveau....stond helemaal onder het minimum en dat bleef ook zo na een paar minuten.
De olie was nog steenkoud natuurlijk en dan duurt het een eeuwigheid voordat het terug stroomt,denk dat het koud ook wat meer plakt ofzo.
Uiteindelijk weer thuis gekomen en na een paar minuten was het pijl gewoon weer op niveau,warm blok dus de olie stroomde weer netjes naar beneden.
 
Na de rit met Gijs Vijs was helemaal geen olieniveau meer te zien en ik had hem gevuld (voor het allereerste ritje) op max, met de gedachte dat de GS in het begin wel wat meer zou gebruiken.
Ongeveer 1liter bijgevuld tussen min en max , de motor was toen koud.
Nu heb ik toch weer zo'n 50km gereden en heb net naar het oliepeil gekeken: staat hoger dan tijdens het bijvullen! Tijdens bijvullen: tussen min en max. Nu: tussen max en onderkant afdichtring.
Dit kan toch helemaal niet? :?
Ik ga straks een doorzichtig stuk kunststof plaatje voor de camera maken.

:W

Pas op met teveel olie, als je olie druk te hoog oploopt perst ie de olie er uit op de zwakste pakking... Olie op peil brengen als ie koud is, als je gereden hebt eerst weer alle olie naar beneden laten zakken, en dan weer peilen. Of beter nog, vandaag voor een rit peilen als ie echt koud is, en morgenochtend weer peilen.
Als ik het zo lees kon dat olieverbruik nog wel eens meevallen.

groeten
Albert
 
Ja, de motor staat altijd op de zelfde plaats ivm de ketting en muuranker.
Een tijdje terug kon ik een druppel olie vd aftapplug afhalen, ik kon de plug met de hand losdraaien! Plug met sleutel vastgezet. Was ik ff vergeten, dat voorval. Misschien is hier wel de meeste olie verdwenen.
Ik hou het in de gaten. Misschien valt het nog wel mee.
 
Een zogenaamde camera obscura gemaakt, maar dan anders:

cameraobscuraew3.jpg


Nog een filmpje gemaakt, de laatste:


Soms klinkt het raar, ik denk dat de wanden van het kastje ''klapperen''.
Trekt toch wel lekker door, toch?

Vandaag compressie gemeten, geeft een vreemd beeld. Misschien toch wel goed te verklaren.
Waarden zijn, bij een koud blok:

cil.1:

5,8 bar bij 1000tpm.
4,0 bar bij 3000tpm.

cil. 2:

6,0 bar bij 1000tpm.
4,0 bar bij 3000tpm.

cil.3:

5,8 bar bij 1000tpm.
6,2 bar bij 3000tpm.

cil.4:

6 bar bij 1000tpm.
8 bar bij 3000tpm. En dit is notabene de (af en toe) rokende cilinder! Zou het dan toch het cupje zijn?

Met een heet blok, heb ik alleen cilinder 4 gemeten:

4 bar bij 1000 en 3000tpm. Niet goed! :N

Wanneer ik start, zonder dat de motor draait, kom ik op ongeveer 10 bar.
Geef ik vanaf 1000tpm gas tot 3000tpm en laat ik het gas los, kom ik ook op ongeveer 10 bar.

Compressie moet volgens mijn boek 8,6:1 zijn.
Het wordt dus tijd voor in iedergeval nieuwe zuigerveren. Maar voorlopig niet...

De carbs gedemonteerd en het zag er nu zo weer uit:

spannerflinklekaq2.jpg


Ik heb de automatische kettingspanner gedemonteerd en voorzien van nieuwe rubbertjes, kosten voor twee spanners 6.70€. Valt mee, he? En nu maar hopen dat het dicht zit.
De carbs ga ik bekijken of de vlotters en naalden goed staan en wanneer ik niks bijzonders vind laat ik het voorlopig zo. Eerst maar eens zorgen voor goede compressie.

Ik heb een advertentie geplaatst: te koop: diverse boren, tappen en snijplaten.
Sla je slag! Kan ik veren kopen. (nee, geen ganzeveren ofzo...)

:W
 
Laatst bewerkt:
Ik heb met de meter gewoon flink gas gegeven,meer dan 3000 toeren.
Volgens mij geeft de meter dan ook meer aan!
Heb de motor ook gewoon laten lopen,wel met de bougie tegen de cillinders aan gedrukt.
Koud en warm gechecked.

Loopt echt mooi die GS van je,mooi filmpje.
Als je zuigerveren echt op zijn moet je dat toch ook wel horen?En volgens mij rookt en zuipt je motor dan ook!?
Want wel je zuigerveren versleten maar niet je olieschaapveren....ze hebben allemaal evenveel km gedraaid.
 
Vandaag de automatische kettingspanner weer gemonteerd, met verse rubbertjes.
De gasnaald een stand hoger gezet, ik had niet verwacht dat het zo makkelijk zou zijn.
Ik dacht dat je zelf met vulringetjes in de weer moest gaan.
De hoogte vd naald was heel simpel te veranderen door middel van een circlip te verplaatsen:

full


Toenet 38km gereden en de spanner lekt niet meer en die dip tussen de 3000 en 4000t/pm is nu volkomen weg! *O*
Voorlopig laat ik het zo. Later eens kijken hoe de kleur vd bougies eruit ziet.

:W
 
Laatst bewerkt:
Hallo Roel,

het ligt eraan wat wilt gaan doen.
Als beginner zijnde en je wilt simpele dingen maken, dan kun je hier goed mee uit de voeten.
Wil je later, wanneer je meer ervaring hebt, toch andere dingen maken kom je te kort.
Ik vind dat er weinig bijzit, de motor is niet andig opgehangen (ik zou hem laten zakken, vanwege motorlawaai, je staat er pal voor nl) en over de aandrijving zou ik een kap maken. Nu is het wel gevaarlijk zo.
Voor het kopen wel de lagers en speling vd assen en geleidingen kontroleren. Ding is oud, he.
300€ lijkt me een beetje veel. Probeer eens tot 250€ te bieden.
Met een beetje geluk en geduld heb je voor 700€ wel even iets anders.

Nu ik hier toch ben:

GS zit nu geheel dicht, loopt goed, start ook met heet blok. Moet alleen de startknop indrukken verder niets.
Benzine verbruik weet ik nog niet, tank moet eerst leeg. Is wel hoger in ieder geval, geen 1/20 meer...
Dag km stand is nu 1220.

Vanmorgen heb ik een orientatie gesprek gehad bij machinefabriek de Haan in Heino.
Het ziet er goed uit. Eind deze week hoor ik of ik aan de GSR900 kan beginnen...
_O-

:W
 
Laatst bewerkt:
hmmm oké dan.. ja 250 bieden had ik al aan zitten denken...
en tja.. voor meer heb je altijd meer.. maar 700 zit niet echt in de begroting voor dit jaar eigelijk ..

Ik ga 't nog eens even overdenken, bedankt voor het (vlugge) antwoord!!
 
Waar zit de "duimen" smilie.......
Joost mag het weten en die weet het kennelijk ook niet...
Bedankt!

Ik heb weer 10liter benzine getankt, na 175km gereden te hebben. Dus de GS rijdt nu 1 op 17,5.
Dat is in de stad, 80km wegen (waar ik nu vlot en 90 a 100km/u rijd) en een stukje snelweg.
Niet gek, he. Morgen zal ik eens naar de kleur vd bougies kijken.
 
Waar zit de "duimen" smilie.......
Joost mag het weten en die weet het kennelijk ook niet...
Bedankt!

Ik heb weer 10liter benzine getankt, na 175km gereden te hebben. Dus de GS rijdt nu 1 op 17,5.
Dat is in de stad, 80km wegen (waar ik nu vlot en 90 a 100km/u rijd) en een stukje snelweg.
Niet gek, he. Morgen zal ik eens naar de kleur vd bougies kijken.

Ik duim mee...

1op 17,5 is netjes, niets meer aan doen, nog naar je bougies gekeken?

Vrijdag nog wat besteld wat jou ook aan zal spreken, : een widia beitel voor mijn draaibankje :) ben benieuwd of de levertijd inderdaad maar een weekje is...
Al wat uit Heino gehoord?

Albert
 
Hoi Albert,

linker bougie is licht van kleur, de middelste twee mooi grijs en de rechter is te donker.
Dus de linker staat nog iets te arm en de rechter wordt donker door de verbrande olie.
Voorlopig doe ik er niets aan. Zaterdag nog een stuk gereden en de GS rijdt super, start nu ook vlot met heet blok.
Dagteller staat nu op ruim 1300km.


Heb je ook een diamantslijpsteen met koeling om je beitel te kunnen slijpen? Widia wordt immers ook een keer bot, of er knappen stukjes uit bij ongelukjes of verkeerde behandeling.
Wat voor kwaliteit Widia heb je besteld: blauw (P), rood (K) of geel (M). En welke hardheid: 05, 10, 15, 20 of nog hoger.
Weet je niet (meer) hoe de vork in de steel zit: zie pagina 16.

Nog niks uit Heino vernomen, ik heb Vrijdag tegen half vijf nog gebeld. Degene die er over gaat was vrij.
Zal wel volgende week Vrijdag worden.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Hans,

Je zou die ene iets rijker kunnen zetten... Maar moet je daarna eigenlijk wel weer effe je carbs opnieuw synchen...

widia hardheid? Geen idee. Zo veel keus was trouwens niet in die zaak. De beitel is besteld uit de catalogus van de firma van Ommen, misschien zegt dat je wat. Ding moet 9 euro kosten, dus het zal niet de hardste zijn.....
Ik heb een gewone slijpsteen staan, daar kan ik hem denk ik wel mee slijpen. Koelen doe ik meestal met een bakje water ernaast. Tenminste, als ik boren slijp doe ik dat zo.
Bij mijn draaibankje zaten alleen maar "gewone" beitels, dus eigenlijk niet geschikt voor staal. Messing gaat er mooi mee, maar meer moet je niet verwachten.

Op pagina 16 staat bij mij van alles over je nieuw gespoten buddyplaat, maar niets over draaien. Dat zal wel afhankelijk zijn hoeveel reacties je op 1 pagina hebt, geen idee of dat instelbaar is. Als ik tijd heb zal ik dat hele stuk wat je geschreven hebt over draaien eens opzoeken en nalezen, was wel interressant.

Weet jij trouwens een goede (nederlandse site) waar je van alles over draaien kan lezen?

groeten
Albert
 
Het draaibanken verhaal begint op pag 17 bij mij, net nog effe nagelezen. Ik ben geen ervaren draaier, ik heb mijn draaibank lang geleden gekocht van iemand die hem gebruikte voor modelbouw. Ik weet zo niet eens welk type het is, merk is EMCO, en het ding is cnc-programmeerbaar. Maar dan heel oud, programma's laden met een minicassettebandje.....

Ik heb hem het meeste gebruikt om remzuigers weer mooi glad te krijgen. Netjes inspannen, zo hard mogelijk laten draaien en schuurpapiertje 600 er tegen aan houden.
Oja, en eens een poelietrekker gemaakt, punt van de schroef dunner gedraaid.

Anyway, die beitel zal wel een paar weken levertijd hebben, als ie er is zal ik wel een fotootje maken. Ik wil al heel lang een goede beitel hebben hebben zodat ik wat meer kan gaan draaien, en de laatste keer dat ik in de gereedschapwinkel was heb ik er eindelijk maar eens 1 besteld. Aankomende winter wil ik een heftafel gaan maken en daarvoor moet ik een paar bussen draaien, en dan heb ik een goede beitel nodig....

Albert
 
Albert,

das niet echt handig dat je niet weet wat je besteld hebt.
Was je er maar eerder over begonnen, had ik je wel ergens aan kunnen helpen...
Immers, jij wou al heel lang een goede beitel!

Bij Widia heb je niet alleen te maken met de hardheid maar ook met de samenstelling.
Vandaar ook de aanduiding P, K en M.
Een hardmetalen (Widia, wie diamant betekent dat. diamant heeft een hardheid van 100 en hardmetaal iets van 80) beitel kun je niet fatsoenlijk slijpen met een ''gewone'' slijpsteen. Wanneer je het toch doet, dan heb je heel veel warmteontwikkeling, omdat je harder drukt dan normaal nodig zou zijn. Je moet dan ook zeer regelmatig koelen met water.
Beitel niet te heet laten worden en abrupt laten afkoelen in water, anders knapt het opgesoldeerde stukje hardmetaal.
Bovendien wordt je steen snel bot, je gaat dan nog harder drukken, nog meer warmteontwikkeling en de steen wordt ook snel kleiner. De korreltes breken immers snel uit.
Toch maar een diamantsteentje aanschaffen of zogenaamde Toolbits kopen, dit zijn vierkante of ronde staafjes HSS. Het zelfde materiaal als waar je boren van gemaakt zijn. Dit is wel goed te slijpen op een gewone steen. Met HSS kun je ook wel staal verspanen, alleen je moet de snijsnelheid aanpassen en natuurlijk koelen.


Een Nederlandstalige site over draaien ben ik wel eens tegen gekomen, maar ik ben het kwijt.
Mocht je wat te vragen hebben, dat kan altijd hoor. Mag ook per email.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad,hard metaal op een normale slijpsteen wordt niets is mijn ervaring.
Er wordt zowat niets vanaf geslepen en je steen wordt er erg bot van.
Wij hadden op de Leidsche Instrumentmakersschool een groene steen speciaal voor hardmetaal.
Deze steen sleet dan heel erg hard maar het hard metaal was er goed mee te slijpen.
Doordat zo,n steen makkelijk afslijt bleven er telkens scherpe deeltjes aan de oppervlakte komen die het hard metaal bleven slijpen,daarom kon dit ook zonder koeling gebeuren,goede verspaning zonder teveel hitte overdracht.
Bij een "gewone" slijpsteen maak je de slijp deeltjes bot en dan gebeurd er verder niets meer..je steen slijt alleen en een hoop hitte(wrijving),minder snel dan de speciale groene steen,maar er gebeurt niets met je hard metaalplaatje.
 
Zo'n groene steen kan wel, maar is alleen gechikt om het meeste weg te slijpen. Snijkant wordt grof en oneffen.
Met diamant maak je de snijkant echt messcherp en mooi strak.
 
Diamant is absoluut het beste.,maar die hadden we toen niet op school.
We gebruikte daar in principe ook alleen maar toolbit.
Op m,n werk alleen hardmetalen plaatjes,maar ja,zijn alle drie de punten bot dan word er gewoon een nieuw plaatje opgezet... :+ (als hobbyist misschien wat prijzig hoewel je het snijplaatje veel minder gebruikt)

Gr,

Allan
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan